Bastiaan30 schreef:met het leermeester TOTDAT Christus kwam, wordt er een bedeling afgesloten.
Er is betaald, jij, en de DL zeggen volgens mij echter dat er nu TERUGBETAALD moet worden.
Snap je me nu?
Ja, nu begrijp ik in ieder geval wat je bedoelt. Om daarmee maar eens te beginnen: Dat zegt de Bijbel inderdaad niet. Maar dat zeg ik ook niet en de Dordtse Leerregels/Catechismus ook niet. De noodzaak van betaling wil zeggen dat of Christus voor ons moet lijden of je moet zelf betalen in de hel, een andere optie is er niet. Het is niet mogelijk dat er zonder dat er betaald wordt(door Christus) je zonden kwijtgescholden worden. Zie je nu dat de HC/DL op dit punt niet onbijbels is?
Riska schreef:Appelflap schreef:maar als je er in preekt zal het de Bijbel bloeden, zoals men vroeger zei.
Nooit gehoord en voor mij is het "Russisch" - ik snap er helemaal niets van...
Ik zie nu dat ik een typfout maakte. Bedoeld is: Als je er in prikt zal het de Bijbel bloeden. Oftewel: Het is de Bijbel niet en het is mensenwerk, allemaal waar. (en daarom heeft de Bijbel gezag en zijn de belijdenissen slechts hulpmiddelen) Maar het is wel helemaal gebaseerd op de Bijbel en alles wat er in staat komt uit de Bijbel. Lijkt me toch echt geen Russisch.
Bastiaan30 schreef: De Bijbel werd door God's Heilige Geest geschreven, dat behoeft geen extra LEERregels van mensen. Toevoegingen zijn dat, door de Schrift ten zeerste afgekeurd.
Zoals al eens eerder gezegd, met dat argument moet je preken, boeken over de Bijbel, meditaties en alle andere dingen die over de Bijbel gaan ook afwijzen. Dat doen we echter terecht niet, omdat het geen toevoegingen zijn, net als de belijdenisgeschriften dat niet zijn, maar hulpmiddelen.
1a2b3c schreef:De wet als kenbron der ellende is geen absolute regel. Paulus was goed onderwezen in de wet en later zegt hij zelf dat hij naar de wet onberispelijk leefde. Maar hij leerde zijn ellende pas kennen toen hij Jezus ontmoette.
Romeinen 7:7m Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet.
1a2b3c schreef:De wet als leefregel der dankbaarheid is ook niet echt bijbels te noemen. Zie o.a. Rom 7: 6 Maar nu zijn wij vrijgemaakt van de wet, overmits wij dien gestorven zijn, onder welken wij gehouden waren; alzo dat wij dienen in nieuwigheid des geestes, en niet in de oudheid der letter.
De wet dient niet meer als kenbron der ellende. We hoeven de wet niet meer volmaakt te houden om zalig te worden. In die zin heeft de wet voor een bekeerd mens aan kracht ingeboet, maar dat wil niet zeggen dat de wet geen functie meer heeft als leefregel der dankbaarheid. Paulus zegt bijvoorbeeld ook in Romeinen 6:1-2 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
En wat betreft de D.L. de leer van de verwerping staat nergens in de bijbel.
Nee en in de zin die jij nu volgens mij bedoelt ook niet in de Dordtse Leerregels. Hé, het klopt weer eens helemaal met elkaar! De Dordtse Leerregels stellen juist heel duidelijk dat God niet actief verwerpt, maar dat hij alleen actief verkiest. Degenen die niet tot die uitverkiezing behoren kunnen zich echter nergens achter verschuilen omdat het voor hen hun eigen schuld en eigen verantwoordelijkheid is. Daar is niets bij dat niet uit de Bijbel komt. Dat de Dordtse Leerregels dat leer van verkiezing en verwerping noemen is misschien een wat ongelukkige woordkeus, maar doet aan de inhoud van de DL niets af.
Afgezien van wat kleinere onvolkomenheden in de H.C. klopt de leer van de kinderdoop niet en de scheiding erfschuld/erfsmet is niet bijbels en de functie van de wet kan je zo ook niet terug vinden in de bijbel.
Kinderdoop en geloofsdoop is een hele andere discussie, die we hier maar even buiten moeten houden, maar waar ik van geloof dat kinderdoop bijbels is. Argumenten voor en tegen zijn via andere kanalen in overvloed te verkrijgen, en het is te uitgebreid om niet van het onderwerp af te dwalen. Wat erfschuld/erfsmet betreft, dat laat ik even liggen, omdat ik dat niet helemaal helder heb.
Deze functies van de wet kun je dan misschien niet letterlijk terugvinden. Er staat inderdaad geen tekst: De functies van de wet zijn enzovoort. Maar dat betekent niet dat deze functies niet uit de Bijbel zijn te herleiden.