Mijn God

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 20:00

Spons schreef: ER zal straks maar één persoon oordelen over ons en dat is God.

Volgens mij is God één Wezen die bestaat uit drie Personen.
Hoe verklaar je dit? :roll:

Spons schreef:En het lijkt wel of ik in de 18e eeuw terecht gekomen bent zeg met al die hel en verdoemeniis. Als ik zo tot God zou moeten komen kies ik nog liever voor de duivel bij wijze van spreke , bah

:cry: :cry:

Tegenwoordig hoor je zo vaak over 'Vrede, vrede, zo de breuk van de dochter Mijns volks op het lichtst genezende, maar daar is geen vrede. (Jer. 6:14).

Jezus was het toch die ons leerde over die 'hel en verdoemenis'?
Hij was het echt zelf hoor, die er het meeste over gesproken heeft.

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2005 20:05

Spons,

Het is mij uit het hart gegrepen. Dat was precies wat ik aldoor probeer te zeggen.
God is veel groter dan wij bidden of beseffen en ik krijg het benauwd als ik zie hoe benauwd mensen geloven...
God heeft mij in de ruimte gezet... en dat is puur Bijbels.

Psalm 68: 7 (Liedboek der Kerken):
God zij geprezen met ontzag
Hij draagt ons leven dag aan dag
Zjn naam is onze vrede.
Hij is het die ons heeft gered,
Die ons in ruimte heeft gezet
en leidt met vaste schreden
Hij die het licht roept in de nacht
Hij heeft ons heil teweeggebracht,
dat wordt ons niet ontnomen.
Hij droeg ons door de diepte heen,
de HERE HERE doet alleen
ons aan de dood ontkomen!"[/
color]

Riska

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 10 jan 2005 20:06

caprice schreef:
Die ramp is een waarschuwing dat de Heere nog geen lust heeft in onze dood. Dát is toch liefde, dat de Heere ons wéér een kans geeft?!

Hier sluit ik me helemaal bij aan. Je moet je niet afvragen ' waarom' kwam die tsunami, maar ' waartoe' ? En dan proef ik slechts de liefde van Christus!!
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 jan 2005 20:09

mmh, bij mijn weten preekte Jezus meer het evangelie... Hij vertelde de mensen wat ze moesten doen om zalig te worden. Hij kwam in de wereld om zondaren zalig te maken. En dat deed Hij niet door hel en verdoemenis te preken, maar door Zelf de hel te doorstaan, en door God verlaten te worden.

(was als antwoord op wat Caprice zei)

Dat is mijn God, die Zijn leven gaf voor mij, zondig nietig mens. Halleluja!

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 20:11

Hij heeft ook gewaarschuwd.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 jan 2005 20:12

caprice schreef:Hij heeft ook gewaarschuwd.

Zeker wel! gelukkig wel! anders zouden we waarschijnlijk niet luisteren.

Maar waarschuwen is toch heel wat anders als wat je net zei: Hij preekte hel en verdoemenis

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 10 jan 2005 20:13

mijn GOD bestaat uit liefde voor de mensen, maar als de mens niet wil luisteren dan straf HIJ haar uit liefde om haar tot nadenken te brengen en dan op de goede weg.
Ik weet zeker dat GOD na alles wat er de afgelopen tijd is gebeurt alles te positieven zal veranderen al snappen wij nietige mensen dit niet. Maar weet dit je kan alleen tot GOD komen als je je zonden in ziet en dat je dus fout ben geweest
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 20:14

sweap schreef:

Maar waarschuwen is toch heel wat anders als wat je net zei: Hij preekte hel en verdoemenis

Als je die twee woorden hier laat doorschemeren raakt men anders wel door het dolle heen, en roept men 'God is liefde!'

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 10 jan 2005 20:19

caprice schreef:
sweap schreef:

Als je die twee woorden hier laat doorschemeren raakt men anders wel door het dolle heen, en roept men 'God is liefde!'

Ja, God is ook liefde. dat kun je niet ontkennen.
maar geef dan eens een aantal teksten waar Jezus hel en verdoemenis preekte? want ik weet ze niet uit mn hoofd

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 10 jan 2005 20:20

Spons schreef:Jas schreef
Elk mens heeft door de zonde een dergelijke ramp verdiend, ook wij. Daarom is het puur algemene genade naar ons toe en ook niets meer dan dat, dat deze ramp niet in europa maar in azië gebeurd is
nou ja zeg, alsof jij kan bepalen dat ze dat verdiend hebben en dat wij dat ook maar verdieneen. waar is je gevoel van medeleven voor je medemens, zoals je het nu zegt is iedereen daar maar een zondaar, of ongelovig, of een heiden en verdient hij deze verschrikkelijk dood. Dan hoop ik nu dat je daar zou wonen en alles kwijt raakt inclusifef je fam. want ach ook al probeer je zo gelovig te doen je bent toch met zonde bevlekt door Adam en Eva dus verdien je een verschrikkelijk lot. Wie ben jij om te oordelen over deze mensen ? ER zal straks maar één persoon oordelen over ons en dat is God.

En het lijkt wel of ik in de 18e eeuw terecht gekomen bent zeg met al die hel en verdoemeniis. Als ik zo tot God zou moeten komen kies ik nog liever voor de duivel bij wijze van spreke , bah

:cry: :cry:

Sorry, maar ik proef bij Daniel een hele andere houding: Wij hebben gezondigd, wij zijn goddeloos geweest, O Heere naar al uw gerechtigheden laat toch uw toorn en grimmigheid afgekeerd worden.....om onzer zonden wil en onzer vaderen ongerechtigheden, zijn Uw volk tot versmaadheid geworden. (Daniel 9:15/16)

Ooit wel eens gehoord van God gelijk leren geven? Je verootmoedigen voor God en erkennen dat jezelf/ikzelf het ergste oordeel van God hebt verdiend? Dat het een wonder is dat wij nog niet getroffen zijn?

Als dat 18e eeuwse hel en verdoemenis prediking is heb je in elk geval de Bijbel niet aan je kant.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Riska

Berichtdoor Riska » 10 jan 2005 20:27

Waarom blijven jullie toch steken in alleen maar dat stuk uit Mattheüs 25?
Dat is één hoofdstuk waarin Jezus waarschuwt.En verder is er alleen maar sprake van Evengelie = Blijde Boodschap
Maar verder is Hij de meest ruimhartige die je je maar kunt voorstellen.
"Wie van U zonder zonden is, werpe de eerste steen... en "ga heen, ook Ik veroordeel u niet"...

En Hij stierf toch niet voor niets aan het Kruis?

Ja, God is liefde en nee, ik sla niet door.
Ja, God straft, maar Hij mishandelt niet en wat hier velen zeggen ervaar ik als pure mishandeling en dan blijf ik erbij: Zo is mijn God niet!
Ik ben er ook dit topic mee begonnen: als ik fout ben, grijpt Hij mij in mijn nekvel... Maar...

laat maar zitten, ik begrijp er helemaal niks van...

Riska

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 jan 2005 20:29

Volgens mij is God één Wezen die bestaat uit drie Personen.
Hoe verklaar je dit
daar heb ik een heel mooi voorbeeld van , den maar aan een EI , vat je hem ?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 20:32

Riska schreef:Jas,

Jij maakt de klassieke fout.
Er staat in Mathheüs niet: zonder de wil van de Vader, er staat: "En niet één daarvan zal ter aarde vallen zonder uw Vader" (Matth. 10: 31)Statenvertaling: "En niet één van deze zal op de aarde vallen zonder uwen Vader"
Er staat dus beslist niet: zonder de wil, maar zonder de Vader, oftewel Hij is erin, Hij is erbij. Dat wil dus niet zeggen dat het Zijn wil was, het wil wél zeggen dat God erbij is, dat Hij misschien alleen maar troostend nabij is.
Doet mij weer aan die man denken, die alles kwijt was en zei: "God zal mij helpen"... Want zó wil Hij erbij zijn.

Riska

Nee, dat klopt dat dat er niet staat, maar dat doet aan de betekenis niets af. En jouw stelling, dat God wel bij de dingen aanwezig is, (stond er bij en keek er naar) is onhoudbaar, omdat Hij in Zijn Woord zegt dat Hij niet alleen bij alle dingen is, maar ook alle dingen werkt. En feitelijk is alles op aarde door de Vader aan Jezus overgegeven, ook de oordelen. Daarom lezen we "Johannes 3:35 "De Vader heeft den Zoon lief, en heeft alle dingen in Zijn hand gegeven".
Ik vind in deze tekst geen ruimte voor uitzonderingen en het is al helemaal ondenkbaar dat dergelijke omvangrijke gebeurtenissen buiten Zijn wil gebeuren. De eindtijd zal nu eenmaal in het teken staan van oordelen en afrekeningen van Godswege. Zorg dat je bereid bent, maar ga niet Zijn Woord lopen ontkrachten. Laat het veeleer een ernstige waarschuwing zijn aan degenen die niet geloven, opdat zij zich hierdoor nog tot God zouden keren.
Zie ook Ps. 65:7-8; "Die de bergen vastzet door Zijn kracht, omgord zijnde met macht. Die het bruisen der zeeën stilt, het bruisen harer golven, en het rumoer der volken."
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jan 2005 20:38

sweap schreef:
caprice schreef:
sweap schreef:

Ja, God is ook liefde. dat kun je niet ontkennen.
maar geef dan eens een aantal teksten waar Jezus hel en verdoemenis preekte? want ik weet ze niet uit mn hoofd

Een aantal teksten dan, maar je hebt er zelf om gevraagd:

Mattheüs 5:
29 Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.
30 En indien uw rechterhand u ergert, houwt ze af, en werpt ze van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde.

Mattheus 10:
28 En vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en de ziel niet kunnen doden; maar vreest veel meer Hem, Die beide ziel en lichaam kan verderven in de hel.

Mattheüs 11:
20 Toen begon Hij de steden, in dewelke Zijn krachten meest geschied waren, te verwijten, omdat zij zich niet bekeerd hadden.
21 Wee u, Chorazin! wee u Bethsaida! want zo in Tyrus en Sidon de krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden zich eertijds in zak en as bekeerd hebben.
22 Doch Ik zeg u: Het zal Tyrus en Sidon verdragelijker zijn in den dag des oordeels, dan ulieden.
23 En gij, Kapernaum! die tot den hemel toe zijt verhoogd, gij zult tot de hel toe nedergestoten worden. Want zo in Sodom die krachten waren geschied, die in u geschied zijn, zij zouden tot op den huidigen dag gebleven zijn.
24 Doch Ik zeg u, dat het den lande van Sodom verdragelijker zal zijn in den dag des oordeels, dan u.

Mattheüs 13:
41 De Zoon des mensen zal Zijn engelen uitzenden, en zij zullen uit Zijn Koninkrijk vergaderen al de ergernissen, en degenen, die de ongerechtigheid doen;
42 En zullen dezelve in den vurigen oven werpen; daar zal wening zijn en knersing der tanden.
43 Dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders. Die oren heeft om te horen, die hore.

Mattheüs 23:
33 Gij slangen, gij adderengebroedsels! hoe zoudt gij de helse verdoemenis ontvlieden?

Mattheüs 24:
51 En zal hem afscheiden, en zijn deel zetten met de geveinsden; daar zal wening zijn en knersing der tanden.

Lukas 12:
5 Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!

Lukas 13:
24 Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen;
25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende: Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt.
26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd.
27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt; wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid!
28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buiten uitgeworpen.

Lukas 16 (gelijkenis rijke man en arme Lazarus):
23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.

Johannes 5:
24 Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die Mijn woord hoort, en gelooft Hem, Die Mij gezonden heeft, die heeft het eeuwige leven, en komt niet in de verdoemenis, maar is uit den dood overgegaan in het leven.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 10 jan 2005 20:38

caprice schreef:
TheKeimpe schreef:
Liefde... Hij heeft nog geen lust in de dood van óns volk, maar waarschuwt nog. Wij kunnen nog bekeerd worden. En wat onderscheidt ons van die mensen in Azië?

Europa komt ook aan de beurt, hoor. Binnenkort.

Caprice, ben jij een profeet? :?

Ik bedoel: je laatste opmerking is niet te onderbouwen vanuit de Bijbel.

Er staat toch dat dit het beginsel der smarten is?
Heb je de drie artikelen gelezen van Ds. Mijnders, Ds. Vlietstra en Ds. Schuurman?

Wilde je zeggen dat dit het laatste teken was voor de grote dag des HEEREN die komt?

Dit is zeker niet het laatste teken voor de grote dag komt. Er zal nog een veel grotere, wereldwijde beving komen en nog allerlei andere vreselijke plagen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Terug naar “Archief”