Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Optimatus » 28 nov 2010 19:13

T.A.F. schreef:een vrij lange lijst met kerkgenootschappen

Volgens mij komt er eerdaags weer een nieuwe thuislezer bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 30 nov 2010 05:06

ik heb het idee dat de Dordtse Leerregels er nu weer even bij ingeschoten zijn of heb ik het niet goed begrepen? Waarom wilde sommige hier ze nu schrappen en zijn er argumenten om ze te schrappen? (niet van: ik vind..... etc) maar echt gegronde redenen waarom het geschrapt zou moeten worden/zijn.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 nov 2010 07:47

kwebbel schreef:ik heb het idee dat de Dordtse Leerregels er nu weer even bij ingeschoten zijn of heb ik het niet goed begrepen? Waarom wilde sommige hier ze nu schrappen en zijn er argumenten om ze te schrappen? (niet van: ik vind..... etc) maar echt gegronde redenen waarom het geschrapt zou moeten worden/zijn.

Heb je ze weleens gelezen?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 30 nov 2010 09:26

kwebbel schreef:ik heb het idee dat de Dordtse Leerregels er nu weer even bij ingeschoten zijn of heb ik het niet goed begrepen? Waarom wilde sommige hier ze nu schrappen en zijn er argumenten om ze te schrappen? (niet van: ik vind..... etc) maar echt gegronde redenen waarom het geschrapt zou moeten worden/zijn.

De Dordtse leerregels zijn ook een ‘vinden’ van Gomarus tegen Arminius. Waarschijnlijk heb je wel eens de vijf artikelen tegen de remonstranten gelezen maar nog nooit de vijf artikelen van de remonstranten. Zij dachten alle twee een gegronde reden aan te voeren maar helaas. Straks a.s. zaterdag 4 dec. wordt er in Dordrecht een beter boek uitgegeven namelijk de Herziene Staten Vertaling. Kunnen we die leerregels van Gomarus tegen Arminius nog beter opbergen in de geschiedenis :lol:

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 dec 2010 03:04

Lalage schreef:

Heb je ze weleens gelezen?
ik heb ze wel eens gelezen, niet helemaal en compleet, vroeger vond ik het saaie teksten. Ik heb iig wel Bijbelse onderbouwingen opgezocht:

Bijbelse onderbouwing:
Romeinen 3:10-11 Zo staat er ook geschreven: ‘Er is geen mens rechtvaardig, zelfs niet één, er is geen mens verstandig, er is geen mens die God zoekt.
Johannes 6:44 Toch kan niemand bij mij komen, tenzij de Vader die mij gezonden heeft hem bij me brengt, en ik zal hem op de laatste dag tot leven wekken.
1 Korintiërs 2:14 Een mens die de Geest niet bezit, aanvaardt niet wat van de Geest van God komt, want voor hem is het dwaasheid. Hij kan het ook niet begrijpen, omdat het geestelijk moet worden beoordeeld.

@Jantjes: nu ik nachtdienst heb ik heb ik mij verdiept in de artikelen voor en tegen de remonstranten. Ik begrijp er geen snars van. De één is tegen, die heeft een genootschap opgericht. De volgende is dáár dan weer op tegen en alles heeft een naam. Is dit nou zo belangrijk om te weten? Ik ben er wel weer over begonnen dat weet ik maar.... (afgezien van het feit dat ik 'beginnend gelovige' ben en absoluut niet kan meepraten over zulke dingen). 'Stuudjes' in de kerk staan mij dan ook gapend aan te kijken als ik er niets over weet.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 01 dec 2010 03:30

Toch weer handig die nachtdienst :D
Remonstranten -> Zij staan voor een innerlijk christendom, en waarden van liefde, vrijheid en verdraagzaamheid. (Nederduits Gereformeerde Kerk)
- tegen de bindende leerregels, zoals de Catechismus en de Geloofsbelijdenis
De remonstranten waren (en zijn) tegen bindende belijdenisgeschriften, waarin wordt vastgelegd hoe je de Bijbel moet interpreteren. Daarmee kregen deze, door mensen opgestelde, belijdenisgeschriften een status vergelijkbaar met die van de Bijbel, het Woord van God.

Bezwaren tegen de Remonstranten -> contra-remonstranten
Deze bezwaren golden de leerstellingen in de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis over met name de vrije wil van de mens en zijn of haar voorbeschikking tot heil of verdoemenis door God, (de predestinatie)
- vóór bindende regels

Supralapsarisme is de leer dat God zowel de uitverkiezing als de verwerping van de mensen voor de zondeval bepaalde.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:35

Optimatus schreef:Je doet me denken aan een farizeeër: "Wat ben ik blij dat ik niet zo ben als die tollenaar."

eerder : ik voel me verdrietig over het feit dat ik een tollenaar ben, hoe kan het zijn dat die ander zichzelf prima voelt terwijl hij tollenaar is en denkt dat hij daar nog mee weg kan komen ook.. ik moet hem waarschuwen, wellicht haat hij mij erom maar als ik niets doe, dan gaat ie nog verloren..

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 12:36

Optimatus schreef:
T.A.F. schreef:een vrij lange lijst met kerkgenootschappen

Volgens mij komt er eerdaags weer een nieuwe thuislezer bij.

Ik zie het als een gebod dat je lid van een kerk MOET zijn, dus nee.
een nieuwe luther als ik de kans krijg... of een eigen gemeente stichten als ik de kans krijg, dat dan weer wel, maar zolang dat er niet is, moet ik me ergens aansluiten.

Remonstranten -> Zij staan voor een innerlijk christendom, en waarden van liefde, vrijheid en verdraagzaamheid. (Nederduits Gereformeerde Kerk)
- tegen de bindende leerregels, zoals de Catechismus en de Geloofsbelijdenis
De remonstranten waren (en zijn) tegen bindende belijdenisgeschriften, waarin wordt vastgelegd hoe je de Bijbel moet interpreteren. Daarmee kregen deze, door mensen opgestelde, belijdenisgeschriften een status vergelijkbaar met die van de Bijbel, het Woord van God.

Bezwaren tegen de Remonstranten -> contra-remonstranten
Deze bezwaren golden de leerstellingen in de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis over met name de vrije wil van de mens en zijn of haar voorbeschikking tot heil of verdoemenis door God, (de predestinatie)
- vóór bindende regels

Supralapsarisme is de leer dat God zowel de uitverkiezing als de verwerping van de mensen voor de zondeval bepaalde.

dank voor dit lijstje.. ik ben VOOR regels, VOOR vastgelegde interpretaties, niet persee voor de interpretaties zoals ze nu gelden binnen de geregem.
(o.a. ik zit meer tussen de twee groepen leerregels in) en voor mij is de Heilige Geest plaatsbekleder van Christus (en dus hoger dan de bijbel)
wel laat de Geest zich vooral kennen door het Woord, en is het Woord waar van kaft tot kaft.

Er is maar een Wil van God, elk verschil in interpretatie betekend dat er iemand fout zit, en mogelijk zelfs allemaal en is de juiste interpretatie ons onbekend. We moeten streven deze ENE juiste interpretatie te vinden, en deze te leren aan allen.

Riska

Berichtdoor Riska » 03 dec 2010 13:15

T.A.F. schreef:Er is maar een Wil van God, elk verschil in interpretatie betekend dat er iemand fout zit, en mogelijk zelfs allemaal en is de juiste interpretatie ons onbekend. We moeten streven deze ENE juiste interpretatie te vinden, en deze te leren aan allen.

Dan sta je mijlenver af van het Jodendom en het Oude Testament. Elke tekst werd door de rabbijnen bekeken en er waren gerust 70 interpretaties die allemaal naast elkaar bestonden. Zo ontstond de Midrasj - de directe betekenis en de exegese waren de belangrijkste punten.

Paulus zegt in 1 Kor. 13:
"Nu zien wij nog door een spiegel in raadselen, doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen, maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben". "

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2010 14:51

T.A.F. schreef:
Optimatus schreef:Je doet me denken aan een farizeeër: "Wat ben ik blij dat ik niet zo ben als die tollenaar."

eerder : ik voel me verdrietig over het feit dat ik een tollenaar ben, hoe kan het zijn dat die ander zichzelf prima voelt terwijl hij tollenaar is en denkt dat hij daar nog mee weg kan komen ook.. ik moet hem waarschuwen, wellicht haat hij mij erom maar als ik niets doe, dan gaat ie nog verloren..

Het past je niet een ander te veroordelen. Laat dat dan ook.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 15:41

Optimatus schreef:
T.A.F. schreef:

Het past je niet een ander te veroordelen. Laat dat dan ook.

Hij veroordeeld zichzelf, al wat ik doe is daarop wijzen. en indien nodig de stappen nemen noodzakelijk om andere gelovigen te beschermen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2010 15:45

Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 03 dec 2010 15:50

Optimatus schreef:Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.

Het geloof is ook tot aanstoot voor de wereld.

Verspreid het evangelie aan allen, zodat sommigen (de uitverkozenen) tot bekering mogen komen.
Het evangelie is voor de rest een aanstoot.
Terwijl anderen als de ware prediking niet prettig valt bij mensen, dan maar de prediking aanpassen.
Ik heb niet het verlangen nog het doel om in de smaak te vallen bij de wereld.

Ik heb er dus geen probleem mee dat ik aan dat beeld voldoe.
ik was eens een niet gelovige, en ik zou geen probleem met mij gehad hebben. (ik zou wel fel gediscusieerd hebben)
als anderen dat wel hebben, dan is dat om de boze in hen, omdat zij niet verkozen zijn, niet omdat mijn woorden niet juist zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 dec 2010 15:58

Aanstoot is iets anders dan moedwillig beledigen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 dec 2010 15:04

T.A.F. schreef:
Optimatus schreef:Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.

Het geloof is ook tot aanstoot voor de wereld.

Verspreid het evangelie aan allen, zodat sommigen (de uitverkozenen) tot bekering mogen komen.
Het evangelie is voor de rest een aanstoot.
Terwijl anderen als de ware prediking niet prettig valt bij mensen, dan maar de prediking aanpassen.
Ik heb niet het verlangen nog het doel om in de smaak te vallen bij de wereld.

Ik heb er dus geen probleem mee dat ik aan dat beeld voldoe.
ik was eens een niet gelovige, en ik zou geen probleem met mij gehad hebben. (ik zou wel fel gediscusieerd hebben)
als anderen dat wel hebben, dan is dat om de boze in hen, omdat zij niet verkozen zijn, niet omdat mijn woorden niet juist zijn.

Hoi T.A.F.,
Ik meen dat je elders aangeeft dat je de kaders van de gergem te strak vindt, maar je wilt wel dat iedereen exact in jouw kaders past. ("niet omdat mijn woorden niet juist zijn")
Riska citeert niet zonder reden Paulus als hij stelt dat we nu met een spiegel in een duistere reden kijken, we weten iets, (ja veel, Gode zij dank), maar weten zeker niet alles en kunnen daarmee niet alles tot in detail zeker weten.

Verder zit je wel erg op Gods stoel als je zegt: "Wie het niet met mij eens is, is niet verkoren..." Staan T.A.F. en God op één lijn? Wie tot zijn dood niet voor God buigt, ja, daarvan zou je in alle voorzichtigheid de conclusie kunnen trekken, hoewel ik liever zou zeggen: "Tot aan de dood vijandig tegen God geweest," ipv "niet verkoren." Maar wie het niet met T.A.F. eens is, daar zou ik dit niet van durven zeggen.

Terug naar “Archief”