Ark van Noach gevonden?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Berjan

Re: Ark van Noach gevonden?

Berichtdoor Berjan » 26 jun 2010 08:53

"Moderne wetenschap in de Bijbel" is zo'n bron die ermee aan de haal is gegaan.

Er zijn 200 van die verhalen over een zondvloed en mensen die gered werden in een ark of schip of boot, maar alleen de Bijbelse versie houdt stand. Daar schijnen ze zelfs onderzoek naar te hebben gedaan :^o

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2010 10:41

Berjan schreef:"Moderne wetenschap in de Bijbel" is zo'n bron die ermee aan de haal is gegaan.

Er zijn 200 van die verhalen over een zondvloed en mensen die gered werden in een ark of schip of boot, maar alleen de Bijbelse versie houdt stand. Daar schijnen ze zelfs onderzoek naar te hebben gedaan :^o

Waarschijnlijk mensen die werken bij WC-eend.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 26 jun 2010 17:50

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Maar het is inderdaad een weetje waar sommige types heel erg mee aan de haal zijn gegaan. Maar zelfs als je ze dit puntje gunt, hou je nog zo ontzettend veel "problematische puntjes" over.

Het gaat mij niet om het gunnen, want ik ben niet zo'n type wat de feiten verdoezelt als ze niet overeenkomen met mijn wereldbeeld. Niet alle christenen zijn creationisten mag je gerust weten. :)

Noem me de problematische punten dan eens als je wilt, ben wel benieuwd!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 26 jun 2010 19:57

mohamed schreef:Het gaat mij niet om het gunnen, want ik ben niet zo'n type wat de feiten verdoezelt als ze niet overeenkomen met mijn wereldbeeld. Niet alle christenen zijn creationisten mag je gerust weten. :)

Dat weet ik gelukkig ook wel. En er zijn zelfs creationisten waar ook echt wel een normaal gesprek mee te voeren is. Het is alleen jammer dat de meest onwetende groep ook vaak het meeste lawaai maakt.

Noem me de problematische punten dan eens als je wilt, ben wel benieuwd!

Als je serieus bent, wil ik dat wel doen, maar zo'n gesprek verzandt binnen de kortste keren weer in een moeras van ellende. Het feit dat een houten boot van dat formaat niet zeewaardig te krijgen is, lijkt me al een heel behoorlijk "puntje".

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 29 jun 2010 18:49

nou, en dat er echt niet genoeg water is op de wereld om meer dan een paar centimeter water hoog te krijgen. het is er gewoon niet.
AIG heeft al toegegeven dat het verzinsel 'waterdamp gewelf' geen optie kon zijn. Wat hebben we verder nog?
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2010 19:46

hettys schreef:nou, en dat er echt niet genoeg water is op de wereld om meer dan een paar centimeter water hoog te krijgen. het is er gewoon niet.
AIG heeft al toegegeven dat het verzinsel 'waterdamp gewelf' geen optie kon zijn. Wat hebben we verder nog?

Een wonder uiteraard, of beter gezegd een hele serie wonderen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jun 2010 20:51

Mortlach schreef:
hettys schreef:nou, en dat er echt niet genoeg water is op de wereld om meer dan een paar centimeter water hoog te krijgen. het is er gewoon niet.

Aangezien de hele Bijbel zich afspeelt in het Midden-Oosten, vanaf de schepping tot de komst van Christus, ben ik er nog niet uit de het verhaal over de zondvloed een regionale of een globale gebeurtenis beschrijft. Wie kan mij aantonen dat het een globale zondvloed was?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2010 22:01

mohamed schreef:Aangezien de hele Bijbel zich afspeelt in het Midden-Oosten, vanaf de schepping tot de komst van Christus, ben ik er nog niet uit de het verhaal over de zondvloed een regionale of een globale gebeurtenis beschrijft. Wie kan mij aantonen dat het een globale zondvloed was?

Dat hangt ervan af hoe letterlijk je de Bijbel op dat punt neemt. Buiten de Bijbel om is er geen enkel bewijs voor een globale zondvloed.

Ikkeikkeikke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Ikkeikkeikke » 29 jun 2010 22:29

mohamed schreef:
Mortlach schreef:

Aangezien de hele Bijbel zich afspeelt in het Midden-Oosten, vanaf de schepping tot de komst van Christus, ben ik er nog niet uit de het verhaal over de zondvloed een regionale of een globale gebeurtenis beschrijft. Wie kan mij aantonen dat het een globale zondvloed was?

Als het echt de ark is wat ze gevonden hebben, en die ligt dan op meer dan 4000 meter hoogte, kun je wel aan nemen dat het wereldwijd was.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2010 09:08

Mortlach schreef:Buiten de Bijbel om is er geen enkel bewijs voor een globale zondvloed.

Waar lees jij in de Bijbel dat het een globale zondvloed was?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2010 09:46

mohamed schreef:
Mortlach schreef:Buiten de Bijbel om is er geen enkel bewijs voor een globale zondvloed.

Ik lees dat er helemaal niet in, omdat ik er "gewoon" van uitga dat het hele zondvloedverhaal een mythe is. Maar goed, anderen lezen misschien Genesis 8:9 "Maar de duif kon nergens een plekje vinden waar ze kon neerstrijken om te rusten en kwam bij hem terug in de ark, want overal op de aarde was nog water." Gen 7:4, en 7:14-19 zijn ook makkelijk interpreteerbaar als een globale vloed.

Aan de andere kant lees je in Gen 8:14 "Op de zevenentwintigste dag van de tweede maand was de aarde droog." De Aarde droog? Behalve de oceanen, zeeën, rivieren en meren dan he :-)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2010 09:50

Ikkeikkeikke schreef:Als het echt de ark is wat ze gevonden hebben, en die ligt dan op meer dan 4000 meter hoogte, kun je wel aan nemen dat het wereldwijd was.

Het is dan ook de echte ark niet. Maar zelfs als het dat wel zou zijn, dan nog kun je niet alleen kijken naar die ene vondst. ALLE overige kennis zou dan ook moeten wijzen op een globale vloed, en dat doet het simpelweg niet. Waar kwam al dat water vandaan, en waar is het heen?

Natuurlijk zijn er overal wel sporen van lokale overstrominkjes te vinden - op een planeet zo waterrijk als de Aarde is dat onontkoombaar - maar er zijn nergens sporen van een periode dat alles tegelijkertijd onder water heeft gestaan. En in een God die met het bewijsmateriaal en de sporen sjoemelt weiger ik te geloven.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2010 11:43

Mortlach schreef:
mohamed schreef:

Ik lees dat er helemaal niet in, omdat ik er "gewoon" van uitga dat het hele zondvloedverhaal een mythe is.

Los daarvan kunnen we toch proberen te achterhalen of het verhaal een globale of regionale gebeurtenis beschrijft?
Maar goed, anderen lezen misschien Genesis 8:9 "Maar de duif kon nergens een plekje vinden waar ze kon neerstrijken om te rusten en kwam bij hem terug in de ark, want overal op de aarde was nog water." Gen 7:4, en 7:14-19 zijn ook makkelijk interpreteerbaar als een globale vloed.

Aan de andere kant lees je in Gen 8:14 "Op de zevenentwintigste dag van de tweede maand was de aarde droog."

Het woord aarde is in Genesis 7,4 overgezet van 'erets (ook in vers 7,14+17-19) en het is bekend dat Israëli's hun staat 'erets Israel noemen, waarmee ze niet de gehele wereld bedoelen.
De Aarde droog? Behalve de oceanen, zeeën, rivieren en meren dan he :-)

Of we vertalen 'erets gewoon naar land! ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 30 jun 2010 12:30

mohamed schreef:Los daarvan kunnen we toch proberen te achterhalen of het verhaal een globale of regionale gebeurtenis beschrijft?

Natuurlijk, en dat is ook erg interessant. Ik kan me goed voorstellen dat een hevige lokale overstroming ooit zó heftig was dat het tot dit verhaal geleid heeft. Voor mij is er ook het argument dat de "wereld" van de mensen destijds behoorlijk klein was, en ze simpelweg het concept van de Aarde zoals die is niet hadden. Maar goed, met een flinke dot inspiratie door de HG is dat ook wel op te lossen.

Het woord aarde is in Genesis 7,4 overgezet van 'erets (ook in vers 7,14+17-19) en het is bekend dat Israëli's hun staat 'erets Israel noemen, waarmee ze niet de gehele wereld bedoelen.
De Aarde droog? Behalve de oceanen, zeeën, rivieren en meren dan he :-)

Of we vertalen 'erets gewoon naar land! ;)

Tja, mijn kennis van de brontalen is zo goed als nihil. Maar het klinkt inderdaad behoorlijk aannemelijk en een stuk minder "fantastisch".

mohamed

Berichtdoor mohamed » 30 jun 2010 12:51

Mortlach schreef:Natuurlijk, en dat is ook erg interessant. Ik kan me goed voorstellen dat een hevige lokale overstroming ooit zó heftig was dat het tot dit verhaal geleid heeft. Voor mij is er ook het argument dat de "wereld" van de mensen destijds behoorlijk klein was, en ze simpelweg het concept van de Aarde zoals die is niet hadden.

Dat ben ik roerend met je eens, geen twijfel over mogelijk. Doch, wanneer je de grondtekst recht doet en het woord wereld consequent vervangt met land dan levert dit een aantal probleemstellingen op die voor sommige christenen groter zijn dan een wereldwijde vloed.

Maar goed, met een flinke dot inspiratie door de HG is dat ook wel op te lossen.

Wij mogen de Heilige Geest niet lasteren en door tegen hem te liegen zouden we precies dat doen. De Heilige Geest lijkt mij dus allerminst een geldig excuus om de kop in het zand te steken.
Tja, mijn kennis van de brontalen is zo goed als nihil. Maar het klinkt inderdaad behoorlijk aannemelijk en een stuk minder "fantastisch".

Dat lijkt mij ook, maar nogmaals, als we dat consequent doortrekken en wereld overal in de Bijbel vervangen met land, houdt het eveneens in dat het einde der tijden in het verleden ligt, want als het evangelie overal ter wereld (Mat 24,14) verkondigd was zou het einde komen. Het betekent eveneens dat Jezus al is teruggekomen (Mat 16,28) en ook nog dat dit de nieuwe hemel en aarde zijn waar de wolf en het lam bij elkaar liggen.
Kortom, 'wereld' consequent vervangen met land zou op een weerstand stuiten waar je niet goed van wordt en toch ben ik van mening dat daarmee de grondtekst meer recht gedaan wordt als nu het geval is.

Terug naar “[Religie] - Open forum”