moeten we in nederland de doodstraf in voeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mnemosyne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mnemosyne » 22 aug 2005 19:51

Aragorn schreef:
Rijnmond schreef:En zo vraag ik me weer of hoe het mogelijk is dat er mensen voor abortus zijn, maar tegen de doodstraf...

Idd, maar bij abortus heb je dan weer de ingewikkelde kwestie over het begin vh leven etc. Euthanasie vond ik een duidelijker voorbeeld.

Doodstraf kan nog wel eens een vergissing blijken. Er wordt nog wel eens iemand ten onrechte veroordeeld, zij het zeer sporadisch.
Euthanasie kan (niet op die manier) een vergissing zijn. Een aftakelend lichaam liegt niet.
Beslissen over iemands leven mag misschien, als het onderwerp dat zelf ook meent te mogen, en moorden niet tot de problemen rekent.
Maar iemand aanzien voor moordenaar, die dat niet is, en hem gepast straffen voor een daad die hij niet deed, is ongepast, en niet terug te draaien.
"Onuitsprekelijk gezegend
is hij die door de Muzen wordt bemind." [Hesiodus]

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 22 aug 2005 21:18

Eh, wat is nu precies je punt? :)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Re: moeten we in nederland de doodstraf in voeren

Berichtdoor Optimatus » 22 aug 2005 21:58

Hans S schreef:
Mariamagdalena schreef:
ehbo-er schreef:moeten we in nederland de doodstraf weer in voeren voor teroristen ?

neen, voor niemand, wel levenslang.
Je hebt onderaan je posting staan: I love Jesus.
Nou, ik kan je verzekeren dat Jezus had gezegd: Kent gij de 10 geboden niet?
Gij zult niet doden?

En dat mensen dan gaan zeggen: ja, maar voor de overheid geldt dat niet, de overheid mag wel doden want die is door God aangesteld, blabla.... onzin!
Dus dan is volgens die mensen Poll Pot, Idi Amin, Zalm en Hitler dus door God aangesteld. Onzin!

Gij zult niet doden, dus niet doodslaan,doodschoppen, doodschieten, doodsteken, etc, niet doden met een spuitje, een abortus en authanasie en doodstraf.
Klopt niet met de bijbel.
Met mijn bijbel in ieder geval niet. Jezus wil dat niet.

Dan heb jij je bijbel nooit goed gelezen. Volgens de burgerlijke wetten die golden voor het volk Israel moesten er allerlei soorten wetsovertreders worden gedood. Zie bijvoorbeeld de geschiedenis van de doodslager

Ik leef in Nederland en heb met de burgerlijke wetten van het Israël van 3000 jaar geleden niks van doen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Mnemosyne
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Mnemosyne » 23 aug 2005 10:51

Aragorn schreef:Eh, wat is nu precies je punt? :)

Dat ik me wél kan voorstellen dat iemand voor euthanasie en tegen doodstraf is...
"Onuitsprekelijk gezegend

is hij die door de Muzen wordt bemind." [Hesiodus]

Art Girl
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Art Girl » 23 aug 2005 14:57

Enerzijds mag van mij de doodstraf weer ingevoerd worden. Sowieso werkt het denk ik prima als preventief middel. Weten dat je dood moet schrikt mijns inziens meer af dan weten dat je 15 of 20 jaar de cel in moet (om maar een paar getallen te noemen).

Voorwaarde is wel dat een misdrijf, stel een moord, voor 99, zo niet 100% bewezen moet worden ter voorkoming dat een onschuldige moet sterven. Stel dat het voor 100% zeker is dat een verdachte een moord heeft gepleegd. Kun je hem natuurlijk levenslang geven, maar wat kost dat?

Gaan financiën vóór mensenlevens? In dit geval vind ik dat dat wel kan, want die kerel zit natuurlijk niet voor jan joker vast.
Natuurlijk zegt men: oog om oog maakt blind, maar dan denk ik ook aan die bijbeltekst: wie bloed vergiet, zijn bloed zal vergoten worden.

Anderzijds denk ik dat we met het huidige rechtsysteem in NL maar beter geen doodstraf in kunnen voeren. Het gaat te vaak mis, ik denk dat er dan onschuldige slachtoffers zullen vallen. Hoe vaak is een onschuldige veroordeeld? Kijk die zaak es bij de 10-jarige Nienke uit Schiedam. Kees B. werd achter de tralies gezet, terwijl het bewijsmateriaal van geen kanten klopte. Justitie wist dit. Neem de Puttense moordzaak. 15 jaar cel voor 2 onschuldigen. Justitie wist dit. Zelf heb ik een tijd lang op een advocatenkantoor gewerkt. Hier heb ik teveel dingen gezien en gehoord waardoor deze mening alleen maar sterker is geworden.

Nemen we echter Mohammed B., dan ben ik toch weer wél voor de doodstraf in NL.

Ik zou niet weten wat voor rechtsysteem wél klopt. Een jury zoals in de USA gaat volgens mij ook niet altijd eerlijk.

Laten het maar bij het oude houden.
Schepen waren van hout en mannen van staal. Toen waren schepen van staal en mannen van hout. Nu zijn schepen van polyester en mannen? Die verschonen luiers

Hans S
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: moeten we in nederland de doodstraf in voeren

Berichtdoor Hans S » 23 aug 2005 15:09

Het ging erover of de bijbel de doodstraf verbiedt. Dat lijkt mij dus niet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 aug 2005 16:13

Mnemosyne schreef:
Aragorn schreef:Eh, wat is nu precies je punt? :)

Dat ik me wél kan voorstellen dat iemand voor euthanasie en tegen doodstraf is...

Ah ok. :) Ja, dat kan ik me ook voorstellen, maar andersom niet. Iig niet als het geijkte anti-euthanasie argument gebruikt wordt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 aug 2005 08:05

Aragorn schreef:Wat ik nooit goed begrijp is dat mensen tegelijkertijd voor doodstraf en tegen euthanasie kunnen zijn, als ze daarvoor argumenten als 'God bepaald begin en einde vh leven', 'wij mogen genadetijd niet inkorten', etc gebruiken.

Dat heeft te maken met het wederrechtelijk zijn van euthanasie (je kunt dit althans vanuit een Bijbelse visie op leven en dood aanvoeren: vanuit de notie dat de mens zelf niet de beschikking heeft over zijn eigen leven of dood). Voor de overheid geldt juist dat het beschikken over leven of dood een verleend recht door God is, bedoeld om recht te spreken en juist om levens te beschermen.

PeterL schreef:Het juridische begrip doodslag is als zodanig pas gedefinieerd in onze cultuur en dat kun je niet zomaar op het bijbelse verbod plakken.
Bovendien zegt de grondtekst letterlijk "niet doden" (en dat zelfs in één woord).

Het staat er inderdaad zo in 1 woord, maar dat wil niet zeggen dat de betekenis niet doodslag (in de zin van wederrechtelijk doden) is. Anders zou God Zich niet aan Zijn eigen woord houden, waar Hij op zeer veel plaatsen de doodstraf gebiedt. Een kleine greep uit deze bepalingen:

Ex. 21:12 Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden.
13 Doch die hem niet nagesteld heeft, maar God heeft hem zijn hand doen ontmoeten, zo zal Ik u een plaats bestellen, waar hij henen vliede.
14 Maar indien iemand tegen zijn naaste moedwillig gehandeld heeft, om hem met list te doden, zo zult gij denzelven van voor Mijn altaar nemen, dat hij sterve.
15 Zo wie zijn vader of zijn moeder slaat, die zal zekerlijk gedood worden.
16 Verder, zo wie een mens steelt, hetzij dat hij dien verkocht heeft, of dat hij in zijn hand gevonden wordt, die zal zekerlijk gedood worden.
17 Wie ook zijn vader of zijn moeder vloekt, die zal zekerlijk gedood worden.
Ex. 21:29 Maar indien de os te voren stotig geweest is, en zijn heer is daarvan overtuigd geweest, en hij hem niet bewaard heeft, en hij doodt een man of een vrouw, zo zal die os gestenigd worden, en zijn heer zal ook gedood worden.
Ex. 22:18 De toveres zult gij niet laten leven.
19 Al wie bij een beest ligt, die zal zekerlijk gedood worden.
Ex. 31:14 Onderhoudt dan den sabbat, dewijl hij ulieden heilig is! Wie hem ontheiligt, zal zekerlijk gedood worden; want een ieder, die op denzelven enig werk doet, die ziel zal uitgeroeid worden uit het midden harer volken.
15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
Ex. 35:2 Zes dagen zal men het werk doen; maar op den zevenden dag zal ulieden heiligheid zijn, een sabbat der rust den HEERE; al wie daarop werk doet, zal gedood worden.
Lev. 20:2 Gij zult ook tot de kinderen Israëls zeggen: Een ieder uit de kinderen Israëls, of uit de vreemdelingen, die in Israël als vreemdelingen verkeren, die van zijn zaad den Molech gegeven zal hebben, zal zekerlijk gedood worden; het volk des lands zal hem met stenen stenigen.
Lev. 20:9 Als er iemand is, die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben, die zal zekerlijk gedood worden; hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt; zijn bloed is op hem!
10 Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.
11 En een man, die bij zijns vaders huisvrouw zal gelegen hebben, heeft zijns vaders schaamte ontdekt; zij beiden zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
12 Insgelijks, als de man bij de vrouw zijns zoons zal gelegen hebben, zij zullen beiden zekerlijk gedood worden; zij hebben een gruwelijke vermenging gedaan; hun bloed is op hen!
13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
14 En wanneer een man een vrouw en haar moeder zal genomen hebben, het is een schandelijke daad; men zal hem, en diezelve met vuur verbranden, opdat geen schandelijke daad in het midden van u zij.
15 Daartoe als een man bij enig vee zal gelegen hebben, hij zal zekerlijk gedood worden; ook zult gijlieden het beest doden.
16 Alzo wanneer een vrouw tot enig beest genaderd zal zijn, om daarmede te doen te hebben, zo zult gij die vrouw en dat beest doden; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Lev. 20:27 Als nu een man en vrouw in zich een waarzeggenden geest zal hebben, of een duivelskunstenaar zal zijn, zij zullen zekerlijk gedood worden; men zal hen met stenen stenigen; hun bloed is op hen.
Lev. 24:16 En wie den Naam des HEEREN gelasterd zal hebben, zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem zekerlijk stenigen; alzo zal de vreemdeling zijn, gelijk de inboorling, als hij den NAAM zal gelasterd hebben, hij zal gedood worden.
17 En als iemand enige ziel des mensen zal verslagen hebben, hij zal zekerlijk gedood worden.
18 Maar wie de ziel van enig vee zal verslagen hebben, hij zal het wedergeven, ziel voor ziel.
19 Als ook iemand aan zijn naaste een gebrek zal aangebracht hebben; gelijk als hij gedaan heeft, zo zal ook aan hem gedaan worden:
20 Breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; gelijk als hij een gebrek een mens zal aangebracht hebben, zo zal ook hem aangebracht worden.
21 Wie dan enig vee verslaat, die zal het wedergeven; maar wie een mens verslaat, die zal gedood worden.

Enz. Enz.

Het gaat me hierbij niet om de vraag of al deze bepalingen nu nog geldig zijn (dat lijkt me van niet), maar wel om het principe van de doodstraf: daarvan ben ik van mening dat een overheid van God het recht heeft gekregen om die ten uitvoer te brengen. En uiteraard is het zo dat de overheid daar met de grootst mogelijke terughoudendheid en voorzichtigheid mee om dient te gaan. Wat dat betreft zijn er terecht protesten tegen regeringen die grondig misbruik van het recht op de uitvoering van de doodstraf hebben gemaakt. Daarom ben ik ook voor de Israelische optie wat betreft de doodstraf: alleen als onomstotelijk vaststaat dat het iemand betreft die genocide heeft gepleegd, is de doodstraf geoorloofd. Je kunt als overheid ook beslissen om de doodstraf helemaal niet te voltrekken (bijv. in Belgie werd de doodstraf standaard omgezet in levenslang), al heeft men het recht als overheid om dit wel te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2005 08:54

Elbert... Dat zijn allemaal bepalingen die op Israel van toepassing zijn. Het strafrecht van Israel zogezegd. Wellicht dat de Nederlandse overheid ook het zwaard gekregen heeft, maar deze overheid heeft bepaald dat in Nederland de doodstraf is afgeschaft.

Er staan allerlei bepalingen in Levititicus waaraan wij ons niet hoeven te houden (zoals de spijswetten). Ik vind het misbruik van de Bijbel door het Woord als een kookboek te gebruiken en er lukraak zaken uit te halen die in het straatje passen, maar tegelijkertijd aan minder welgevallige zaken geen achting te geven.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 aug 2005 08:58

Je mocht toch ook de kinderen van heidenen doden door ze met hun hoofdje tegen de rotsten te slaan? Aangezien hier in de buurt wat turkse overlastbezorgende kinderen wonen....
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2005 09:10

Raido schreef:Je mocht toch ook de kinderen van heidenen doden door ze met hun hoofdje tegen de rotsten te slaan? Aangezien hier in de buurt wat turkse overlastbezorgende kinderen wonen....

Ik definieer Lonsdalers ook als heidenen. In plaats van hen met het hoofd tegen de rotsen te slaan, sla ik ze met de hele noten van Urk zingt in Kampen om de oren... Het effect is vrijwel hetzelfde.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 24 aug 2005 09:40

Optimatus schreef:Elbert... Dat zijn allemaal bepalingen die op Israel van toepassing zijn. Het strafrecht van Israel zogezegd. Wellicht dat de Nederlandse overheid ook het zwaard gekregen heeft, maar deze overheid heeft bepaald dat in Nederland de doodstraf is afgeschaft.

Er staan allerlei bepalingen in Levititicus waaraan wij ons niet hoeven te houden (zoals de spijswetten). Ik vind het misbruik van de Bijbel door het Woord als een kookboek te gebruiken en er lukraak zaken uit te halen die in het straatje passen, maar tegelijkertijd aan minder welgevallige zaken geen achting te geven.

Dat klopt (en dat heb ik ook aangegeven in mijn vorige post), maar ik verzet me wel tegen de gedachte dat een overheid niet het recht zou hebben om de doodstraf in te voeren. Dat is bijbels gezien onhoudbaar.
Overigens heb ik het idee, dat veel mensen de minder welgevallige zaak van de doodstraf geen achting willen geven. Tja, 't is een akelige straf nietwaar? ;)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 aug 2005 18:19

Art Girl schreef:Enerzijds mag van mij de doodstraf weer ingevoerd worden. Sowieso werkt het denk ik prima als preventief middel. Weten dat je dood moet schrikt mijns inziens meer af dan weten dat je 15 of 20 jaar de cel in moet (om maar een paar getallen te noemen).

Serieus? ik denk dat ik in dat geval liever voor de dood kies. Het is toch zo onderhand wel bekend dat de doodstraf geen afschrikkende werking heeft. Kijk maar naar Amerika bijvoorbeeld, of China.

Voorwaarde is wel dat een misdrijf, stel een moord, voor 99, zo niet 100% bewezen moet worden ter voorkoming dat een onschuldige moet sterven. Stel dat het voor 100% zeker is dat een verdachte een moord heeft gepleegd. Kun je hem natuurlijk levenslang geven, maar wat kost dat?

En wanneer is iets 100% zeker? Het feit dat je blijkbaar ook al met 99% zekerheid genoegen neemt baart me zorgen. 1 onschuldige ter dood brengen op 99 schuldigen vind je acceptabel? En wat als nou net jij, of 1 van je naasten die ene onschuldige is?

Gaan financiën vóór mensenlevens? In dit geval vind ik dat dat wel kan, want die kerel zit natuurlijk niet voor jan joker vast.
Natuurlijk zegt men: oog om oog maakt blind, maar dan denk ik ook aan die bijbeltekst: wie bloed vergiet, zijn bloed zal vergoten worden.

Hoe veel is een mensenleven je waard? En trouwens, doodstraf zou zelfs duurder uit kunnen vallen aangezien die zaken jarenlang slepen en allemaal tot aan de Hoge raad uitgevochten moeten worden, en die meneren zijn ook niet de goedkoopste. Daar kan je een hoop bewakers voor inhuren in ieder geval.

Nemen we echter Mohammed B., dan ben ik toch weer wél voor de doodstraf in NL.

Waarom hier een uitzondering?

Ik zou niet weten wat voor rechtsysteem wél klopt. Een jury zoals in de USA gaat volgens mij ook niet altijd eerlijk.

Niet altijd?? Een verstandelijk gehandicapte ZWARTE jongen wordt, door een voornamelijk blanke jury, ter dood veroordeeld enkel en alleen omdat een getuige zegt hem gezien te hebben, in een donker steegje, s'nachts. Het feit dat het onmogelijk is om in die situatie de ene zwarte te onderscheiden van de andere maakte niks uit. lekker basis om iemand ter dood te veroordelen.

Laten het maar bij het oude houden.

Lijkt me een goed plan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 aug 2005 20:49

Negers tenderen er naar in het donker te versmelten met hun omgeving... Dat heeft bepaalde effecten...

Even over de doodstraf: de figuren van de Puttense moordzaak werden als schuldigen aangewezen door alle mogelijke rechtbanken. Uiteindelijk bleken ze onschuldig te zijn toen de nationale PRDV er aan te pas kwam.

Stel je nou voor dat die "moordenaars" terechtgesteld waren?

En dan nog wat...

Hoe zit het met de uitvoering van die doodstraffen?
Is het een privé-aangelegenheid of mag er publiek bij?
Wie gaat ze eigenlijk uitvoeren?
Mag er TV bij? Moet dat dan bij de publieke omroep of bij de commerciëlen? Ik zie het al helemaal voor me: Talpa Execution Live... en de kijker beslist hoe...

Zie je nou hoe lastig het is?

Gewoon niet invoeren, die nonsens.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 25 aug 2005 06:31

Optimatus schreef:Hoe zit het met de uitvoering van die doodstraffen?
Is het een privé-aangelegenheid of mag er publiek bij?
Wie gaat ze eigenlijk uitvoeren?
Mag er TV bij? Moet dat dan bij de publieke omroep of bij de commerciëlen? Ik zie het al helemaal voor me: Talpa Execution Live... en de kijker beslist hoe...

Zie je nou hoe lastig het is?

Gewoon niet invoeren, die nonsens.

Bij Nederland 2 natuurlijk; misschien in een programma gemaakt door de grootste familie van nederland samen met de EO. Maken we er een spelshow van waarin kandidaten tegen elkaar strijden om uiteindelijk de executiemethode te bepalen. En als klapper een bekende nederlander die het uiteindelijke nekschok.. uuhh.. startschot mag geven. Uiteraard met een SMS-actie zodat het publiek mee kan doen a 50 cent per ontvangen berichtje. SMS GALG naar 0874 en win die nieuwe auto!!

Of nog beter, die jaarlijkse ellende van Domino D-Day; maar dan met de executie aan het eind; als alle steentjes vallen wordt de man/vrouw geëlectrocuteerd. Blijft het voor de kijkers ook spannend. Nog steeds wel met een SMS actie natuurlijk.

Terug naar “Archief”