Riska schreef:Jas,
Jij maakt de klassieke fout.
Er staat in Mathheüs niet: zonder de wil van de Vader, er staat: "En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader" (Matth. 10: 31)Statenvertaling: "En niet één van deze zal op de aarde vallen zonder uwen Vader"
Er staat dus beslist niet: zonder de wil, maar zonder de Vader, oftewel Hij is erin, Hij is erbij. Dat wil dus niet zeggen dat het Zijn wil was, het wil wél zeggen dat God erbij is, dat Hij misschien alleen maar troostend nabij is.
Doet mij weer aan die man denken, die alles kwijt was en zei: "God zal mij helpen"... Want zó wil Hij erbij zijn.
Riska
Nee, dat klopt dat dat er niet staat, maar dat doet aan de betekenis niets af. En jouw stelling, dat God wel bij de dingen aanwezig is, (stond er bij en keek er naar) is onhoudbaar, omdat Hij in Zijn Woord zegt dat Hij niet alleen bij alle dingen is, maar ook alle dingen werkt. En feitelijk is alles op aarde door de Vader aan Jezus overgegeven, ook de oordelen. Daarom lezen we "Johannes 3:35 "De Vader heeft den Zoon lief, en heeft
alle dingen in Zijn hand gegeven".
Ik vind in deze tekst geen ruimte voor uitzonderingen en het is al helemaal ondenkbaar dat dergelijke omvangrijke gebeurtenissen buiten Zijn wil gebeuren. De eindtijd zal nu eenmaal in het teken staan van oordelen en afrekeningen van Godswege. Zorg dat je bereid bent, maar ga niet Zijn Woord lopen ontkrachten. Laat het veeleer een ernstige waarschuwing zijn aan degenen die niet geloven, opdat zij zich hierdoor nog tot God zouden keren.
Zie ook Ps. 65:7-8; "Die de bergen vastzet door Zijn kracht, omgord zijnde met macht. Die het bruisen der zeeën stilt, het bruisen harer golven, en het rumoer der volken."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )