Verval in de kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 06 apr 2006 15:19

Hoe had je willen handelen? Brotha?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 15:20

Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie. Ik ging naar huis met gemengde gevoelens. Enerzijds de gedachte: zo kan het ook, wat mooi, wat indringend. Anderszijds met de vraag in m'n hart: hoe nu verder? Want al vormde de preek een positieve ervaring, de vraag hoe we als luisteraars dienen te handelen, bleef andermaal onbeantwoord.

Op de knieen gaan, tot Hem bidden en je aan Hem overgeven? En daarbij al Zijn beloften en zegeningen je toe-eigenen?

Ik hoop in elk geval dat die toepassing in de preek werd gemaakt. :)
Laatst gewijzigd door elbert op 06 apr 2006 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Verval in de kerk

Berichtdoor scape » 06 apr 2006 15:24

broeloe schreef:Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.

Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?
Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid.....
Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.

En onder het mom van: 'geloven zit niet aan de buitenkant maar in je hart' alles recht praten. Mijn bijbel leert anders: uit het hart komen voort.....

Hm, nee sorry, ik zie niet zo'n verval . . . ik zal je een paar snapshots uit de afgelopen week geven.

Weg met de traditite: afgelopen zondag was ik bij een dienst in een cafe. Een gerenomeerde traditionele kerk is begonnen met 'churchplanting'. Plant kerken gericht op groei en bloei van de gemeente. De bijeenkomst is misschien ontdaan van het traditionele karakter van een kerkdienst. De boodschap was echter puur. Over schuld, vergeving, het offer van Jezus. Dit werd overdacht vanuit een flinke lap tekst uit het johannes evangelie. . . . in de kern hetzelfde. Alleen de locatie, de mensen en de interactie was anders.

Islam: Ik wil even niet ingaan op de Islam zelf. Meer over migranten. Ik ging dinsdagavond patat eten. Ik zit daar voor het raam met een levendig straatbeeld voor mij, beter als TVkijken in ieder geval. Mensen komen en gaan. Het valt mij op dat naast het cafetaria een migrantenkerk is. Ze zijn altijd 7 dagen open van 's ochtends tot soms wel 01.00 uur. Ook op deze avond lopen er om 22.30 nog mensen in en uit. Jongeren op hun sneakers met hun petjes, tienermoeders, families en oude vrouwtjes op nette hakjes en met een hoedje.

Wat ik hiermee wil zeggen? Ik zie ook onder christenen veel zorgen rondom de grote migrantengroepen. De Islam is steevast een belangrijk argument. We laten ons, denk ik, behoorlijk misleiden door alleen naar de buitenkant kijken. Ik zeg niet dat er geen problemen rondom de islam kunnen zijn. Ik wil hiermee alleen zeggen dat wij als christenen onze broeders en zusters uit de kerken moeten supporten. Zij kunnen een constructieve bijdrage leveren om de huidige problemen rondom migratie op te lossen. Inclusief ons doorgeschoten nationalisme (sorry als ik doordrijf).

Het geweten: ik zit in een cafe wat te praten met een stamgast. Ik draai daar als DJ en achteraf maken we altijd een babbeltje. We hebben een gesprek over de positie van de kerk in de huidige maatschappij. De kerk komt er niet zo goed van af bij hem . . . zijn grootste struikelblok hierin: "De kerk zegt dat ik als niet gelovige geen moraal heb, zij weten hoe het moet" . . . we raken aan de praat over moraal. Even later zegt hij: "De kerk moet weten dat ik een heleboel kanttekeningen heb bij de huidige gang van zaken in onze maatschappij."

Ingebeelde Jezus: Ik zit maandagavond nog even in het cafe waar ik zondag was voor de kerkdienst. Ik raak aan de praat met een Fransman uit Nice. Hij is speciaal gekomen voor de expositie Rembrandt vs Caravaggio. We raken aan de praat over het protestanse geloof aan de hand van schilderijen. We stellen hardop vragen of het mogelijk is 'de eeuwigheid' te bestuderen. En zo ja, wat houdt dit in? We praten ook over het feit dat Caravaggio de mens als God schilderd en dat Rembrandt dit juist niet doet.

Tot zo ver wat snapshots uit Scape's leven in de grote stad. Ik zou nog een fotoalbum aaan verhalen kunnen posten maar ik laat het hierbij. God is in ieder geval wel levend in de stad. Ik weet niet hoe jij Zijn werk ziet in jou woonplaats? Maar vertel, of observeer . . . het helpt en geeft je hoop.

Peace, Scape

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:30

Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie.

een preek zonder Jezus is geen preek!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2006 15:33

Othello schreef:
Optimatus schreef:Klinkt als een kentering.

Het dreigt wel die kant op te gaan, ja.

Is het dan niet een idee om ook eens elders te gaan kijken? Heb ik ook gedaan voordat ik belijdenis deed.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 apr 2006 15:33

Gerdien B. schreef:
Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie.

een preek zonder Jezus is geen preek!
maar een eeuwig zielsverderf.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:34

elbert schreef:
Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie. Ik ging naar huis met gemengde gevoelens. Enerzijds de gedachte: zo kan het ook, wat mooi, wat indringend. Anderszijds met de vraag in m'n hart: hoe nu verder? Want al vormde de preek een positieve ervaring, de vraag hoe we als luisteraars dienen te handelen, bleef andermaal onbeantwoord.

Op de knieen gaan, tot Hem bidden en je aan Hem overgeven? En daarbij al Zijn beloften en zegeningen je toe-eigenen?

Ik hoop in elk geval dat die toepassing in de preek werd gemaakt. :)

en vergeet niet om God ook te gaan volgen!!!

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 apr 2006 15:36

Ik bid voor je Othello

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 06 apr 2006 15:39

Optimatus schreef:
Othello schreef:
Optimatus schreef:Klinkt als een kentering.

Het dreigt wel die kant op te gaan, ja.

Is het dan niet een idee om ook eens elders te gaan kijken? Heb ik ook gedaan voordat ik belijdenis deed.

Dat punt heb ik nog niet bereikt. Ik voel nog een soort van plicht om naar de gemeente te gaan waar ik ook belijdenis deed, juist omdat ik destijds vol overtuiging belijdenis heb gedaan. Ik vind het te makkelijk om uit onvrede weg te lopen. Dat moet je niet te snel doen, denk ik.

En Gerdien, het was een preek vol van Jezus. Maar vreemd genoeg werd de toepassing zoals Elbert beschreef niet gemaakt. En daar weet ik dan geen raad mee.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:42

jammer dat ze die toepassing overgeslagen hebben.
Het is juist zo belangrijk dat je in een preek handvaten mee geefft om het geloof praktisch te maken.
Ze kunnen wel veel zeggen, maar als ze niet zeggen hoe je iets moet doen wordt het lastig.

Maar je weet het wel Othello hoe je het kan toepassen!!
Doe het! Bij God zal je nooit beschaamd uitkomen!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 06 apr 2006 15:46

Othello, het spijt me wel, maar hoe goed de preek ook mocht zijn, dan ontbrak er toch iets.

Dordtse Leerregels 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 apr 2006 15:47

Is het niet veeleer van belang dat de Bijbel wordt geraadpleegd en niet de HC, NGB of de DL?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 06 apr 2006 15:49

Othello schreef:
elbert schreef:
Othello schreef:Mijn zoektocht gaat naar de oorzaak van deze lijdelijkheid, niet in de laatste plaats de lijdelijkheid die ik ook bij mezelf constateer. Ik ben helaas hoe langer hoe meer geneigd om te denken dat de oorzaak niet alleen in mijzelf ligt, maar ook in de manier waarop de dogma's ons wekelijks worden voorgehouden. En dat is een angstaanjagende gedachte.

Mijns inziens is de oorzaak van deze lijdelijkheid, dat men een (overigens heel Bijbels en gereformeerd) woordje uit het vocabulaire heeft geschrapt, nl. het woordje "aannemen". Nogal mensen denken dat de hun aangeboden genade niet aangenomen mag worden, omdat dit remonstrants zou zijn. Niets is echter minder waar: het gaat erom dat we de gehele Bijbelse boodschap aannemen: de boodschap dat we verloren liggen door onze eigen schuld, de boodschap dat er in Christus redding is en de boodschap om door de Heilige Geest vernieuwd te worden. Ten diepste gaat het om het aannemen van Christus zelf als Verlosser (Joh. 1:12, Joh. 3:33, 1 Kor. 15:1, Ef. 6:16, Kol. 2:6, H.C. zondag 7 en zondag 23 enz. enz.).

Ik denk dat je gelijk hebt. Gisteren hoorde ik een preek die overigens een positieve uitzondering vormde op wat we meestal beluisteren. Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie. Ik ging naar huis met gemengde gevoelens. Enerzijds de gedachte: zo kan het ook, wat mooi, wat indringend. Anderszijds met de vraag in m'n hart: hoe nu verder? Want al vormde de preek een positieve ervaring, de vraag hoe we als luisteraars dienen te handelen, bleef andermaal onbeantwoord.

Toevallig hebben we het op cathechisatie over die termen gehad, die jij nu noemt.

Bij ons is het altijd maar uitverkiezing, uitverkiezing en nog eens uitverkiezing, maar ondertussen is het Gods genade en kun je zelf nog geen stofje bijdragen aan je bekering. Je neigt dan al snel tot de gedachte; ''Ben ik uitverkoren, dan kan ik maar raak leven, want ik kom er toch wel.'' Natuurlijk is dat een verkeerde gedachte, maar vreemd absoluut niet.

Dit is wat A. Hellenbroek er over zegt;
(Van de praedestinatie)

1 V. Heeft God ook besloten wie er zalig worden en wie niet?
A. Ja

2. V. Hoe noemt men dat besluit?
A. Praedestinatie of voorverordenig. Rom. 8:30. En die Hij tevoren verordineerd heeft, deze heeft Hij ook geroepen.

3. V. Hoeveel delen of daden Gods moet men daarin onderscheiden?
A. Twee; de verkiezing en de verwerping. 1 Thess. 5:9. Want God heeft ons niet gesteld tot toorn, maar tot verkrijging der zaligheid.

4. V. Wanneer is de verkiezing geschied?
A. Van eeuwigheid. Ef. 1:4. Gelijk Hij ons uitverkoren heeft in Hem voor de grondlegging der wereld.

5. V. Is zij algemeen, zijn alle mensen verkoren?
A. Neen; het minste getal. Matth. 20:16b. Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren.

6. V. Gaat zij ook over zekere met name bij God bekende personen?
A. Ja. Rom. 9:13. Jacob heb Ik lief gehad en Ezau heb Ik gehaat.

7. V. Wat is de reden dat God de ene verkoren heeft en de andere niet?
A. Alleen Gods vrij en soeverein welbehagen. Rom 9:18. Zo ontfermt Hij Zich dan diens Hij wil en verhardt die Hij wil.

8. V. Is het dan niet om een voorzien geloof, of goede werken?
A. Neen. Rom. 9:16. Zo is het dan niet desgenen wil, nog desgenen die loopt, maar des ontfermenden Gods.

9. V. Is daar geen hardheid of onrechtvaardigheid in?
A. Neen; Want God had rechtvaardig alle mensen kunnen laten verloren gaan.

10. V. Is die verkiezing veranderlijk?
A. Neen; onveranderlijk. Rom. 9:11. Opdat het voornemen Gods, dat naar de verkiezing is, vast bleve.

11. V. Vloeit daaruit dan niet, dat het dan evenveel is hoe men leeft?
A. Neen; want God heeft de middelen tot het einde meteen besloten. Rom. 8: 29, 30.

12. V. Zo eens een uitverkorene weigerde de middelen te gebruiken, wat dan?
A. God geeft hem hart en lust om te willen. Fil. 2:13.

13. V. Welke zijn der tekenen der verkiezing?
A. Geloof, hoop en liefde. 1 Thess. 1: 3, 4.

14. V. Waartoe dient dit leerstuk der voorverordening?
A. Het dient om God te verheerlijken in Zijn oppermacht, onafhankelijkheid, wijsheid, genade, rechtvaardigheid en waarheid. Rom. 11:33. En om de mens te vernederen. Rom. 9:20 en 1 Cor. 4:7.

Na vele jaren cathechisatie, ben ik er nog steeds niet uit.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:51

Optimatus schreef:Is het niet veeleer van belang dat de Bijbel wordt geraadpleegd en niet de HC, NGB of de DL?

hebben we daar al niet een discussie over lopen in topic dogmatiek en kerkleer:wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn ;)

als de kerk zoveel waarde hecht aan de formulieren, moeten ze deze ook nakomen!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 06 apr 2006 15:55

Wij hebben niets met de uitverkiezing te maken zolang we nog niet wedergeboren zijn!

uitverkiezing heeft God duidelijk gemaak taan Zijn kinderen om ze te troosten! Zodat ze niet bang hoeven te zijn dat Hij ze ooit nog verloren zal laten gaan.

Zolang je niet wederomgeboren bent moet je daar mee bezig houden.
Bid tot God, onderzoek Zijn Woord, en leef naar al je vermogen naar Zijn geboden: volg God!!!!! Wij hebben eigenverantwoordlijkheid om ons te bekeren. Jezus bloed is meer dan genoeg om iedereen te reinigen.
God wil dat jij Hem zoekt!

Terug naar “Archief”