Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Alles wat niet thuis hoort in de andere fora.

Moderators: johannes1, Moderafo's

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: Huizen, tuinen en inrichtingen, hoe leef je? (3)

Berichtdoor Acire » 03 okt 2011 18:59

Wij zijn inmiddels ook begonnen in ons nieuwe huis. Echt leuk om vanalles uit te zoeken, (vooral als je de bonnetjes mag declareren ;)). Het is een huis met veel grote ramen, dus heerlijk licht!
Als het behang aan de muren hangt zal ik eens foto's maken :)

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 04 okt 2011 08:42

Leuk, Acire! 'k Ben benieuwd wat jullie ervan maken! Een licht huis is heerlijk, vooral in de winter.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 04 okt 2011 14:45

heerlijk Acire dat je bent begonnen, ik ben benieuwd naar de foto's!
Hier is vandaag de houtkachel geplaatst. Het kost ff een vermogen, maar hij staat super :D Neemt gelukkig niet al te veel ruimte in. Nu nog ff koud worden, dan kan ie aan :D (kan eerder natuurlijk ook al, maar om het nou zo bloedheet binnen te maken is ook onnodig)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 okt 2011 14:46

Acire schreef:(vooral als je de bonnetjes mag declareren ;))
Oh, dat lijkt mij nou juist lastig... dan zou ik niet voor dat duurdere durven gaan wat ik eigenlijk écht wilde, maar een net wat goedkopere versie kiezen om de gemeente niet op kosten te jagen. Je leeft tenslotte in feite van giften...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 04 okt 2011 14:53

Ja, ik snap het idee, maar er staat gewoon een bepaald bedrag voor wat je mag besteden. Daar heb je vanuit de cao gewoon recht op. Daarboven moet je zelf lappen.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 okt 2011 15:07

Oké, dat er zo'n 'plafond' is zou me idd wel geruststellen :)
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 06 okt 2011 15:47

Hoe hebben andere dat gedaan bij het aanleggen van een nieuwe tuin? Een ontwerp door een architect laten maken of zelf wat bedenken?
Wat de toekomst brengen moge........

juffiejuf
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor juffiejuf » 06 okt 2011 15:58

@ Annette; eerst bedenken wat je eisen zijn aan de tuin (onderhoudsvriendelijk of maakt dat niet uit) Wij keken ook nog een beetje van is het kindvriendelijk of niet en daarna lekker rondkijken bij anderen wat je mooi vindt aan andere tuinen of wat je juist absoluut niet wilt. Er zijn misschien ook wel mensen in je omgeving die je goede adviezen kan geven.

jaccootje85
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaccootje85 » 03 nov 2011 02:18

*Annette* schreef:Hoe hebben andere dat gedaan bij het aanleggen van een nieuwe tuin? Een ontwerp door een architect laten maken of zelf wat bedenken?

Mijn man heeft ervoor geleerd om ze aan te leggen, dus wij bedenken zelf wat we mooi vinden :wink:
Szent az Úr

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 03 nov 2011 09:11

Manlief heeft het hier zelf bedacht. Wij hebben een tuin van 12 bij 5. Hij wilde heel veel groen en bloemen in zijn tuin, maar toch ook wel kindvriendelijk. Hij is altijd zelf aan het stekken en overpoten. Nu hebben wij tegen de schuur rozen groeien en klimperen, tegen de schutting aan de ene kant een braam en een gedeelte stokrozen, aan de andere kant een druif, framboos, appelboom. Aan de zijkanten grote bakken met allemaal verschillende bloemen en planten, ook nog een stukje gras en een deel betegeld voor de kids met een zandbak.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 nov 2011 11:13

Een tuin 'ontwerpen' lijkt me echt lastig. Ik hou sowieso van heel wild, geen bloemetjes en lage plantjes. Nu hebben wij gelukkig de tuin gewoon bij het huis 'gekregen' :D en die was al onder architectuur aangelegd, en dat was wel te zien. Maar echt een kindertuin is het niet. Dus hebben we sowieso al wat perken eruit gehaald, en een terras aangelegd. Nu zijn er nog delen bedekt met grind, net als de hele oprit. Dat moet er allemaal een keer uit, maar dan willen we ook meteen de hele tuin nieuw doen. Maargoed, dat kost al een vermogen, en we zijn het ook niet helemaal eens over hoe het dan moet ;) Ik wil namelijk redelijk wat bestraten (veel handiger voor de kids), en dan de rest lekker wild en ruig. Mijn man wil gras. In de voortuin hadden we zo'n engels idee, met buxushaagjes. Maar dat is mijn ding niet helemaal bij een modern huis. Dus dat hebben we wel allemaal weggehaald, en daar heeft mijn man zijn gras wel gekregen (in de hoop dat hij het dan achter niet meer hoeft ;) :mrgreen: ) en dan om het gras heen een beetje wilde planten, en aan de voorkant ervan komen dan nog 2 leibomen. Maar ik denk dat een architect zoiets beter kan dan wij, vermoed ik.

Wat ik wel heel gaaf vind aan onze tuin, wat een architect dus kan doen, en ik absoluut niet, is dat er in allerlei tijden van het jaar kleuren opkomen hier. In mei bloeit alles wat rood is, in juni alles wat roze is, in juli wat wit is. Bij wijze van. Ik weet even niet meer precies hoe het ging. En dat vind ik wel heel mooi. Allemaal kleuren bij elkaar vind ik niet mooi, maar nu hadden we elke maand een andere tuin.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Sophie77
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Sophie77 » 03 nov 2011 13:39

Toen wij hier kwamen wonen was de tuin een gribus. Veel achterstallig snoeiwerk, erg donker, veel mos door te weinig bemesting / licht etc. In de loop van de jaren hebben we telkens een stuk aangepakt, tot we 'rond' waren en de tuin naar onze zin was.

Omdat we gingen verbouwen konden we die indeling niet meer houden, dus ligt nu alles weer overhoop :( . De architect die de verbouwingstekeningen gemaakt heeft, heeft -nadat hij onze wensen had geïnventariseerd-, een tuinplan getekend. We willen daar nog het e.e.a. aan veranderen en dan hopen we dat we over een jaartje genoeg gespaard hebben om dat te laten aanleggen :mrgreen:.

MissF schreef:Wat ik wel heel gaaf vind aan onze tuin, wat een architect dus kan doen, en ik absoluut niet, is dat er in allerlei tijden van het jaar kleuren opkomen hier. In mei bloeit alles wat rood is, in juni alles wat roze is, in juli wat wit is. Bij wijze van. Ik weet even niet meer precies hoe het ging. En dat vind ik wel heel mooi. Allemaal kleuren bij elkaar vind ik niet mooi, maar nu hadden we elke maand een andere tuin.
Da's heel mooi, ja! Zo'n beplantingsplan wil een schoonzus voor ons maken, die heeft daar echt kijk op. Zelf heb ik wel favoriete planten en bloemen, die verwerkt ze dan in dat plan. Ik ben echt van de 'plukplanten', ik bedoel planten waarvan je kunt plukken en het geplukte in bloemstukken en boeketten kunt verwerken, dus die komen er bij ons zeker.

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 03 nov 2011 18:59

Waarschijnlijk gaat het toch een architect worden, me pa wou mij al een tuin laten tekenen maar daar heb ik toch niet genoeg kennis voor ;). We hebben een vrij grote voortuin enja het moet wel een beetje bij de stijl van het huis passen. In al de jaren dat wij er wonen is er eigenlijks niets aan gedaan, in de zomer brengen we er wat kleur aan zodat het nog wat lijkt. Het grasveld ziet er niet meer uit, er is duidelijk een metamorfose nodig. Zo'n beplantingsplan is idd mooi, het hele jaar door heb je er dan kleur in. Nu is het in de winter een dorre, kale bende #-o.
Wat de toekomst brengen moge........

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 nov 2011 22:51

Wij zijn al blij dat het huis nu bijna af is. In het voorjaar willen we aan de tuin gaan beginnen. Waarschijnlijk gaan wij die zelf overhoop halen en opnieuw inrichten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 03 nov 2011 23:09

Hier moet ook de tuin nog gedaan worden. Waarschijnlijk wordt dat volgend jaar zomer/najaar. Ik heb al wel ongeveer in mijn hoofd hoe ik het wil hebben. Er komt in ieder geval een pergola, om zo de tuin wat diepte te geven (en om een schommel aan te kunnen hangen :mrgreen: ) Deze wil ik laten begroeien met een framboos. Ook komt er een 'vierkante metertuin', waar we een minimoestuintje in aan kunnen leggen. Verder wordt er vooral veel bestraat, dat is met de kids toch wel het handigst.
Maar eerst... nog een heeeeleboel klusjes in huis te doen ;)

Terug naar “Algemene Zaken”