Berichtdoor Lith- » 26 nov 2004 01:16
Als je het mij vraagt moet de staat voor alle burgers de vrijheid om hun leven in te richten naar hun eigen wens waarborgen. Inclusief geloofskwesties. Dit betekent dat er regels moeten zijn immers als iemand de vrijheid neemt om een mord te plegen verliest iemand anders de vrijheid om te leven.
Daarom moet op alle terreinen waar dat mogelijk is de staat en wetgeving zich niet bemoeien met het leven van haar burgers, dan denk ik even aan klassieke punten als euthenasie en abortus, geen verbod betekent ook geen verplichting, laat ieder de vrijheid om zelf te bepalen wat hij wil doen, als hij hier anderen tot in redelijkheid niet hindert hun leven te leiden zoals zij dat willen. eigenlijk vind ik het dus ook compleet overbodig dat de politiek zich met zaken als abortusverbod, homohuwelijk en euthenasie bezig houdt. Er moeten natuurlijk regels zijn over de uitvoering ervan, maar de mogelijkheid moet naar mijn mening open blijven. dit is een beslissing van het individu en daar moeten we het ook laten.. als het individu zelf kan beslissen waarborgt dat toch beter het recht om je leven te leiden zoals je dat wil dan wanneer de staat voor je beslist?
Waar zou de politiek zich wel mee bezig moeten houden? met zaken die collectief gedaan moeten worden, een voorbeeld: inkomens verdeling, dit is natuurlijk niet individueel te zien, hierin zal de staat dus moeten dirigeren, en hoe de staat dirigeerd bepaalt de meerderheid van het volk, op die manier geef je de meeste mensen de mogelijkheid hun leven te leiden zoals ze dat willen.
als het aan mij ligt, dus volledige scheiding tussen kerk en staat, ik kan geen betere manier bedenken om het recht tot vrijheid van het indelen van je eigen leven te waarborgen, ik ben benieuwd naar jullie meningen hierover. wellicht zijn jullie het helemaal niet eens dat iedereen zijn leven moet leidden zoals hij dat wil (zonder dat hij daar anderen bij hindert), howel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen...
aldus mijn 2 cent