je bent een warhoofd, hijwel!
Je hebt het over smeken en niet over vragen. Dus vandaar mijn reactie.
Moderator: Moderafo's
2. In de gereformeerde gezindte is het probleem dat jouw stelling wel wordt geloofd (met beide zinnen, ook die achter de 'maar'), maar niet met het hart. Vandaar dat velen lijdelijk blijven afwachten, omdat het maar gegeven moet worden en je er zelf niets aan kunnen doen.
Pieter schreef:Het is van levensbelang dat we deze twee zaken scheiden!! Het heeft namelijk niets met elkaar te maken! Ook in mijn kerkverband wordt het evangelie van vrije genade elke zondag gepredikt. Gelukkig wel!
Wellicht helpt dit ook bij het voorkomen van nodeloos zwart-maken van de gereformeerde gezindte/gergem.
En dat brandende gevoel mis ik zo vaak in de traditionele kerken!! Gods woord en zijn liefde dat brand in je hart en dat en wil er uit!
De gereformeerden steken bijna uit agressie hun kerkgebouwen in de fik en zetten hun structuren op het spel in de kerkelijke discussies, maar het hart dat brand volgens mij niet echt.
hier ga je in een vreemde spagaat, pieter! als de leer van een kerk totaal los zou staan van de uitkomst in het leven van mensen, waarom zou je dan nog 2 keer per zondag preken? en als er het aanbod van vrije genade gepreekt wordt, hoe komt het dat dat veel mensen dat zo niet oppikken. het is te gemakkelijk om, zoals ik van een dominee hoorde, te zeggen: "dat ligt aan de mensen". inderdaad zijn die medeverantwoordelijk, maar als er ruis blijkt te zijn in de communicatie, kan dat ook aan de prediking liggen. met de officiële ger. gem. leer heb ik weinig moeite, maar die is niet altijd zoals het gepreekt wordt, ben ik bang.
Pieter schreef:
Ja, je hebt (ten dele) gelijk. Het een zou een gevolg moeten zijn van het andere. Ik vind persoonlijk echter dat de genoemde lijdelijkheid niet in de eerste plaats veroorzaakt wordt door de leer an sich. Ik denk dat het eerder een interpretatiefout (bewust of onbewust?) is die door veel mensen wordt gemaakt, maar die in de oorspronkelijke gereformeerde leer geen grond vindt. Wellicht wordt daar inderdaad te weinig op gewezen.
Dank voor je kanttekening.
Napoleon schreef:Pieter schreef:
Ja, je hebt (ten dele) gelijk. Het een zou een gevolg moeten zijn van het andere. Ik vind persoonlijk echter dat de genoemde lijdelijkheid niet in de eerste plaats veroorzaakt wordt door de leer an sich. Ik denk dat het eerder een interpretatiefout (bewust of onbewust?) is die door veel mensen wordt gemaakt, maar die in de oorspronkelijke gereformeerde leer geen grond vindt. Wellicht wordt daar inderdaad te weinig op gewezen.
Dank voor je kanttekening.
ok, maar als de officiële leer in veel gevallen niet zo geleerd wordt, wat heb je dan nog aan een officiële leer? en dan kun je een kerkverband ook niet op grond van de officiële leer beoordelen.
surfer schreef:je bent een warhoofd, hijwel!
Je hebt het over smeken en niet over vragen. Dus vandaar mijn reactie.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten