kaw schreef:Volgens mij zegt de saambinder: "Door een offer van een gebroken hart. (Ps. 51) Het enige wat God kan behagen." En dan maar smeken of God je bekeren wil. (Jer. 31) Nou, dan is er grote kans (als je uitverkoren ben) dat je geredt wordt, want een ware droefheid (ellendebeleving) naar God werkt een waarlijke bekering.
Dat is geen antwoord op de vraag HOE ik zalig word, maar op de vraag IN WELKE WEG ik zalig wordt,
Toch is deze reactie wel begrijpelijk. Ik herken het ook wel. Trouwens, zonder geloof is het onmogelijk om God te behagen. Een gebroken hart dat God behaagt zal dus met geloof gepaard moeten gaan? Naar mijn bescheiden mening is een onzuivere definitie van het begrip geloof debet aan deze discussie. Geloof wordt losgemaakt van de beloften en wordt een losstaand iets wat je uit de hemel gegeven wordt. Nu is dit laatste in stricte zin zeker waar. Gelukkig wel, maar het geloven gaat niet buiten de mens om dat is een vrucht van de wedergeboorte of het levendmaken van een dode zondaar.
Tot mijn verwondering (ik zie het echt nu pas) zie ik dat KLaas dit ook benadrukt:
Klaas schreef:het probleem zit hem m.i. meer in het woord geloof / geloven. Mijn indruk is dat de groep rond de jongerenavonden het geloof ziet als het instrument dat God geeft om deel te krijgen aan het heil. Het heil is voor allen, die geloven. De visie van de Saambinder is meer dat het geloof een gave is van God. Dat geloof is niet zozeer een middel, iets dat je moet doen, maar iets wat God doet. De eerste groep stelt dat je een aanbod moet aannemen, de tweede stelt dat je dat aanbod niet aan kunt nemen.
Behalve dat de visie van de groep rond de jongerenavonden m.i. niet correct weergegeven is (voor hen is geloof OOK een gave van God, maar dan een gave van het instrument), denk ik dat een synthese van beide hierboven geschreven visies het meest overeenkomt met wat de bijbel erover zegt. Geloof is een gave (Ef. 2) Maar ook een werkzaamheid (bijv. Joh 3:16). Wie een van beide overaccentueert raakt m.i. van het rechte spoor af.
Over de verklaring die Klaas geeft namelijk dat het vanuit de DL zou komen. Als er meer geintereseerd zijn kunnen we besluiten dat we de DL systematisch doorwerken en toetsen aan de Bijbel, om te zien of de DL inderdaad onjuistheden bevatten. Klaas meent van wel, ik ben overtuigd van niet. Maar als we toetsen aan de Bijbel moeten we er uit kunnen komen toch?