Moderator: Moderafo's
caprice schreef:Plaats van ruim 60.000 mensen, 3 treinstations en treinen en bussen doordeweeks stampvol, vooral in de spits.
Maja de Bij schreef:Aragorn schreef:Marnix schreef:Hehe, een fantastische omzet... als ik een keer honger heb wil ik wel es een keer iets eten, als ik op de bus moet wachten drink ik een biertje. Dit komt neer op hooguit 5 euro per maand, verpreidt over meerdere filialenIk weet niet wat je onder het woord "spekken" verstaat... maar ik reken dit er toch echt niet onder.
Maar het gaat natuurlijk om het principe.. als jij alleen elke zondag voor 50euro zou inslaan maakt ook weinig verschil, maar als iedereen dat doet wel.
Inderdaad, je moet aan je principes nooit een geldbedrag koppelen, das altijd tricky.
HereIam schreef:Zijn er hier nu mensen, die werkelijk denken dat ze aan "zondagsheiliging" doen? Het is heel makkelijk om mensen te veroordelen die een ijsje kopen, of zoals Marnix een biertje tappen (of laten tappen), maar iedereen doet er net zo hard aan mee! Open your eyes en haal eerst die balk even uit je eigen ogen!
1. Wie kookt er hier op zondag?
- Ja, maar dat mag toch! Werken der noodzakelijkheid. (nou volgens het OT mocht dat zeker niet op de Sabbath, daar waren duidelijke voorschriften voor. Het manna en de kwakkels vielen gewoon een dag eerder
2. Wie gebruikt er water, elektriciteit, gas?
- Zeg niet, ik gebruik geen gas. Ik stook de openhaart aan, want zelfs op een beetje hout sprokkelen stond al de doodstraf en werd je gestenigd! Lees maar in Leviticus
3. Wie doet er geen geld in de collectezak?
4. Wie koopt er pas brood op dinsdag?
enz. enz.
Wat wil ik er mee zeggen? Dat dit (in mijn ogen) geneuzel over zondagsheiliging, vaak hypocriet is en niets te maken heeft met het gebod aan de Joden gegeven, om de Sabbath te houden (niet een dag, maar een nacht en een dag, afhankelijk van zonstand).
Ik heb er zelf ook wat vreemde ervaringen mee. Iemand bracht zijn dochter op zondag helemaal met de auto naar de plaats waar zij studeerde en moest ook weer terug. Maar de zondag werd in ere gehouden! Huh? In 'ere' gehouden, door 150 km te rijden? Deze vader had heerlijk van zijn vrije dag kunnen genieten, door het lekker uit te besteden aan iemand die deze rustdag er niet op nahoudt (en gewoon 40 uur volgens contract per week werkt). Dat deden de Joden veelal ook. Die lieten hun kachel aansteken door een niet Jood en konden zij lekker rusten op hun Shabbath.
Inderdaad, je moet aan je principes nooit een geldbedrag koppelen, das altijd tricky.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten