Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 02 jul 2004 08:57

SDG schreef:
Napoleon schreef:is het evangelie zo mooi dat het in hedendaags nederlands niet meer uitgelegd kan worden? overigens is dat ongeveer wat de heer L.M.P. Scholten beweert.... maar goed, dat is een andere discussie, die moet vast wel ergens te vinden zijn :D

en meneer Scholten is met pensioen :arrow:

net of dat wat uitmaakt, er lopen hele horden van die figuren rond in refo-land, en dat Scholten met pensioen is, betekent niet dat hij niet regelmatig zijn visie verkondigt in Terdege en verwante bladen, en natuurlijk ons aller dagblad.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 02 jul 2004 09:35

Napoleon schreef:net of dat wat uitmaakt, er lopen hele horden van die figuren rond in refo-land, en dat Scholten met pensioen is, betekent niet dat hij niet regelmatig zijn visie verkondigt in Terdege en verwante bladen, en natuurlijk ons aller dagblad.

Kom kom, die "hele horden van die figuren" zijn ook medechristenen van jou en mij, en gelukkig schenken Terdege, verwante bladen en natuurlijk ons aller dagblad óók ruimte en aandacht aan mensen die op een positieve manier bezig zijn om de Statenvertaling te herzien of anderszins een nieuwe vertaling tot stand te brengen. Dat de GBS daar niet happy mee is en o.a. in StandVastig SteVige kritiek heeft op die initiatieven, is niet meer dan logisch gezien de doelstelling van die stichting. En dan weten we toch uit welke hoek de wind waait?
~~Soli Deo Gloria~~

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 02 jul 2004 23:19

We moeten wel uitkijken overigens dat we niet op een dag wakker worden en erachter komen dat we niemand meer bereiken met de Bijbel...

In die zin moeten we denk ik wel tegengas bieden aan de GBS. Hetaling initiatieven moeten we toejuichen.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 03 jul 2004 16:56

sanderious schreef:We moeten wel uitkijken overigens dat we niet op een dag wakker worden en erachter komen dat we niemand meer bereiken met de Bijbel...

In die zin moeten we denk ik wel tegengas bieden aan de GBS. Hetaling initiatieven moeten we toejuichen.

I.p.v. tegengas te geven zou je ook kunnen samenwerken :P :P
'k Denk dat je daarmee veel meer bereikt dan met tegenwerken (ligt eraan wàt je wil bereiken, uiteraard) :wink:
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jul 2004 18:02

Loezje schreef:
sanderious schreef:We moeten wel uitkijken overigens dat we niet op een dag wakker worden en erachter komen dat we niemand meer bereiken met de Bijbel...

'k Denk dat je daarmee veel meer bereikt dan met tegenwerken (ligt eraan wàt je wil bereiken, uiteraard) :wink:

Klinkt leuk, maar waar zouden ze samen aan kunnen werken dan? :)

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 04 jul 2004 13:14

Loezje schreef:

Leuk gezegd, maar volgens mij moet je dat de GBS vertellen, die proberen de initiatieven op te blazen ;)

Toevoeging:

Het doel om te bereiken is een Bijbel in het Nederlands uit 2004.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 jul 2004 12:11

De GBS is momenteel bezig de kanttekeningen te herzien. Dat project (voor duidelijkere en beter toegankelijke kanttekening) is bijna afgerond.

Alle goede dingen komen langzaam, dus kraak ze niet teveel af. Kijk ook eens naar de hoeveelheid werk die de stichting verzet als het gaat om wereldwijde verspreiding van Bijbels en andere evangelisatielectuur.

Zullen we weer terug naar het onderwerp?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 13 jul 2004 13:36

Pieter schreef:De GBS is momenteel bezig de kanttekeningen te herzien. Dat project (voor duidelijkere en beter toegankelijke kanttekening) is bijna afgerond.

Alle goede dingen komen langzaam, dus kraak ze niet teveel af. Kijk ook eens naar de hoeveelheid werk die de stichting verzet als het gaat om wereldwijde verspreiding van Bijbels en andere evangelisatielectuur.

Zullen we weer terug naar het onderwerp?

Kraak ze niet teveel af, want ze bedoelen het zo goed...

Je hebt wel een beetje gelijk hoor, ze doen zeker wel goed werk als het gaat om de wereldwijde verspreiding van Bijbels. Maar daar zit ook het tegenstrijdige van de GBS: krampachtig vasthouden aan de SV zolang het over Nederland gaat, maar naar Spanje of naar de Oekraïne brengen ze toch geen Statenvertalingen? Daar mogen de mensen blijkbaar wel de Blijde Boodschap in een verstaanbare taal lezen, maar Nederland moet zich verre houden van leesbare Bijbelvertalingen? En tegelijkertijd worden de kanttekeningen wél herzien om ze beter leesbaar en toegankelijker te maken. Ik vind het allemaal zo krom en krampachtig...
Het toontje waarop men zichzelf als superieur presenteert en andersdenkenden in de hoek zet heeft me al vele jaren geleden doen besluiten om niet langer donateur van de GBS te zijn. Wij weten het allemaal zo goed...
~~Soli Deo Gloria~~

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 13 jul 2004 14:22

Ik weet het niet. Ik heb zelf absoluut geen moeite met de SV. De gekozen vertalingen zijn rijk van inhoud, soms zelfs poëtisch mooi. Ik vind het prachtig, maar ja, ik ben dan ook linguïst.

Voor evangelisatiedoeleinden, ook in NL (!), is het denk ik van groot belang (dat ben ik zeker met je eens) dat Gods Woord toegankelijk en begrijpelijk is voor leken. Zij begrijpen nog maar weinig van die oude taal. Dat dit helaas ook steeds meer voor kerkelijke (jonge) mensen gaat gelden, is triest maar waar.

Wellicht zou het goed zijn als de GBS binnen nu en enkele jaren ook met een herziene SV kwam, een herziening waarin zoveel mogelijk wordt vastgehouden aan de oorspronkelijke betekenis. Dat laatst is voor mij een absolute voorwaarde.

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 14 jul 2004 08:57

En dan komen we toch weer enigszins terug op het onderwerp: binnen de GGiN (en in mindere mate de GG) lijkt het erop dat men de mensen dom wil houden. Bijbelstudie (in groepsverband) wordt afgeraden.

De ontwikkelde leer staat boven de Bijbel. Als er een vraag van een kerklid komt, wordt eerst antwoord gegeven vanuit de leer en daarna wordt bekeken of ze het antwoord nog met "een tekstje" kunnen onderbouwen..

Een nieuwe vertaling zal weer veel vragen van de kerkleden oproepen, omdat de Bijbel veel duidelijker gaat spreken en eventuele discrepanties met de leer aan het licht kunnen komen.

De ontwikkelingen lijken op deze manier te gaan naar de RK kerk van de Middeleeuwen, waar de leken ook dom gehouden werden..

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 jul 2004 09:00

Een nieuwe vertaling is taboe...

Maar de hernieuwde taal, hoe wij nu nederlands praten, is dus precies hetzelfde als de bijbel nu alleen in onze taal heeft de GGN ook.

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 14 jul 2004 09:20

Ikke21 schreef:Maar de hernieuwde taal, hoe wij nu nederlands praten, is dus precies hetzelfde als de bijbel nu alleen in onze taal heeft de GGN ook.

Ik zal er wel te dom voor zijn, maar van deze zin snap ik niks. Misschien wil je 'm nog eens opnieuw formuleren, speciaal voor een simpele ziel als ik? :roll:
~~Soli Deo Gloria~~

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 14 jul 2004 20:17

Vito schreef:En dan komen we toch weer enigszins terug op het onderwerp: binnen de GGiN (en in mindere mate de GG) lijkt het erop dat men de mensen dom wil houden. Bijbelstudie (in groepsverband) wordt afgeraden.

De ontwikkelde leer staat boven de Bijbel. Als er een vraag van een kerklid komt, wordt eerst antwoord gegeven vanuit de leer en daarna wordt bekeken of ze het antwoord nog met "een tekstje" kunnen onderbouwen..

Een nieuwe vertaling zal weer veel vragen van de kerkleden oproepen, omdat de Bijbel veel duidelijker gaat spreken en eventuele discrepanties met de leer aan het licht kunnen komen.

De ontwikkelingen lijken op deze manier te gaan naar de RK kerk van de Middeleeuwen, waar de leken ook dom gehouden werden..

Ken jij de GGiN zo goed en heb jij ervaren dat ze de mensen dom willen houden? Enne... in welke gemeentes wordt Bijbelstudie afgeraden? Je durft wel veel te zeggen en ik ben bang dat dit niet je eigen ervaringen zijn... Ik denk dat ik in meer GGiN ben geweest dan jij :P , maar die ervaring heb ik dus absoluut niet. Ook niet gehoord van de mensen die daar in de kerk zaten. Maar dat zou ook aan mij kunnen liggen :wink:

Overigens... het staat kerkleden (ook van de GGiN) vrij om dóór te vragen, in een gesprek :wink: :P Een dominee of ouderling van de GGiN is echt niet griezeliger dan een gewoon mens hoor :wink:

Nou, kom op... vertel es... welke discrepanties met de GGiN-leer zou je in een nieuwe vertaling tegen kunnen komen...? (Gaan we er dus gemakshalve vanuit dat die er nu niet zijn) :P :wink:

Misschien moeten we eens een keer een Ds ofzo van de GGiN uitnodigen voor een avondje forummen! :) Kan hij het allemaal zelf uitleggen...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 15 jul 2004 08:22

Loezje schreef:Ken jij de GGiN zo goed en heb jij ervaren dat ze de mensen dom willen houden? Enne... in welke gemeentes wordt Bijbelstudie afgeraden? Je durft wel veel te zeggen en ik ben bang dat dit niet je eigen ervaringen zijn... Ik denk dat ik in meer GGiN ben geweest dan jij :P , maar die ervaring heb ik dus absoluut niet. Ook niet gehoord van de mensen die daar in de kerk zaten. Maar dat zou ook aan mij kunnen liggen :wink:

Als je de eerste posting van deze topic leest zie je dat ik al enige tijd "meeloop" met de GGiN. Binnen alle gemeenten die ik ken, wordt gezamelijke bijbelstudie tegengehouden. Alleen als er zeer deskundige personen (ouderlingen) aanwezig zijn, zou er een mogelijkheid kunnen zijn. Maar dan draait het als vanouds uit op een praatje van 1 kant..

Loezje schreef:Nou, kom op... vertel es... welke discrepanties met de GGiN-leer zou je in een nieuwe vertaling tegen kunnen komen...? (Gaan we er dus gemakshalve vanuit dat die er nu niet zijn) :P :wink:

Die zullen er nu ook zijn, maar door het oude taalgebruik komen ze niet zo hard uit de verf. In de wereld zijn vele verschillende christelijke leren "ontwikkeld" die allen gestoeld zijn op de Bijbel (wordt althans beweerd). En dat terwijl ze elkaar vaak tegenspreken..! Het lijkt dus logisch dat de GGiN bepaalde Bijbelteksten "over het hoofd ziet" of zelfs negeert..

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 15 jul 2004 11:54

Okey ik ben niet zo'n insider mbt gergem en gergen in nl. Dus ik moet voorzichtig zijn natuurlijk, ik ben maar een eenvoudig hervormd jongetje :wink: Maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat ze verschillen tussen deze kerkverbanden nogal breed uitgemeten worden, meer dan nodig is. We zijn nu langzamerhand op een punt beland in NL dat we alle krachten moeten bundelen (okeey de vorming van de PKN is een slecht voorbeeld misschien :wink: ). Als ik deze kerkverbanden toch bekijk dan zijn erg zeer grote overeenkomsten. We moeten er ook voor waken dat niet elk detail tot kerkscheuring leid, zoals we in het verleden wel eens gezien hebben.
Ik zei al ik ben een eenvoudig hervormd jongetje misschien en ben daarom misschien heel wat verschillen gewend (meer dan me lief is).
Maar ik denk toch echt niet dat de verschillen tussen deze beide kerk kerkscheiding rechtvaardigd. Als je kijkt naar mijn kerkverband zijn de verschillen tussen die kerkverbanden toch enorm klein, zelfs een peuleschilletje :wink:
Maar wie weet komt er in de toekomst wel een enorme "samen op weg" beweging in de gereformeerde gezindte? :)
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Terug naar “Archief”