Uit- en Opkomen voor je kerkverband...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 20 aug 2003 22:25

Ik kan me er wel wat bij voorstellen dat mensen een plaatselijke gemeente niet snel de rug toe keren, en ook daar door God geplaatst kunnen zijn. Maar om te zeggen dat je door God in een kerkverband bent geplaatst, vind ik te ver gaan. Met een kerkverband heb je toch niets te maken? Ik denk dat een kerkverband hooguit een praktisch samenwerkingsverband mag zijn van een aantal plaatselijke gemeenten, maar het moet niet zo zijn dat het behoren bij een kerkverband betekent dat alle neuzen dezelfde kant op moeten staan, of dat plaatselijke gemeenten vanwege hun behoren bij een kerkverband, aan bepaalde regels moeten worden onderworpen. Door de zeer uiteenlopende situaties van plaatselijke gemeenten vind ik het eerlijkgezegd zelfs waanzinnig en onverantwoord om op een 'dwingende' manier kerkverband te zijn.

Ik heb zelf, hoewel ik lange tijd dooplid van de GerGem ben geweest, helemaal nooit een band gevoeld met de GerGem als kerkverband, wel met een plaatselijke gemeente. Ik heb het idee dat de kreet 'God heeft je in een kerkverband geplaatst', alleen maar wordt gebruikt om mensen maar bij de club te houden. Niemand heeft mij in elk geval kunnen vertellen waar die wijsheid vandaan kwam.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 21 aug 2003 07:46

napoleon schreef: willempie, vat het nou niet zo persoonlijk op, het leuke van deze mop is dat je veel kerkverbanden erin kunt plaatsen of veranderen, zonder dat het voor de mop verschil maakt

kurtyo schreef: En willempie stel je niet aan. Die mop is wel lol: vooral om de reden die Napoleon gaf...

Ik vind dat die mop, welke kerk je ook invult, niet kan. Op die manier mag je dus al je kritiek op bepaalde kerken spuien. Ik ben het hier niet mee eens. En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

als het een andere kerk was geweest die daar op de stippeltjes stond dan zou ik het net zo goed afkeuren.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 21 aug 2003 08:26

Willempie schreef:
napoleon schreef: willempie, vat het nou niet zo persoonlijk op, het leuke van deze mop is dat je veel kerkverbanden erin kunt plaatsen of veranderen, zonder dat het voor de mop verschil maakt

kurtyo schreef: En willempie stel je niet aan. Die mop is wel lol: vooral om de reden die Napoleon gaf...

Ik vind dat die mop, welke kerk je ook invult, niet kan. Op die manier mag je dus al je kritiek op bepaalde kerken spuien. Ik ben het hier niet mee eens. En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet?
4 Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog?
5 Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

als het een andere kerk was geweest die daar op de stippeltjes stond dan zou ik het net zo goed afkeuren.

Groeten Willempie

dit is geen kritiek op kerken of kerkverbanden ofzo, maar meer op mensen, die menen dat hun kerkverband het enige ware is (en die heb je vrij veel, of dat nu ger. gem., of vrijgemaakt, of weet ik het wat is).
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 08:37

willempie, beetje zelfspot is alleen maar goed. Pas op voor een burn-out zou ik zeggen. als je het leven zo serieus neemt dan heb je grote kans op burn-out en hart- en vaatziekten.

take it easy.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 21 aug 2003 08:41

Nou joris daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Ik heb al verschijdene ziektes gehad, waarvan mensen dachten dat het niet meer goed zou komen, maar ik bleef nuchter denken. Dus een burn-out zie ik mezelf niet zo snel krijgen.
maar bedankt voor je bezorgdheid.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 08:45

Willempie schreef:Nou joris daar hoef je niet bang voor te zijn hoor. Ik heb al verschijdene ziektes gehad, waarvan mensen dachten dat het niet meer goed zou komen, maar ik bleef nuchter denken. Dus een burn-out zie ik mezelf niet zo snel krijgen.
maar bedankt voor je bezorgdheid.
sorry als ik wat lullig was, maar neem het leven mt een korreltje zout. En zeker de heilige strijders op dit forum en de jolige narren die er tussendoor dwarrelen. We zijn allemaal onderweg naar het hemels koninkrijk en gelukkig mag er ook gelachen worden. Golgotha is vorobij immers.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 aug 2003 10:20

Mocht er voor Golgotha niet gelachen worden?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 aug 2003 12:44

Er word gezegd...we zijn allen op weg naar het hemels koningrijk...
Wat een gevaarlijke gedachten gang. Er staat toch duidelijk dat we God als Vader, vergever, middelaar en Borg moeten hebben willen we in mogen gaan. Dus je komt er niet zomaar.
Er bestaat toch een hel voor zondaren. Willen we bij God komen moeten we toch zondaren in onszelf zijn en van onze kant is ook alles verzondigd maar kan God onze Redder zijn!
Er staat toch niet voor niets
...Onderzoekt uzelvan nauw ja zeer nauw..
...strijd om in te gaan...
Ik durf me zelf dat koningkrijk niet zomaar toe te eigenen.

Zeeg
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Zeeg » 21 aug 2003 13:49

Welk versje heb je vroeger als eerst geleerd? :)

Opent uwen mond,
eist van Mij vrijmoedig
op Mijn trouw verbond,
al wat u ontbreekt,
schenk Ik, zo gij 't smeekt,
mild en overvloedig!

Psalm 81:12 (berijmd)
Het geloof nu is een vaste grond van de dingen die men hoopt, en een bewijs van de zaken die men niet ziet. Hebreeën 11:1

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 21 aug 2003 14:23

essieee schreef:Er word gezegd...we zijn allen op weg naar het hemels koningrijk...
Wat een gevaarlijke gedachten gang. Er staat toch duidelijk dat we God als Vader, vergever, middelaar en Borg moeten hebben willen we in mogen gaan. Dus je komt er niet zomaar.
Er bestaat toch een hel voor zondaren. Willen we bij God komen moeten we toch zondaren in onszelf zijn en van onze kant is ook alles verzondigd maar kan God onze Redder zijn!
Er staat toch niet voor niets
...Onderzoekt uzelvan nauw ja zeer nauw..
...strijd om in te gaan...

essieee, geloof jij in het volbrachte werk van Jezus op Golgotha ? En onderzoek jij je zelf zeer nauw ?
Dan mag je je dat koninkrijk wel degelijk zomaar toeëigenen, want Jezus heeft alles voor jou volbracht.
Weest blij in de Heer !

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 aug 2003 11:25

[quote="wina
essieee, geloof jij in het volbrachte werk van Jezus op Golgotha ? En onderzoek jij je zelf zeer nauw ?
Dan mag je je dat koninkrijk wel degelijk zomaar toeëigenen, want Jezus heeft alles voor jou volbracht.[/quote]

Ja voor zondaren, die zich voor God verdoemelijk heb leren zien. Ik geloof zeker dat Jezus voor zondaren gestorven is en ook voor mij als ik mezelf leer zien als grote zondaar. Maar ik ben nog niet verlost van mijn zonden dus mag ik dat koningkrijk toch niet toeeigenen???

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 25 aug 2003 19:26

essieee schreef:[quote="wina
Dan mag je je dat koninkrijk wel degelijk zomaar toeëigenen, want Jezus heeft alles voor jou volbracht.

Ja voor zondaren, die zich voor God verdoemelijk heb leren zien. Ik geloof zeker dat Jezus voor zondaren gestorven is en ook voor mij als ik mezelf leer zien als grote zondaar. Maar ik ben nog niet verlost van mijn zonden dus mag ik dat koningkrijk toch niet toeeigenen???[/quote]

Essieee, ik ben het met je eens, je kan er beter zorgvuldig mee omgaan, en dus veel bidden en een grote geloofs zekerheid opbouwen, en Jezus als borg zien, die voor onze zonden is gestorven, en dan tot de Vader komen uit genade.

Dan je het zomaar toe eigenen, op gronden die loos zijn, en bedrogen uitkomen.

Dus mensen wees er voor zichtig mee.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 25 aug 2003 19:58

essieee schreef:
wina schreef:essieee, geloof jij in het volbrachte werk van Jezus op Golgotha ? En onderzoek jij je zelf zeer nauw ?

Ja voor zondaren, die zich voor God verdoemelijk heb leren zien. Ik geloof zeker dat Jezus voor zondaren gestorven is en ook voor mij als ik mezelf leer zien als grote zondaar. Maar ik ben nog niet verlost van mijn zonden dus mag ik dat koningkrijk toch niet toeeigenen???
Dat mag je inderdaad niet.

Essie, jij weet dat je zondig bent.
Jij weet dat God heilig is.
Je weet dus dat er een kloof is tussen jou en God.
En je weet ook dat Christus die kloof kan vullen.

Wat houdt je tegen? Kom herwaarts tot Mij, Essie die vermoeid en belast is, en Ik zal je rust geven. Dat heeft de Heere Jezus voor JOU gezegd. Helemaal voor jou. Zodat jij bij Hem zou komen. Ga dan alsjeblieft, voor het te laat is. De Heere kan vanavond nog terugkomen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 31 mei 2004 14:07

Een antwoord op deze oude topic.

Opkomen voor kerkverbanden zegt niets over je liefde tot de Heere.
Stel dat je in een kerkverband zit waar het sterft van de dwalingen, en dan zit je die met verve te verdedigen.
Nou daar zal de Heere blij mee zijn. :shock:
Uit het al het opkomen voor kerkverbanden blijkt ons uitgebluste vuur voor Christus. :cry:
Christus zegt: 'Die niet voor ons is, die is tegen ons". Hij zegt zegt niet die tegen kerkverband X is die is tegen ons.
Het gaat erover zijn we voor Christus, of zijn we tegen Hem. :roll:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 31 mei 2004 15:44

Hartelijk mee eens Bookman, ik zelf ben Ned. Herv. en je weet dat er bij ons veel spanningen zijn, wel of niet mee met de PKN. De contouren worden wat zichtbaar. Ik geloof wel in een plaatselijke gemeente, maar alle kerkverbanden, de organisaties, dat kan ik niet in de bijbel terugvinden, dat is nog steeds puur rooms en dat hebben al de kerken van de Geref. gezindte over genomen van Rome. "En de menigte van hen, die tot geloof gekomen waren, was één van hart en ziel" (Hand. 4:32)
Het is misschien de vrucht van het SOW gebeuren dat we hier over eens gaan nadenken

Terug naar “Archief”