benefietdiner schreef:elbert: 2 vragen bij dit stukje:
- wie (of welke paus) heeft volgens jou de kinderdoop bedacht? Graag de naam/namen.
Irenaeus van Lyon (gestorven rond 200) en Clemens van Alexandrië (gestorven rond 220).
Nou, dat zijn in elk geval geen pausen. Ik kan nog wel een paar kerkvaders opnoemen:
Polycarpus (gestorven in ca. 160 op 86 jarige leeftijd: "Zesentachtig jaar dien ik Hem"!)
Cyprianus (gestorven in ca. 257)
Hippolytus (ca. 170-235)
Origenes (185-254)
Nu de vraag aan jou: welke bijbelgetrouwe christenen uit die tijd hebben zich tegen deze (in jouw ogen) dwaling verzet? (n.b. Tertullianus is niet het goede antwoord

). En als er verder niemand te noemen is, hoe kan het dan dat de kerk in jouw ogen zo massaal heeft gedwaald, zeker als we bedenken dat men voor andere zaken (Drie-eenheid, 2 naturenleer) bereid was om de brandstapel op te gaan?
benefietdiner schreef:Geen Bijbels bewijs voor te vinden, wel een vermoeden maar dat is geen grondbeginsel.
Er is historisch bewijs genoeg om het voor aannemelijk te achten. Van Origenes is het volgende citaat bekend: "De kerk heeft van de apostelen de overlevering aangenomen ook aan heel kleine kinderen de doop te geven." En daarmee stemmen de getuigenissen van de andere kerkvaders overeen. Waarom zouden ze liegen?
benefietdiner schreef:Niet als tuchtmiddel natuurlijk en aan Simon de tovenaar is duidelijk te zien dat de symbolische doop geen ware zekerheid is tot de zaligheid, dat is uiteindelijk een persoonlijk zaak tussen God en jezelf.
Je lijkt in je vorige antwoord wel te suggereren dat de doop een collectief tuchtmiddel behoort te zijn:
benefietdiner schreef:Ik denk dat we nodig moeten gaan snoeien, inkorten tot de stam lijkt mij de enige optie anders geeft de boom geen appeltjes meer. De Bijbel is toch niet voor niets als canon vast gesteld. Weg met die trotse hoogmoedige kinderdoop waarvan de uitvinders dachten de sleutels van het hemelrijk te bezitten.
Ik interpreteer snoeien dan ook mede als tuchtmiddel: geen kinderen die gedoopt mogen worden.
Spreeuw schreef:Dit is een zwakke vertaling van de HSV. Een verbond maken komt van beide kanten. Een verbond oprichten komt van één kant, namelijk van God. En zo wordt het ook bedoeld in deze teksten. De SV en de NBG'51 bijvoorbeeld hebben het goed vertaald.
Er staat "
Ik zal
Mijn verbond maken". De nadruk ligt dus op wat God doet: Hij maakt zijn verbond (richt die op) en daar komt verder niemand aan te pas. Dus ik zie het probleem niet zo.
naamloos schreef:Precies, dan zijn we er toch? Met ons heidenen heeft Hij geen verbond gemaakt, we ontvangen wel de zegen vanuit het verbond.
14 opdat de zegen van Abraham in Christus Jezus tot de heidenen zou komen, en opdat wij de belofte van de Geest zouden ontvangen door het geloof.
Als we doorlezen, dan lezen we:
"29 En indien gij van Christus zijt, zo zijt gij dan Abrahams zaad, en naar de beloftenis erfgenamen."
en de apostel Paulus, de apostel der heidenen, was een dienaar van het nieuwe verbond (2 Kor. 3:6). De status van de heidenen is dus dat ze ingelijfd worden in het nieuwe verbond met Israël. Als je leest over de inlijving van heidenen in Israel in het oude testament, dan zie je dat ze met hun hele gezin toetraden: mannen, vrouwen, kinderen, slaven (Ex. 12:48). Zo gaat dat dus, bijbels gezien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)