Aragorn schreef:Wat ik nooit goed begrijp is dat mensen tegelijkertijd voor doodstraf en tegen euthanasie kunnen zijn, als ze daarvoor argumenten als 'God bepaald begin en einde vh leven', 'wij mogen genadetijd niet inkorten', etc gebruiken.
Dat heeft te maken met het wederrechtelijk zijn van euthanasie (je kunt dit althans vanuit een Bijbelse visie op leven en dood aanvoeren: vanuit de notie dat de mens zelf niet de beschikking heeft over zijn eigen leven of dood). Voor de overheid geldt juist dat het beschikken over leven of dood een verleend recht door God is, bedoeld om recht te spreken en juist om levens te beschermen.
PeterL schreef:Het juridische begrip doodslag is als zodanig pas gedefinieerd in onze cultuur en dat kun je niet zomaar op het bijbelse verbod plakken.
Bovendien zegt de grondtekst letterlijk "niet doden" (en dat zelfs in één woord).
Het staat er inderdaad zo in 1 woord, maar dat wil niet zeggen dat de betekenis niet doodslag (in de zin van wederrechtelijk doden) is. Anders zou God Zich niet aan Zijn eigen woord houden, waar Hij op zeer veel plaatsen de doodstraf gebiedt. Een kleine greep uit deze bepalingen:
Ex. 21:12 Wie iemand slaat, dat hij sterft, die zal zekerlijk gedood worden.
13 Doch die hem niet nagesteld heeft, maar God heeft hem zijn hand doen ontmoeten, zo zal Ik u een plaats bestellen, waar hij henen vliede.
14 Maar indien iemand tegen zijn naaste moedwillig gehandeld heeft, om hem met list te doden, zo zult gij denzelven van voor Mijn altaar nemen, dat hij sterve.
15 Zo wie zijn vader of zijn moeder slaat, die zal zekerlijk gedood worden.
16 Verder, zo wie een mens steelt, hetzij dat hij dien verkocht heeft, of dat hij in zijn hand gevonden wordt, die zal zekerlijk gedood worden.
17 Wie ook zijn vader of zijn moeder vloekt, die zal zekerlijk gedood worden.
Ex. 21:29 Maar indien de os te voren stotig geweest is, en zijn heer is daarvan overtuigd geweest, en hij hem niet bewaard heeft, en hij doodt een man of een vrouw, zo zal die os gestenigd worden, en zijn heer zal ook gedood worden.
Ex. 22:18 De toveres zult gij niet laten leven.
19 Al wie bij een beest ligt, die zal zekerlijk gedood worden.
Ex. 31:14 Onderhoudt dan den sabbat, dewijl hij ulieden heilig is! Wie hem ontheiligt, zal zekerlijk gedood worden; want een ieder, die op denzelven enig werk doet, die ziel zal uitgeroeid worden uit het midden harer volken.
15 Zes dagen zal men het werk doen; doch op den zevenden dag is den sabbat der rust, een heiligheid des HEEREN! Wie op den sabbatdag arbeid doet, zal zekerlijk gedood worden.
Ex. 35:2 Zes dagen zal men het werk doen; maar op den zevenden dag zal ulieden heiligheid zijn, een sabbat der rust den HEERE; al wie daarop werk doet, zal gedood worden.
Lev. 20:2 Gij zult ook tot de kinderen Israëls zeggen: Een ieder uit de kinderen Israëls, of uit de vreemdelingen, die in Israël als vreemdelingen verkeren, die van zijn zaad den Molech gegeven zal hebben, zal zekerlijk gedood worden; het volk des lands zal hem met stenen stenigen.
Lev. 20:9 Als er iemand is, die zijn vader of zijn moeder zal gevloekt hebben, die zal zekerlijk gedood worden; hij heeft zijn vader of zijn moeder gevloekt; zijn bloed is op hem!
10 Een man ook, die met iemands huisvrouw overspel zal gedaan hebben, dewijl hij met zijns naasten vrouw overspel gedaan heeft, zal zekerlijk gedood worden, de overspeler en de overspeelster.
11 En een man, die bij zijns vaders huisvrouw zal gelegen hebben, heeft zijns vaders schaamte ontdekt; zij beiden zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
12 Insgelijks, als de man bij de vrouw zijns zoons zal gelegen hebben, zij zullen beiden zekerlijk gedood worden; zij hebben een gruwelijke vermenging gedaan; hun bloed is op hen!
13 Wanneer ook een man bij een manspersoon zal gelegen hebben, met vrouwelijke bijligging, zij hebben beiden een gruwel gedaan; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
14 En wanneer een man een vrouw en haar moeder zal genomen hebben, het is een schandelijke daad; men zal hem, en diezelve met vuur verbranden, opdat geen schandelijke daad in het midden van u zij.
15 Daartoe als een man bij enig vee zal gelegen hebben, hij zal zekerlijk gedood worden; ook zult gijlieden het beest doden.
16 Alzo wanneer een vrouw tot enig beest genaderd zal zijn, om daarmede te doen te hebben, zo zult gij die vrouw en dat beest doden; zij zullen zekerlijk gedood worden; hun bloed is op hen!
Lev. 20:27 Als nu een man en vrouw in zich een waarzeggenden geest zal hebben, of een duivelskunstenaar zal zijn, zij zullen zekerlijk gedood worden; men zal hen met stenen stenigen; hun bloed is op hen.
Lev. 24:16 En wie den Naam des HEEREN gelasterd zal hebben, zal zekerlijk gedood worden; de ganse vergadering zal hem zekerlijk stenigen; alzo zal de vreemdeling zijn, gelijk de inboorling, als hij den NAAM zal gelasterd hebben, hij zal gedood worden.
17 En als iemand enige ziel des mensen zal verslagen hebben, hij zal zekerlijk gedood worden.
18 Maar wie de ziel van enig vee zal verslagen hebben, hij zal het wedergeven, ziel voor ziel.
19 Als ook iemand aan zijn naaste een gebrek zal aangebracht hebben; gelijk als hij gedaan heeft, zo zal ook aan hem gedaan worden:
20 Breuk voor breuk, oog voor oog, tand voor tand; gelijk als hij een gebrek een mens zal aangebracht hebben, zo zal ook hem aangebracht worden.
21 Wie dan enig vee verslaat, die zal het wedergeven; maar wie een mens verslaat, die zal gedood worden.
Enz. Enz.
Het gaat me hierbij niet om de vraag of al deze bepalingen nu nog geldig zijn (dat lijkt me van niet), maar wel om het principe van de doodstraf: daarvan ben ik van mening dat een overheid van God het recht heeft gekregen om die ten uitvoer te brengen. En uiteraard is het zo dat de overheid daar met de grootst mogelijke terughoudendheid en voorzichtigheid mee om dient te gaan. Wat dat betreft zijn er terecht protesten tegen regeringen die grondig misbruik van het recht op de uitvoering van de doodstraf hebben gemaakt. Daarom ben ik ook voor de Israelische optie wat betreft de doodstraf: alleen als onomstotelijk vaststaat dat het iemand betreft die genocide heeft gepleegd, is de doodstraf geoorloofd. Je kunt als overheid ook beslissen om de doodstraf helemaal niet te voltrekken (bijv. in Belgie werd de doodstraf standaard omgezet in levenslang), al heeft men het recht als overheid om dit wel te doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)