Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Wat als de Elfstedentocht op zondag wordt gehouden?

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 07:25

Code: Selecteer alles

De een acht wel den enen dag boven den anderen dag; maar de ander acht al de dagen gelijk. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd.

Staat ditgene , wat Paulus ons hier probeert te zeggen, nu niet boven wat anderen na hem ervan gemaakt hebben?
En we worden ook nog gewaarschuwd voor dwaalleraren:
Col2:18-20 Dat niemand u overheerse naar zijn wil in nederigheid en dienst der engelen
Indien gij dan met Christus de eerste beginselen der wereld afgestorven zijt, wat wordt gij, alsof gij in de werled leefdet, met inzettingen belast??

En daarmee veroordeel ik natuurlijk NIET dat sommigen de zondag houden om zich met het Woord bezig te houden, vooral als je de rest van de week weinig tijd hebben, maar het opleggen van iets aan een broeder/zuster, mag niet, in deze.
Laat staan aan de wereld.
Zoek wat boven is.
Zelfs Calvijn ging varen op het meer van Geneve op zondag.(Niet dat ik zijn leven als voorbeeld wil stellen)
Aljeblieft, zeg.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 feb 2012 09:26

Wij gaan in deze discussie uit van de zondag als rustdag. Over sabbat-zondag is elders genoeg gesproken.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 feb 2012 18:15

Ik vraag me af: stel de 11-stedentocht wordt door het comité op zondag georganiseerd.
Veel christenen doen dan niet mee.

Maar op het laatste moment blijkt er net te weinig ijs en wordt de tocht verzet naar maandag.

Doen diezelfde christenen dan wel mee?

Lijkt me toch dat als je niet wilt schaatsen voor een comité wat bereidt is om op zondag te schaatsen, je dat dan toch ook niet op maandag doet?

Helemaal je handen van aftrekken en nooit meer kijken of schaatsen lijkt me de enige oplossing dan.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 10 feb 2012 18:33

meribel schreef:Ik vraag me af: stel de 11-stedentocht wordt door het comité op zondag georganiseerd.
Veel christenen doen dan niet mee.

Maar op het laatste moment blijkt er net te weinig ijs en wordt de tocht verzet naar maandag.

Doen diezelfde christenen dan wel mee?

Lijkt me toch dat als je niet wilt schaatsen voor een comité wat bereidt is om op zondag te schaatsen, je dat dan toch ook niet op maandag doet?

Helemaal je handen van aftrekken en nooit meer kijken of schaatsen lijkt me de enige oplossing dan.

Zou principieel zijn, maar ook onmogelijk: van alle soorten supermarkten zijn er open op zondag, alle restaurants zijn op zondag open, de v&d, het tankstation langs de snelweg. en ga zo maar door.

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 10 feb 2012 19:37

henkie schreef:Wij gaan in deze discussie uit van de zondag als rustdag. Over sabbat-zondag is elders genoeg gesproken.

ik wordt moe van al die figuren die gaan betwisten of de zondag wel de rustdag is .. we zitten hier op een REFOMATORISCH forum... (en ook al sta ik daar met bepaalde zaken anders in kan ik me prima gedragen en met refo;s omgaan ,) dan ga ik ook uit dat de zondag een rustdag is als christen zijnde... ik ga toch ook niet zeggen dat het nieuwe jaar pas op xx januari begint (chinese jaartelling ) ik zit in nederland en niet in China.. ik woon in nederland en niet in Israel... Simpel toch !

@ meribel... als je zo gaat redeneren ... stuur jij je post ook terug die je op maandag eventueel zou ontvangen ... want ja ook op zondagavond is er gewerkt door postmensen al zijn dat er niet veel... etc etc.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 10 feb 2012 19:42

Het gaat hier eigenlijk niet om zondag als rustdag, maar of we verdraagzaam zijn.
het lijkt er niet op.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 feb 2012 22:00

Spons schreef:@ meribel... als je zo gaat redeneren ... stuur jij je post ook terug die je op maandag eventueel zou ontvangen ... want ja ook op zondagavond is er gewerkt door postmensen al zijn dat er niet veel... etc etc.

als je zo gaat redeneren kan er nog weinig, inderdaad.
Maar als je zo niet redeneert ben je hypocriet bezig toch?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 feb 2012 22:13

boer schreef:Het gaat hier eigenlijk niet om zondag als rustdag, maar of we verdraagzaam zijn.
het lijkt er niet op.

Sorry boer, we gaan hier wel uit van de zondag als rustdag. Zie Henkie hierboven!
Anders krijgen we straks allerlei figuren hier die een eigen rustdag inbouwen.
In Nederland is een algemene rustdag, zelfs voor de wereld, al vult die hem anders in dan de christenen.
Hoe lang nog trouwens?
Maar voorlopig is het niet meer aan de orde, het ijs gaat smelten.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 13 feb 2012 10:20

Die discussie is niet nodig als we wat verdraagzamer zouden zijn ten opzichte van elkaar.
De ene christen ziet de zondag als zijnde oud testamentische sabbat met alle (ver)(ge)boden.
De andere chrsten ziet de zondag als zijnde gedenkdag en niet als de sabbat.
Weer een ander ziet het als een dag waar we naar de kerk mogen gaan zonder verdere (ver)(ge)boden.

Ook in christelijk (reformaorisch) Nederland is hier geen eenheid over er is geen algemene norm.

De tekst uit de bijbel die is aangehaald is actueel, dat we niet oordelen over iemands bezigheden op welke dag dan ook.
We kunnen nog 100 pagina's discuteren over de zondag, feit is dat er geen algemeen bewijs is voor zondag of zaterdag sabbat, een ieder zij in zijn eigen gemoed verzekerd, en alles wat je doet, doet het ter ere Gods.

Als we dat in gedachten houden zouden we een stuk verdraagzamer zijn.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 19 feb 2012 23:40

schelpje3 schreef:Ik zei toch dat ik niets tegen de tocht heb als zodanig :D
Ik moet er niet aan denken, maar petje af voor de volhouders.
Alleen een belijdend christen hoort daar op zondag niet te zijn!
Het is God dienen of de afgod van de sport/wereld.
Eén dag in Uw Huis, is mij meer dan 1000 waar ik U ontbeer (moet missen).
Dan is het geen straf Mortlach, maar dan is het een liefdedienst, die ons nooit zal teleurstellen.
De vreugde van de 11st tocht is maar tijdelijk! Volgend jaar (als hij weer gehouden zou worden) andere winnaar.

Dus mensen die christen zijn en wel langs de kant zouden gaan staat zijn geen echte christenen?

Dat kan niemand bepalen wie echte Christenen zijn maar ik weet wel dat de Heilige Geest dan uitgeblust is.
Een vraagje: Denk je dat God naast je wil staan of zitten daar langs de baan op zondag?
Of: Kun je een zegen vragen over je verblijf langs die baan?
Dat wil Hij niet en dat zegent Hij niet, je mag er dan ook niet komen.
Als je ergens over twijfelt ga je bij God om raad en vraag Hem of Hij het goed vindt.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 09:55

Bij alles wat je doet, doet het ter ere Gods.
Als jij vind dat iets niet kan betekend niet dat het voor iemand anders ook niet kan.
Als jij vind dat je op zondag niet langs de baan mag staan, prima, ik ben het zelfs met je eens.
Maar spreek geen oordeel uit over mensen die dat wel in het geweten kunnen verantwoorden, wij zijn geen God om over mensen te oordelen.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 feb 2012 10:18

janneke7337 schreef: Als jij vind dat iets niet kan betekend niet dat het voor iemand anders ook niet kan.
Als jij vind dat je op zondag niet langs de baan mag staan, prima, ik ben het zelfs met je eens.
Maar spreek geen oordeel uit over mensen die dat wel in het geweten kunnen verantwoorden,

Vertel me maar waarmee ik oordeel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 20 feb 2012 11:02

Beste Janneke,

Het woord oordelen is al geheel uit zijn verband getrokken en wordt te pas en onpas gebruikt.
Oordelen is na overdacht te hebben een mening uitspreken. En dat mag.
Alleen over iemands zielenleven mag je niet twijfelen laat staan oordelen.
Het is inmiddels een stopwoord geworden. Als men over iemands bekering zegt, daar oordeel ik niet over of, daar mag ik niet over oordelen, dat wil dan al zeggen dat je twijfelt en oordeelt je al. Ik heb het niet over iemands zielenleven, alleen over de Heilige Geest die uitgeblust kan zijn. Wij mogen best overdenken, twijfelen en een mening geven over zonden en daden als je God maar raadpleegt, dat moeten we overigens altijd.

janneke7337
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor janneke7337 » 20 feb 2012 12:52

Teus schreef:Beste Janneke,

Het woord oordelen is al geheel uit zijn verband getrokken en wordt te pas en onpas gebruikt.
Oordelen is na overdacht te hebben een mening uitspreken. En dat mag.
Alleen over iemands zielenleven mag je niet twijfelen laat staan oordelen.
Het is inmiddels een stopwoord geworden. Als men over iemands bekering zegt, daar oordeel ik niet over of, daar mag ik niet over oordelen, dat wil dan al zeggen dat je twijfelt en oordeelt je al. Ik heb het niet over iemands zielenleven, alleen over de Heilige Geest die uitgeblust kan zijn. Wij mogen best overdenken, twijfelen en een mening geven over zonden en daden als je God maar raadpleegt, dat moeten we overigens altijd.

Ik probeer hieronder aan de hand van jouw citaat antwoord te geven Teus.
Overigens is oordelen iets anders als veroordelen wat synoniem staat voor vonnissen.
En daarbij is een mening nooit verkeerd, wel die mening als algemene waarheid en feit presenteren.

Teus schreef:Dat kan niemand bepalen wie echte Christenen zijn maar ik weet wel dat de Heilige Geest dan uitgeblust is.

Hier word toch een waardeoordeel gesproken? 1 th 5:19: En blust den Geest niet uit, kanttekeningen:
Dit kan verstaan worden, òf van de verlichting en andere gaven des Geestes, die in de gelovigen zelf zijn, en die door de middelen daartoe geordineerd, geduriglijk moeten opgewekt worden, gelijk Paulus vermaant 2 Tim. 1:6, 2 Tim. 1:7, en door het verzuimen van welke middelen de Geest in ons wordt bedroefd, en zijn gaven als uitgeblust worden, Ef. 4:30; òf, van de geestelijke gaven, die in anderen zijn, die door verachting en tegenspreking somwijlen onderdrukt worden. Dit laatste schijnt met hetgeen volgt het best overeen te komen.
Met verwijzing naar Efeze 4:30 met kanttekeningen:
Ene wijze van spreken bij gelijkenis, uit Jes. 63:10, waardoor te kennen wordt gegeven dat de Geest Gods, die in ons woont, door dergelijke zonden, waar Hij een afkeer van heeft, Zijne vriendelijke werking in ons verduistert, en in plaats van Zijne liefde ons Zijne gramschap laat gevoelen (gelijk een vader een droevig aangezicht aantrekt over zijne kinderen, wanneer zij in zijne tegenwoordigheid kwaad doen, en in plaats van vriendschap te bewijzen hen, hoewel ongaarne, moet straffen), waaruit ook een bedroefd gemoed rijst in de gelovigen, en de zekerheid hunner zaligheid wordt verduisterd. Zie Ps. 6:2, en Ps. 31:10,11, en Ps. 51:11, enz.
Dus feitelijk zeg jij dat de Geest uitgeblust word (= een grote zonde) als iemand daar langs de kant staat, dat is toch iemand veroordelen die daar langs de kant staat of zie ik dat verkeerd?
Een vraagje: Denk je dat God naast je wil staan of zitten daar langs de baan op zondag?
Of: Kun je een zegen vragen over je verblijf langs die baan?

Dat kunnen jij en ik ook, niet, daarom zullen wij dat ook niet doen, andere mensen met misschien andere gewoonten of andere opvattingen, anders dan die van jou of mij, kunnen dat wel en kunnen daar ook Gods zegen over vragen.

Dat wil Hij niet en dat zegent Hij niet, je mag er dan ook niet komen.
Als je ergens over twijfelt ga je bij God om raad en vraag Hem of Hij het goed vindt.

Dit is jouw persoonlijke mening Teus, je kunt echt niet een algemeen oordeel vellen dat je daar niet zou mogen komen, ik ben het met je eens op basis van persoonlijke gevoelens en leer in reformatorisch Nederland, maar reformatorisch Nederland is gelukkig niet de enige waarheid als het aankomt op zondag/zaterdag/rustdag/gedenkdag/gewoonten/cultuur en dergelijke, want dan zouden er maar weinig christenen zijn over de wereld verspreid...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 20 feb 2012 13:05

janneke7337 schreef:Bij alles wat je doet, doet het ter ere Gods.
Als jij vind dat iets niet kan betekend niet dat het voor iemand anders ook niet kan.
Maar spreek geen oordeel uit over mensen die dat wel in het geweten kunnen verantwoorden, wij zijn geen God om over mensen te oordelen.

Langs een schaatsbaan staan om iemand toe te juichen, heeft NIETS met de eer van God te maken. Alles met de "eer" van mensen, hun talenten, hun mogelijkheden, hun doorzettingsvermogen.
En als je op zondag deze mensenverheerlijking verkiest boven een kerkgang, vraag ik me af waar je hart dan naar uitgaat?
Gisteren nog gehoord: kunt u nog geen één uur met mij waken?
Nee, we gaan liever schaatsen of er naar kijken.

Terug naar “Archief”