Hij is gestorven voor onze zonden

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Majiem
Mineur
Mineur

Re: Hij is gestorven voor onze zonden

Berichtdoor Majiem » 11 apr 2014 13:14

schelpje3 schreef:Ik heb even gekeken wie dit jaar voor de rol in aanmerking komt, ene Jan Dulles.
Hij vertolkte de rol van Judas in de Volendamse versie.
Ach, moet allemaal kunnen toch? :roll: Het is ronduit spotten en godslasterlijk!

Ik ben geen voorstander van het uitspelen van Jezus, afbeelden vind ik een ander verhaal.
Echter wil het verhaal (het zou een legende kunnen zijn)dat Michelangelo eenzelfde beweging heeft gekend bij 'het laatste Avondmaal'. Degene die hij als model gebruikte voor Jezus, was dezelfde die later model stond voor Judas..
deep water faith in the shallow end

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 13:16

Marnix schreef:
Dat weet niemand maar dat verzinnen als argument als je tegen bent is natuurlijk wel makkelijk..... Dan stel je dat gewoon als feit, ook al is het een onwaarheid.

O ja Marnix?
Ik verzin wat af volgens jou.

Jouw opmerking: Maar kerkmensen zijn er helaas heel goed in om bij alles wat niet naar hun tradities en standaarden is te roepen: "Ohhhhh dat mag niet!
slaat helemaal nergens op, je bent zelf toch ook kerkmens?
Jouw vijandschap jegens de rechtsere CGKers is inmiddels algenoegzaam bekend hoor.
Het verhaal gaat de wereld in, elke zondag staan alle kerken open!
Maar dan draait men zich nog een keer om in het bed.
En zingt Anita of Jan natuurlijk niet.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 11 apr 2014 13:17

Kunnen wij van anderen dan verwachten dat ze naar ons komen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 13:29

Majiem schreef:Kunnen wij van anderen dan verwachten dat ze naar ons komen?

Wat bedoel je precies Majiem?
De kerken staan toch open voor iedereen? Of bedoel je iets anders.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 13:29

Schelpje schreef:O ja Marnix?
Ik verzin wat af volgens jou.

Jouw opmerking: Maar kerkmensen zijn er helaas heel goed in om bij alles wat niet naar hun tradities en standaarden is te roepen: "Ohhhhh dat mag niet!
slaat helemaal nergens op, je bent zelf toch ook kerkmens?
Jouw vijandschap jegens de rechtsere CGKers is inmiddels algenoegzaam bekend hoor.
Het verhaal gaat de wereld in, elke zondag staan alle kerken open!
Maar dan draait men zich nog een keer om in het bed.
En zingt Anita of Jan natuurlijk niet.

Dat is jouw aanname en nogmaals, je bent nogal bevooroordeeld. Zoals je vaker doet. Bijvoorbeeld door een vijandschap richting de rechterflank te verzinnen. Die er totaal niet is. :)

Elke zondag staan de kerken open maar wie komen er allemaal luisteren? Vooral gemeenteleden. Al die ongelovigen die wel The Passion zitten zouden niet spontaan een kerk binnenlopen.

Wat bedoel je precies Majiem?

De Bijbel roept ons dan ook niet op om de deuren open te doen en de mensen naar de kerk te laten komen.... maar om als kerk naar de mensen toe te gaan. Jezus zegt niet tegen de mensen: Gaat heen, maak alle volken tot mijn discipelen. Hij zegt het tegen de gelovigen. Wij moeten niet de wereld naar de kerk laten komen maar als kerk naar de wereld gaan met Gods boodschap.
Laatst gewijzigd door Marnix op 11 apr 2014 13:30, 2 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 13:34

Marnix schreef:
Dat is jouw aanname en nogmaals, je bent nogal bevooroordeeld. Zoals je vaker doet. Bijvoorbeeld door een vijandschap richting de rechterflank te verzinnen. Die er totaal niet is. :)

Elke zondag staan de kerken open maar wie komen er allemaal luisteren? Vooral gemeenteleden. Al die ongelovigen die wel The Passion zitten zouden niet spontaan een kerk binnenlopen.

De Bijbel roept ons dan ook niet op om de deuren open te doen en de mensen naar de kerk te laten komen.... maar om als kerk naar de mensen toe te gaan. Jezus zegt niet tegen de mensen: Gaat heen, maak alle volken tot mijn discipelen. Hij zegt het tegen de gelovigen. Wij moeten niet de wereld naar de kerk laten komen maar als kerk naar de wereld gaan met Gods boodschap.

Die vijandschap is er wel zeker, gezien je opmerking over de kerkmensen.
En de boodschap die in BhP gemeentes gepreekt wordt, is voor jou veel te zwaar.
Probeer maar eens na te gaan in hoeveel CGK gemeentes the Passion gepromoot wordt!
Want je maakt van mij een extremistische CGKer, terwijl ik slechts gematigd ben.

Bij ons in de kerk en in vele andere weet ik ook, komen wel eens rugzaktoeristen binnenlopen, of zij die even op een bus staan te wachten. Of denken dat het een r.k. kerk is, waar ze even een kaarsje op kunnen steken.
Soms blijven ze de hele dienst, soms een kwartiertje.
Als de Heere een zondaar stilzet, wijst Hij deze zelf naar het geestelijk onderwijs.
De Heere heeft ons daar helemaal niet bij nodig.

Majiem
Mineur
Mineur

Berichtdoor Majiem » 11 apr 2014 13:38

Majiem schreef:Kunnen wij van anderen dan verwachten dat ze naar ons komen?

schelpje3 schreef:Wat bedoel je precies Majiem?

Openstaan is niet genoeg. Als mensen liever in bed blijven liggen op zondagmorgen en ook 's middags niet komen, dan zullen we naar hen toe moeten gaan. Wij zijn beide geen voorstander van de passie, maar hoe dan wel? Ze proberen tenminste wel iets.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 13:40

schelpje3 schreef:Als de Heere een zondaar stilzet, wijst Hij deze zelf naar het geestelijk onderwijs.

De vraag is: "Wat gebruikt God om een zondaar stil te zetten?"
Daar gebruikt Hij ook "the Passion" nog wel eens voor.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 13:47

Schelpje schreef:Die vijandschap is er wel zeker, gezien je opmerking over de kerkmensen.
En de boodschap die in BhP gemeentes gepreekt wordt, is voor jou veel te zwaar.
Probeer maar eens na te gaan in hoeveel CGK gemeentes the Passion gepromoot wordt!
Want je maakt van mij een extremistische CGKer, terwijl ik slechts gematigd ben.

Ik maak helemaal geen extremistische CGK'er van je. Ik heb ook geen hekel aan je, zie je al helemaal niet als mijn vijand. Mijn opmerking over de kerkmensen gaat over de kerk in het algemeen, niet overeen flank of richting, niet over de CGK. Het was ook geen kritiek die alleen op andere kerken of zo gericht is... maar de kerk in het algemeen. Mijn gemeente en mijzelf inclusief.

Bij ons in de kerk en in vele andere weet ik ook, komen wel eens rugzaktoeristen binnenlopen, of zij die even op een bus staan te wachten. Of denken dat het een r.k. kerk is, waar ze even een kaarsje op kunnen steken.
Soms blijven ze de hele dienst, soms een kwartiertje.
Als de Heere een zondaar stilzet, wijst Hij deze zelf naar het geestelijk onderwijs.

God heeft ons niet nodig maar Hij wil mensen gebruiken om het evangelie door te geven. Daarom de oproep van Jezus om het goede nieuws door te vertellen aan mensen. En dan niet pas als ze eerst naar jou toe komen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 11 apr 2014 13:51

Bambi schreef:De vraag is: "Wat gebruikt God om een zondaar stil te zetten?"

Inderdaad, dat is zeker mogelijk.
Kijk maar naar het onderschrift van JeeWee.
Wat me zo geweldig ergert, is dat sommigen precies weten hoe de Geest waait, wat de Bijbel tot leugenaar maakt, want die zegt dat niemand weet hoe de Geest werkt.Zij worden slechts geinspireerd door mensenverhalen en laten hun eigen realiteit door mensen afbakenen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 13:59

O ja?
Ik denk niet dat dit gebeuren in de GerGem gepromoot wordt!

Bambi

Berichtdoor Bambi » 11 apr 2014 14:08

schelpje3 schreef:O ja?

Ja, en?
Met je tijd verdoen op Refoweb, zullen ze het in de rechtse kerken ook niet eens zijn. [-X

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 14:10

Bambi schreef:Ja, en?
Met je tijd verdoen op Refoweb, zullen ze het in de rechtse kerken ook niet eens zijn. [-X

Dat geldt dan voor jou evenzeer. :wink:
En is het tijd verdoen om met mensen te spreken over God?
Als je graag luistert naar predikanten in een bepaald kerkverband, snap ik niet goed dat je dan dingen goedkeurt die haaks op die prediking staat en die geen enkele dominee daar onderschrijft.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 11 apr 2014 14:30

Ik heb hier nog een citaat, notabene van niet-christenen!

Recensent Hans Beerekamp van NRC Handelsblad noemde de verslaglegging van The Passion „in technisch opzicht imponerend.” Inhoudelijk is hij kritisch. „Waar kijken we nu eigenlijk naar, devotie of spektakel? (...) Het is raar gelopen met het Nederlandse protestantisme. Van het roomse geloof kun je passiespelen, processies en beatmissen verwachten, maar van calvinisten? Die laten in een ander programma Gerard Joling Bachs Matthäus Passion verkrachten en kiezen voor brood en spelen om de Boodschap erin te rammen. Het volk vindt het prachtig, maar niet omdat dit verhaal nog erg diepe wortels heeft.”

Ook de Volkskrant toonde zich kritisch: „De EO gelooft vast dat het een herleving is van hedendaags geloof. Maar veel meer leek het een demonstratie van een kakelbontgekleurd iets­isme.”

Horen jullie het ook eens van een ander.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2014 14:40

Klopt. Daar zijn best wel voorbeelden van.

schelpje3 schreef:O ja?

Alsof dat de maatstaf is voor wat goed is en wat niet. En al helemaal niet voor wat God wil gebruiken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”