japijo schreef:Als ik als enige opstap in Berkenwoude heb ik idd recht op hetgeen ik altijd ingebracht heb.
Het voorbeeld van die vereniging slaat nergens op.
Jij vindt het dus rechtvaardig dat de PKN de goederen inpikt, ook van gemeentens die in het geheel niet megaan met de PKN?
Dus volgens jouw redenering moet ik alle uren die ik als vrijwilliger (cantorij en organist) heb besteed uitbetaald krijgen? Of mag ik het orgel meenemen?
Het voorbeeld van die vereniging slaat dus wel degelijk ergens op maar jij kunt hier geen argumenten tegen vinden.
De eigenaar van de goederen was de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk die nu is opgegaan in onze nieuwe Protestantse Kerk in Nederland. Dus nu zijn die goederen eigendom van de Protestantse Kerk in Nederland. De Geref. Kerken in Nederland hadden destijds een andere structuur, namelijk dat zij als afzonderlijke Kerken zelfstandigheid genoten. De Nederlandse Hervormde Kerk had daaraantegen geen zelfstandige gemeentes. De gemeentes aldaar waren "filialen" van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk.
Er wordt helemaal niks ingepikt, de gemeentes die besluiten niet mee te gaan, kunnen zich afscheiden, maar mogen niet de goederen die eerst aan de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk en nu aan onze Protestantse Kerk in Nederland toebehoren niet inpikken.
Ik snap die hele afscheiding van de Hersteld Nederlandse Hervormde Kerk niet (doe overigens iets aan de naam, want Hersteld-Nederlands slaat helemaal nergens op; is Nederland hersteld?). Waarom wordt een overgrote meerderheid van de synode niet erkend door de minderheid?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.