Ga jij naar de Hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 jul 2004 20:57

goeit surfer, laat ik het zo zeggen: kben met m'n verstand tot de conclusie gekomen dat (voor de echte refo's onder ons: de HG heeft in me gewerkt dat (zo dat scheelt weer 10 discussies :wink:)) ons verstand niet toereikend is om alles vanaf te laten hangen, ook onze denkvermogens zijn beperkt. Verder ben ik ook tot de conclusie gekomen dat er iets hogers moet zijn. Nou ja en als er dan iemand rondloopt die beweert in een 2000 jaar oud boek dat ie je bij God kan brengen, en het blijkt nog te werken ook, is het voor m'n verstand overtuigend om niet alleen op m'n verstand te vertrouwen.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 05 jul 2004 21:44

In deze topic ging het over de toekomst van een mens en ik ben het van harte met een ieder eens die beweren dat er maar één bron, één fundament is en dat is de Tenach, het Evangelie en de brieven. Waarvan de Tora het allerbelangrijkste is. Dat is onze basis, geen dogma's, geen belijdenissen, hoe mooi ook, alleen de Schrift.
Het gaat over nèfesj, ziel. we lezen in Pred. 3:19 dat ook dieren nefèsj hebben. Wanneer we in Lev. 17:11 lezen datde ziel van het vlees in het bloed is dan is dat geen wetenschappelijke indicatie, maar men moet het verstaan in Joodse denkwijze, nl. de ziel is in het bloed en niet op koele westerse denkwijze van is=gelijk aan... Dit = gelijk aan dat... kent het Hebreeuws niet. Dit denken heeft onze westerse cultuur sterk beïnvloed. De ziel van het vlees is in het bloed - dat is leven CHai. De Israëliet vroeg niet waar iemands ziel was na de dood. Men zag de mens als één geheel.
We kennen de uitdrukking wel: een dorp heeft zoveel zielen, Ps 23 - Gij voedt mijn ziel, Ps. 25 - Tot U hef ik mijn ziel op. Men kende geen onderscheiding tussen ziel en lichaam men vond dat niet nodig, omdat het bij God om de gehele mens en diens lot gaat.
In Gen. 1 en 2 wordt reeds gewaarschuwd tegen dit dualisme Adam werd tot een levende ziel, er werd een geest des levens in Adam geblazen. Matth 10:28 noemt wel deze dualiteit, maar dat wil niet zeggen dat we dat als een dualiteit moeten zien, het blijft ook hier een eenheid. We zeggen ook: het schip verging met man en muis, dan bedoelen wij geen dualiteit maar een eenheid. Bijbels gezien is de mens ziel. Deze ziel (mens) is uit het stof der aarde gemaakt en is sterfelijk Ez. 18:4, 20.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 05 jul 2004 21:49

Ik heb Deuteronomium 28 gelezen. Ik kan daar weinig kinderachtigs in ontdekken, surfer. U zegt; het gaat louter over het aardse. Dat mag dan van die beschreven zegeningen en vervloekingen gelden, maar de gever daarvan is zeker niet aards. Surfer, gelooft u dat er een God (in de hemel) is?

De Sadduceën zeiden ook dat er geen leven buiten dit leven is. Maar wat zegt Jezus;
Mattheüs 22
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
Niet het aanzien, maar het wezen!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jul 2004 10:29

Toriso schreef:Ik heb Deuteronomium 28 gelezen. Ik kan daar weinig kinderachtigs in ontdekken, surfer. U zegt; het gaat louter over het aardse. Dat mag dan van die beschreven zegeningen en vervloekingen gelden, maar de gever daarvan is zeker niet aards. Surfer, gelooft u dat er een God (in de hemel) is?

De Sadduceën zeiden ook dat er geen leven buiten dit leven is. Maar wat zegt Jezus;
Mattheüs 22
31 En wat aangaat de opstanding der doden, hebt gij niet gelezen, hetgeen van God tot ulieden gesproken is, Die daar zegt:
32 Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden.
een ontopic reactie:

De uitspraak:

Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden

zegt op zich niets.

Wat lezen we over de dood van deze drie mannen?

Abraham:
Genesis 25: 7 Dit nu zijn de dagen der jaren des levens van Abraham, welke hij geleefd heeft, honderd vijf en zeventig jaren.
8 En Abraham gaf den geest en stierf, in goede ouderdom, oud en [des] [levens] zat, en hij werd tot zijn volken verzameld.

Izak:
Genesis 35: 28 En de dagen van Izak waren honderd jaren, en tachtig jaren.
29 En Izak gaf den geest en stierf, en werd verzameld tot zijn volken, oud en zat van dagen; en zijn zonen Ezau en Jakob begroeven hem.

Jakob:
Genesis 49: 33 Als Jakob voleind had aan zijn zonen bevelen te geven, zo legde hij zijn voeten samen op het bed, en hij gaf den geest, en hij werd verzameld tot zijn volken.

Uit niets blijkt dat zij het leven aan gene zijde voortzetten.

Dit zei Jakob tegen zijn zonen vlak voor zijn dood:

Genesis 49: 29 Daarna gebood hij hun, en zeide tot hen: Ik word verzameld tot mijn volk: begraaft mij bij mijn vaders, in de spelonk, die is in den akker van Efron, den Hethiet;

Niets over een eeuwig leven. Dat is heel vreemd, want als er een eeuwig leven was, dan zouden deze mannen er erg naar toe geleefd hebben, lijkt me.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 06 jul 2004 16:25

surfer schreef:
Toriso schreef:Ik heb Deuteronomium 28 gelezen. Ik kan daar weinig kinderachtigs in ontdekken, surfer. U zegt; het gaat louter over het aardse. Dat mag dan van die beschreven zegeningen en vervloekingen gelden, maar de gever daarvan is zeker niet aards. Surfer, gelooft u dat er een God (in de hemel) is?

Mattheüs 22
een ontopic reactie:

De uitspraak:

Ik ben de God Abrahams, en de God Izaks, en de God Jakobs! God is niet een God der doden, maar der levenden

zegt op zich niets.

Wat lezen we over de dood van deze drie mannen?

Abraham:
Genesis 25: 7 Dit nu zijn de dagen der jaren des levens van Abraham, welke hij geleefd heeft, honderd vijf en zeventig jaren.
8 En Abraham gaf den geest en stierf, in goede ouderdom, oud en [des] [levens] zat, en hij werd tot zijn volken verzameld.

Izak:
Genesis 35: 28 En de dagen van Izak waren honderd jaren, en tachtig jaren.
29 En Izak gaf den geest en stierf, en werd verzameld tot zijn volken, oud en zat van dagen; en zijn zonen Ezau en Jakob begroeven hem.

Jakob:
Genesis 49: 33 Als Jakob voleind had aan zijn zonen bevelen te geven, zo legde hij zijn voeten samen op het bed, en hij gaf den geest, en hij werd verzameld tot zijn volken.

Dit zei Jakob tegen zijn zonen vlak voor zijn dood:

Genesis 49: 29 Daarna gebood hij hun, en zeide tot hen: Ik word verzameld tot mijn volk: begraaft mij bij mijn vaders, in de spelonk, die is in den akker van Efron, den Hethiet;

Niets over een eeuwig leven. Dat is heel vreemd, want als er een eeuwig leven was, dan zouden deze mannen er erg naar toe geleefd hebben, lijkt me.
Ten eerste is de redenatie "er staat iets niet dus het zal ook wel niet zo geweest zijn nogal erg flauw", dat net zoiets als zeggen dat je in je posts nergens schrijft dat je blank bent, dus dat zal je wel niet zijn (niet discriminerend maar als voorbeeld bedoeldt).
overigens wordt abraham voorzover ik weet wel bij geloofshelden genoemd die in romein (of was het hebreeen) beschreven worden (iemand weet vast wel precies waar dat staat)
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 jul 2004 17:28

surfer schreef:Genesis 25: 8] en hij werd tot zijn volken verzameld.

Genesis 35: 29] en werd verzameld tot zijn volken

Genesis 49: 33] en hij werd verzameld tot zijn volken.

Genesis 49: 29] Ik word verzameld tot mijn volk:

Wat betekend het 'verzameld zijn tot mijn volk' dan volgens jou? :|
Werd ieder volk in 1 groot graf begraven? of is er wel degelijk sprake van een dodenrijk, een hiernamaals?

Ook ik weet trouwens ontwijfelbaar zeker dat G.d, YHWH, bestaat. Zo levend als wat :)
En ja: ik houd alle opties open.
Ik weet bv niet of G.d de hoogste kracht is die bestaat, of dat ik voor altijd onderworpen wil blijven aan Hem, maar dat Hij bestaat > no doubt.
..

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 06 jul 2004 18:41

surfer schreef:Wat lezen we over de dood van deze drie mannen?

Abraham:

en in deze gelijkenis van de Heere Jezus dan?

De bijbel schreef:22 En het geschiedde, dat de bedelaar stierf, en van de engelen gedragen werd in den schoot van Abraham.
23 En de rijke stierf ook, en werd begraven. En als hij in de hel zijn ogen ophief, zijnde in de pijn, zag hij Abraham van verre, en Lazarus in zijn schoot.
24 En hij riep en zeide: Vader Abraham, ontferm u mijner, en zend Lazarus, dat hij het uiterste zijns vingers in het water dope, en verkoele mijn tong; want ik lijde smarten in deze vlam.
25 Maar Abraham zeide: Kind, gedenk, dat gij uw goed ontvangen hebt in uw leven, en Lazarus desgelijks het kwade; en nu wordt hij vertroost, en gij lijdt smarten.
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 10:19

Invincible schreef:
surfer schreef:Genesis 25: 8] en hij werd tot zijn volken verzameld.

Genesis 35: 29] en werd verzameld tot zijn volken

Genesis 49: 33] en hij werd verzameld tot zijn volken.

Genesis 49: 29] Ik word verzameld tot mijn volk:

Wat betekend het 'verzameld zijn tot mijn volk' dan volgens jou? :|
Werd ieder volk in 1 groot graf begraven? of is er wel degelijk sprake van een dodenrijk, een hiernamaals?

Ook ik weet trouwens ontwijfelbaar zeker dat G.d, YHWH, bestaat. Zo levend als wat :)
En ja: ik houd alle opties open.
Ik weet bv niet of G.d de hoogste kracht is die bestaat, of dat ik voor altijd onderworpen wil blijven aan Hem, maar dat Hij bestaat > no doubt.
Dat God bestaat is niet aantoonbaar en ook nooit aangetoond. Dat voor jou zijn bestaan ontwijfelbaar is, toont daarom aan dat je niet realistisch bezig bent.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jul 2004 10:32

Dat God bestaat is niet aantoonbaar en ook nooit aangetoond. Dat voor jou zijn bestaan ontwijfelbaar is, toont daarom aan dat je niet realistisch bezig bent.

Het (wetenschappelijk) aantonen van het bestaan van God kan inderdaad niet, daar is de mens (en de wetenschap) niet toe in staat. Ik vind het altijd weer opvallend dat sommige mensen het aantonen van het bestaan van God als voorwaarde nemen om in Hem te geloven. Deze opvatting is namelijk gebouwd op een denkfout voor wat betreft de (on)mogelijkheden van de wetenschap. Alle wetenschap is gebaseerd op herhaalbare experimenten. Bijvoorbeeld als je op het lichtknopje duwt gaat het licht aan of uit en op die manier toon je aan dat de lamp in de kamer werkt. Op die manier krijg je dus de beschikking over het licht in de kamer. De gedachte dat het bestaan of niet bestaan van God met de wetenschappelijke methode aan te tonen zou zijn is dus regelrechte onzin. Immers, God zou dan te manipuleren zijn en dat zou meteen betekenen dat Hij geen God meer is, een tegenspraak dus. God laat zich alleen kennen door de manieren die Hij Zelf toelaat: Zijn Woord en het geloof.

Joh 1:18: Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.

Hebr 11:1 en 6: 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
...
6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Kortom, het komt dus op geloof aan. En Invincible is dus wel degelijk realistisch bezig als hij zegt dat hij in het bestaan van God gelooft.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 07 jul 2004 15:16

surfer schreef:Dat God bestaat is niet aantoonbaar en ook nooit aangetoond. Dat voor jou zijn bestaan ontwijfelbaar is, toont daarom aan dat je niet realistisch bezig bent.

Afbeelding

Ik zou bijna denken dat ik jou ook van 3 andere fora ken... dit soort gesprekken heb ik al ****den keren gevoerd.

Ik weet wat ik weet. Jij hebt daar niets over te zeggen.
Laatst gewijzigd door Invincible op 08 jul 2004 12:09, 1 keer totaal gewijzigd.
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:29

wat jij 'weet' is puur subjectief. Als je anderen wilt overtuigen dat wat jij 'weet' waar is, zul je met iets bruikbaars moeten komen.

Niet met 'ik weet wat ik weet'. De wereld loopt vol mensen die weten wat ze weten, en er falikant naast zitten.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:36

elbert schreef:

Het (wetenschappelijk) aantonen van het bestaan van God kan inderdaad niet, daar is de mens (en de wetenschap) niet toe in staat. Ik vind het altijd weer opvallend dat sommige mensen het aantonen van het bestaan van God als voorwaarde nemen om in Hem te geloven. Deze opvatting is namelijk gebouwd op een denkfout voor wat betreft de (on)mogelijkheden van de wetenschap. Alle wetenschap is gebaseerd op herhaalbare experimenten. Bijvoorbeeld als je op het lichtknopje duwt gaat het licht aan of uit en op die manier toon je aan dat de lamp in de kamer werkt. Op die manier krijg je dus de beschikking over het licht in de kamer. De gedachte dat het bestaan of niet bestaan van God met de wetenschappelijke methode aan te tonen zou zijn is dus regelrechte onzin. Immers, God zou dan te manipuleren zijn en dat zou meteen betekenen dat Hij geen God meer is, een tegenspraak dus. God laat zich alleen kennen door de manieren die Hij Zelf toelaat: Zijn Woord en het geloof.

Joh 1:18: Niemand heeft ooit God gezien; de eniggeboren Zoon, Die in den schoot des Vaders is, Die heeft Hem ons verklaard.

Hebr 11:1 en 6: 1 Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.
...
6 Maar zonder geloof is het onmogelijk Gode te behagen. Want die tot God komt, moet geloven, dat Hij is, en een Beloner is dergenen, die Hem zoeken.

Allah laat zich ook kennen door de manieren die hij zelf toelaat: de Koran en het geloof...

En nog 1001 andere goden...

Geloof toont helemaal niks aan, er zijn zoveel mensen op deze wereld die in allerlei zaken geloven, die aantoonbaar niet kloppen. En toch zijn ze er volledig van overtuigd, want ze 'voelen' dat zo en daarom 'weten ze het zeker'. Dat 'gevoel', dat zit in je hoofd. Het is een 'realiteit' die in je hoofd zit, daarbuiten bestaat deze niet.

Er zijn trouwens nog tal van andere manieren waarop God zich op een niet-wetenschappelijke, maar wel verifieerbare manier zou kunnen openbaren. Gebedsverhoring bijvoorbeeld. Genezen van zieken, opwekken van doden. Ook dat gebeurt niet.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jul 2004 16:43

juist door te eisen dat je simpelweg moet geloven, kan het bestaan van God overeind gehouden worden. Door geloof te eisen kun je iemand alles aanpraten. En dan zul je nooit erachter kunnen komen of het echt waar is wat er geclaimed wordt. Geloof dekt de meest exorbitante claims toe.

Een eerlijke discussie met gelovigen is niet mogelijk, omdat ze niet alle opties open houden. Een aantal opties is bij voorbaat al geblokkeerd, je kunt alleen nog maar één kant op. Je mag alles concluderen, zolang je maar niet concludeert dat het wel eens niet zou kunnen kloppen.

Hoe kun je dan een eerlijke kijk op de zaak hebben?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 jul 2004 17:41

surfer schreef:juist door te eisen dat je simpelweg moet geloven, kan het bestaan van God overeind gehouden worden. Door geloof te eisen kun je iemand alles aanpraten. En dan zul je nooit erachter kunnen komen of het echt waar is wat er geclaimed wordt. Geloof dekt de meest exorbitante claims toe.

Een eerlijke discussie met gelovigen is niet mogelijk, omdat ze niet alle opties open houden. Een aantal opties is bij voorbaat al geblokkeerd, je kunt alleen nog maar één kant op. Je mag alles concluderen, zolang je maar niet concludeert dat het wel eens niet zou kunnen kloppen.

Hoe kun je dan een eerlijke kijk op de zaak hebben?

Waar baseer je dat precies op? Een eerlijke discussie met gelovigen is niet mogelijk, omdat is wel errrug zwart-wit en on-onderbouwd. IN principe is iedere mens wel een ''gelovige'' ongeacht in welke waarheid. Als iemand er van overtuigt is dat de aarde rond is, is het toch logisch dat die persoon niet zegt dat hij geloofd dat de aarde rond is maar dat het eventueel ook vierkant kan zijn.
Overtuigt zijn van een waarheid is niet een ''eisen'' van anderen om in diezelfde waarheid te geloven.

Kortom, ik volg je even niet.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 07 jul 2004 19:12

Surfer gaat blijkbaar wel de discussie met gelovigen aan, blijkens zijn reacties hier. Dat hij het niet eerlijk vindt is zijn probleem.

Verder hier enkele oud-testamentische teksten die een leven na de dood aantonen (naast de door surfer zelf genoemde teksten, waar Invincible een vervolgvraag over stelde).

Deuteronomium 31
16 En de HEERE zeide tot Mozes: Zie, gij zult slapen met uw vaderen; en dit volk zal opstaan, en nahoereren de goden der vreemden van dat land, waar het naar toe gaat, in het midden van hetzelve; en het zal Mij verlaten en vernietigen Mijn verbond, dat Ik met hetzelve gemaakt heb.

Daniël 12
13 Maar gij, ga henen tot het einde, want gij zult rusten, en zult opstaan in uw lot, in het einde der dagen.

Slapen, rusten en opstaan. Geen abolute dood dus na het leven in het OT.

surfer schreef:Er zijn trouwens nog tal van andere manieren waarop God zich op een niet-wetenschappelijke, maar wel verifieerbare manier zou kunnen openbaren. Gebedsverhoring bijvoorbeeld. Genezen van zieken, opwekken van doden. Ook dat gebeurt niet.

Zeker dat gebeurd wel! Het is gebeurd, het gebeurt en zal gebeuren.

U wenst een computerknopje "Verify". U wenst een teken dus...

Mattheüs 16
1 En de Farizeen en Sadduceen tot Hem gekomen zijnde, en Hem verzoekende, begeerden van Hem, dat Hij hun een teken uit den hemel zou tonen.
2 Maar Hij antwoordde, en zeide tot hen: Als het avond geworden is, zegt gij: Schoon weder; want de hemel is rood;
3 En des morgens: Heden onweder; want de hemel is droevig rood. Gij geveinsden! het aanschijn des hemels weet gij wel te onderscheiden, en kunt gij de tekenen der tijden niet onderscheiden?
4 Het boos en overspelig geslacht verzoekt een teken; en hun zal geen teken gegeven worden, dan het teken van Jona, den profeet. En hen verlatende, ging Hij weg.

Hebt u (surfer) wel eens de proef op de som genomen?
Niet het aanzien, maar het wezen!

Terug naar “Archief”