SGP en scheiding Kerk - Staat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 20 nov 2004 01:09

Optimatus schreef:
Aragorn schreef:Dat geldt andersom ook. D66 wil van alles afschaffen (abortusverbod) waar veel mensen waarde aan hechten.

D66 wil echt geen totale abortusvloed. Dat is pertinent niet waar. De SGP wil allerhande verworven zaken zoals euthenasie en homohuwelijk ongedaan maken. En dat vind ik niet goed. Dat de mannenbroeders van de SGP niet zitten te wachten op een homohuwelijk is hun zaak, maar ik vind het fout om anderen, die niet geloven wat de SGP'ers geloven, de les gelezen moet worden.

Waarom zou je als iets verkeerd is niet mogen verbieden??
Laat ik hier weer eens het voorbeeld van de slavernij nemen.
Het hebben van slaven zou dan ook niet verboden moeten worden, maar aan individuele personen overgelaten moeten worden.
Zie je hoe eenzijdig je het 'opleggen van standpunten' handhaaft??
Niet wat betreft homohuwelijk, euthanasie, maar wel t.o.v slavernij en andere zaken.

Overigens gaat de SGP echt geen kerken verbieden, wie heeft dat vreemde standpunt bedacht??
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 nov 2004 15:10

Ik vond de opmerking van ds. Visscher in het RD vandaag wel weer redelijk schokkend. Hij zei dat de ideale samenleving ingericht is naar Gods Woord (daar kan ik nog wel mee leven btw :P ) en dat er dus wel gewetensvrijheid is, maar geen vrijheid van belijden. :shock: Die man wil zeker terug naar de tijd dat katholieken alleen in huiskamers en schuilkerken bijeen mochten komen ofzo.. (alhoewel.. als het om katholieken gaat is het natuurlijk wel terecht, of niet Optimatus? 8) )

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 21 nov 2004 01:30

Aragorn schreef: Hij zei dat de ideale samenleving ingericht is naar Gods Woord (daar kan ik nog wel mee leven btw :P ) en dat er dus wel gewetensvrijheid is, maar geen vrijheid van belijden.

Ik weet niet wat die beste man hier mee bedoeld, maar ik huiver als hij bedoeld dat men de leer van zijn kerkgenootschap moet nemen als uitgangspunt van de belijdenis. Dan zou ik namelijk niet in alle vrijheid mijn geloof kunnen belijden.

Daarnaast denk ik wel dat een bijbelse samenleving er heel wat beter uit zou zien dan de samenleving die wij nu hebben. Maar dat zal niemand ontkennen.

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 22 nov 2004 13:47

Aragorn schreef:Ik vond de opmerking van ds. Visscher in het RD vandaag wel weer redelijk schokkend. Hij zei dat de ideale samenleving ingericht is naar Gods Woord (daar kan ik nog wel mee leven btw :P ) en dat er dus wel gewetensvrijheid is, maar geen vrijheid van belijden. :shock: Die man wil zeker terug naar de tijd dat katholieken alleen in huiskamers en schuilkerken bijeen mochten komen ofzo.. (alhoewel.. als het om katholieken gaat is het natuurlijk wel terecht, of niet Optimatus? 8) )

Ik gruwel ook van zulk soort standpunten, maar ik denk niet dat katholieken enz. hun geloof dan niet openlijk mogen belijden, maar dat hij dat richt op de 'valsche' godsdiensten, zoals de islam, boeddhisme enz.
Dit standpunt is gewoon een concrete invulling van artikel 36 en wat mij betreft gooien ze dat artikel er uit. :idea:
Je leeft niet echt, totdat je iets gevonden hebt waar je voor zou willen sterven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 14:32

Klopt, nu zullen ze het niet meer op katholieken toepassen, maar ik herinner me dat het een paarhonderd jaar geleden zo ging bij katholieken. Hun (schuil)kerktorens mochten ook niet hoger zijn dan die van de plaatselijke protestantse kerken, ze mochten geen klokkenluiden e het feit dat ze uberhaupt een kerk hadden was al een kwestie van gedogen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 22 nov 2004 14:48

Is dat artikel van Visser ook ergens online te lezen?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 nov 2004 14:57

Sabra schreef:Is dat artikel van Visser ook ergens online te lezen?

Volgens mij niet. Het was een artikel waarin 3 christenen (Visscher, Kinneging en Hoek) ingingen op 3 inteviews van de afgelopen 2 weken met Plasterk, Philipse en Etty. Verder een prima artikel overigens, het was ook maar een opmerking tussendoor, maar ik vond het toch shokerend dat mensen nog zo denken.

Lith-
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lith- » 26 nov 2004 01:16

Als je het mij vraagt moet de staat voor alle burgers de vrijheid om hun leven in te richten naar hun eigen wens waarborgen. Inclusief geloofskwesties. Dit betekent dat er regels moeten zijn immers als iemand de vrijheid neemt om een mord te plegen verliest iemand anders de vrijheid om te leven.
Daarom moet op alle terreinen waar dat mogelijk is de staat en wetgeving zich niet bemoeien met het leven van haar burgers, dan denk ik even aan klassieke punten als euthenasie en abortus, geen verbod betekent ook geen verplichting, laat ieder de vrijheid om zelf te bepalen wat hij wil doen, als hij hier anderen tot in redelijkheid niet hindert hun leven te leiden zoals zij dat willen. eigenlijk vind ik het dus ook compleet overbodig dat de politiek zich met zaken als abortusverbod, homohuwelijk en euthenasie bezig houdt. Er moeten natuurlijk regels zijn over de uitvoering ervan, maar de mogelijkheid moet naar mijn mening open blijven. dit is een beslissing van het individu en daar moeten we het ook laten.. als het individu zelf kan beslissen waarborgt dat toch beter het recht om je leven te leiden zoals je dat wil dan wanneer de staat voor je beslist?

Waar zou de politiek zich wel mee bezig moeten houden? met zaken die collectief gedaan moeten worden, een voorbeeld: inkomens verdeling, dit is natuurlijk niet individueel te zien, hierin zal de staat dus moeten dirigeren, en hoe de staat dirigeerd bepaalt de meerderheid van het volk, op die manier geef je de meeste mensen de mogelijkheid hun leven te leiden zoals ze dat willen.

als het aan mij ligt, dus volledige scheiding tussen kerk en staat, ik kan geen betere manier bedenken om het recht tot vrijheid van het indelen van je eigen leven te waarborgen, ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover. wellicht zijn jullie het helemaal niet eens dat iedereen zijn leven moet leidden zoals hij dat wil (zonder dat hij daar anderen bij hindert), howel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen...

aldus mijn 2 cent

the undutchable
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor the undutchable » 02 jan 2005 21:58

Dat is niet juist. Je moet het koppel kerk en staat niet verwarren met het koppel geloof en politiek. Kerk en staat zijn 2 onderscheiden ambten: kerkleiders bepalen niet wat er in de staat gebeurd en de leiders van de staat bepalen niet wat er in de kerk gebeurt. De regering van de kerk is niet de regering van het land en vice versa

kerk en staat moeten gewoon gescheiden blijven anders krijg je fundamentalistische staten waarbij je als niet gelovig mens gedwongen wordt om te geloven. als ieder mens hetzelfde zal geloven is het makkelijk ,maar ieder mens is anders en uniek dus heb respect voor een ander

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 06 jan 2005 21:01

Dus dan maar niet je bijbelse standpunten uitdragen.
Koning David verbood ook Euthanasie.
Terwijl Achaz bij wijze van euthanasie gedoogde.
Ik lees toch dat David een '' betere '' koning was

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 07 jan 2005 01:25

Waarom niet? Je kunt toch als politieke partij tegen euthanasie zijn, zonder dat je verbonden bent met een religieuze instelling?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 12 feb 2005 11:44

Naar aanleiding van het verhaal van Holdijk in het RD van vandaag lijkt het me goed om deze topic nieuw leven in te blazen. Ik vond het een goed verhaal, vooral dat wij niet moeten vooruitgrijpen op het Koninkrijk.
De gedachte dat Nederland het Israël van het westen zou zijn wordt hier mee verlaten. En ik juich dit toe. In vroeger tijden, en misschien nu nog wel, was deze gedachte levend en aanvaard. De konsekwentie is wel dat we met het anders interpreteren van art. 36 van de NGB, we ook met art. 37 vast lopen. Het één heeft met het ander te maken. Alles is terug te brengen op de theologie van Augustinus dat met Constatijn het duizendjarig Vrederijk zou zijn aan gebroken. Israël had afgedaan en de kerk was daarvoor in de plaats gekomen. Misschien wel één van de ergste dwalingen in die tijd, waarvan we de gevolgen nog steeds aanwezig zijn. Ds. Silfhout kan wel zeggen (RD 30-12-2004) dat de GG de vervangingstheologie heeft afgeschaft, maar dat heeft als konsekwentie dat art. 36 en 37 van de NGB wel eens kritisch bekeken moeten worden.
Ik ben benieuwd of de opiniemakers in onze gezindte dit aandurven

sunlover
Mineur
Mineur

Berichtdoor sunlover » 20 mei 2005 19:46

Leuk geprobeerd dat leven inblazen
maar je hebt t vuur gedoofd

Terug naar “Archief”