Ik heb afgelopen zaterdag eens twee Canons in mijn handen gehad.
Schrik maar niet, ik ga niet vreemd. Het was bij een handelaar, waar er apparatuur lag ter demonstratie. En ik wil best wel een indruk opdoen van een Canon, dus waarom dan niet.
Ik heb de EOS 50D en de EOS 7D vast gehad. Wat mij in de eerste plaats opviel: het voorste instelwiel en de ontspanknop zitten omgekeerd t.o.v. wat ik gewend ben bij Nikon.
Eerst keek ik door de EOS 7D. Daarna door de EOS 50D. Daarbij had die laatste voor mijn gevoel een wat kleinere zoeker. Voelde wat benauwder aan, om door te kijken. In dat opzicht deed het me een beetje denken aan mijn Nikon D70s, die ik twee jaar geleden had.
Verder vond ik het best wel leuke camerabodies, vooral die EOS 7D. Vanuit Nikonperspectief lijkt de bediening mij alleen wat onwennig.
Ik ben zelf meer een volformaatfotograaf. Maar de Canon EOS 5D Mark II lag niet voor het grijpen. Ik zag er wel een achter glas staan. Die was naar mijn indruk wel een stukkie groter dan de net genoemden.
Ik was bij die zaak voor de aankoop van wederom een nieuw objectief. De Nikkor AF 105mm f/2D DC.
Best wel bijzonder dat ik die op de kop heb weten te tikken, vind ik. Waar vind je die tegenwoordig op voorraad?
Mijn eerste indruk: een bijzonder fraai objectief!
Kan nog mooi van pas komen als ik portretten van mijn familieleden ga maken. Ik denk dat ik best graag deze op mijn camera draai, in plaats van de Nikkor AF 80-200mm f/2.8D. Die zoom kan naar mijn idee niet echt op tegen de beeldkwaliteit van deze vaste tele, ook al was ik er nooit ontevreden over. Het feit dat hij 4,5 sterren scoort voor optische kwaliteit in de test van Photozone is ook niet mis! Naar mijn idee zijn er bar weinig objectieven die dat klaarspelen.