Schisma in de gereformeerde gezindte...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 09 apr 2003 16:22

je bent een warhoofd, hijwel!

Je hebt het over smeken en niet over vragen. Dus vandaar mijn reactie.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 apr 2003 16:47

surfer schreef:je bent een warhoofd, hijwel!

klopt :roll:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 11 apr 2003 16:18

2. In de gereformeerde gezindte is het probleem dat jouw stelling wel wordt geloofd (met beide zinnen, ook die achter de 'maar'), maar niet met het hart. Vandaar dat velen lijdelijk blijven afwachten, omdat het maar gegeven moet worden en je er zelf niets aan kunnen doen.

Wellicht past dit niet helemaal binnen het kader van de discussie, maar ik wil nog even ingaan op bovenstaande opmerking.

Helaas moeten we inderdaad constateren dat er veel lijdelijkheid is in de gereformeerde gezindte. Wat ik echter op het forum merk, is dat het door buitenstaanders zo gezien wordt alsof dit komt door de leer die in onze kerken wordt verkondigt. Het is van levensbelang dat we deze twee zaken scheiden!! Het heeft namelijk niets met elkaar te maken! Ook in mijn kerkverband wordt het evangelie van vrije genade elke zondag gepredikt. Gelukkig wel!

Wellicht helpt dit ook bij het voorkomen van nodeloos zwart-maken van de gereformeerde gezindte/gergem.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 apr 2003 21:11

Pieter schreef:Het is van levensbelang dat we deze twee zaken scheiden!! Het heeft namelijk niets met elkaar te maken! Ook in mijn kerkverband wordt het evangelie van vrije genade elke zondag gepredikt. Gelukkig wel!

Wellicht helpt dit ook bij het voorkomen van nodeloos zwart-maken van de gereformeerde gezindte/gergem.

hier ga je in een vreemde spagaat, pieter! als de leer van een kerk totaal los zou staan van de uitkomst in het leven van mensen, waarom zou je dan nog 2 keer per zondag preken? en als er het aanbod van vrije genade gepreekt wordt, hoe komt het dat dat veel mensen dat zo niet oppikken. het is te gemakkelijk om, zoals ik van een dominee hoorde, te zeggen: "dat ligt aan de mensen". inderdaad zijn die medeverantwoordelijk, maar als er ruis blijkt te zijn in de communicatie, kan dat ook aan de prediking liggen. met de officiële ger. gem. leer heb ik weinig moeite, maar die is niet altijd zoals het gepreekt wordt, ben ik bang.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 13 apr 2003 13:18

was ons hart niet brandende in ons, dat zeiden de Emausgangers! En dat brandende gevoel mis ik zo vaak in de traditionele kerken!! Gods woord en zijn liefde dat brand in je hart en dat en wil er uit!
De gereformeerden steken bijna uit agressie hun kerkgebouwen in de fik en zetten hun structuren op het spel in de kerkelijke discussies, maar het hart dat brand volgens mij niet echt.
Boute uitspraak, en ik zou willen dat mensen hier persoonlijk op reageren en vanuit hun eigen gevoel. En niet antwoord honderd op blz 10 van het boekje antwoorden op moeilijke vragen

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 apr 2003 22:05

En dat brandende gevoel mis ik zo vaak in de traditionele kerken!! Gods woord en zijn liefde dat brand in je hart en dat en wil er uit!
De gereformeerden steken bijna uit agressie hun kerkgebouwen in de fik en zetten hun structuren op het spel in de kerkelijke discussies, maar het hart dat brand volgens mij niet echt.

Dat klinkt als iemand die zijn kerk in de steek heeft gelaten uit bittere teleurstelling over een plaatselijke situatie en dat tegelijkertijd dan ook maar toepast op andere gemeenten. Gelukkig kan ik uit ervaring spreken dat er ook veel traditionele kerkelijke gemeenten zijn waar het anders is. Maar volmaaktheid zul je op deze wereld nergens vinden. Ook bij evangelische gemeenten niet, die met enige regelmaat door interne ruzies en afgunst zich splitsen of anderszins uit elkaar vallen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 14 apr 2003 10:28

heb je één protestant dan heb je een sterk en standvastig geloof
heb je twee protestanten dan heb je een kerkgenootschap
heb je drie protestanten dan heb je een kerkscheuring

:lol:

mvg,

http://www.caenen.tk
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 apr 2003 11:02

't Is waar. Maar datzelfde geldt ook voor roomsen, moslims, hindoes, kortom, voor alle religies. Er is niets nieuws onder de zon.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 apr 2003 11:25

tIs dat Christenen van gezelligheid houden, anders zou je net zoveel kerken als Christenen hebben... :( (Okke Jager)

Binnen m'n kerkverband (de gereformeerde gemeenten) is ik wel eens de zelfkritiek bij de leidinggevenden. Vaak worden allerlei oorzaken aangewezen (en terecht) maar een belangrijke, de kritische blik naar de eigen houding, ontbreekt nogal eens.
Verder stem ik met Napoleon in, dat er met de leer weinig mis is, maar dat helaas de leer ook misbruikt wordt, door overdreven accentleggingen.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 14 apr 2003 16:13

hier ga je in een vreemde spagaat, pieter! als de leer van een kerk totaal los zou staan van de uitkomst in het leven van mensen, waarom zou je dan nog 2 keer per zondag preken? en als er het aanbod van vrije genade gepreekt wordt, hoe komt het dat dat veel mensen dat zo niet oppikken. het is te gemakkelijk om, zoals ik van een dominee hoorde, te zeggen: "dat ligt aan de mensen". inderdaad zijn die medeverantwoordelijk, maar als er ruis blijkt te zijn in de communicatie, kan dat ook aan de prediking liggen. met de officiële ger. gem. leer heb ik weinig moeite, maar die is niet altijd zoals het gepreekt wordt, ben ik bang.

Ja, je hebt (ten dele) gelijk. Het een zou een gevolg moeten zijn van het andere. Ik vind persoonlijk echter dat de genoemde lijdelijkheid niet in de eerste plaats veroorzaakt wordt door de leer an sich. Ik denk dat het eerder een interpretatiefout (bewust of onbewust?) is die door veel mensen wordt gemaakt, maar die in de oorspronkelijke gereformeerde leer geen grond vindt. Wellicht wordt daar inderdaad te weinig op gewezen.

Dank voor je kanttekening.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 14 apr 2003 16:18

Pieter schreef:
Ja, je hebt (ten dele) gelijk. Het een zou een gevolg moeten zijn van het andere. Ik vind persoonlijk echter dat de genoemde lijdelijkheid niet in de eerste plaats veroorzaakt wordt door de leer an sich. Ik denk dat het eerder een interpretatiefout (bewust of onbewust?) is die door veel mensen wordt gemaakt, maar die in de oorspronkelijke gereformeerde leer geen grond vindt. Wellicht wordt daar inderdaad te weinig op gewezen.

ok, maar als de officiële leer in veel gevallen niet zo geleerd wordt, wat heb je dan nog aan een officiële leer? en dan kun je een kerkverband ook niet op grond van de officiële leer beoordelen.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 14 apr 2003 16:23

Napoleon schreef:
Pieter schreef:

ok, maar als de officiële leer in veel gevallen niet zo geleerd wordt, wat heb je dan nog aan een officiële leer? en dan kun je een kerkverband ook niet op grond van de officiële leer beoordelen.

Ik zou dat heel tof vinden als dat kon! Wat had ik dan een ruime kerkkeuze! Alle ger. kerken hebben dezelfde belijdenissen! Helaas heeft iedere kerk weer zijn eigen interpretaties die ook weer lokaal anders geinterpreteerd worden.

Neem nou de doop: Ik kreeg een fantastische preek via de mail waarin stond dat een onbekeerde mag pleiten op zijn doop, om zo tot bekering te komen. Een mail later kreeg ik van iemand anders van een andere dominee een preek waarin dit tegengesproken werd als remonstrants. 2 dominees uit 1 kerk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 14 apr 2003 21:49

surfer schreef:je bent een warhoofd, hijwel!

ejje ik had alleen dit gelezen: "je bent een warhoofd, hijwel"

maar er kwam ook nog wat achteraan(sorry)

maar smeken is toch ook een vorm van vragen. vragen met de nood van je hart.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”