Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Een nieuwsbericht over een wetswijziging in Frankrijk

Berichtdoor JeeWee » 11 jun 2013 23:01

Ik ga ook iets naars zeggen.

Ik heb in mijn ondernemersclub minder gemeenschapszin en blijheid ervaren dan in mijn kerk.

Ik heb in een straat met waar ik woon, al heel lang, geborreld, gekletst, gebarbecued. Er wonen amper christenen bij mij in de straat maar heel veel 'wij-vinden-dat-alles-moet-kunnen' babyboomers. Naar buiten toe vet tolerant maar wat nou? drie mannen op bezoek? Wat heeft-ie nu weer voor kleren aan? Ik heb in deze nette buurt waar de vogels ondersteboven over heen vliegen veel minder échte acceptatie ervaren dan in mijn kerk.

Ik heb in mijn niet-christelijke werkomgeving van de hoofdkantoren veel meer schijntolerantie en minder respect en meer foute moppen dan in mijn kerk.

In mijn ideale wereld staat nemen de mensen de kerk over en laten ze het Goddelijk geluid horen, waarbij het instituut niet meer is dan de draagbalken van de boodschap van God. En dat krijgt de verticale inspiratie en kracht om het horizontaal uit te dragen.

Ooit komen we er wel uit yobem, maar ik laat mij mijn thuis niet ontroven. Niet door de straat, niet door zakenpartners, niet door kerkmensen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

yobem
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor yobem » 11 jun 2013 23:27

Je doet maar, daar ga ik niet over. Mij werd gevraagd naar mijn visie op een oplossing voor de kerk. Daarom illustreer ik waar ikzelf tegen aan loop en wat ik mis zie gaan. De problemen die jij noemt zijn geen vrij-pleiters voor de kerk. De kerk is geen vrijpleiter voor jouw straat, werk of ondernemersclub.
Mij is niet gevraagd naar de oplossing voor jouw straat of jouw werk of jouw ondernemersclub. Dat is jouw pakkie-an daar ga-, en wil ik me ook niet mee bemoeien.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 12 jun 2013 08:20

Ik ga zeker de kerk niet vrijpleiten. Integendeel. Veel kerken hebben al heel wat meer kapot gemaakt dan me lief is. En ik begrijp iedereen die er helemaal klaar mee is.

En soms heb ik ook wel het idee dat ik een soort Don Quichot ben, vechten tegen de windmolens.

Maar dat moet dan maar. Ik wil niet uit de kerk lopen omdat ik geloof dat juist de tegenstem nodig is.
Of het helpt? Geen idee. Maar af en toe wil ik het gewoon geloven.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 13 jun 2013 09:03

Yobem:
In mijn ideale wereld staat de kerk daar tussen als een sterk en zelfverzekerd instituut wat niet bang is om te delen in dat geluk. Om de horizontale verbinding te koppelen aan de verticaal. Om de verticaal betekenisvoller te maken dan de hedonistische oppervlakte. Om te (ver)vullen in plaats van leeg te zuigen.

Ik pik dit er even! Een blauwdruk voor een kerk die ik met je deel. Je analyse hogerop klopt. het is blijkbaar een concept dat niet veel mensen aanspreekt, want juist die kerken waar men dat enigszins probeert te realiseren lopen terug qua aantal bezoekers. De refokerken die strak het klassieke patroon volgen groeien nog door natuurlijke aanwas. Hun stem wordt dus relatief groter en het beeld naar de buitenwacht (nog) slechter. Daarom heb ik toch wel bewondering voor mensen die blijven en hun mond opendoen. Over die ideale homokerk ben ik nog niet uit, ik ga er wel eens heen tzt.
Ben het overigens zeer met je eens dat het met mensen buiten de kerk goed kersen eten is. Mijn meeste vrienden zijn ook zo. Toch zou ik die lieve mensen binnen de kerk ook niet graag missen. Die zijn in mijn kerk zeer liberaal en ruimdenkend, maar dat leuke en gekke van de homoscene missen ze.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 jun 2013 21:40

Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2013 21:49

Boekenlezer schreef:Franse burgemeester weigert homohuwelijk
En gelijk heeft 'ie.

O, boehoehoe... mensen hun recht op geluk en gelijkheid ontzeggen omdat je je er een beetje ongemakkelijk bij voelt. Hoe ging die Franse slogan ook alweer? Egalité, nog wat, nogwat...

Het zou wat zijn als burgemeesters ineens zelf gingen bepalen welke wetten ze wensen te volgen en welke niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 13 jun 2013 21:57

Boekenlezer schreef:Franse burgemeester weigert homohuwelijk
En gelijk heeft 'ie.

Oh ja? En waarop baseer je je om dat te beweren? En strekt die goedkeuring van jou zich ook uit naar burgemeesters of ambtenaren die andere democratisch gestemde wetten naast zich neerleggen omdat ze geen zin hebben die uit te voeren?

Die burgemeester heeft hopelijk een aardig spaarpotje opzij staan, én is hopelijk niet te erg aan zijn vrijheid gehecht:
De weigering kan Colo duur komen te staan. De gouverneur meldde dat hij wegens discriminatie vijf jaar celstraf kan krijgen en bovendien een boete van tussen de 45.000 en de 75.000 euro. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Manuel Valls, schermde bovendien met „zware sancties.”

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 jun 2013 22:46

Franse burgemeester sluit alle kerken!
En gelijk heeft 'ie!

De burgemeester van het Zuid-Franse dorp Arcangues heeft per direct alle kerken laten sluiten en de vrijheid van geloof opgeheven. Hij is de eerste Franse ‘weigerambtenaar’. De burgervader riskeert een zware straf.

Hij is al 31 jaar burgemeester van Arcangues, maar zijn toekomst lijkt nu serieus op het spel te staan. Sinds burgemeester Jean-Michel Colo vorige week in zijn gemeente alle kerken liet sluiten, ligt hij zwaar onder vuur.

Met zijn weigering komt Colo in botsing met de Franse wetgeving, die al eeuwen vrijheid van geloof garandeert. Die wet noemt Colo „illegitiem.” „Ik heb de gouverneur laten weten dat we in Arcangues geen enkele kerkgang zal toestaan”, verklaarde de burgemeester eind vorige week.

„Wanneer mensen thuis de deur achter zich dichtdoen, kunnen ze doen wat ze willen”, zei Colo tegenover het Franse persbureau AFP. „Als men mij echter als burgemeester vraagt om dat te sanctioneren, voel ik me er zeer ongemakkelijk bij.” Op de Franse tv noemde Colo het het geloof ”een parodie op de Verlichting”.

Voor de gouverneur van Frans-Baskenland geldt echter de wet. Zij riep Colo dan ook op zich daaraan te houden en benadrukte daarbij dat Colo zijn taak ook mag delegeren aan een van zijn ambtenaren. Of dat iets oplost, is echter maar de vraag. De Franse katholieke krant La Croix meldde dat de zes ambtenaren van Arcangues instemmen met de beslissing van Colo.

De weigering kan Colo duur komen te staan. De gouverneur meldde dat hij wegens discriminatie vijf jaar celstraf kan krijgen en bovendien een boete van tussen de 45.000 en de 75.000 euro. De Franse minister van Binnenlandse Zaken, Manuel Valls, schermde bovendien met „zware sancties.”

De getroffen gelovigen laten het er ook niet bij zitten. Tegenover de regionale krant Sud Ouest lieten ze weten bereid te zijn door te vechten tot het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Als protest weigeren ze bovendien nog langer plaatselijke belastingen te betalen.

Want als je je toch niet aan de wetten van het land hoeft te houden, moet dit natuurlijk ook gewoon kunnen, nietwaar, Boekenlezer?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 13 jun 2013 23:43

JeeWee schreef:Ik ga ook iets naars zeggen.

Ik heb in mijn ondernemersclub minder gemeenschapszin en blijheid ervaren dan in mijn kerk.

Ik heb in een straat met waar ik woon, al heel lang, geborreld, gekletst, gebarbecued. Er wonen amper christenen bij mij in de straat maar heel veel 'wij-vinden-dat-alles-moet-kunnen' babyboomers. Naar buiten toe VET tolerant...

Het woord 'vet' gebruik je verkeerd.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 jun 2013 05:52

boer schreef:Het woord 'vet' gebruik je verkeerd.

Dan voor je vet inhoudelijke bijdrage aan deze discussie :shock:

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 14 jun 2013 07:23

De slotzin uit het artikel:
"Als protest weigeren ze bovendien nog langer plaatselijke belastingen te betalen."

En gelijk hebben ze.
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 jun 2013 09:38

FrankB schreef:De slotzin uit het artikel:
"Als protest weigeren ze bovendien nog langer plaatselijke belastingen te betalen."

En gelijk hebben ze.

"Geef de keizer wat des keizers is"
En die keizer was niet zo'n braaf christen...

Nu dreigen de demonstranten ook de Tour de France te gaan verstoren...

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2013 09:38

Wim2600 schreef:Oh ja? En waarop baseer je je om dat te beweren? En strekt die goedkeuring van jou zich ook uit naar burgemeesters of ambtenaren die andere democratisch gestemde wetten naast zich neerleggen omdat ze geen zin hebben die uit te voeren?

Die burgemeester heeft hopelijk een aardig spaarpotje opzij staan, én is hopelijk niet te erg aan zijn vrijheid gehecht:

Colo heeft er wel gelijk in dat die wet illegitiem is, want God heeft het huwelijk ingesteld voor een man en een vrouw, en welk recht heeft een mens dan om daaraan te gaan morrelen?

Maar ja, dat telt voor jou natuurlijk niet, want de mens staat met zijn democratische rechten boven God, en datgene wat Hij ingesteld heeft. God is natuurlijk niet meer dan iemand uit een ver verleden, en wat ver weg is, komt nu eenmaal bijzonder klein op het netvlies te staan. Of wellicht geloof je niet eens in Hem.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 jun 2013 09:39

Mortlach schreef:Franse burgemeester sluit alle kerken!
En gelijk heeft 'ie!

De burgemeester van het Zuid-Franse dorp Arcangues heeft per direct alle kerken laten sluiten en de vrijheid van geloof opgeheven. Hij is de eerste Franse ‘weigerambtenaar’. De burgervader riskeert een zware straf.

Hij is al 31 jaar burgemeester van Arcangues, maar zijn toekomst lijkt nu serieus op het spel te staan. Sinds burgemeester Jean-Michel Colo vorige week in zijn gemeente alle kerken liet sluiten, ligt hij zwaar onder vuur.

Met zijn weigering komt Colo in botsing met de Franse wetgeving, die al eeuwen vrijheid van geloof garandeert. Die wet noemt Colo „illegitiem.” „Ik heb de gouverneur laten weten dat we in Arcangues geen enkele kerkgang zal toestaan”, verklaarde de burgemeester eind vorige week.

„Wanneer mensen thuis de deur achter zich dichtdoen, kunnen ze doen wat ze willen”, zei Colo tegenover het Franse persbureau AFP. „Als men mij echter als burgemeester vraagt om dat te sanctioneren, voel ik me er zeer ongemakkelijk bij.” Op de Franse tv noemde Colo het het geloof ”een parodie op de Verlichting”.

Voor de gouverneur van Frans-Baskenland geldt echter de wet. Zij riep Colo dan ook op zich daaraan te houden en benadrukte daarbij dat Colo zijn taak ook mag delegeren aan een van zijn ambtenaren. Of dat iets oplost, is echter maar de vraag. De Franse katholieke krant La Croix meldde dat de zes ambtenaren van Arcangues instemmen met de beslissing van Colo.

De getroffen gelovigen laten het er ook niet bij zitten. Tegenover de regionale krant Sud Ouest lieten ze weten bereid te zijn door te vechten tot het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Als protest weigeren ze bovendien nog langer plaatselijke belastingen te betalen.

Want als je je toch niet aan de wetten van het land hoeft te houden, moet dit natuurlijk ook gewoon kunnen, nietwaar, Boekenlezer?

De wens zal de vader zijn van de gedachte.

Zoiets past wel in het denkraam van de seculieren, want voor hen zijn die christenen, die nota bene de vermeende onfeilbaarheid en autonomie van de mens durven te ontkennen (!), maar lastige mensen met een vreemd gedachtegoed waar ze niks mee kunnen. Dus uitroeien die hap! Maar ja, dat zeg je natuurlijk niet zo, dus breng je het allemaal veel genuanceerder en geslepener.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 14 jun 2013 09:53

Boekenlezer schreef: Colo heeft er wel gelijk in dat die wet illegitiem is, want God heeft het huwelijk ingesteld voor een man en een vrouw, en welk recht heeft een mens dan om daaraan te gaan morrelen?

Maar ja, dat telt voor jou natuurlijk niet.

Voor mij telt Gods wet wel, maar dat terzijde.
Leuk ook dat die wet in bijna alle kerken verschillend lijkt...

Zolang wij niet in een (ooit door de SGP gewenste) theocratie leven, moet er ruimte zijn voor andersdenkenden.

En als de meerderheid het recht opeist om met elkaar een huwelijksovereenkomst aan te gaan en dat niet oplegt aan jou of mij, moeten wen daar m.i. afblijven en geen illegale middelen aanwenden om onze zin door te drijven...

Terug naar “[Religie] - Open forum”