Er zijn 200 van die verhalen over een zondvloed en mensen die gered werden in een ark of schip of boot, maar alleen de Bijbelse versie houdt stand. Daar schijnen ze zelfs onderzoek naar te hebben gedaan

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Berjan schreef:"Moderne wetenschap in de Bijbel" is zo'n bron die ermee aan de haal is gegaan.
Er zijn 200 van die verhalen over een zondvloed en mensen die gered werden in een ark of schip of boot, maar alleen de Bijbelse versie houdt stand. Daar schijnen ze zelfs onderzoek naar te hebben gedaan
Mortlach schreef:mohamed schreef:Maar het is inderdaad een weetje waar sommige types heel erg mee aan de haal zijn gegaan. Maar zelfs als je ze dit puntje gunt, hou je nog zo ontzettend veel "problematische puntjes" over.
mohamed schreef:Het gaat mij niet om het gunnen, want ik ben niet zo'n type wat de feiten verdoezelt als ze niet overeenkomen met mijn wereldbeeld. Niet alle christenen zijn creationisten mag je gerust weten.![]()
Noem me de problematische punten dan eens als je wilt, ben wel benieuwd!
hettys schreef:nou, en dat er echt niet genoeg water is op de wereld om meer dan een paar centimeter water hoog te krijgen. het is er gewoon niet.
AIG heeft al toegegeven dat het verzinsel 'waterdamp gewelf' geen optie kon zijn. Wat hebben we verder nog?
Mortlach schreef:hettys schreef:nou, en dat er echt niet genoeg water is op de wereld om meer dan een paar centimeter water hoog te krijgen. het is er gewoon niet.
AIG heeft al toegegeven dat het verzinsel 'waterdamp gewelf' geen optie kon zijn. Wat hebben we verder nog?
Een wonder uiteraard, of beter gezegd een hele serie wonderen.
mohamed schreef:Aangezien de hele Bijbel zich afspeelt in het Midden-Oosten, vanaf de schepping tot de komst van Christus, ben ik er nog niet uit de het verhaal over de zondvloed een regionale of een globale gebeurtenis beschrijft. Wie kan mij aantonen dat het een globale zondvloed was?
mohamed schreef:Mortlach schreef:hettys schreef:nou, en dat er echt niet genoeg water is op de wereld om meer dan een paar centimeter water hoog te krijgen. het is er gewoon niet.
Een wonder uiteraard, of beter gezegd een hele serie wonderen.
Aangezien de hele Bijbel zich afspeelt in het Midden-Oosten, vanaf de schepping tot de komst van Christus, ben ik er nog niet uit de het verhaal over de zondvloed een regionale of een globale gebeurtenis beschrijft. Wie kan mij aantonen dat het een globale zondvloed was?
Mortlach schreef:Buiten de Bijbel om is er geen enkel bewijs voor een globale zondvloed.
mohamed schreef:Mortlach schreef:Buiten de Bijbel om is er geen enkel bewijs voor een globale zondvloed.
Waar lees jij in de Bijbel dat het een globale zondvloed was?
Ikkeikkeikke schreef:Als het echt de ark is wat ze gevonden hebben, en die ligt dan op meer dan 4000 meter hoogte, kun je wel aan nemen dat het wereldwijd was.
Mortlach schreef:mohamed schreef:Mortlach schreef:Buiten de Bijbel om is er geen enkel bewijs voor een globale zondvloed.
Waar lees jij in de Bijbel dat het een globale zondvloed was?
Ik lees dat er helemaal niet in, omdat ik er "gewoon" van uitga dat het hele zondvloedverhaal een mythe is.
Maar goed, anderen lezen misschien Genesis 8:9 "Maar de duif kon nergens een plekje vinden waar ze kon neerstrijken om te rusten en kwam bij hem terug in de ark, want overal op de aarde was nog water." Gen 7:4, en 7:14-19 zijn ook makkelijk interpreteerbaar als een globale vloed.
Aan de andere kant lees je in Gen 8:14 "Op de zevenentwintigste dag van de tweede maand was de aarde droog."
De Aarde droog? Behalve de oceanen, zeeën, rivieren en meren dan he
mohamed schreef:Los daarvan kunnen we toch proberen te achterhalen of het verhaal een globale of regionale gebeurtenis beschrijft?
Het woord aarde is in Genesis 7,4 overgezet van 'erets (ook in vers 7,14+17-19) en het is bekend dat Israëli's hun staat 'erets Israel noemen, waarmee ze niet de gehele wereld bedoelen.De Aarde droog? Behalve de oceanen, zeeën, rivieren en meren dan he
Of we vertalen 'erets gewoon naar land!
Mortlach schreef:Natuurlijk, en dat is ook erg interessant. Ik kan me goed voorstellen dat een hevige lokale overstroming ooit zó heftig was dat het tot dit verhaal geleid heeft. Voor mij is er ook het argument dat de "wereld" van de mensen destijds behoorlijk klein was, en ze simpelweg het concept van de Aarde zoals die is niet hadden.
Maar goed, met een flinke dot inspiratie door de HG is dat ook wel op te lossen.
Tja, mijn kennis van de brontalen is zo goed als nihil. Maar het klinkt inderdaad behoorlijk aannemelijk en een stuk minder "fantastisch".
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten