Openbaar vervoer op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2004 19:07

Ik zou het wel waarderen als hier in de streek op zondag de bussen een uur eerder zouden vertrekken, zodat ik ook per openbaar vervoer naar de kerk in Schoonhoven zou kunnen gaan. Anders zitten ze daar zonder organist.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 aug 2004 19:08

caprice schreef:Plaats van ruim 60.000 mensen, 3 treinstations en treinen en bussen doordeweeks stampvol, vooral in de spits.

Dan houd ik het erop dat er veel mensen zijn die er net zo over denken als jij.
Het is inderdaad waar dat er op zondag minder gebruik wordt gemaakt van het OV, omdat de meeste mensen dan vrij zijn. Het woon-werkverkeer valt dan af, waardoor de spits niet zo groot is.
Maar op zaterdag krijg ik bijv. ook veel minder post dan door de weeks. Dat is geen reden om de zaterdagbezorging direct maar af te schaffen.

Ik heb een rijbewijs, maar gebruik bewust het OV. Ook op zondag. Want ik heb er voor gekozen ondanks mijn verhuizing in mijn oude woonplaats (woonplaats van mijn ouders) te blijven kerken. Ik heb zeer weinig sociale contacten en de enige die ik heb zijn via de kerk. Zondagavond laat na de bijbelkring ga ik naar huis (met de trein) omdat ik op maandagochtend mijn wekelijkse therapie heb.
Bomvolle trein (zorry, stomme bewoording :shock: ) trouwens, op zondagavond.

EQ.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 24 aug 2004 19:17

Maja de Bij schreef:
Aragorn schreef:
Marnix schreef:Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialen :) Ik weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.

Maar het gaat natuurlijk om het principe.. als jij alleen elke zondag voor 50euro zou inslaan maakt ook weinig verschil, maar als iedereen dat doet wel.

Inderdaad, je moet aan je principes nooit een geldbedrag koppelen, das altijd tricky.

Dat is idd mn grote vraag: ga je niet steeds meer je grens verleggen?
Ik probeer consequent te zijn: niet zomaar reizen op zondag waar anderen arbeiden om mij van A naar B te brengen.
Ik koop ook niks, zolang het niet noodzakelijk is.

ik zou wel OV gebruiken als het voor iets zinnigs/noodzakelijks is, bv zoals Marnix, om bij een viering te komen. Ook zou ik best een ijsje of water kopen als ik gek werd van de warmte en er verder geen kraan in de buurt is. Maar geen zaken die ik net zo goed ook op maandag kan doen. Waarom?

Maar niet een btje voor mn eigen fun. Het gaat dan idd niet om het bedrag, of om de hoeveelheid mensen die voor jou aan het werk is, maar puur om het principe: om de rustdag zoveel mogelijk een rustdag te laten zijn, voor jezelf, maar ook om voor de ander rust te zijn.

Blijft moeilijke kwestie. Pas sprak ik iemand die sochtends naar de kerk gaat en smiddags gerust naar de dierentuin. Ik begrijp dat niet. Je doet dan puur voor je eigen plezier mee aan de 24uurseconomie. WAarom perse op zondag.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 24 aug 2004 19:24

Zijn er hier nu mensen, die werkelijk denken dat ze aan "zondagsheiliging" doen? Het is heel makkelijk om mensen te veroordelen die een ijsje kopen, of zoals Marnix een biertje tappen (of laten tappen ;) ), maar iedereen doet er net zo hard aan mee! Open your eyes en haal eerst die balk even uit je eigen ogen!

1. Wie kookt er hier op zondag?
- Ja, maar dat mag toch! Werken der noodzakelijkheid. (nou volgens het OT mocht dat zeker niet op de Sabbath, daar waren duidelijke voorschriften voor. Het manna en de kwakkels vielen gewoon een dag eerder
2. Wie gebruikt er water, elektriciteit, gas?
- Zeg niet, ik gebruik geen gas. Ik stook de openhaart aan, want zelfs op een beetje hout sprokkelen stond al de doodstraf en werd je gestenigd! Lees maar in Leviticus
3. Wie doet er geen geld in de collectezak?
4. Wie koopt er pas brood op dinsdag?
enz. enz.

Wat wil ik er mee zeggen? Dat dit (in mijn ogen) geneuzel over zondagsheiliging, vaak hypocriet is en niets te maken heeft met het gebod aan de Joden gegeven, om de Sabbath te houden (niet een dag, maar een nacht en een dag, afhankelijk van zonstand).

Ik heb er zelf ook wat vreemde ervaringen mee. Iemand bracht zijn dochter op zondag helemaal met de auto naar de plaats waar zij studeerde en moest ook weer terug. Maar de zondag werd in ere gehouden! Huh? In 'ere' gehouden, door 150 km te rijden? Deze vader had heerlijk van zijn vrije dag kunnen genieten, door het lekker uit te besteden aan iemand die deze rustdag er niet op nahoudt (en gewoon 40 uur volgens contract per week werkt). Dat deden de Joden veelal ook. Die lieten hun kachel aansteken door een niet Jood en konden zij lekker rusten op hun Shabbath.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 24 aug 2004 23:06

HereIam schreef:Zijn er hier nu mensen, die werkelijk denken dat ze aan "zondagsheiliging" doen? Het is heel makkelijk om mensen te veroordelen die een ijsje kopen, of zoals Marnix een biertje tappen (of laten tappen ;) ), maar iedereen doet er net zo hard aan mee! Open your eyes en haal eerst die balk even uit je eigen ogen!

1. Wie kookt er hier op zondag?
- Ja, maar dat mag toch! Werken der noodzakelijkheid. (nou volgens het OT mocht dat zeker niet op de Sabbath, daar waren duidelijke voorschriften voor. Het manna en de kwakkels vielen gewoon een dag eerder
2. Wie gebruikt er water, elektriciteit, gas?
- Zeg niet, ik gebruik geen gas. Ik stook de openhaart aan, want zelfs op een beetje hout sprokkelen stond al de doodstraf en werd je gestenigd! Lees maar in Leviticus
3. Wie doet er geen geld in de collectezak?
4. Wie koopt er pas brood op dinsdag?
enz. enz.

Wat wil ik er mee zeggen? Dat dit (in mijn ogen) geneuzel over zondagsheiliging, vaak hypocriet is en niets te maken heeft met het gebod aan de Joden gegeven, om de Sabbath te houden (niet een dag, maar een nacht en een dag, afhankelijk van zonstand).

Ik heb er zelf ook wat vreemde ervaringen mee. Iemand bracht zijn dochter op zondag helemaal met de auto naar de plaats waar zij studeerde en moest ook weer terug. Maar de zondag werd in ere gehouden! Huh? In 'ere' gehouden, door 150 km te rijden? Deze vader had heerlijk van zijn vrije dag kunnen genieten, door het lekker uit te besteden aan iemand die deze rustdag er niet op nahoudt (en gewoon 40 uur volgens contract per week werkt). Dat deden de Joden veelal ook. Die lieten hun kachel aansteken door een niet Jood en konden zij lekker rusten op hun Shabbath.

Daar kan ik mee instemmen, lees ook eens Coll. 2 vanaf vers 16.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 24 aug 2004 23:54

Openbaar vervoer op zondag, is het onderwerp toch.
In mijn jeugd, had bijna niemand een auto, je mocht niet met openbaar vervoer reizen op zondag, wij woonden ca. 100 km bij onze familie vandaan.
Als één van m'n grootouders ziek was, gingen mijn vader en ik met het openbaar vervoer naar hen toe, mijn moeder was zo wettisch om het niet te doen.
Mijn vader werd hier uiteraard op aangesproken door de toenmalige kerkenraad.
De tijden veranderden, en steeds meer mensen kregen een auto, ineens ging men op zondag even heen en weer naar de andere kant van het land om bij elkaar op visite te gaan, dat mocht kennelijk wel.
Dat gebeurde door dezelfde mensen, die mijn vader er op aangesproken hadden, dat hij op zondag met het openbaar vervoer niet naar zieke familie mocht, dat zijzelf onderweg met pech kwamen te staan, en voor hun iemand van de ANWB opgeroepen moest worden, dat was geen enkel punt.
Zoiets noem ik inconsequent.
Ook schrijft er hier iemand, dat hij/zij alleen maar lege bussen langs ziet komen, ja logisch, iedereen zit nu in de auto, want dat mag wel.
Ik ben blij, dat ik vroeger met mijn vader mee mocht met het openbaar vervoer, geweldig om de blije gezichten van m'n grootouders te zien, er werd tenminste naar hen omgekeken.
En ga nu niet zeggen, jullie hadden op zaterdag kunnen gaan, want, in die tijd, moest men op zaterdag nog werken, en was dat niet haalbaar.

Cisca

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 00:48

Inderdaad, je moet aan je principes nooit een geldbedrag koppelen, das altijd tricky.

Dat doe ik ook niet... Ik wilde alleen even ontkrachten dat ik op zondag winkels en zo "spek"... dat werd me verweten. Mijn principe is dat het weinig zin heeft om mensen ongelovigen te zeggen dat ze niet mogen werken op zondag van God... terwijl ze helemaal niet in die God geloven... dat je ze dan beter van God kunt vertellen dan van die geboden... Zolang ze God niet kennen zie ik niet in waarom ik die mensen zou moeten demotiveren om op zondag te werken....

wat overigens wel vreemd is, is dat in Nederland christenen er op een bepaalde manier tegenaan kijken, maar dat in ontzettend veel andere landen hier heel anders mee omgaan.

Oh en Josh... als je het daar over wil hebben, open dan een nieuw topic... Wij houden momenteel de zondag en hier wordt gepraat over die zondag... Geef ons dus hier die gewoon de ruimte om daarover te praten, en als je over andere dingen wil praten kan dat in topics die je daarvoor hebt aangemaakt.
Laatst gewijzigd door Marnix op 25 aug 2004 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 25 aug 2004 07:27

Ik denk dat je nergens uit de Bijbel kunt halen wat je allemaal wel of niet mag op zondag. Maar dat we die dag als dag des Heren mogen zien en daarvoor gebruiken lijkt me wel als eerste vereiste.
God roept ons naar de kerk om daar van Hem te laten "horen"
Dus dat je in ieder geval niet Zijn roep naast je neerlegd, dus de kerkdiensten bezoekt.
En of je dat dan doet door met de auto, fiets of bus te gaan zou eigenlijk niet uit moeten maken. Al is het wel "mijn" mening dat je niet iemand op zondag voor je laat werken als het niet beslist noodzakelijk is. En nu kunnen we ook weer over die noodzakelijkheid gaan discusieren natuurlijk. Maar in de tijd dat ik jong was mochten we nog niet eens op zondag buitenspelen, we gingen lopend naar de kerk, en het eten werd al op zaterdag klaar gezet en bereid. Zodat op zondag alleen even de soep opgewarmd hoefde te worden.
Wat ik daarvan mee hebt gekregen is dus dat je inderdaad het beperkt tot het aller noodzakelijkst.
En wij zullen dus op zondag nooit een ijsje kopen, of naar de winkel gaan, gaan zo veel mogelijk met de fiets naar de kerk, en zo min mogelijk naar familie op bezoek, zo werkt dat voor ons.
Maar zou dat een ander niet zo op kunnen leggen.
Dus als de ander denkt dat hij goed eraan doet om wel op zondag een ijsje te kopen, dan kan ik niet met de Bijbel in mijn hand zeggen dat het niet mag.
Als je het maar doet in de overtuiging dat het juist is wat je doet. Bij de geringste twijfel.....niet doen dus. En hou rekening met je geloofsgenoten en omgeving. Dat je wel een duidelijk boek bent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 aug 2004 11:19

Mee eens Joepie... In elk geval is de bijbel wel duidelijk over hoe de rustdag bedoeld is... De sabbath is er voor de mens, de mens niet voor de sabbath zei Jezus.. Ik denk in elk geval dat het niet goed is wanneer je je op zondag zoveel beperkingen oplegt dat de zondag een vervelende dag wordt... dat is ook iets waar je voor moet oppassen, niet alleen voor jezelf maar ook voor je kinderen bijvoorbeeld. Ik kan me nog wel herinneren dat ik vroeger de zondag erg vond... vroeg opstaan, en tussen de middag en 's avonds geen tv mogen kijken bijvoorbeeld... vreselijk.... Ik denk dat als mensen de zondag een vervelende dag vinden, er iets niet goed gaat.... want God stelde het juist in als een heerlijke vrije dag waarop je mag uitrusten, ontspannen en veel met Hem bezig mag zijn, en dag om echt van te genieten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”