Moderator: Moderafo's
Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie. Ik ging naar huis met gemengde gevoelens. Enerzijds de gedachte: zo kan het ook, wat mooi, wat indringend. Anderszijds met de vraag in m'n hart: hoe nu verder? Want al vormde de preek een positieve ervaring, de vraag hoe we als luisteraars dienen te handelen, bleef andermaal onbeantwoord.
broeloe schreef:Valt het jullie ook op dat er nog nooit zo'n groot verval is geweest in de kerken dan vandaag de dag? Onder het mom van "weg met de tradities" heeft men alles wat nog enigszins tegen het geweten spreekt weg gedaan en hiervoor in de plaats een ingebeelde Jezus voor terug gezet.
Hoezo tien geboden? Psalmen? Heidelbergse Catechismus?
Acceptatie van homofilie, Islam, wereldgelijkvormigheid.....
Lauwe preken met zeer veel zingen, waarin respect centraal staat, niet wetende dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken.
En onder het mom van: 'geloven zit niet aan de buitenkant maar in je hart' alles recht praten. Mijn bijbel leert anders: uit het hart komen voort.....
Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie.
elbert schreef:Othello schreef:Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie. Ik ging naar huis met gemengde gevoelens. Enerzijds de gedachte: zo kan het ook, wat mooi, wat indringend. Anderszijds met de vraag in m'n hart: hoe nu verder? Want al vormde de preek een positieve ervaring, de vraag hoe we als luisteraars dienen te handelen, bleef andermaal onbeantwoord.
Op de knieen gaan, tot Hem bidden en je aan Hem overgeven? En daarbij al Zijn beloften en zegeningen je toe-eigenen?
Ik hoop in elk geval dat die toepassing in de preek werd gemaakt.
Optimatus schreef:Othello schreef:Optimatus schreef:Klinkt als een kentering.
Het dreigt wel die kant op te gaan, ja.
Is het dan niet een idee om ook eens elders te gaan kijken? Heb ik ook gedaan voordat ik belijdenis deed.
Dordtse Leerregels 2-5. Voorts is de belofte des Evangelies, dat een iegelijk, die in den gekruisigden Christus gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe; welke belofte aan alle volken en mensen, tot welke God naar Zijn welbehagen Zijn Evangelie zendt, zonder onderscheid moet verkondigd en voorgesteld worden, met bevel van bekering en geloof.
Othello schreef:elbert schreef:Othello schreef:Mijn zoektocht gaat naar de oorzaak van deze lijdelijkheid, niet in de laatste plaats de lijdelijkheid die ik ook bij mezelf constateer. Ik ben helaas hoe langer hoe meer geneigd om te denken dat de oorzaak niet alleen in mijzelf ligt, maar ook in de manier waarop de dogma's ons wekelijks worden voorgehouden. En dat is een angstaanjagende gedachte.
Mijns inziens is de oorzaak van deze lijdelijkheid, dat men een (overigens heel Bijbels en gereformeerd) woordje uit het vocabulaire heeft geschrapt, nl. het woordje "aannemen". Nogal mensen denken dat de hun aangeboden genade niet aangenomen mag worden, omdat dit remonstrants zou zijn. Niets is echter minder waar: het gaat erom dat we de gehele Bijbelse boodschap aannemen: de boodschap dat we verloren liggen door onze eigen schuld, de boodschap dat er in Christus redding is en de boodschap om door de Heilige Geest vernieuwd te worden. Ten diepste gaat het om het aannemen van Christus zelf als Verlosser (Joh. 1:12, Joh. 3:33, 1 Kor. 15:1, Ef. 6:16, Kol. 2:6, H.C. zondag 7 en zondag 23 enz. enz.).
Ik denk dat je gelijk hebt. Gisteren hoorde ik een preek die overigens een positieve uitzondering vormde op wat we meestal beluisteren. Als de termen Christusprediking en christenprediking je iets zeggen, dan viel de preek van gisteravond in de eerste categorie. Ik ging naar huis met gemengde gevoelens. Enerzijds de gedachte: zo kan het ook, wat mooi, wat indringend. Anderszijds met de vraag in m'n hart: hoe nu verder? Want al vormde de preek een positieve ervaring, de vraag hoe we als luisteraars dienen te handelen, bleef andermaal onbeantwoord.
Optimatus schreef:Is het niet veeleer van belang dat de Bijbel wordt geraadpleegd en niet de HC, NGB of de DL?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten