Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:Ja, de berijming van 1773 en de statenvertaling zijn uitstekende voorbeelden van tale kanaans...
Marnix schreef:Naar mijn mening is tale Kanaans: Het evangelie in oude taal... wat Caprice zegt over taalverarming... dus houden we de oude taal aan, nederlandse woorden uit vertalingen die iets aangeven, waarvoor we geen ander woord willen gebruiken... en waar niet-christenen weinig of niets van snappen, meestal.
Marnix schreef:Misschien is het in jou kerk wat anders dan in de mijne dan... ik heb even een beetje gezocht op internet. Ik vind dan 2 dingen:
1. Wat ik zeg, oude termen die wegens gebrek aan nieuwere alternatieven zijn gebleven, begrippen die voor gelovigen begrijpelijk zijn maar voor ongelovigen niet.
2. De taal die je als bekeerde spreekt.
Verder wordt op ontzettend veel plaatsen op internet de tale kanaans in verband gebracht met de Statenvertaling, het begrip Tale Kanaans en Statenvertaling staan verdacht vaak in 1 zin... Dus blijkbaar is het niet zo raar dat ik dat denk... en dat jij dat niet zo ziet wil niet zeggen dat het dus niet zo is.
Maar goed, jij schijnt het allemaal heel goed te weten, laat mij dus niet in mijn onwetendheid zitten en deel je wijsheid.
Race406 schreef:Dus: Tale Kanaans spreek je als je een kind van de Enige God bent, en heeft geen ene @#$&&*% te maken met een Statenvertaling of zoiets......
essieee schreef:Ik ervaar tale kanaans ook niet zo positief, vooral voor mensen die met deze termen niet bekend zijn is het een manko, maar ook ik ken die woorden niet echt allemmaal. Wat is de functie er eigenlijk van, ook dominees gaan met de tijd mee.....
Race406 schreef:[De taal van Kanaan (om even in begrijpelijk Nederlands te spreken...![]()
![]()
![]()
) is de taal die Gods Heilige Geest ons mensen leert als we Hem door een waarachtig geloof mogen toebehoren. Dit is een taal die een bekeerde alleen snapt, en iemand die God niet werkelijk kent, begrijpt deze taal ten enen male niet. En of je die tale Kanaans nu spreekt in begrijpelijk Nederlands, of in wat ouderwetscher Nederlandsch, doet er niet toe. Als je ouderwetse taal maar niet verheft tot deze taal..........
Dus: Tale Kanaans spreek je als je een kind van de Enige God bent, en heeft geen ene @#$&&*% te maken met een Statenvertaling of zoiets......
meschianza schreef:Race406 schreef:[De taal van Kanaan (om even in begrijpelijk Nederlands te spreken...![]()
![]()
![]()
) is de taal die Gods Heilige Geest ons mensen leert als we Hem door een waarachtig geloof mogen toebehoren. Dit is een taal die een bekeerde alleen snapt, en iemand die God niet werkelijk kent, begrijpt deze taal ten enen male niet. En of je die tale Kanaans nu spreekt in begrijpelijk Nederlands, of in wat ouderwetscher Nederlandsch, doet er niet toe. Als je ouderwetse taal maar niet verheft tot deze taal..........
Dus: Tale Kanaans spreek je als je een kind van de Enige God bent, en heeft geen ene @#$&&*% te maken met een Statenvertaling of zoiets......
Ehm, het is toch ook woordgebruik als: vierschaar der concientie (ofzoiets) , uurtje der minne, predestinatie, schuldbrief thuisgestuurd krijgen, enz?
caprice schreef:meschianza schreef:Race406 schreef:[De taal van Kanaan (om even in begrijpelijk Nederlands te spreken...![]()
![]()
![]()
Ehm, het is toch ook woordgebruik als: vierschaar der concientie (ofzoiets) , uurtje der minne, predestinatie, schuldbrief thuisgestuurd krijgen, enz?
Voornamelijk datgene wat die woorden uitdrukken. Niet de vorm, maar de inhoud dus.
Trouwens; dit zijn toch gemakkelijk te begrijpen uitdrukkingen, vooral als je kerkelijk opgegroeid bent?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten