Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2006 07:31

Ze vroeg of het dat antizionistische geschrift was, dat was het inderdaad. Met anti-zionisme lijkt mij niets mis (hoe gegrond het is doe ik geen uitspraak over), ik haalde het overigens ook niet aan als 'Rabbi Teitelbaum zegt het dus is het waar', ik gaf alleen aan dat er mensen waren die daar ook anders over denken als het gaat om landsbeloftes en verbonden, de discussie kun je terug lezen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hans_is_eigenwijs

Berichtdoor hans_is_eigenwijs » 20 jul 2006 08:24

In Ezechiël 5 geeft de profeet door een symbolische handeling te kennen, hoe vreselijk het lot der inwoners van Jeruzalem zal zijn. Op een kleitegel heeft hij een eenvoudige tekening van de stad gemaakt en van de vijandelijke legers die haar hebben ingesloten. Nu scheert hij met een vlijmscherp zwaard zich hoofdhaar en baard af, en verdeelt de haren in drie gelijke hoeveelheden.

Een derde deel der haren strooit hij midden in de tekening op de kleitegel, en verbrandt ze daar. Dat is het beeld dergenen die in de belegering van Jeruzalem zullen omkomen.

Weer een derde deel strooit hij op de kleitegel rondom de tekening van de stad en slaat er met zijn zwaard op: beeld van de vluchtelingen, die evenmin ontkomen zullen.

Het laatste derde deel der haren stelt.... het overblijfsel voor dat gered wordt? Neen! Ezechiël strooit ze uit in de wind. Dit deel gaat de ballingschap in, maar..... zal onderweg omkomen.

Slechts zeer enkelen zullen behouden hun bestemming bereiken: Ezechiël bindt een paar haren in de slippen van zijn mantel! Toch vinden ook deze geen rust. Gods toorn achterhaalt hen ook daar nog. Van de haren, die de profeet in zijn mantelslippen had verborgen, werpt hij er nog enkele in het vuur. Zo fel was het oordeel, dat in Ezechiëls dagen over Jeruzalem kwam; zo fel zal ook het oordeel zijn, dat de tegenwoordige inwoners van Jeruzalem zal treffen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2006 08:53

Ofwel... Jeruzalem (en natuurlijk alle Joden enzo) zal in een Sodom-en-Gommaraans inferno ten ondergaan? Dat klopt ook wel, alles zal op het Einde met vuur verbrand worden. Maar wat jij vergeet is dat deze profetie uit is gekomen tijdens de ballingschap waardoor het mij 'stug' lijkt dat deze profetie ook nu nog geldig is en dat mensen uit Jeruzalem gedoemd zijn...

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 20 jul 2006 09:03

ach, er zal wel weer een "dubbele vervulling" aan geknoopt worden ;)
what the soul hides, blood tells

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 20 jul 2006 09:27

Weer even terug naat de actualiteit: Een goede en m.i. evenwichtige analyse van het antisemitische karakter van Hamas en Hezbollah geeft A. Kamsteeg in een opinie-artikel in het ND van vandaag.

Ook het commentaar van Peter Bergwerff is wel goed.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2006 10:07

Serenity schreef:ach, er zal wel weer een "dubbele vervulling" aan geknoopt worden ;)
En een Geestelijke Strekking aangezien het anders voor niets in de Bijbel staat en tsja, de Joden zijn Gods volk niet meer dus er móet wel wat zijn voor Geestelijk Israel *kucht*

Dat Hamas en Hezbollah antisemitisch waren had ik al door ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 jul 2006 11:34

hans_is_eigenwijs schreef:Slechts zeer enkelen zullen behouden hun bestemming bereiken: Ezechiël bindt een paar haren in de slippen van zijn mantel! Toch vinden ook deze geen rust. Gods toorn achterhaalt hen ook daar nog. Van de haren, die de profeet in zijn mantelslippen had verborgen, werpt hij er nog enkele in het vuur. Zo fel was het oordeel, dat in Ezechiëls dagen over Jeruzalem kwam; zo fel zal ook het oordeel zijn, dat de tegenwoordige inwoners van Jeruzalem zal treffen!

Ah, wat hebben ze allemaal misdaan dan?

Ik vind dat overigens wel weer een grappig bijverschijnsel van dit soort conflicten: de wilde profetieen en eindtijdscenario's die ivm Israel altijd opduiken. :)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 20 jul 2006 14:39

Optimatus schreef:
Yael schreef:Raido:
Even wat puntjes van Teitelbaum uit de Vayoel Moshe..

Dat is toch een antiZionistisch geschrift?

Mogen er alleen pro-zionistische geschriften worden gebruikt dan?
Lijkt me erg eenzijdig.

Dat zei ik niet, dacht ik. :wink: Ik heb persoonlijk niet zoveel op met het antizionistische gedachtegoed.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 20 jul 2006 15:44

Yael schreef:
Optimatus schreef:
Yael schreef:Raido:
Even wat puntjes van Teitelbaum uit de Vayoel Moshe..

Dat is toch een antiZionistisch geschrift?

Mogen er alleen pro-zionistische geschriften worden gebruikt dan?
Lijkt me erg eenzijdig.

Dat zei ik niet, dacht ik. :wink: Ik heb persoonlijk niet zoveel op met het antizionistische gedachtegoed.

Dat komt doordat jij kant gekozen hebt in een conflict dat niet eens jouw conflict behoeft te zijn: je bent geen Israelische.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 20 jul 2006 17:23

Raido schreef:
Serenity schreef:ach, er zal wel weer een "dubbele vervulling" aan geknoopt worden ;)
En een Geestelijke Strekking aangezien het anders voor niets in de Bijbel staat en tsja, de Joden zijn Gods volk niet meer dus er móet wel wat zijn voor Geestelijk Israel *kucht*

Dat Hamas en Hezbollah antisemitisch waren had ik al door ;)

Leg eens uit waarom de Joden God's volk niet meer zijn? Benieuwd hoe je daarbij komt!

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 20 jul 2006 17:40

Ik wilde even zeggen dat ik het helemaal met Delatvav eens bent!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 20 jul 2006 17:40

markie,

dat werd nogal eens betoogd door theologen, vooral voor de tweede wereldoorlog was de zgn. "vervangstheologie" redelijk populair geloof ik. zoek anders even op "vervangingstheologie", en Religie - open forum staat ook nog een topic daarover.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Shito
Mineur
Mineur
Locatie: I stopped living long ago. Where, it doesnt matter.

Berichtdoor Shito » 20 jul 2006 19:48

waarnemer: als je toch de bijbel voor je hebt, lees even een paar honderd bladzijden verder, naar Mattheus 21:43

Misschien is dat daar ook nog een nuttige opmerking namelijk

43 Daarom zeg ik u: Het Koninkrijk Gods zal u ontnomen worden en gegeven aan een volk dat de vruchten er van opbrengt.
44 En wie op dezen steen valt zal verpletterd worden, en op wien hij valt, dien zal hij vermorzelen.
45 Toen de overpriesters en de Farizeen zijn gelijkenissen hoorden, begrepen zij dat hij op hen doelde.
46 Zij zochten hem in hun macht te krijgen, maar vreesden de schare, omdat die hem voor een profeet hield.
The ox knoweth his owner, and the ass his master's crib; but my children do not know Me, my people does not consider.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 20 jul 2006 19:49

Die figuren van de Hezbollah en de Hamas, en ook degenen die het in Iran voor het zeggen hebben, zijn dus gewoon een stelletje smerige nazi's in een islamitische versie.
Ik heb er vandaag een interessant en goed artikel over gelezen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 20 jul 2006 20:04

Boekenlezer schreef:Die figuren van de Hezbollah en de Hamas, en ook degenen die het in Iran voor het zeggen hebben, zijn dus gewoon een stelletje smerige nazi's in een islamitische versie.
Ik heb er vandaag een interessant en goed artikel over gelezen.
Maar was dat vroeger niet hetzelfde verhaal bij de PLO? Uiteindelijk hebben die (de meesten dan) de mogelijkheid van een Israelische (Joodse) staat ook geaccepteerd, zoals ook het geval lijkt te zijn bij een deel van de Hamas.

Terug naar “Archief”