Tale Kanaäans

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 aug 2004 12:31

Ik wil niet vervelend zijn hoor, maarruh, het topic was tale Kanaäans. Of verstaan jullie daaronder het vergelijken van de diverse psalmberijmingen?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 aug 2004 16:11

Ja, de berijming van 1773 en de statenvertaling zijn uitstekende voorbeelden van tale kanaans...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 31 aug 2004 16:16

kohlbrugge heeft een boekje geschreven: de tale kanaans :mrgreen:
te vergelijken met de christenreis.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 31 aug 2004 17:40

Marnix schreef:Ja, de berijming van 1773 en de statenvertaling zijn uitstekende voorbeelden van tale kanaans...

Nou nee, niet dus.
Met tale Kanaans wordt echt iets heel anders bedoeld hoor. Wel is het zo dat men (lees: degene die de tale Kanaans hanteren) tot in den treure de berijming van 1773 en SV citeert, maar, en dat heb ik al in mn 2e of 3e berichtje gezet, te pas en te onpas en buiten de context. Dat is juist wat ik er tegen heb, dat alles zo uit zn verband wordt gerukt en vergeestelijkt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 sep 2004 00:05

Naar mijn mening is tale Kanaans: Het evangelie in oude taal... wat Caprice zegt over taalverarming... dus houden we de oude taal aan, nederlandse woorden uit vertalingen die iets aangeven, waarvoor we geen ander woord willen gebruiken... en waar niet-christenen weinig of niets van snappen, meestal.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 01 sep 2004 00:21

Marnix schreef:Naar mijn mening is tale Kanaans: Het evangelie in oude taal... wat Caprice zegt over taalverarming... dus houden we de oude taal aan, nederlandse woorden uit vertalingen die iets aangeven, waarvoor we geen ander woord willen gebruiken... en waar niet-christenen weinig of niets van snappen, meestal.

Nee dat is het niet. Blijf zoeken hoor, je komt er vast wel uit.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2004 21:38

Misschien is het in jou kerk wat anders dan in de mijne dan... ik heb even een beetje gezocht op internet. Ik vind dan 2 dingen:

1. Wat ik zeg, oude termen die wegens gebrek aan nieuwere alternatieven zijn gebleven, begrippen die voor gelovigen begrijpelijk zijn maar voor ongelovigen niet.

2. De taal die je als bekeerde spreekt.

Verder wordt op ontzettend veel plaatsen op internet de tale kanaans in verband gebracht met de Statenvertaling, het begrip Tale Kanaans en Statenvertaling staan verdacht vaak in 1 zin... Dus blijkbaar is het niet zo raar dat ik dat denk... en dat jij dat niet zo ziet wil niet zeggen dat het dus niet zo is.

Maar goed, jij schijnt het allemaal heel goed te weten, laat mij dus niet in mijn onwetendheid zitten en deel je wijsheid.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 03 sep 2004 23:23

Marnix schreef:Misschien is het in jou kerk wat anders dan in de mijne dan... ik heb even een beetje gezocht op internet. Ik vind dan 2 dingen:

1. Wat ik zeg, oude termen die wegens gebrek aan nieuwere alternatieven zijn gebleven, begrippen die voor gelovigen begrijpelijk zijn maar voor ongelovigen niet.

2. De taal die je als bekeerde spreekt.

Verder wordt op ontzettend veel plaatsen op internet de tale kanaans in verband gebracht met de Statenvertaling, het begrip Tale Kanaans en Statenvertaling staan verdacht vaak in 1 zin... Dus blijkbaar is het niet zo raar dat ik dat denk... en dat jij dat niet zo ziet wil niet zeggen dat het dus niet zo is.

Maar goed, jij schijnt het allemaal heel goed te weten, laat mij dus niet in mijn onwetendheid zitten en deel je wijsheid.

De taal van Kanaan (om even in begrijpelijk Nederlands te spreken... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) is de taal die Gods Heilige Geest ons mensen leert als we Hem door een waarachtig geloof mogen toebehoren. Dit is een taal die een bekeerde alleen snapt, en iemand die God niet werkelijk kent, begrijpt deze taal ten enen male niet. En of je die tale Kanaans nu spreekt in begrijpelijk Nederlands, of in wat ouderwetscher Nederlandsch, doet er niet toe. Als je ouderwetse taal maar niet verheft tot deze taal..........
Dus: Tale Kanaans spreek je als je een kind van de Enige God bent, en heeft geen ene @#$&&*% te maken met een Statenvertaling of zoiets......
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 04 sep 2004 15:21

Race406 schreef:Dus: Tale Kanaans spreek je als je een kind van de Enige God bent, en heeft geen ene @#$&&*% te maken met een Statenvertaling of zoiets......

dat vetgedrukte woord is, neem ik aan, niet waar deze topic over gaat toch Race307 ? :roll: :mrgreen:
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 sep 2004 15:23

Ik ervaar tale kanaans ook niet zo positief, vooral voor mensen die met deze termen niet bekend zijn is het een manko, maar ook ik ken die woorden niet echt allemmaal. Wat is de functie er eigenlijk van, ook dominees gaan met de tijd mee.....

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 04 sep 2004 20:19

essieee schreef:Ik ervaar tale kanaans ook niet zo positief, vooral voor mensen die met deze termen niet bekend zijn is het een manko, maar ook ik ken die woorden niet echt allemmaal. Wat is de functie er eigenlijk van, ook dominees gaan met de tijd mee.....

hm, het is nog niet duidelijk wat de tale kanaans nou precies is. is dat nou de zogezegde SV-taal, of de taal van de gelovigen? laten we dat eerst maar eens duidelijk krijgen. in het eerste geval lijkt het me niet zo geschikt als ds alleen zo praten, in het tweede geval lijkt het me niet altijd kwaad te kunnen :D
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 sep 2004 10:41

Race406 schreef:[De taal van Kanaan (om even in begrijpelijk Nederlands te spreken... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) is de taal die Gods Heilige Geest ons mensen leert als we Hem door een waarachtig geloof mogen toebehoren. Dit is een taal die een bekeerde alleen snapt, en iemand die God niet werkelijk kent, begrijpt deze taal ten enen male niet. En of je die tale Kanaans nu spreekt in begrijpelijk Nederlands, of in wat ouderwetscher Nederlandsch, doet er niet toe. Als je ouderwetse taal maar niet verheft tot deze taal..........
Dus: Tale Kanaans spreek je als je een kind van de Enige God bent, en heeft geen ene @#$&&*% te maken met een Statenvertaling of zoiets......

Ehm, het is toch ook woordgebruik als: vierschaar der concientie (ofzoiets) , uurtje der minne, predestinatie, schuldbrief thuisgestuurd krijgen, enz?

Ik snap die taal wel, zodra men er een uitleg bij geeft. En een hele preek of boek vol met dergelijk woordgebruik, is dermate zwaar te volgen, dat het bij mij tenminste, weining vruchten afwerpt.

Bekeerde mensen die onderling spreken is volgens mij niet zozeer het woordgebuik waarin ze zich in elkaar herkennen, maar meer de liefde, voor de bijbel en God, die heel echt is. Waar niet-bekeerden niets van begrijpen zolang ze dat niet zelf zo ervaren.

Juist bekeerde mensen moeten helder en duidelijk spreken....zodat anderen jaloers worden.

Denk ik.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

caprice

Berichtdoor caprice » 06 sep 2004 10:46

meschianza schreef:
Race406 schreef:[De taal van Kanaan (om even in begrijpelijk Nederlands te spreken... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: ) is de taal die Gods Heilige Geest ons mensen leert als we Hem door een waarachtig geloof mogen toebehoren. Dit is een taal die een bekeerde alleen snapt, en iemand die God niet werkelijk kent, begrijpt deze taal ten enen male niet. En of je die tale Kanaans nu spreekt in begrijpelijk Nederlands, of in wat ouderwetscher Nederlandsch, doet er niet toe. Als je ouderwetse taal maar niet verheft tot deze taal..........

Ehm, het is toch ook woordgebruik als: vierschaar der concientie (ofzoiets) , uurtje der minne, predestinatie, schuldbrief thuisgestuurd krijgen, enz?

Voornamelijk datgene wat die woorden uitdrukken. Niet de vorm, maar de inhoud dus.
Trouwens; dit zijn toch gemakkelijk te begrijpen uitdrukkingen, vooral als je kerkelijk opgegroeid bent?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 sep 2004 11:07

caprice schreef:
meschianza schreef:

Voornamelijk datgene wat die woorden uitdrukken. Niet de vorm, maar de inhoud dus.
Trouwens; dit zijn toch gemakkelijk te begrijpen uitdrukkingen, vooral als je kerkelijk opgegroeid bent?

Ehm, nee. ER wordt nooit uitleg bij gegeven. Geweldig dat het blad De Daniel op gegeven ogenblik wat woorden is gaan uitleggen met een artikel. Toen ben ik wel wat gaan begrijpen, predestinatie weet ik, hoewel ik nu niet 1 2 3 zou kunnen uitleggen wat vierschaar der concientie is, hoewel het iets met geweten te maken moet hebben.

En zoals ik al zei, misschien dat ik een woord wel zou kunnen begrijpen na even nadenken, maar een preek vol met dergelijke woorden, is voor mij serieus heel moeilijk. Als een arts die in medisch-wetenschappelijke termen zijn client gaat uitleggen aan wat voorn ziekte hij lijdt. En ik vraag me af of dan het doel van de preek niet voorbijgeschoten wordt.

En het is toch absurd dat dergelijke taalgebuik alleen kerkmensen zouden kunnen begrijpen?
Mijns inziends moet een toevallige voorbijganger die de kerk binnen stapt ,de preek ook kunnen volgen, al is het maar globaal.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 sep 2004 11:20

Volgens mij wordt oorspronkelijk inderdaad dat soort termen bedoelt met Tale Kanaans, alle inhoudelijke definieringen ten spijt..

Terug naar “Archief”