Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2013 22:46
Franse burgemeester sluit alle kerken!
En gelijk heeft 'ie!
De burgemeester van het Zuid-Franse dorp Arcangues heeft per direct alle kerken laten sluiten en de vrijheid van geloof opgeheven. Hij is de eerste Franse ‘weigerambtenaar’. De burgervader riskeert een zware straf.
Hij is al 31 jaar burgemeester van Arcangues, maar zijn toekomst lijkt nu serieus op het spel te staan. Sinds burgemeester Jean-Michel Colo vorige week in zijn gemeente alle kerken liet sluiten, ligt hij zwaar onder vuur.
Met zijn weigering komt Colo in botsing met de Franse wetgeving, die al eeuwen vrijheid van geloof garandeert. Die wet noemt Colo „illegitiem.” „Ik heb de gouverneur laten weten dat we in Arcangues geen enkele kerkgang zal toestaan”, verklaarde de burgemeester eind vorige week.
„Wanneer mensen thuis de deur achter zich dichtdoen, kunnen ze doen wat ze willen”, zei Colo tegenover het Franse persbureau AFP. „Als men mij echter als burgemeester vraagt om dat te sanctioneren, voel ik me er zeer ongemakkelijk bij.” Op de Franse tv noemde Colo het het geloof ”een parodie op de Verlichting”.
Voor de gouverneur van Frans-Baskenland geldt echter de wet. Zij riep Colo dan ook op zich daaraan te houden en benadrukte daarbij dat Colo zijn taak ook mag delegeren aan een van zijn ambtenaren. Of dat iets oplost, is echter maar de vraag. De Franse katholieke krant La Croix meldde dat de zes ambtenaren van Arcangues instemmen met de beslissing van Colo.
De weigering kan Colo duur komen te staan. De gouverneur meldde dat hij wegens discriminatie vijf jaar celstraf kan krijgen en bovendien een boete van tussen de 45.000 en de 75.000 euro. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Manuel Valls, schermde bovendien met „zware sancties.”
De getroffen gelovigen laten het er ook niet bij zitten. Tegenover de regionale krant Sud Ouest lieten ze weten bereid te zijn door te vechten tot het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Als protest weigeren ze bovendien nog langer plaatselijke belastingen te betalen.
Want als je je toch niet aan de wetten van het land hoeft te houden, moet dit natuurlijk ook gewoon kunnen, nietwaar, Boekenlezer?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw