Huisje_op_de_hei schreef:Als ik bovenstaande reacties lees dan vast ik allang zonder te weten dat het vasten is. Ik schreef eerder al dat ik een vrij sober leven leef. Veel luxe heb ik niet, veel shoppen doe ik ook niet (niet goed voor mijn portemonnee), een rustig leven leid ik al, verslaafd ben ik niet (voor zover ik weet)
Dus dan slaag ik met vlag en wimpel!
Sober leven is denk ik wel wat anders dan vasten. Het kan beiden prima zijn (hoewel ik denk dat je ook mag genieten van dingen). Bij vasten doe je juist een tijdje iets niet of minder wat je normaal wel doet om daarmee tijd te maken en focus te verplaatsen op iets anders, je relatie met God. Iedere keer als je iets wil doen wat je normaal zou doen maat nu even niet kan je denken: oh nee dat deed ik even niet zodat ik me weer op Hem zou focussen dus laat ik dat maar weer gaan doen. Als iets een vast patroon is denk je dat niet als je dat nalaat.
Tja als je het zo bekijkt dan zal ik wel een slappeling zijn. Als ik aan het werk ga heb ik gewoon eten nodig in mijn maag. En als deze vorm van vasten de meest geaccepteerde is... d.w.z. DE manier om te vasten zie ik daar het nut dus niet van in. Wat minder suiker o.i.d. is goed voor je lichaam dus nuttig! Het omzien naar een ander door bijv. een naakte te kleden (of je overtollige kleren weg doen voor 2ehands gebruik o.i.d.) is nuttig.
Maar honger gaan lijden zodat je je beter concentreren kan?? Ik kan het niet. Als dat zou werken doe ik het zeker te weten want dan levert het tenminste nog wat op.
Toch zijn er heel veel moslims die dit jaarlijks doen en die heb ik nog nooit horen zeggen: het is echt onmogelijk. Dus ik denk dat als het wat meer gewoon zou zijn, we ook wel zouden ontdekken dat we het best zouden kunnen. Maar het punt is misschien meer dat we niet zo graag willen