Tot dusver wordt gesuggereerd, dat de nadruk op verkondiging en nodiging in de prediking een niet-systhematisch, niet-dogmatische houding is, maar dat wijzen op het feit van de uitverkiezing wel systematisch of wel dogmatisch is.
De harde uitkomst, dat God zich tegenover de mens als tegenstander opstelt (zeer bijbels in OT en NT) wordt dan als uitkomst van dogmatiek gezien; de liefde van God in zijn zoeken en vinden van de mens is de uitkomst van het Evangelie.
Echter: beiden moeten zowel volgens het Evangelie als volgens de dogmatiek worden vastghouden.
Anderen schrijven hier veel over de wil van God, dat alle mensen behouden zullen worden (mee eens).
Ik schrijf over de bijbelse waarheid , dat God zich als tegenstander van zondige mensen manifesteert.
De spanning zit 'm er nu in, wat er met mensen in de confrontatie met deze werkelijkheid gebeurt.
De ene kant van de medaille is: Zal de mens geloven of niet?
De andere kant van de medaille is: zal God deze mens genadig zijn of niet?
Alleen door deze paradox ten volle in stand te houden (en dus ook met de mogelijkheid van Gods verwerping van mensen rekening te houden), komt de echte realiteit van ellende, verlossing en dankbaarheid aan de orde.
Wanneer we Gods toorn, Gods afkeer van de zonde, de verlorenheid en de hel uit onze gedachten bannen, maken we God uiteindelijk precies zoals we Hem hebben willen: liefdevol, goed voor jou en mij, maar ongevaarlijk en onmachtig om mij of anderen hoe dan ook op enigerlei wijze te kwetsen of te raken.
' t komt wel goed. Hoezo?
ik geloof dat ik wel in de hemel kom. Hoezo?
ik kan me niet voorstellen dat er veel mensen verloren gaan. Hoezo niet?
Ik wil echt niet de kant op, dat er geen verlossing is voor mensen. het gaat mij er om, dat verlossing in feite een vreemde uitzondering is in een wereld, waarin alles vergankelijk is en naar de ondergang neigt.
Niets is blijvend. Niemand heeft ooit God gezien. De mens is zondig en egoistisch. Er is veel pijn, haat en kwaad.
Verlossing gebeurt niet zomaar even. De sfeer van 'er is eigenlijk niet veel aan de hand' is niet bijbels.
verlossing kost verschrikkelijk veel energie, juist omdat de natuurlijke beweging van de wereld en de mens een negatieve is. God sluit niet aan op onze goede bedoelingen, maar moet zich een weg banen tegen ongeloof, weerbarstigheid en scepsis in.
Dat is de weg van het Woord (van Bijbel en Christus) in deze wereld. Daarbij zijn er heel veel afvallers (het zaad dat maar tijdelijk opgroeit, langs de weg valt of op steenachtige plaatsen tercht komt)
try