Wanneer verlaat je je kerkverband?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Wanneer verlaat je je kerkverband?

Berichtdoor Riska » 24 nov 2010 14:40

Race406 schreef:Zolang God ook in de PKN Zijn kinderen heeft, en zolang de Heilige Geest ook daar werkt in de kerk(en), hoef je echt niet z.s.m. weg te zijn uit de PKN.
Er zitten dominees in de PKN, waarvan jij, als jij ze hoort, zult zeggen dat het heel behoudende ("zware") broeders zijn.....
Ik begrijp nog steeds niet waarom de PKN altijd moet worden afgekeurd.

Het is mij uit het hart gegrepen. Ik behoor tot de PKN en ik weet mij christen = een volgeling van Hem.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 14:42

Race406 schreef:@ T.A.F.: Mag ik zo vrij zijn ene opmerking te plaatsen?
Je hele relaas komt op mij een beetje over van: Als ik het ergens niet mee eens ben, ga ik ergens anders kijken.
Ik begrijp dat je heel stellig bent, maar soms lijkt het allemaal wat ongenuanceerd.
Ga je naar een "zware kerk" omdat je ontdekt hebt dat je een klik hebt met "wat zwaardere" meisjes (in ieder geval in de figuurlijke zin van het woord... :mrgreen: )? Dan hou je het daar ook niet altijd vol. Dan is het punt van de kerk wel weg, maar de rest zoals overtuiging en ligging nog niet.
Daar komt bij dat je met heel wat mensen binnen de GerGem aanvaringen zult krijgen inzake jouw overtuigingen over de feesten en de zondag. Let wel: ik veroordeel jouw mening niet (hoewel ik die niet deel)! Ik zie echter wel gebeuren dat je, net zoals in de Pinkstergemeente, aanvaringen krijgt...

Ik ga naar een zware kerk omdat ik merk dat God me daar nu wil hebben, ik zie het nog steeds als mijn roeping de ware kerk te vormen (en bij voorkeur door het samenvoegen door alle bestaande kerken) De tijd tot dan ben ik bijbels ergens verplicht lid te zijn en dat ben ik dan ook.
Aanvaringen zal ik geregeld krijgen, maar ik ben met de jaren ook wijzer geworden en weet wanneer je je mond open trekt en wanneer niet.

Ik werd ook doodmoe van sommige discussies, hier is bvb geen kerstboom, heerlijk eindelijk een discussie minder. Dat ze geen vrouwen in ambt toelaten, en dergelijke mwa, ik denk er iets anders over, maar ik kan goed overweg met "överbodige regels" beter 1000 regels teveel dan 1 te weinig.
(in die zin gedoog ik die standpunten dus wetende dat het alternatief is dat meteen ook de dingen die ik wel belangrijk vind verslappen.

Verder is de voor mij nieuwe theologie die met deze stroming komt een verademing.. eindelijk weer een kerk waar ik iets kan leren (al is de vraag voor hoeveel jaar men genoeg lesstof heeft:P) En dat leren
gaat tweeledig, denk bvb aan dit inzicht :

*ik zag altijd als ik goed deed dat als mijn werk, waarop God zou moeten zegenen.
*als goed werk gedaan werd en geen zegen volgde werd ik boos
*als ik slecht werk deed en wel zegen ontving dan ervaarde ik dat wel als genade.. maar ik vond dan dat mensen die het beter deden nog veel meer verdienden.
(proportionele genade, als een hele klas een onvoldoende heeft gehaald, geef je iedereen 5 punten hoger dan ze hadde, dan hebben de mensen met een 1 net een voldoende, maar die met een 5 zakten een 10 en niet iedereen een 6je)

Echter opeens in het nieuwe inzicht kreeg ik het idee wacht even als ik als mens tot niets goeds in staat ben uit mijzelf, dan dle IK geen goede werken.
Dan is zonde doen normaal!
en elke keer als je dus goed handeld is dat een gave van god!
dus onze zongenaamde "betaling" aan God, is geen gift van ons aan Hem, maar andersom!
De grooste genadegave is dat wij bevrijd mogen worden van deze zondige aard!

dit inzicht is niet op die manier onderwezen maar wel een gevolg van wat onderwezen werd.. en bracht grote vreugde met zich mee.
Om dit soort groei zit ik in de geregem.

Als men bvb vraagd naar oude stokpaardjes als "erken jij de bijbel als Gods Woord van kaft tot kaft" dan kan ik antwoorden "Ik zie de termen Het Woord, Gods Woord, Schriftwoord en Heilig Schriftwoord als termen voor verschillende zaken, en voor mij staat de term Gods Woord voor God zelf, echter ik snap de geest waarin die vraag gesteld word, en ja ik erken dat wat in de bijbel staat klopt en moet worden nageleefd naar de letter"
Een politiek correct antwoord als dat word meestal positief ervaren want ik erken hun standpunt, alleen zeg tegelijk dat de formulering van hun standpunt voor mij moeilijk is.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 14:57

60% van de PKN voorgangers geloofd niet eens meer in de basis van het evangelie, namelijk dat christus , Gods zoon is die voor de zonden van de wereld gestorven is! (kuiteriaanse praktijken) Die ene atheistische voorganger staat verre van op zichzelf.

Verder zie en ervaar ik binnen PKN veel teveel druk om maar vooral de leden te dienen, hierdoor worden allerlei zaken goedgepraat (zoals homofilie inzegenen) die gewoonweg niet door de beugel kunnen.

Veel PKN-ers zijn zoals veel katholieken vaak bekend staan.. relgieus, maar niet echt gelovig..
Men wil iets aan religie doen, en zich een beetje beter voelen, maar opmerkingen als "we moeten wel bij deze tijd leven" zijn niet uit de lucht.
Ik ken veel mensen uit de PKN die er net zo over denken, ook veel klasgenoten die na hun theologie of pastorale studie ook de PKN verlieten en vaak naar de Unie van Baptisten (de theologisch onderbouwde helft) of Nederland Gereformeerd overstapten.

Ik geloof best dat er nog oprechte PKN-ers zijn.. maar ik heb zoveel verkeerde meegemaakt, die allemaal schermen met ja ik geloof wel, maar alleen anders, dat ik tot mijn harde standpunt gekomen ben. Er zit zoveel verderf in de PKN dat er geen redden meer aan is.

De bijbel is in veel PKN gemeentes namelijk allang losgelaten dat ik PKN nog als licht kwalificeer is nog heel wat, feitelijk zou ik veel gemeentes eerder als humantisch dus niet christenlijk kwalificeren.

Race406 schreef:
T.A.F. schreef:Ik generaliseerde dus aan beide kanten van de lijn, wat elkaar weer opheft. Ik kan moeilijk alle duizenden gemeentes in nederland een voor een klassificeren als zwaar of licht. Ik hoop dat mensen over voldoende relatievatievermogen bezitten om zelf dat ook te zien.
(als handvat klopt mijn opmerking namelijk wel)

Trouwens, ik blijf van mening dat een zichzelf serieus nemende christen of gemeente zo SNEL mogelijk wegwil bij de PKN.
(unlike de naam evangelisch, is het geen stroming, maar een overkoepelend orgaan)
Ik ben met je eens dat de vroegere Bonders meer in middenzwaar horen. Maar ik vraag me sterk af wat the heck ze dan in PKN doen.
(tegen bonders kan ik alleen zeggen verlaat als gemeente de PKN of verlaat als lid en stap over naar een andere middenzware)

Zolang God ook in de PKN Zijn kinderen heeft, en zolang de Heilige Geest ook daar werkt in de kerk(en), hoef je echt niet z.s.m. weg te zijn uit de PKN.
Er zitten dominees in de PKN, waarvan jij, als jij ze hoort, zult zeggen dat het heel behoudende ("zware") broeders zijn.....
Ik begrijp nog steeds niet waarom de PKN altijd moet worden afgekeurd.
Omdat ze niet alleen de Gereformeerde belijdenisgeschriften hebben, maar ook andere?
Dat er vrijzinnigheid is, is waar. Maar vrijzinnig wil niet per definitie zeggen dat men de Godheid van Jezus loochent of de Drieëenheid. Heeft meer te maken met het niet zo aan zware dogma's willen vastzitten, maar meer de Bijbel willen laten spreken.
Ter rechterzijde is ook zat wat niet door de beugel kan. Daar laat men heeeeeeeeele ouwe vaders soms meer zeggen dan de Bijbel of de belijdenis zelf, en stelt men ook van alles en nog wat boven de Bijbel etc.
Dus laten we maar in ons eigen hoekje beginnen voordat we anderen gaan affikken.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 nov 2010 15:21

T.A.F. schreef:60% van de PKN voorgangers geloofd niet eens meer in de basis van het evangelie, namelijk dat christus , Gods zoon is die voor de zonden van de wereld gestorven is! (kuiteriaanse praktijken) Die ene atheistische voorganger staat verre van op zichzelf.

Verder zie en ervaar ik binnen PKN veel teveel druk om maar vooral de leden te dienen, hierdoor worden allerlei zaken goedgepraat (zoals homofilie inzegenen) die gewoonweg niet door de beugel kunnen.

Veel PKN-ers zijn zoals veel katholieken vaak bekend staan.. relgieus, maar niet echt gelovig..
Men wil iets aan religie doen, en zich een beetje beter voelen, maar opmerkingen als "we moeten wel bij deze tijd leven" zijn niet uit de lucht.
Ik ken veel mensen uit de PKN die er net zo over denken, ook veel klasgenoten die na hun theologie of pastorale studie ook de PKN verlieten en vaak naar de Unie van Baptisten (de theologisch onderbouwde helft) of Nederland Gereformeerd overstapten.

Ik geloof best dat er nog oprechte PKN-ers zijn.. maar ik heb zoveel verkeerde meegemaakt, die allemaal schermen met ja ik geloof wel, maar alleen anders, dat ik tot mijn harde standpunt gekomen ben. Er zit zoveel verderf in de PKN dat er geen redden meer aan is.

De bijbel is in veel PKN gemeentes namelijk allang losgelaten dat ik PKN nog als licht kwalificeer is nog heel wat, feitelijk zou ik veel gemeentes eerder als humantisch dus niet christenlijk kwalificeren.

1 Waar baseer jij op dat 60% van de PKN-predikanten niet gelooft in Jezus als Gods Zoon?
2 In de richting waar jij nu kerkt gaat men ook heel vaak uit gewoonte. Het hoort erbij. En als je gaat, en ook nog wettisch leeft, dan zal God je vast wel bekeren. Ofwel: Men doet aan religie, maar kent God Zelf niet of durft niet te zeggen dat men Hem kent, bang als men is dat men zichzelf voor de gek houdt. En anders wordt het door de voorgangers wel onderuit gehaald met termen als "Laat het eerst maar eens overzomeren en overwinteren", "Ritselingen des nieuwen levens" etc.
3 Ook in jouw kringen wordt van alles gedaan om de mensen naar de zin te maken. Grote hoeden, rokken, donkere kleding, onbijbelse schema's aan God opleggen inzake de bekering van de mensen etc.
4 Er zijn zoveel mensen die dominees rücksichtslos napraten, zonder zich af te vragen of het wel klopt allemaal. Er wordt zoveel van de kansel afgeroepen wat op zijn minst discutabel is. Men denkt, zegt en vindt van alles, maar als je vraagt waar het in de Bijbel staat is het stil. Of men vindt iets omdat de dominee of de ouderling dat nu eenmaal ook vindt. Er wordt zoveel gepreekt over de zondigheid en de doemwaardigheid van de mensen, dat men vergeet de schapen te vertellen hoe men tot de zekerheid van het geloof in Christus komt, hoe men zeker kan weten geborgen te zijn.
Zitten ergens de Avondmaalstafels vol, dan heeft men daar bedenkingen bij. ZOVEEL? Dat kan toch eigenlijk niet....
Op basis van bovenstaande kom ik tot de conclusie: Er zit zoveel verderf in de rechterzijde van de gereformeerde gezindte, dat er geen redden meer aan is.

Ik kan dus ook over "jouw richting" heel wat zeggen en ook heel wat stellingen deponeren......

Je merkt wel: Dat wat jouw probleem met de PKN is, is mijn probleem met de "Gereformeerde gezindte" ter rechterzijde. Ook daar zijn allerlei misvattingen! Ook heel veel misvattingen waarvan ik niet weet welke slechter zijn: Die misvattingen van een zogenoemde "vrijzinnige" of de misvattingen van een zogenoemde "rechtzinnige"................
Dus: Niet "die anderen" nawijzen en veroordelen, maar eerst eens de hand in de eigen boezem steken. En dan kom je er vanzelf achter dat, wanneer je die hand uit je boezem haalt, die hand weleens melaatser kan zijn dan je zelf durft of wilt toegeven. Die hand kan dan weleens melaatser zijn dan de hand van die ander, die jij zo fout vindt!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 15:40

Ik erken dat mijn voorkennis, en armeniaans denken, wel een goed tegengewicht is voor de gereformeerde gezinte (om het zo te zetten : het is nogal droge kost, gelukkig bezat ik het potje jam om het eetbaar te maken al:))

Je kritiek klopt soms wel, al is mijn ervaring dat er tegen verwachting in minder rechtlijnigheid is in geregem dan verwacht. (al zul jij mij ws al rechtlijnig vinden;))
Dit komt mede omdat er veel mensen ook zich verdiepen in bvb puriteinse arikelen (die ook vaak gehanteerd werden in pinksterkeren)
en een algemene herontdekken van de relatie met God, wat meer te maken heeft met het maatschappelijk verschuiven naar het post-modernisme.
(God mag ook weer een relatie zijn en niet alleen kennis)
De cathagese is tweeledig, geestelijke EN intelectuele vorming, dat geestelijke deel is vaak vergeten en daar is nu meer ruimte voor aan het ontstaan.

Maar kort gezegd, bij de GG, is de laag van predikanten en de "toplaag" van de bezoekers in orde.. en heb je helaas ook wat "minder prettig aanhangsel" wat echter niet de boel verrot, ze houden hun mond.. en beinvloeden de rest niet.
Echter bij de PKN is het juist die machthebbende laag die het meest verdorven is, de enkele zuivere ziel zit achteruitgeschoven op de kerkbank.. hoe lang denk je dat het duurt voor ook hij besmet is?

Ik heb veel kerken gezien en beleefd, en tot nu toe zijn er maar 2 waar ik mensen echt afraad heen te gaan. Rooms Katholiek en PKN.

Ik heb ook in kerken gezeten waar ze aan vallen in de geest deden, ik ben ook als volwassene gedoopt en ik zing gewoon opwekking en de nieuwe berijming als het mij uitkomt.. avondmaal delen in andere gemeentes geen problemen mee. Als je met vrijzinnig bedoeld, armeniaans, of minder star, dan heb ik geen probleem erbij, als je bedoeld wat ik zie als van God los, dan keur ik het inderdaad af.

Gods wil geschiede, en niet Gods wil geschiede behalve als wij denken dat het ons niet langer zo goed uitkomt.

Het is dus geenzins omdat er anders gezongen word, of er vrouwen voorgaan, of men andere arikelen geloofd dat ik PKN zo gevaarlijk vind. Maar zuiver omdat ze op grote schaal God en gebod vertreden. en eigenlijk effectief de hele reformatie teniet hebben gedaan en een gedrocht van een kerk hebben gevormd dat feitelijk neerkomt op de misstanden waarom de reformatie juist begonnen was.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 nov 2010 15:45

T.A.F.: als ik jouw bericht lees, dan kan ik niet anders dan zeggen dat jij op Gods stoel bent gaan zitten. Jij bepaalt of een kerk 'de Ware' is of niet. Jij bepaalt welke interpretatie van Woord Gods wel en welke niet goed zijn.
En met mensen die zo zwart-wit - ongenuanceerd - denken en praten is het niet discussiëren.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 16:07

De PKN is fout omdat

*Ze homosexualiteit toestaat een gruwel in Gods ogen
*Ze samenwonen toestaat zonder in te grijpen
Terwijl de bijbel duidelijk leert zulke rotte appels uit je midden te verwijderen!
en omdat
*Hun centrale lijn is dat elke religie (ja dus ook islam, boedhisme etc etc) gelijk is.. dit is de officiele lijn van hun centrale orgaan!
(en ik heb genoeg artikelen en boeken onder ogen gehad veel door dit centrale pkn orgaan uitgegeven, dat dit bevestigd)
En dan niet gelijk in als gelijkwaardig, nee gelijk als in het zijn allemaal wegen om redding te verkrijgen/God te dienen.
Zeggen dat mensen die niet Jezus christen aannemen verloren gaan, is dan ook taboe in PKN.

Ik weet dat ik door God geroepen ben, en ik weet welke Geest mij deze overtuiging geeft.
Ik ben niet op Gods stoel gaan zitten, ik sprek vanuit wat de Geest in mij doet leven.
En hierin ben ik dan inderdaad zwart wit, want God is dat ook!

"wie niet voor Mij is is tegen me"
Maar dat is iets wat ze in pkn ook niet graag horen.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 24 nov 2010 19:36

1a2b3c schreef:Ik doe niet alsof het de hele bekeringsgeschiedenis is, ik geef toch duidelijk aan wat ik bedoel!! Jij vraagt naar een voorbeeld en dan noem ik er één (meerdere trouwens) en ga jij er allemaal vraagtekens bijzetten. Dit is net zo goed geen sjabloon maar één van de vele manieren waarop God werkt. Wij moeten ons gewoon niet bezig houden met de weg waarlangs, maar rechtstreeks tot Jezus gaan en dan zie je vanzelf wel waar je langs komt. Dat zal voor iedereen wel weer anders zijn omdat we allemaal op een verschillende plek zijn want we zijn allemaal anders.

Daarom is er wel een lijn in de bekeringen te zien. Het is niet zo random als jij lijkt voor te doen.

Sjaakje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Sjaakje » 24 nov 2010 19:43

Race406 schreef:Zolang God ook in de PKN Zijn kinderen heeft, en zolang de Heilige Geest ook daar werkt in de kerk(en), hoef je echt niet z.s.m. weg te zijn uit de PKN.

Ik vind deze redenering erg gevaarlijk.

Zolang God ook in de Roomse kerk Zijn kinderen heeft, en zolang de Heilige Geest ook daar werkt, hoef je echt niet z.s.m. weg te zijn uit de Roomse kerk.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 nov 2010 22:00

T.A.F. schreef:De PKN is fout omdat

Terwijl de bijbel duidelijk leert zulke rotte appels uit je midden te verwijderen!
en omdat
*Hun centrale lijn is dat elke religie (ja dus ook islam, boedhisme etc etc) gelijk is.. dit is de officiele lijn van hun centrale orgaan!

Ik vind het echt verdrietig dat je zo denkt. Ten eerste is de PKN zo pluriform dat je ze echt niet allemaal over één kam kunt scheren.

Er is net een bericht uitgekomen van de PKN over islam en christendom, waarin juist staat dat we de verschillen niet moeten verdoezelen en dat samen thee drinken goed is maar samen bidden niet (ik hoorde dat in het nieuws, heb het stuk niet zelf gelezen). Ik ben zelf lid van een PKN en heb iemand weleens horen zeggen dat het toch niet uitmaakte of je moslim of christen was, toen schrok ik nogal. De meeste gemeenteleden denken daar echt anders over.

Over homoseksualiteit is goed nagedacht en veel bijbelstudie gedaan. Dat de conclusies anders zijn dan die jij trekt, zegt nog niet dat jij het automatisch bij het rechte eind hebt.

Met samenwonen voor het huwelijk heb ik ook moeite, mijn keuze is anders, maar ik begrijp dat jongeren in deze tijd hiervoor kiezen. Vooral als je in je omgeving echtscheiding hebt meegemaakt kan het moeilijk zijn om zelf voor het huwelijk te kiezen. Het overgrote deel van de samenwoners heeft wel de intentie om te gaan trouwen.

Je bent inderdaad erg zwart-wit, doet me denken aan een Farizeeër. Triest hoor...

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 24 nov 2010 22:37

Om te beginnen : Het zijn van een farizeer is niks mis mee.
Als je je bijbel kent, dan weet je dat er ook een farizeer was die jezus graf betaalde en regelde, een die wel oprecht was.

Het was het dubbele hart waarmee farizeers handelden.. waarop ze werden afgerekend (iemand die zondig is maar dat erkend en zich wil bekeren en dus VERANDEREN daarin, is beter dan een farizeer die op 99% van de dingen perfect is, maar te trots is om vergeving te vragen voor die 1% fouten)

Farizeers waren geleerde leiders, en het is feitelijk een eer om ervoor uitgemaakt te worden. Al zie ik mezelf eerder als een samaritaan, dan een farizeer (iemand die niet bij het ware volk hoort van geboorte, maar ertoe uitverkozen is)

"Over homoseksualiteit is goed nagedacht en veel bijbelstudie gedaan. Dat de conclusies anders zijn dan die jij trekt, zegt nog niet dat jij het automatisch bij het rechte eind hebt."
Op dit punt is nul tolerantie van mijn kant, wie een andere conclusie trekt, luisterd niet naar God. en is geen ware kerk, helder simpel, afgesloten.

Dat bericht van pkn mag dan wel zo zijn, het bericht van het centrale orgaan van de PKN is toch wel anders. (dat er sprake is van een tweestrijd op dat punt wil ik nog erkennen, maar ik meen wel dat de officiele lijn van de PKN als geheel wel dichterbij de "islam of christendom alles is gelijk" koers ligt.
Daar hebben ze immers al genoeg publikaties over gemaakt.

Mensen die samenwonen moet je de bekende methode op zonde op toepassen'
*eerst als medelid vermanen
*dan hen melden bij de oudsten
*als de persoon dan zich nog niet bekeerd, het voor heel de gemeente gooien (openbaarmaking)
wil die persoon zelfs dan zich nog niet bekeren en zijn gedrag wijzigen, verban je diegene als lid en ontzeg je diegene voortaan de toegang.

Oftewel als ik een broeder of zuster zie die samenwoon zeg ik eerst
*je moet NU DIRECT weer elk apart gaan wonen of NU DIRECT je huwelijk regelen
als diegene niet luisterd meld ik het bij de oudsten die die persoon diezelfde boodschap horen te brengen
als diegene nog niet luisterd dan word medegedeeld dat diegene de gemeente is uitgezet (tenzij diegene algemene schuldbelijdenis doet en zijn weg veranderd)

iemand zei me ooit maar is het woord van de duivel.
En vaak klopt dat!
Ja dat staat wel in de bijbel maar...
Ja zo hoort het eigenlijk niet maar...
etc.
niks te maren.. wie kies je God of de duivel, het leven of de dood, zonde of Gods wil, idd zwart of wit!
er IS geen grijs!

Om het anders te zeggen zoals er staat
"Wie koud zijn voor Mij, laat Ik ook koud laten"
"Wie Warm zijn voor Mij, hen zal ik ook warm ontvangen"
"Maar wie LAUW zijn, HEN SPUUG IK UIT!"
Want niemand kan twee meesters dienen, zonder de een lief te hebben en de ander te haten!

Lalage schreef:

en omdat

Ik vind het echt verdrietig dat je zo denkt. Ten eerste is de PKN zo pluriform dat je ze echt niet allemaal over één kam kunt scheren.

Er is net een bericht uitgekomen van de PKN over islam en christendom, waarin juist staat dat we de verschillen niet moeten verdoezelen en dat samen thee drinken goed is maar samen bidden niet (ik hoorde dat in het nieuws, heb het stuk niet zelf gelezen). Ik ben zelf lid van een PKN en heb iemand weleens horen zeggen dat het toch niet uitmaakte of je moslim of christen was, toen schrok ik nogal. De meeste gemeenteleden denken daar echt anders over.

Over homoseksualiteit is goed nagedacht en veel bijbelstudie gedaan. Dat de conclusies anders zijn dan die jij trekt, zegt nog niet dat jij het automatisch bij het rechte eind hebt.

Met samenwonen voor het huwelijk heb ik ook moeite, mijn keuze is anders, maar ik begrijp dat jongeren in deze tijd hiervoor kiezen. Vooral als je in je omgeving echtscheiding hebt meegemaakt kan het moeilijk zijn om zelf voor het huwelijk te kiezen. Het overgrote deel van de samenwoners heeft wel de intentie om te gaan trouwen.

Je bent inderdaad erg zwart-wit, doet me denken aan een Farizeeër. Triest hoor...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 nov 2010 23:43

en omdat
(en ik heb genoeg artikelen en boeken onder ogen gehad veel door dit centrale pkn orgaan uitgegeven, dat dit bevestigd)
En dan niet gelijk in als gelijkwaardig, nee gelijk als in het zijn allemaal wegen om redding te verkrijgen/God te dienen.
Zeggen dat mensen die niet Jezus christen aannemen verloren gaan, is dan ook taboe in PKN.

Ik weet dat ik door God geroepen ben, en ik weet welke Geest mij deze overtuiging geeft.
Ik ben niet op Gods stoel gaan zitten, ik sprek vanuit wat de Geest in mij doet leven.

Wellicht kun je ook een andere tekst van de Heer Jezus Christus citeren: "Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor T.A.F. » 25 nov 2010 00:54

Ah de bekende misbruikte kreet weer.

Gij zult niet oordelen slaat met name op de heilsredding van mensen.
En wij weten niet wie gered is, dat weet ik niet eens van mijzelf.

Het slaat geenzins op heiliging of levenswandel, integendeeldeel, er staat dat wij de PLICHT hebben om ons eigen hart te toetsen, anderen te vermanen en vermaning op onszelf toe te laten.
Mensen met open ogen hun graf in te laten lopen zonder waarschuwing... is niet de strekking van die (zo vaak uit verbandgetrokken) kreet.

Optimatus schreef:

en omdat

Wellicht kun je ook een andere tekst van de Heer Jezus Christus citeren: "Oordeelt niet opdat gij niet veroordeeld wordt."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 nov 2010 10:54

Je doet me denken aan een farizeeër: "Wat ben ik blij dat ik niet zo ben als die tollenaar."
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Jozo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jozo » 27 nov 2010 21:44

Vermanen vanuit liefde, daar gaat het volgens mij om.

En ik vind het prima dat iemand zijn ongezouten mening geeft, maar laat die persoon zich dan wel realiseren dat het een mening is en dat je dus niet per definitie de waarheid in pacht hebt...
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Terug naar “Archief”