De PKN - Een maand later

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:32

Optimatus schreef:Je kunt zuchten wat je wilt, gewaardeerde (en dat meen ik serieus) opponent, maar als er een gerechtelijke uitspraak over is geschied EN er ook nog een grote meerderheid van de synode achter staat, dan zijn de consequenties van niet met de PKN meegaan toch voor hen die niet meegaan?

Als jij ontslag neemt bij een bedrijf en je begint voor jezelf, neem je toch ook niet je oude bureau mee? Dan begin je opnieuw.

Als ik vennoot ben in dat bedrijf, en dat zijn wij, hebben wij recht op ons deel!!!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jun 2004 10:35

Beste Japio,

Ik wil geen klaagzang opzetten tegen de PKN en ik wil ook niet dat jij dingen uit mijn mond neemt om een negatief beeld van de PKN neer te zetten.

De mensen die in de eruit zijn gestapt zijn precies zo kinderachtig, vervelend, onkundig, niet principieel als de mensen die nu in de PKN zitten.

Ik ben trouwens blij dat ik in het westen van het land woon, hier hoor ik nooit wat over gezeur rond de PKN. Dit is echt een kweste van de Bible-belt. Dat zegt denk ik genoeg over die mensen en hun geloof, dat stelt niet zoveel voor.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:39

Sabra schreef:Beste Japio,

Ik wil geen klaagzang opzetten tegen de PKN en ik wil ook niet dat jij dingen uit mijn mond neemt om een negatief beeld van de PKN neer te zetten.

De mensen die in de eruit zijn gestapt zijn precies zo kinderachtig, vervelend, onkundig, niet principieel als de mensen die nu in de PKN zitten.

Ik ben trouwens blij dat ik in het westen van het land woon, hier hoor ik nooit wat over gezeur rond de PKN. Dit is echt een kweste van de Bible-belt. Dat zegt denk ik genoeg over die mensen en hun geloof, dat stelt niet zoveel voor.

Ik denk dat als jij in het westen en er zo goed als niets van hoort, dat je veeeel te weinig weet om er zo'n discussie over te houden. Jij kent onze pijn niet, en je weet blijkbaar ook onze principieele bezwaren niet. Jammer. Ik ga s'nachts met dit gezeik naar bed en wordt er s'morgens weer mee wakker. Overdag houdt het me ook bezig, en dan te bedenken dat ik 19 jaar ben, dus ook wel andere dingen aan mijn hoofd heb. Ontzettend jammer dat jij er zo over denkt, en mijn bezwaren niet begrijpt.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 10:41

japijo schreef:
Optimatus schreef:Je kunt zuchten wat je wilt, gewaardeerde (en dat meen ik serieus) opponent, maar als er een gerechtelijke uitspraak over is geschied EN er ook nog een grote meerderheid van de synode achter staat, dan zijn de consequenties van niet met de PKN meegaan toch voor hen die niet meegaan?

Als jij ontslag neemt bij een bedrijf en je begint voor jezelf, neem je toch ook niet je oude bureau mee? Dan begin je opnieuw.

Als ik vennoot ben in dat bedrijf, en dat zijn wij, hebben wij recht op ons deel!!!

O ja. Dus als ik als enige hier in Berkenwoude uit de PKN zou zijn gestapt, zou ik recht hebben op één stoel (omdat ik daar altijd op heb gezeten)?

Als jij lid bent van een vereniging en de Algemende Ledenvergadering besluit te fuseren met een vereniging van gelijke signatuur, maar jij wilt dat niet, dan zeg jij je lidmaatschap op zonder dat je een deel van de verenigingsgoederen meekrijgt, ook al heb je jarenlang contributie betaald.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:44

Optimatus schreef:
japijo schreef:

O ja. Dus als ik als enige hier in Berkenwoude uit de PKN zou zijn gestapt, zou ik recht hebben op één stoel (omdat ik daar altijd op heb gezeten)?

Als jij lid bent van een vereniging en de Algemende Ledenvergadering besluit te fuseren met een vereniging van gelijke signatuur, maar jij wilt dat niet, dan zeg jij je lidmaatschap op zonder dat je een deel van de verenigingsgoederen meekrijgt, ook al heb je jarenlang contributie betaald.

Als ik als enige opstap in Berkenwoude heb ik idd recht op hetgeen ik altijd ingebracht heb.
Het voorbeeld van die vereniging slaat nergens op.
Jij vindt het dus rechtvaardig dat de PKN de goederen inpikt, ook van gemeentens die in het geheel niet megaan met de PKN?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2004 10:50

Verschil is uiteraard dat je als christenen niet alleen een zakelijke band hebt. Sterker deze zakelijk kant zou sterk ondergeschikt moeten zijn aan de geestelijke band. Ik vind het beroep op puur formele zaken in deze dan ook niet terecht. Ik zie dan ook niet in waarom er geen gebouwen gebruikt zouden kunnen worden door de HNHK. En wanneer gehele gemeente zich afscheiden vind ik (maar da's dus mijn persoonlijke mening) dat de KPN uiterst toegevelijk moet zijn in het afstaan van gebouwen e.d.

Je kunt dan wel zeggen "Hadden ze maar mee moeten gaan" maar dat toont van weinig bewogenheid met de situatie van je broeders in Christus.

Jezus zegt ons dat als iemand van ons een mantel vraagt we hem er twee moeten geven...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 08 jun 2004 10:51

japijo schreef:
Als ik als enige opstap in Berkenwoude heb ik idd recht op hetgeen ik altijd ingebracht heb.
Jij vindt het dus rechtvaardig dat de PKN de goederen inpikt, ook van gemeentens die in het geheel niet megaan met de PKN?

Dat recht heb je niet, laat dat duidelijk zijn. En vooralsnog ben jij geen jurist.

Daarnaast vind ik de sfeer waarin jij dingen zegt er negatief. Je hebt een uiterst negatief beeld van de PKN en laat dat in alle postings merken.

Waarom wil je de PKN bestrijden en bevechten? Zijn dat geen kinderen van God en broeders en zusters in het geloof?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2004 10:51

Dit vind ik daarentegen weer te ver gaan.

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 10:52

japijo schreef:Als ik als enige opstap in Berkenwoude heb ik idd recht op hetgeen ik altijd ingebracht heb.

Dus volgens jouw redenering moet ik alle uren die ik als vrijwilliger (cantorij en organist) heb besteed uitbetaald krijgen? Of mag ik het orgel meenemen?

Het voorbeeld van die vereniging slaat dus wel degelijk ergens op maar jij kunt hier geen argumenten tegen vinden.

De eigenaar van de goederen was de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk die nu is opgegaan in onze nieuwe Protestantse Kerk in Nederland. Dus nu zijn die goederen eigendom van de Protestantse Kerk in Nederland. De Geref. Kerken in Nederland hadden destijds een andere structuur, namelijk dat zij als afzonderlijke Kerken zelfstandigheid genoten. De Nederlandse Hervormde Kerk had daaraantegen geen zelfstandige gemeentes. De gemeentes aldaar waren "filialen" van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk.

Er wordt helemaal niks ingepikt, de gemeentes die besluiten niet mee te gaan, kunnen zich afscheiden, maar mogen niet de goederen die eerst aan de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk en nu aan onze Protestantse Kerk in Nederland toebehoren niet inpikken.

Ik snap die hele afscheiding van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk niet (doe overigens iets aan de naam, want Hersteld-Nederlands slaat helemaal nergens op; is Nederland hersteld?). Waarom wordt een overgrote meerderheid van de synode niet erkend door de minderheid?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:58

Sabra schreef:
japijo schreef:

Dat recht heb je niet, laat dat duidelijk zijn. En vooralsnog ben jij geen jurist.

Daarnaast vind ik de sfeer waarin jij dingen zegt er negatief. Je hebt een uiterst negatief beeld van de PKN en laat dat in alle postings merken.

Waarom wil je de PKN bestrijden en bevechten? Zijn dat geen kinderen van God en broeders en zusters in het geloof?

Absoluut wel. Ik denk dat God zeker wel werkt bij mensen in de PKN. Ik vindt PKN'ers beste mensen. Ik ken er genoeg waar ik goed mee kan opschieten. Ik bid ook voor de PKN. Dit zijn echter allemaal mensen die accepteren dat ik bezwaard ben. zij vinden het ook terecht als we gewoon behandeld worden, dat leegstaande kerken gewoon gebruikt mogen worden door de bezwaarden, of als er één kerk is dat er vier diensten zijn. Ik ben God dankbaar, dat de meeste PKN'ers zo zijn. Er is echter een groepje waar ik doodop van ben, en dat zijn de PKN'ers die proberen de bezwaarden zoals een mier een luis uitzuigt te melken. Daar wordt ik ontzettend negatief van. Laten we gewoon met elkaar omgaan, in liefde. Want de personen die ik hierboven beschreef zijn zo bezig de ander kapot te maken dat ik zeker weet dat God daar niet in wonen wil. Maar zij die wel meegegaan zijn in de PKN, maar die rechtvaardig willen zijn, humaan de bezwaarden willen behandelen, daar wil God met liefde heel zeker in wonen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:59

Klaas schreef:

Dit vind ik daarentegen weer te ver gaan.

Klaas

Nee, ok. Daar ga ik idd te ver in.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 11:01

Optimatus schreef:
japijo schreef:Als ik als enige opstap in Berkenwoude heb ik idd recht op hetgeen ik altijd ingebracht heb.

Dus volgens jouw redenering moet ik alle uren die ik als vrijwilliger (cantorij en organist) heb besteed uitbetaald krijgen? Of mag ik het orgel meenemen?

Het voorbeeld van die vereniging slaat dus wel degelijk ergens op maar jij kunt hier geen argumenten tegen vinden.

De eigenaar van de goederen was de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk die nu is opgegaan in onze nieuwe Protestantse Kerk in Nederland. Dus nu zijn die goederen eigendom van de Protestantse Kerk in Nederland. De Geref. Kerken in Nederland hadden destijds een andere structuur, namelijk dat zij als afzonderlijke Kerken zelfstandigheid genoten. De Nederlandse Hervormde Kerk had daaraantegen geen zelfstandige gemeentes. De gemeentes aldaar waren "filialen" van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk.

Er wordt helemaal niks ingepikt, de gemeentes die besluiten niet mee te gaan, kunnen zich afscheiden, maar mogen niet de goederen die eerst aan de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk en nu aan onze Protestantse Kerk in Nederland toebehoren niet inpikken.

Ik snap die hele afscheiding van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk niet (doe overigens iets aan de naam, want Hersteld-Nederlands slaat helemaal nergens op; is Nederland hersteld?). Waarom wordt een overgrote meerderheid van de synode niet erkend door de minderheid?

Op jou vijandige onzinnige post reageer ik dus niet meer. Mijn argumenten zijn duidelijk. Klaas is ook heel duidelijk PKN'er. Zijn visie vindt ik echter gezond. Ik geloof dat jij heel erg ziek bent. Ga maar door zo met je haat, en je zult heel ver komen. Christus staat al met zijn armen wijd opengespreid om jouw activisme binnen te halen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jun 2004 11:04

Klaas is ook heel duidelijk PKN'er

Niet.

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 jun 2004 11:05

japijo schreef:Er is echter een groepje waar ik doodop van ben, en dat zijn de PKN'ers die proberen de bezwaarden zoals een mier een luis uitzuigt te melken. Daar wordt ik ontzettend negatief van.

Ik denk niet dat jij in een gemeente zit/hebt gezeten die voor 1/4 door Bonders en voor 3/4 door Midden-Orthodoxen wordt bevolkt en waar de kerkenraad bestaat uit Bonders en Midden-Orthodoxen.

De Bonders hier in Berkenwoude willen wel dat hun ambtsdragers door onze Midden-Orthodoxe predikant worden bevestigd, maar houden eigen diensten ('s ochtends een evangelisatie, want het mag geen dienst heten) waarbij Midden-Orthodoxen niet aan hun H. Avondmaal mogen deelnemen (zeer ongewenst) en intussen mogen wij van hen geen vrouw beroepen.

Volgens het samenwerkingscontract mogen zij van het Kerkgebouw gebruik maken als wij het niet nodig hebben. Nu wil ik graag met de Cantorij een vesper (getijdedienst) organiseren, maar zodra ik voorstel dat op de juiste tijd (namelijk 19:00) te doen, schreeuwt de Bond moord en brand. Lekker hoor, 1/4 blokkeert 3/4.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 11:06

Klaas schreef:
Klaas is ook heel duidelijk PKN'er

Niet.

Klaas

Ooo?
Dat meende ik uit je posts te halen die je op het andere forum geplaatst had. Overigens, ik hoop dat je wel begrijpt wat ik bedoel.

Terug naar “Archief”