Muziek in de Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2004 16:37

SDG schreef:Nee hoor, in principe wordt bij rouwdiensten zelfs niet gezongen. Een enkele keer, als men heel zeker weet dat de overledene een beter lot bereid was,
SDG

wat bedoel je daarmee?? sorry maar ik snap het niet

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 02 mei 2004 19:06

Psalm 86, vers 6 (in de 1773 berijming)

De koningen, hoe zeer geducht,
Zijn met hun heiren weggevlucht;
Zij vloden voor Uw ogen;
De buit van ’t overwonnen land
Viel zelfs den vrouwen in de hand,
Schoon niet mee uitgetogen.
Al laagt g’, o Isrel, als weleer,
Gebukt bij tichelstenen neer,
Toen gij uw juk moest dragen,
En zwart waart door uw dienstbaarheid,
U is een beter lot bereid:
Uw heilzon is aan ’t dagen.

Er wordt ook wel mee bedoeld het leven met God na het overlijden van een gelovige.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2004 19:55

en daar word mee bedoelt?????

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 02 mei 2004 20:01

trijntjejohanna schreef:
SDG schreef:Nee hoor, in principe wordt bij rouwdiensten zelfs niet gezongen. Een enkele keer, als men heel zeker weet dat de overledene een beter lot bereid was,
SDG

wat bedoel je daarmee?? sorry maar ik snap het niet

Bedoeld wordt dat ze zeker weten dat de overledene een kind van God was en nu dus bij God is. In de andere gevallen zijn ze daar niet zo zeker van.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Vin

Berichtdoor Vin » 02 mei 2004 20:35

Over watvoor rouwdiensten heb je het dan? Die van een bepaalde groep van de bevolking neem ik aan? Ik heb hier nog nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 mei 2004 20:40

Vin schreef:Over watvoor rouwdiensten heb je het dan? Die van een bepaalde groep van de bevolking neem ik aan? Ik heb hier nog nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt.

nee ik ook niet... waarbij gebeurt dat?

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 mei 2004 08:03

Vin schreef:Over watvoor rouwdiensten heb je het dan? Die van een bepaalde groep van de bevolking neem ik aan? Ik heb hier nog nooit van gehoord en nog nooit meegemaakt.

Rouwdiensten slechts bij hoge uitzondering gezongen wordt? Gewoon, Ger Gem.

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 mei 2004 08:30

Noem dat maar gewoon...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2004 08:43

Gister heb ik een preek gehoord over muziek in de gemeente. Wow, wat maakten ze er een feest van vroeger!!!!! Dag en nacht werd er muziek gemaakt in de tempel in het oude testament! 't kon niet gek genoeg.

joepie

Berichtdoor joepie » 03 mei 2004 09:55

SDG schreef:
Aragorn schreef:Ik neem aan dat men wel zo fatsoenlijk is om de wens van de overledene te laten prevaleren boven eigen traditionele opvattingen over muziek op begrafenissen...

Nee hoor, in principe wordt bij rouwdiensten zelfs niet gezongen. Een enkele keer, als men heel zeker weet dat de overledene een beter lot bereid was, zingt men bijvoorbeeld Psalm 89 vers 7 of 8, maar dat is echt een uitzondering. Tijdens de meeste rouwdiensten wordt alleen gesproken.

En dan een cd draaien met de muziek die de overledene zo na aan 't hart lag? Weinig kans...

SDG

Als jij het graag wil dan zou ik het testamentair vast laten leggen als jou laatste wil? Is maar een gedachte hoor. weet niet of dat mogelijk is.
Weet ook niet hoe oud je bent, maar hopelijk zal het tegen de tijd dat jij overlijd wel zo zijn dat het wel mag.
Gelukkig wordt er bij ons in de kerk tijdens rouwdiensten wel gezongen.
Geeft enorm veel troost.

joris

Berichtdoor joris » 03 mei 2004 10:18

Een rouwdienst is volgens mij geen officiele eredienst maar een bijeenkomst, dus ook als je als kerk veel regels hebt verzonnen is de rouwdienst een samenkomst van de familie en niet van de gemeente.

Trouwens, alles rondom overlijden moet je als familie voro jezelf opeisen: jij maakt de dienst uit en verder helemaal niemand. En is dat schokkend en voor het eerst voro de rest van de gemeente: het zij zo. dat went wel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 mei 2004 10:33

SDG schreef:

Rouwdiensten slechts bij hoge uitzondering gezongen wordt? Gewoon, Ger Gem.

SDG

Maar als nu bekend is dat het de uitdrukkelijke wens vd. overledene is om een cd met z'n favoriete muziek te draaien, wordt dat dan gewoon genegeerd omwille van de traditie? Dat lijkt me toch wel erg grof...

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 03 mei 2004 19:20

Klaas schreef:Noem dat maar gewoon...
Klaas

Nou, gezien het feit dat GerGemmers in de regel goed vertegenwoordigd zijn op fora als deze, zou het voor velen een bekend verschijnsel moeten zijn dat er tijdens rouwdiensten als regel niet wordt gezongen.

Ik weet zo net nog niet of hetgeen Joris stelde ook binnen de GerGem van toepassing is, n.l. dat een rouwdienst geen officiële eredienst is. Het gebeurt wel onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad, dus bepaalt ook de kerkenraad wat er wel en wat er niet mag tijdens zo'n dienst.
En dan gebeuren er weleens dingen niét die de overledene of de familie wèl graag had gewild. Een mooi stuk van Bach op het orgel vóór aanvang van de dienst, een mooie psalm gezongen tijdens de dienst: als de kerkenraad het niet goed vindt, gebeurt het niet, ook al zou 't testamentair zijn vastgelegd. Daar zit dus precies de clou: is het een kerkdienst, onder verantwoordelijkheid van een kerkenraad, of niet?

SDG
~~Soli Deo Gloria~~

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 03 mei 2004 19:35

Dat verwordt een dienst echt tot een treurig iets als je niet zingt?! Het lied is een uitstekende en bijbelse manier om uit te zingen wat er in je hart leeft. Ook in tijden van rouw en verdriet.

Jammer, er is zo enorm veel mooie, bijbels verantwoorde kerkmuziek beschikbaar rondom sterven en rouw!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 03 mei 2004 20:05

WAAROM WORDT ER DAN NIET GEZONGEN??? ksnap dat niet?? is dat ook al verkeerd ofzo?>

Terug naar “Archief”