peter77 schreef:Wat is nu eigelijk het probleem?
Is het zo moeilijk om een kind te leren op Jezus te vertrouwen? Is het niet de bijbelse weg om een kind dit ook te leren?
Hebben jij als christen (als je dat bent) Dingen van de afgoden nodig om je kindje rustig te laten slapen?
Is geloof en vertrouwen in de Here Jezus dan niet veel meer voor jou dan een ongrijpbaar spiritueel vertrouwen?
je snapt volgens mij nogsteeds niet wat ik bedoel. Ik quote een eerdere uitspraak van jou:
Veelal kan het kind door het vertrouwen te zetten op iets dat in de grond tot het spirituele behoort, zijn geest daarmee openzetten voor latere ervaringen. Raad je aan het boekje "kind en occultisme eens te lezen.
je zegt er eigenlijk mee dat het vertrouwen op Jezus in principe niet hetzelfde is als het vertrouwen in een dromenvanger, terwijl Jezus EN de dromenvanger toch, om jouw term te gebruiken, allebei gegrond zijn op het spirituele.
In Jezus is volledig vertrouwen, maar je doet net alsof ook Jezus niet tot het spirituele behoort. Het is buiten de mens, en je zet er je vertrouwen op. Met de dromenvanger net zo. Jammer voor de dromenvanger faalt het en is het nep, maar het nogsteeds het spirituele. In feite dus hetzelfde principe: je vertrouwen stellen op iets dat buiten de mens ligt (namelijk het spirituele, daar valt Jezus ook onder).
Kind en occultisme. Een dromenvanger heeft mijns inziens weinig met occultime te maken. Daar schrik je misschien van, maar om eens te gaan muggeziften:
Van Dale Woordenboek schreef:oc·cult (bn.)
1 slechts voor ingewijden toegankelijk, kenbaar => esoterisch
oc·cul·ta·tie (de ~ (v.), ~s)
1 [astron.] het tijdelijk bedekt worden van een hemellichaam door een ander
oc·cul·tis·me (het ~)
1 leer van het occulte, van de magie, het spiritisme enz.
Occult is verkeerd. Het is alleen voor ingewijden toegankelijk, en met betrekking op het spirituele is het een levensgevaarlijk iets. Een sekte-achtig verschijnsel.
Occultisme is de leer van het spirituele, maar het heeft het woord "occult" in zich. De leer van het spirituele dat alleen voor ingewijden toegankelijk is. Maar iedereen kan toch gewoon een dromenvanger kopen en zijn/haar kind vertellen dat dat ding de enge dromen opvangt?
Net zoals iedereen een bijbel kan kopen en zijn/haar kind kan vertellen op Jezus te vertrouwen.
Het verschil is de enige ware weg, maar ook hier is het middel weer hetzelfde. De term is hetzelfde: het spirituele.
Nogmaals, leer de kinderen om hun vertrouwen te stellen op Hem, Jezus Christus. Dat is de veilige weg.
dat lijkt me een betere formulering inderdaad. Nogsteeds EEN weg, net zoals de dromenvanger, maar wel een VEILIGE.