Dag dr. Vin,
Eigenlijk was ik van plan om niet meer te reageren. Maar… ik ben zeker in een 'strijdvaardige' bui, kreeg jouw bijdragen weer eens onder ogen en dus…
Ik schreef (alweer een tijdje geleden):
De wereld is dus, een slordige 6000 jaar geleden, in 6 dagen geschapen. Daarna rustte God een dag en Hij is dus…etc. Zie je nu zelf niet in dat je bewering niet te houden is? En dan is dit maar één bewering uit de bijbel.
JIJ: Huh!? Wat is er niet te houden aan die bewering Fonsje?
Probeer jij maar eens aan te tonen dat God 6000 jaar geleden met scheppen begon, er zes dagen (desnoods elk van 1000 jaar) over deed en toen één dag rust nam. Zo staat het in de bijbel als je alles in de bekende 'context' leest.
En, als het lukt dat te bewijzen dat het zó en niet anders is gegaan, mag je me voortaan uit jouw 'hoogte' Fonsje noemen.
Volgens mij ziet ieder normaal ontwikkeld mens dat deze tekst uit Gen.1 onmogelijk letterlijk kan worden genomen. Volstrekt onnodig om dat nog eens te gaan 'bewijzen'. 'De aarde is rond', moet dat bewezen worden omdat in de bijbel staat dat ze plat is? Of… ben je zelf ook al zo ver?
JIJ: Als je trouwens redeneerd vanuit de gedachte dat bepaalde dingen bij voorbaat onmogelijk zijn en daarmee de onhoudbaarheid van dingen 'bewijst' dan raad ik je aan 'Wonderen' van Lewis te lezen.
Waar 'redeneer' ik vanuit de gedachte dat bepaalde (welke?) dingen bij voorbaat…?
Ik 'weet' dat de oudste organismen op deze aarde dateren van ± 1,5 miljard jaar geleden en dat lijkt me ruim vóór de datum waarop volgens de bijbel de aarde is geschapen.
Deze wetenschap is voor mij en voor ieder normaal modern mens voldoende om het scheppingsverhaal van Gen. niet letterlijk te nemen.
En als Lewis betoogt dat dit onzin of iets dergelijks is, dan ben ik in zijn outdated oeuvre niet eens meer geïnteresseerd!
JIJ:

Je houd dingen nu weer niet bij voorbaat onmogelijk? Volgens mij is dat nou net de basis waarop je het 'letterlijke' (in jouw visie van de grondtekst) scheppingsverhaal verwerpt!
Ja, ik verwerp het scheppingsverhaal als 'letterlijk' ware weergave van het werkelijk gebeurde. Hoe het precies wel is gegaan weet ik niet, maar niet zoals in de bijbel wordt beschreven. En – als je kunt lezen – dat deed ik niet 'bij voorbaat'.
JIJ: Onderbouw je standpunten nu eens een keertje. Je komt overal aanrennen met allemaal aannames, vervolgens onderbouw je ze niet en doe je net alsof niemand dat wat je zegt kan weerleggen.
Dit is werkelijk 'orthodox' redeneren op zijn best! Wordt met alle aplomb gebracht, slaat helemaal nergens op, maar… het is maar weer eens gezegd. En maar neerbuigend doen. Haha! Als
jij al je wilde beweringen nu eens 'onderbouwde'?
JIJ: Een beetje googelen leert namelijk al snel dat je alleen daar discussies begint waar je net kan doen alsof je slim bent.
Fijntjes opgemerkt. Mozes Mina wat een misplaatst superioriteitsgevoel! Ik kan ook wel grof zijn, hoor. Heb ik in de loop der tijden wel geleerd.
JIJ: En dan vooral de ander kleinerend toelachen en je eigen kromme logica niet inzien.
Bestaat er een mogelijkheid dat jij al je beweringen eens een keer met iets anders dan kromme logica onderbouwt?
JIJ: Het leukste is misschien nog wel dat je nu nog niet eens weet of we het eens zijn, je kan je niet over je vooroordelen heenzetten. Ik wees je alleen op je inconsistentie. Zere plek.
Sta je tegen je spiegelbeeld te praten? Dat zou een stap in de goede richting zijn.
JIJ: Wees gerust, ik zal je ook niet meer storen.
Dan stoor ik jou nog maar eens een keertje.
Groeten.
Fons.