T.A.F. schreef:een vrij lange lijst met kerkgenootschappen
Volgens mij komt er eerdaags weer een nieuwe thuislezer bij.
Moderator: Moderafo's
T.A.F. schreef:een vrij lange lijst met kerkgenootschappen
kwebbel schreef:ik heb het idee dat de Dordtse Leerregels er nu weer even bij ingeschoten zijn of heb ik het niet goed begrepen? Waarom wilde sommige hier ze nu schrappen en zijn er argumenten om ze te schrappen? (niet van: ik vind..... etc) maar echt gegronde redenen waarom het geschrapt zou moeten worden/zijn.
kwebbel schreef:ik heb het idee dat de Dordtse Leerregels er nu weer even bij ingeschoten zijn of heb ik het niet goed begrepen? Waarom wilde sommige hier ze nu schrappen en zijn er argumenten om ze te schrappen? (niet van: ik vind..... etc) maar echt gegronde redenen waarom het geschrapt zou moeten worden/zijn.
ik heb ze wel eens gelezen, niet helemaal en compleet, vroeger vond ik het saaie teksten. Ik heb iig wel Bijbelse onderbouwingen opgezocht:Lalage schreef:kwebbel schreef:ik heb het idee dat de Dordtse Leerregels er nu weer even bij ingeschoten zijn of heb ik het niet goed begrepen? Waarom wilde sommige hier ze nu schrappen en zijn er argumenten om ze te schrappen? (niet van: ik vind..... etc) maar echt gegronde redenen waarom het geschrapt zou moeten worden/zijn.
Heb je ze weleens gelezen?
Optimatus schreef:Je doet me denken aan een farizeeër: "Wat ben ik blij dat ik niet zo ben als die tollenaar."
Optimatus schreef:T.A.F. schreef:een vrij lange lijst met kerkgenootschappen
Volgens mij komt er eerdaags weer een nieuwe thuislezer bij.
Remonstranten -> Zij staan voor een innerlijk christendom, en waarden van liefde, vrijheid en verdraagzaamheid. (Nederduits Gereformeerde Kerk)
- tegen de bindende leerregels, zoals de Catechismus en de Geloofsbelijdenis
De remonstranten waren (en zijn) tegen bindende belijdenisgeschriften, waarin wordt vastgelegd hoe je de Bijbel moet interpreteren. Daarmee kregen deze, door mensen opgestelde, belijdenisgeschriften een status vergelijkbaar met die van de Bijbel, het Woord van God.
Bezwaren tegen de Remonstranten -> contra-remonstranten
Deze bezwaren golden de leerstellingen in de Heidelbergse Catechismus en de Nederlandse Geloofsbelijdenis over met name de vrije wil van de mens en zijn of haar voorbeschikking tot heil of verdoemenis door God, (de predestinatie)
- vóór bindende regels
Supralapsarisme is de leer dat God zowel de uitverkiezing als de verwerping van de mensen voor de zondeval bepaalde.
T.A.F. schreef:Er is maar een Wil van God, elk verschil in interpretatie betekend dat er iemand fout zit, en mogelijk zelfs allemaal en is de juiste interpretatie ons onbekend. We moeten streven deze ENE juiste interpretatie te vinden, en deze te leren aan allen.
T.A.F. schreef:Optimatus schreef:Je doet me denken aan een farizeeër: "Wat ben ik blij dat ik niet zo ben als die tollenaar."
eerder : ik voel me verdrietig over het feit dat ik een tollenaar ben, hoe kan het zijn dat die ander zichzelf prima voelt terwijl hij tollenaar is en denkt dat hij daar nog mee weg kan komen ook.. ik moet hem waarschuwen, wellicht haat hij mij erom maar als ik niets doe, dan gaat ie nog verloren..
Optimatus schreef:T.A.F. schreef:Optimatus schreef:Je doet me denken aan een farizeeër: "Wat ben ik blij dat ik niet zo ben als die tollenaar."
eerder : ik voel me verdrietig over het feit dat ik een tollenaar ben, hoe kan het zijn dat die ander zichzelf prima voelt terwijl hij tollenaar is en denkt dat hij daar nog mee weg kan komen ook.. ik moet hem waarschuwen, wellicht haat hij mij erom maar als ik niets doe, dan gaat ie nog verloren..
Het past je niet een ander te veroordelen. Laat dat dan ook.
Optimatus schreef:Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.
T.A.F. schreef:Optimatus schreef:Je bevestigt het afschuwelijke beeld dat niet-christenen van christenen hebben.
Het geloof is ook tot aanstoot voor de wereld.
Verspreid het evangelie aan allen, zodat sommigen (de uitverkozenen) tot bekering mogen komen.
Het evangelie is voor de rest een aanstoot.
Terwijl anderen als de ware prediking niet prettig valt bij mensen, dan maar de prediking aanpassen.
Ik heb niet het verlangen nog het doel om in de smaak te vallen bij de wereld.
Ik heb er dus geen probleem mee dat ik aan dat beeld voldoe.
ik was eens een niet gelovige, en ik zou geen probleem met mij gehad hebben. (ik zou wel fel gediscusieerd hebben)
als anderen dat wel hebben, dan is dat om de boze in hen, omdat zij niet verkozen zijn, niet omdat mijn woorden niet juist zijn.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten