Uitslag verkiezingen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein

Re: Uitslag verkiezingen

Berichtdoor pannenkoek » 10 jun 2010 10:28

Dine schreef:Aan de andere kant.. als de PVV gaat regeren, moeten ze ook waarschijnlijk een heel aantal standpunten opzij zetten.
En dan hopen dat het gewoon net zo gaat als met de LPF!

Opgaan, blinken en verzinken....
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 jun 2010 10:36

pannenkoek schreef:
Dine schreef:Aan de andere kant.. als de PVV gaat regeren, moeten ze ook waarschijnlijk een heel aantal standpunten opzij zetten.
En dan hopen dat het gewoon net zo gaat als met de LPF!

Opgaan, blinken en verzinken....

Ja maar dan krijgen we weer nwe verkiezingen :?

toppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor toppie » 10 jun 2010 11:26

Misschien dat het dan weer anders wordt....?! Een groter CDA?

haring
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor haring » 10 jun 2010 12:24

Mortlach schreef:22 zetels voor de PVV, dat is wel even schrikken, ja.

Vanaf hoeveel zetels is er ook alweer sprake van een werkbaar kabinet? 76? Dan zou zelfs VVD-PVV-CDA een minderheid vormen, maar PvdA, SP, GroenLinks, en D66 halen dat ook niet.

VVD/PVV/CDA hebben nu 76 zetels. Maar dit is geen aantrekkelijke keuze. Want, de PVV heeft niet meegedaan aan de provinciale verkiezingen. Dat betekend dat de pvv geen mensen heeft in de eerste kamer. VVD en CDA hebben samen 35 zetels in de eerste kamer. Dat is geen meerderheid. De eerste kamer moet de wetten van de tweede kamer goedkeuren. Als je geen meerderheid hebt loop je het risico dat al je wetten die je in de tweede kamer maakt niet worden aangenomen in de eerste kamer.

Als ik rutte zou zijn zou ik ook niet graag gaan samenwerken met de pvv. De pvv begint namelijk lpf trekjes te krijgen. Wilders en brinkman beginnen recht tegen over elkaar te staan.
*onderschrift verwijderd door moderator*

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 jun 2010 13:56

TheKeimpe schreef:Ik weet werkelijk niet wat ik het ergste zou vinden, iets met de PVV of paarsplus.

Wat is er precies zo erg aan paarsplus?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 jun 2010 14:02

Daar is het bijzonder onderwijs* totaal niet veilig, in een kabinet met het CDA erin wat meer.

*En hierbij kun je ook nog veel ethische onderwerpen voegen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 jun 2010 14:37

Als CDA moeten we snel de oppositie in. Eerst het profiel weer glans geven, de te rechtse partijtop weer naar het midden terughalen en weer voluit christen-democraat worden. Dat zal wellicht niet leiden tot een enorme verkiezingswinst, maar wel tot een degelijke, christen-democratische partij die vanuit christelijk en sociaal perspectief het vaderland kan dienen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 10 jun 2010 15:45

Optimatus schreef:Als CDA moeten we snel de oppositie in. Eerst het profiel weer glans geven, de te rechtse partijtop weer naar het midden terughalen en weer voluit christen-democraat worden. Dat zal wellicht niet leiden tot een enorme verkiezingswinst, maar wel tot een degelijke, christen-democratische partij die vanuit christelijk en sociaal perspectief het vaderland kan dienen.

Heerlijk zo'n reactie na al dat neo-liberale gebral hier...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2010 16:28

JeeWee schreef:
Faramir schreef:In Nederland is overigens echt niet genoeg ruimte voor economische vluchtelingen. we mogen al blij zijn als we de echte vluchtelingen goed kunnen opvangen en een toekomst kunnen bieden.

Wat moest je ook al weer doen als je twee rokken hebt?
Je naaste NET ZO LIEF als je zelf?

Kijk even in de kledingkasten bij je thuis, kijk vervolgens even in de spiegel en vertel me daarna maar eens wat er in je omging.
De PVV is op bepaalde punten zeker wel sociaal, op andere punten minder, dat maakt het bij voorbat nog niet asociaal of anti-christelijk.
Er ontstaan economische vluchtelingen omdat wij ze dwingen. Ze vluchten uit nood: we zorgen te slecht voor hun economische ontwikkeling ter plaatse.

Natuurlijk want ik ben a) een man b) blank C) westers. Kortom, ik ben schuldig aan zo'n beetje alles. Ik dwing Noord-Koreanen in absolute armoede. Ik dwing Afrikanen in stammenoorlog en ik dwing panda's tot uitsterven.
Wat zou jij doen als je geen werk had, niet te eten had?

Gebruik maken van de hulp van de VN om vervolgens zelf te leren hoe eten te verbouwen samen met de gemeenschap.
En nu willen juist deze partijen gaan bezuinigen op ontwikkelingshulp...

Dat kan ook makkelijk daar een groot deel van het ontwikkelingsgeld verkeerd terecht komt. Als ze effectief met ontwikkelingshulp omgaan inclusief reflectie momenten dan zou je met de helft van het geld evenveel kunnen bereiken. Maar goed, ontwikkelingshulp is ook gewoon een commerciële branche die zichzelf het liefst in stand houd.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2010 16:29

toppie schreef:Tja, daar heb je zo een heikel punt...
Faramir schreef:In Nederland is overigens echt niet genoeg ruimte voor economische vluchtelingen. we mogen al blij zijn als we de echte vluchtelingen goed kunnen opvangen en een toekomst kunnen bieden.

Ik voel daar wel in mee ja, echte vluchtelingen moeten we helpen, maar wat noem jij/ik dan echt?
Ik bedoel hoe is dat te controleren?!

Wat een echte vluchteling is is beschreven door de VN. Daar is controle vrij goed op mogelijk.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2010 16:30

Optimatus schreef:Als CDA moeten we snel de oppositie in. Eerst het profiel weer glans geven, de te rechtse partijtop weer naar het midden terughalen en weer voluit christen-democraat worden. Dat zal wellicht niet leiden tot een enorme verkiezingswinst, maar wel tot een degelijke, christen-democratische partij die vanuit christelijk en sociaal perspectief het vaderland kan dienen.

Dat lijkt me een strak plan. Laat eerst het CDA maar weer eens herkenbaar zijn voor de christenen. Christenen in Brabant en Limburg hebben massaal het CDA de rug toegekeerd en zijn thuisgebleven omdat ze zich niet meer herkennen in het CDA. Laten we hopen dat Verhagen daar verandering in kan brengen.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jun 2010 16:42

Faramir schreef:
Hoe we ook over Balkenende mogen denken: ik ben bang dat we niet snel meer een regering zullen krijgen met een premier die de God van de Bijbel erkent als zijn Heer.

Rutte is gereformeerd als ik me niet vergis. Cohen is joods. Ik denk dat de kans dus vrij groot is dat we een premier zullen krijgen die God erkent als zijn Heer.

Rutte is hervormd. "...want ik ben keurig hervormd.” (Bron: RD) Maar daar zul je in de politiek niet veel van merken, lijkt mij, aangezien hij de scheiding tussen geloof en politiek praktizeert.
En over Cohen: Met het Joodse geloof heeft hij niets. „Dat speelt in mijn leven op geen enkele manier een rol. Ik ben ook helemaal niet Joods opgevoed. Het was thuis vooral vrijzinnig en weinig Joods.” (Bron: RD)
Interessante vraag of je bij de eerste kunt spreken van iemand, die de God van de Bijbel als zijn Heer erkent.
Bij de tweede moet je definitie daarvan wel héél ruim zijn, wil je dat nog kunnen doen. Lijkt mij duidelijk een geval van niet.

keessie schreef:De christelijke politiek is aardig uitgedund....

Dat kun je wel stellen, ja!
Dat verlies van het CDA is wel erg radicaal. Al komt dat wellicht ook wel een beetje door het aanhouden van Balkenende bij het CDA. Daar had ik meteen al mijn grote twijfels over. Wat dat betreft hebben ze het bij de PvdA slimmer en tactischer opgelost met de partijleiding.
En wat voor invloed heeft de buitenechtelijke relatie van Jack de Vries gehad? Volgens hemzelf geen positieve. (Zie artikel)

Dat is eigenlijk al een tijd aan de gang. En niet zo verwonderlijk, gezien de voortschrijdende secularisatie in Nederland. Dat gaat vroeg of laat natuurlijk consequenties krijgen. We gaan onvermijdelijk naar een seculiere staat toe.
Hoe reageren we daarop? Ik lees nog al eens ach-en-wee-reacties daarop, die het verleden koesteren. Zo las ik vandaag ook weer een artikel, dat zo op mij overkwam. Maar als ik dergelijke stemmingen lees, bekruipt mij vooral een gevoel van: hier kan ik nou helemaal niks mee. Hier schiet ik totaal niets mee op. Want het verleden is het verleden, en dat krijg je niet meer terug. Ik krijg van dat soort verhaaltjes alleen maar een triest gevoel. Een gevoel van: het gaat bergafwaarts en slecht. En de neiging om de handen in de schoot te werpen.
Ik heb eigenlijk meer behoefte aan vooruitkijken. Hoe gaan wij als christenen in de nieuwe situatie leven? Ik neem aan dat we niet direct voor de leeuwen gegooid zullen worden, zoals de christenen tijdens het Romeinse rijk. Maar er zullen dingen anders worden, dan dat ze waren. Bezinning op hoe je daarin als christen leeft, lijkt mij nuttiger dan artikelen te schrijven, die achterom kijken, en huilen omdat het niet meer is zoals het ooit was.

Kris schreef:Overigens: ik hoop enorm op Paars Plus.

Nou, ik anders bepaald niet! Ik ben namelijk groot voorstander van de vrijheid van onderwijs, en daarin zijn D'66, PvdA en GroenLinks nou bepaald geen vrijdenkers. Integendeel! Die willen een seculiere eenheidsworst. Als er íets is waar ik niet op zit te wachten, dan dát wel!
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 jun 2010 18:35

Boekenlezer schreef:Nou, ik anders bepaald niet! Ik ben namelijk groot voorstander van de vrijheid van onderwijs, en daarin zijn D'66, PvdA en GroenLinks nou bepaald geen vrijdenkers. Integendeel! Die willen een seculiere eenheidsworst. Als er íets is waar ik niet op zit te wachten, dan dát wel!

Ik hoop ook niet op een paars kabinet. Het openbare onderwijs is overigens zeker geen eenheidsworst.

Kris
Mineur
Mineur

Berichtdoor Kris » 10 jun 2010 19:38

@ JeeWee: Welk neo-liberale gebral?

@ Boekenlezer: Nee, de mensen die gebruikmaken van het bijzonder onderwijs zijn echte vrijdenkers... :roll:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 jun 2010 19:45

Kris schreef:@ Boekenlezer: Nee, de mensen die gebruikmaken van het bijzonder onderwijs zijn echte vrijdenkers... :roll:

Dat zijn in veel gevallen christenen, van een redelijk tot zeer orthodox soort. En die zullen inderdaad niet voldoen aan de definitie van vrijdenkers.
Maar daar gaat het mij ook niet om. We leven in een land, met verschillende geloofsovertuigingen. Ik vind het dan ook niet raar, om de vrijheid te krijgen daarmee om te gaan zoals je dat wilt als groep. Dat je het op je eigen scholen voor het zeggen hebt welk beleid je voert. Als je de vereiste kwaliteitseisen maar haalt.

Seculieren geven zich wel uit alsof zij het patent hebben op vrijdenkerij, dat niet-gelovigheid vrijheid troef zou zijn, maar ik merk nogal eens dingen waaruit wat anders blijkt. Dat is de ironie die ik in mijn formulering heb gestopt.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”