Fotografie, de apparatuur en de techniek

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Fotografie, de apparatuur en de techniek

Berichtdoor Boekenlezer » 23 nov 2009 20:29

Ik heb afgelopen zaterdag eens twee Canons in mijn handen gehad.
Schrik maar niet, ik ga niet vreemd. Het was bij een handelaar, waar er apparatuur lag ter demonstratie. En ik wil best wel een indruk opdoen van een Canon, dus waarom dan niet.
Ik heb de EOS 50D en de EOS 7D vast gehad. Wat mij in de eerste plaats opviel: het voorste instelwiel en de ontspanknop zitten omgekeerd t.o.v. wat ik gewend ben bij Nikon.
Eerst keek ik door de EOS 7D. Daarna door de EOS 50D. Daarbij had die laatste voor mijn gevoel een wat kleinere zoeker. Voelde wat benauwder aan, om door te kijken. In dat opzicht deed het me een beetje denken aan mijn Nikon D70s, die ik twee jaar geleden had.
Verder vond ik het best wel leuke camerabodies, vooral die EOS 7D. Vanuit Nikonperspectief lijkt de bediening mij alleen wat onwennig.
Ik ben zelf meer een volformaatfotograaf. Maar de Canon EOS 5D Mark II lag niet voor het grijpen. Ik zag er wel een achter glas staan. Die was naar mijn indruk wel een stukkie groter dan de net genoemden.

Ik was bij die zaak voor de aankoop van wederom een nieuw objectief. De Nikkor AF 105mm f/2D DC.
Best wel bijzonder dat ik die op de kop heb weten te tikken, vind ik. Waar vind je die tegenwoordig op voorraad?

Mijn eerste indruk: een bijzonder fraai objectief!
Kan nog mooi van pas komen als ik portretten van mijn familieleden ga maken. Ik denk dat ik best graag deze op mijn camera draai, in plaats van de Nikkor AF 80-200mm f/2.8D. Die zoom kan naar mijn idee niet echt op tegen de beeldkwaliteit van deze vaste tele, ook al was ik er nooit ontevreden over. Het feit dat hij 4,5 sterren scoort voor optische kwaliteit in de test van Photozone is ook niet mis! Naar mijn idee zijn er bar weinig objectieven die dat klaarspelen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 23 nov 2009 23:05

zeg, als die 80-200 overbodig mocht blijken... 8)

maar ik geloof wel dat zo'n vaste 105 een heel fijne lens is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

DonWoozy
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor DonWoozy » 01 dec 2009 15:48

kan iemand mij misschien wat advies geven over welke 75-300mm lens ik het beste
kan kopen?
Ik bezit een Sony A350 met 18-70mm lens en wil er graag een aanvullende lens bijkopen.
Nu zit ik wat rond te kijken en zie bijv. van Sigma, Tamron en Sony lenzen maar wat
kan ik nu beter pakken??

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2009 09:54

Ik ben niet zo bekend met de Sony-apparatuur, maar op internet zal wel genoeg informatie te vinden zijn.
Zo zie ik hier bijvoorbeeld ook een test van een 70-300mm er tussen staan.

Ik heb die test even ingekeken, maar ik moet zeggen: dat ziet er goed uit!
"If anything the Sony 70-300mm f/4.5-5.6 SSM G has one problem - its price tag." Pff, lekker boeie! Dat geld geef je maar één keer uit, maar met de kwaliteit van het product heb je vervolgens altijd te maken. Kijk, als we het nou gaan hebben over Leica-achtige prijzen, dan kan het in bepaalde gevallen inderdaad een ander verhaal worden (voorbeeldje, nog een voorbeeldje), maar dat is bij deze Sony duidelijk niet aan de orde.
Hierover zeurden ze ook al over mijn Nikkor AF 105mm f/2D DC. ("The DC-Nikkor has one major drawback - its price tag.") Alsof mij dat nog boeit als ik zie wat voor mooie beeldkwaliteit het objectief levert! Er gaat niets boven goed glas in de fotografie, en een goed objectief gaat lang zat mee om een beetje geld uitgeven goed te kunnen rechtvaardigen. In ieder geval langer dan je camerabody.
Wat ik lees in die test, geeft mij het gevoel, dat ik het nu al bijna zou weten, als ik jouw keuze moest maken, DonWoozy. Dat bijna zit voor mij dan alleen nog in de vraag: zouden de Sony 70-200mm f/2.8 SSM G of de Sony 70-400mm f/4-5.6 SSM G wellicht een interessant alternatief zijn?
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 05 dec 2009 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 dec 2009 19:33

Napoleon schreef:zeg, als die 80-200 overbodig mocht blijken... 8)

Ik heb berichten vernomen, die voor mij weer een prachtig excuus vormen om het bij mijn AF 80-200mm f/2.8D te houden (naast het financiële excuus). (I.i.g. voorlopig, want ik weet niet hoe nadelig dit probleem is in de praktijk.) :D De nieuwe AF-S 70-200mm f/2.8G VR II maakt qua brandpunten niet waar wat hij belooft. Dat probleem schijnt zich vooral op korte afstand voor te doen. Dus blijkbaar niet op lange afstand?
Dus voor echt op 200mm schieten, zou je het beste de AF-S 200mm f/2G VR kunnen hebben? Die is alleen bepaald niet gratis. En hij weegt ook wel wat. Dat is ook zoiets wat er weer bijkomt, als een Nikonobjectief veel geld kost.

Meer hierover:
DPReview
DigiLloyd

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 06 dec 2009 01:59

Even wat kerstsfeer brengen op refoweb. Foto's zijn gemaakt met de Canon D300 en de Tamron AF 18-200.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vraag is nu: Hoe een goede foto te schieten van een kerstboom waar veel lampjes in zetten? (Ok..ok misschien geven 1.000 lampjes wat (te) veel..licht. :lol:) Welke instelling te gebruiken? Ik heb het al op diverse standen geprobeerd, met flits, zonder flits, met tegenlicht, diverse opname standen...etc..
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jip_86
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor jip_86 » 06 dec 2009 22:16

Langere sluitertijd en zorgen voor statief/stevige ondergrond waar je camera stevig op kan staan. Zie foto hieronder bijvoorbeeld, die heeft een sluitertijd van 1 seconde en staat op paal van de trap.

Ik ben sinds kort ook gevallen voor de fotografie. Het is een Canon EOS 500D + EFS 18-135mm geworden.
Afbeelding
klikbaar, grote is beter ;)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 06 dec 2009 23:09

mag ik even corrigeren :) het is een Nikon hoor .....tssss Harm-Jan ... ga je schamen ....

zoals Jip al zei... een statief (heb ik helaas nog niet .... ) is onontbeerlijk of een punt waarop je iets kan zetten , maar ik vindt de eerste zeg meer warm dan de 2e :) en nu pak je ook wel iets moeilijks hoor.... een kersboom met zoveel lichtjes... ik heb vanmiddag toevallig in het oceanium helemaal een crime om foto's te maken van een gang, heb het resultaat nog niet op het beeldscherm gezien zal het morgen plaatsen, en ik denk niet dat ie gelukt is , dat terzijde !

maar probeer in ieder geval te beseffen wat je met de 1e foto hebt gedaan en met de 2e en kijk dan eens naar het verschil ! Je bent in ieder geval goed bezig want naast belichtings tijd kan je ook spelen met Iso ! :)

dan moet je bv vanuit dezelfde positie eens een foto maken met iso 100, 200, 300 etc.. en dan het verschil zien !

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 01:47

Spons schreef:mag ik even corrigeren :) het is een Nikon hoor .....tssss Harm-Jan ... ga je schamen ....

Oeps!! Je hebt gelijk... :lol: NIKON it's

Spons schreef:maar probeer in ieder geval te beseffen wat je met de 1e foto hebt gedaan en met de 2e en kijk dan eens naar het verschil ! Je bent in ieder geval goed bezig want naast belichtings tijd kan je ook spelen met Iso ! :)

dan moet je bv vanuit dezelfde positie eens een foto maken met iso 100, 200, 300 etc.. en dan het verschil zien !

Dank je voor de tip(s) Spons. Ik ga er zeker nog eens mee oefenen, met de belichtingstijd en de ISO. De kerstverlichting hangt er toch nog wel even. Dus genoeg oefenmateriaal voorhanden.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 07 dec 2009 17:35

Harm-J schreef:
Spons schreef:mag ik even corrigeren :) het is een Nikon hoor .....tssss Harm-Jan ... ga je schamen ....

Oeps!! Je hebt gelijk... :lol: NIKON it's

Als men per abuis een Canon D300 noemt, wil het nog wel eens zijn dat er de Canon EOS 300D bedoeld wordt. (Zo kwam ik dat hier tegen.) Daar dacht ik dan ook aan toen Harm-J zijn camera noemde.
Maar als hij zegt dat het een Nikon is, zal dat wel zo zijn. Het is alleen een beetje vreemd, dat wanneer je een Nikon D300 hebt, je in de war raakt met de typeaanduiding van de camera. De Nikon D300 is namelijk nogal een geavanceerd toestel, met professionele trekjes, bedoeld voor erg serieuze fotografen. (Fotografen met o.a. een hoog bewustzijn van wat ze hebben.)
Een nulletje vergeten kan natuurlijk ook. De Nikon D3000 is namelijk een voordelige instapcamera. Bij bezitters van een dergelijke camera verwacht je eerder dat zij het merk en typenummer niet helemaal correct noemen.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 15 dec 2009 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 18:56

Boekenlezer schreef:Als men per abuis een Canon D300 noemt, wil het nog wel eens zijn dat er de Canon EOS 300D bedoeld wordt. Daar dacht ik dan ook aan toen Harm-J zijn camera noemde.
Maar als hij zegt dat het een Nikon is, zal dat wel zo zijn. Het is alleen een beetje vreemd, dat wanneer je een Nikon D300 hebt, je in de war raakt met de typeaanduiding van de camera. De Nikon D300 is namelijk nogal een geavanceerd toestel, met professionele trekjes, bedoeld voor erg serieuze fotografen. (Fotografen met o.a. een hoog bewustzijn van wat ze hebben.)

Ik heb de Nikon pas een paar weken, (Met dank aan Spons, die mij adviseerde bij de aankoop) vandaar dus mijn misschien wel freudiaanse verschrijving. Nog even voor de goede orde dan maar het is: (nu kijk ik even op de doos) Een Nikon D3000 met een Tamron AF 28-200mm F/3.5-6.3 XR.

Het bewust zijn is nog in wording. Ik begin nu eindelijk een beetje te wennen, vooral aan de meerwaarde en de extra mogelijkheden, die deze camera mij biedt.

Boekenlezer schreef:Een nulletje vergeten kan natuurlijk ook. De Nikon D3000 is namelijk een voordelige instapcamera. Bij bezitters van een dergelijke camera verwacht je eerder dat zij het merk en typenummer niet helemaal correct noemen.

What's in name, boekenlezer. :mrgreen:

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 19:56

Met die ISO spelen (van 100 - 1600 en h1) helpt zeker, waarvoor dank Spons.

Ik ben nog niet waar ik wezen wil, maar het resultaat: zie hieronder, vind ik persoonlijk al beter dan de vorige.

Afbeelding

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 dec 2009 20:04

tsja nulletje meer of minder... maakt niet uit joh :mrgreen: behalve bij een bankrekening , alhoewel de , daar ook nog wel belangrijk is :-oo

Mijn poging om foto's te maken in het ocenium...

Afbeelding

zie de ruis :) en de spookgedaante in de achtergrond .. nee even serieus,,,, foto's maken hier is echt...##$# heeeel moeilijk, tenzij het statisch koraal is ...

Afbeelding

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 07 dec 2009 20:08

Wauw Spons!!! Lijkt mij een gigaplek om te oefenen btw 8)

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 07 dec 2009 22:59

eh dat is een enorme uitdaging omdat licht, en de vissen en haaien etc.. continue veranderen ..... en dan druk ik me zwak uit !

Wel een idee voor een lente fotografie meeting !

Terug naar “Algemene Zaken”