Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 12:54

je zit op een forum en dat stuk tekst heb je zo gelezen. Is maar kort verleken met posts die gemaakt worden op fora waar werkelijk diepgaand en serieus gediscussierd wordt. Als dat stukje tekst al veel is voor je ligt dat toch echt aan jou. Wat voor posts maak je wel niet op een forum, korte slowchat posts van maximaal 3 zinnen? Dat blijkt.

Geen mens is zo doof als degene die niet wil horen.
Dat is het uit de weg gaan van je eigen verantwoordelijk, een drogreden om tegenargumenten te omzeilen en stug je eigen gelijk proberen te krijgen.
Geen goede instelling vind ik.

Draag je een horloge? Dat is een amulet van de god van de tijd, namelijk Chronos. En je mag je niet inlaten met Griekse mythologie want dat is slecht en strookt niet met de bijbel: there shall be no gods before me!
what the soul hides, blood tells

Riska

Berichtdoor Riska » 28 jan 2006 12:57

peter77 schreef:Wat een hoop tekst. Moet ik dat alles lezen?
Wil enkel zeggen: Geen mens is zo doof als diegene die niet wil horen
Als je een gesprek wilt, moet je andere inbreng wel serieus nemen ja. En zoveel tekst is het niet, heb ik wel wat anders gezien hier...

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 13:08

Ik ben bang dat ik gezegd heb wat ik zo ongeveer wilde zeggen.
Ik houd mij ver van alles wat naar afgoderij en toverij ruikt want ik heb mijn Jezus. Hij voorziet in al mijn behoeften ook op psychologisch vlak.
Ik stel mijn vertrouwen op Hem die zich voor ons heeft overgegeven.
Niet op allerhande rommel uit de afgoderij en magische wereld. Een ander die zich sterker weet kan wat mij aangaat zijn of haar gang gaan.
Maar ik doe daar niet aan mee. Waarom zou ik ook. Jezus is mij genoeg. :mrgreen:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 13:11

ja, dat is zo, maar je hebt nog niet gereageerd op wat ik eerder geschreven heb:
Je zegt dus tegen je kind dat hij/zij het vertrouwen moet stellen op God/Jezus. Dat is net zo spiritueel, en puur filosofisch gezien is dat hetzelfde als je kind zeggen vertrouwen te stellen op de werking van een dromenvanger.

je doet alsof jouw vertrouwen op Jezus veilig is en dat dat wel mag, terwijl de andere variant "spirituele dromenvanger" echt heel anders is.

De bron en het doel zijn anders, maar het zijn en blijven allebei spirituele bronnen van houvast buiten de mens.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 13:17

Nou wil “daar” nog wel even op reageren. Want het is dermate belachelijk om de Levende Jezus die Gods Zoon is te vergelijken met een dode dromenvanger die zijn grondslag heeft in de afgoderij.
Wat voor gemeenschappelijke noemer bestaat ertussen deze twee?

De waarheid met de leugen vergelijken lijkt mij een tamelijk zinloze bezigheid.
Het verschil in een kind leren het vertrouwen op de levende God stellen of op een of ander amulet uit de afgoderij, is zo al omvangend dat ik er verder geen woorden aan besteden wil Omdat ieder kind van God dit wel snapt.
Wie het vatte, die vatte het.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 13:57

wie is er nu eigenlijk blind.
Je stelt je vertrouwen in het ene of het ander, maar beide zijn geworteld in het spirituele. Jezus is niet te vergelijken met een dromenvanger, dat snapt iedereen, maar dat was mijn intentie niet, en daar ga jij volledig aan voorbij.

Beide elementen zijn buiten de mens, gebaseerd op het spirituele. Filosofisch gezien is het onjuist om het ene compleet te betitelen als slecht terwijl de andere optie wordt gezien als goed, terwijl ze allebei in het spirituele vlak liggen. Dat Jezus hoort bij de "light-side" waar je je vertrouwen op kunt stellen en de dromenvanger wordt gezien als zijnde "dark-side" wat onbetrouwbaar is is een ander punt waar jij teveel op focuset en waar ik het gewoonweg mee eens ben maar wat niet mijn punt was.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 15:39

Wat is nu eigelijk het probleem?
Is het zo moeilijk om een kind te leren op Jezus te vertrouwen? Is het niet de bijbelse weg om een kind dit ook te leren?
Hebben jij als christen (als je dat bent) Dingen van de afgoden nodig om je kindje rustig te laten slapen?
Is geloof en vertrouwen in de Here Jezus dan niet veel meer voor jou dan een ongrijpbaar spiritueel vertrouwen?
Is het niet de Heilige Geest die met jou geest getuigt van het aanwezig zijn van de Heer in jou persoon?
Hoe kan je dit geweldige Godswonder dan zo oppervlakkig betitelen als "light-side"? Alsof we het over een soort spiritueel sprookje hebben.
We hebben het hier over de grote Herder der kudde. Die sprak:"Laat de kinderen tot Mijn komen'."
We leven in een tijd dat alles moet kunnen. Dromenvangers, astrologie, magnetisme, acupunctuur noem de hele rimram maar op. Zolang we het maar als onschuldig zien, zal het ons geen kwaad doen, zo wordt er gedacht. Puur Filosofisch bezien, zegt men dan. Zonder te beseffen dat deze dingen een inpackt hebben (eigen ervaring zie web-log) juist in ons geestelijk leven.
Die onze grootste nachtmerrie overstijgt :?

Clint

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 15:43

Je schreef"ik haakte specifiek in op die dromenvanger, die blijkbaar werkt. En waarom werkt het? Gewoonweg een vaag dingetje boven je bed. Zeg je kind dat het een dromenvanger is en het kind gelooft dat het werkt. Gevolg: minder tot geen dromen meer. Behold, het werkt.

Ik ben bang dat het werkt juist NIET omdat het gewoonweg een vaag dingetje is, maar omdat er een geestelijk achtergrond aanvast zit.
Maar net als met alle dingen uit de donkere wereld, zal men er tzt een prijs voor betalen.
Nogmaals, leer de kinderen om hun vertrouwen te stellen op Hem, Jezus Christus. Dat is de veilige weg.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 15:48

peter77 schreef:Wat is nu eigelijk het probleem?
Is het zo moeilijk om een kind te leren op Jezus te vertrouwen? Is het niet de bijbelse weg om een kind dit ook te leren?
Hebben jij als christen (als je dat bent) Dingen van de afgoden nodig om je kindje rustig te laten slapen?
Is geloof en vertrouwen in de Here Jezus dan niet veel meer voor jou dan een ongrijpbaar spiritueel vertrouwen?

je snapt volgens mij nogsteeds niet wat ik bedoel. Ik quote een eerdere uitspraak van jou:

Veelal kan het kind door het vertrouwen te zetten op iets dat in de grond tot het spirituele behoort, zijn geest daarmee openzetten voor latere ervaringen. Raad je aan het boekje "kind en occultisme eens te lezen.

je zegt er eigenlijk mee dat het vertrouwen op Jezus in principe niet hetzelfde is als het vertrouwen in een dromenvanger, terwijl Jezus EN de dromenvanger toch, om jouw term te gebruiken, allebei gegrond zijn op het spirituele.
In Jezus is volledig vertrouwen, maar je doet net alsof ook Jezus niet tot het spirituele behoort. Het is buiten de mens, en je zet er je vertrouwen op. Met de dromenvanger net zo. Jammer voor de dromenvanger faalt het en is het nep, maar het nogsteeds het spirituele. In feite dus hetzelfde principe: je vertrouwen stellen op iets dat buiten de mens ligt (namelijk het spirituele, daar valt Jezus ook onder).

Kind en occultisme. Een dromenvanger heeft mijns inziens weinig met occultime te maken. Daar schrik je misschien van, maar om eens te gaan muggeziften:

Van Dale Woordenboek schreef:oc·cult (bn.)
1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch

oc·cul·ta·tie (de ~ (v.), ~s)
1 [astron.] het tijdelijk bedekt worden van een hemellichaam door een ander

oc·cul·tis·me (het ~)
1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.

Occult is verkeerd. Het is alleen voor ingewijden toegankelijk, en met betrekking op het spirituele is het een levensgevaarlijk iets. Een sekte-achtig verschijnsel.
Occultisme is de leer van het spirituele, maar het heeft het woord "occult" in zich. De leer van het spirituele dat alleen voor ingewijden toegankelijk is. Maar iedereen kan toch gewoon een dromenvanger kopen en zijn/haar kind vertellen dat dat ding de enge dromen opvangt?
Net zoals iedereen een bijbel kan kopen en zijn/haar kind kan vertellen op Jezus te vertrouwen.

Het verschil is de enige ware weg, maar ook hier is het middel weer hetzelfde. De term is hetzelfde: het spirituele.

Nogmaals, leer de kinderen om hun vertrouwen te stellen op Hem, Jezus Christus. Dat is de veilige weg.

dat lijkt me een betere formulering inderdaad. Nogsteeds EEN weg, net zoals de dromenvanger, maar wel een VEILIGE.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 15:55

dat lijkt me een betere formulering inderdaad. Nogsteeds EEN weg, net zoals de dromenvanger, maar wel een VEILIGE.

Niet een weg, een waarheid en een soort leven.
Dat is nu net waar het om gaat.

Kusje van Clint[/b]

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 16:01

het ging over een dromenvanger zijnde een middel om enge dromen te vermijden, niet over het feit of een eenvoudig ding als een dromenvanger je ziel kon redden of niet, en daar gaat Jezus' uitspraak wel over.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 28 jan 2006 16:11

Zomaar een stukje van het www even aan het woord

Eigenlijk past de naam van de dromenvanger niet helemaal. Het is geen dromenvanger, maar een beschermer tegen boze geesten tijdens dromen. Zo verteld de geschiedenis dit. De dromenvanger is oorspronkelijk afkomstig uit Ojibwe- en Chippewa-indianen. Daar werden dromenvangers gemaakt voor de baby's om ze te beschermen tegen kwade geesten. De gedachte erachter was dat alleen de goede geesten konden passeren door het kleine gaatje in het midden van de dromenvanger. De geesten die slechte dromen stuurden werden zorgvuldig gevangen in het geweven web.

Wat probeer je nu eigelijk te blijven verdedigen?
Dat het onschuldige dingetjes zijn zolang jij maar blijft volhouden dat het onschuldig is en enkel op suggestieve werking berust?
Gevaarlijk hoor
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 19:06

peter77 schreef:Wat probeer je nu eigelijk te blijven verdedigen?
Dat het onschuldige dingetjes zijn zolang jij maar blijft volhouden dat het onschuldig is en enkel op suggestieve werking berust?
Gevaarlijk hoor
Een gewaarschuwd mens telt voor twee.

ik probeer eigenlijk helemaal niets te verdedigen. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat ik vind dat je erg selectief, onbedachtzaam en veroordelend allerlei dingen roept en stelt.
Je kraakt zo'n dromenvanger (terecht of onterecht) af en stelt vervolgens dat je je niet moet inlaten met dingen die gegrond zijn op het spirituele. Je wijst vervolgens naar Jezus, maar is het niet ironisch dat ook Jezus (god) gegrond is op het spirituele?
Je stelt dus dat je je niet moet inlaten met het spirituele en doet het vervolgens zelf toch, maar dan je eigen spirituele hoek. Dat vind ik ironisch.
Ik snap best dat een dromenvanger fout is (kan zijn) maar je concludeert allerlei dingen op zo'n stellige manier zonder door te hebben wat je nu eigenlijk zegt.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 28 jan 2006 19:54

een tamelijk onschuldig dingetje he. er zijn mensen krankzinnig geworden omdat ze bevolen werden een nacht zonder de dromenvanger te slapen. niets is simpel bij GOD. hij vind een snoepje stelen uit de supermarkt even erg als een moord. ook al klinkt dat zo gek. dat psychologische kleine dingetje kan veel schade aanrichten in je psychologische brein.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 28 jan 2006 19:56

ik weet het, ik zou de eerste weken compleet krankzinnig zijn en worden als ik geen computer met internet en geen muziek zou hebben. Dat kan je dan ook weer niet vergelijken met een dromenvanger. Autisme heet dat. Alles moet gaan op een bepaalde manier, en als daar verandering in komt kloppen de dingen niet meer en "vergaat de wereld".

Terug naar “Archief”