rafaell schreef:Maar die koos niet voor de zondag. Aangezien het geestelijk is mogen wij het een andere dag doen, het individu waar ik op doelde was een keizer.
De christelijke kerk heeft dit niet alleen overgenomen, maar stond ook aan de basis van dat besluit, anders had Constantijn dit besluit niet genomen. Het is dus geen individueel besluit geweest.
Maar als je vindt dat dit betekent dat je daarvan af kunt wijken, omdat het een individueel besluit is geweest, dan komen er meerdere zaken op de tocht te staan. Je kunt dan ook beargumenteren dat je je niet aan door de canon gebonden zou moeten weten, omdat die deels door een stel rabbijnen in de tweede eeuw genomen is (OT) en voor een ander deel door een aantal bisschoppen een paar eeuwen later. De weg naar de vrijzinnigheid is dan niet lang meer.
rafaell schreef:elbert schreef:Geloof bestaat zowel individueel als gemeenschappelijk. Het 1 bestaat niet zonder het ander. Als gelovige maak je deel uit van het volk van God. Als zodanig heb je het geloof gemeenschappelijk met andere gelovigen. Dat geeft een onderlinge band, verbondenheid en leven samen, waarbij het onmogelijk is, dat een christen op zichzelf zou bestaan.
Juist van het vok van God, dat is iets anders dan een specifieke gemeente! Er is genoeg volk van God dat de zondag anders invult dan de gereformeerde flank van het volk van God. Het geloof heb ik idd gemeenschappelijk met anderen. Maar het belangrijkste is je persoonlijk geloof, zonder dat is er ook geen gemeenschap.
Nee, het is juist andersom. Zonder de gemeenschap (hoe gebrekkig die soms ook mag zijn, dat weet ik ook) had jij middelijkerwijs geen persoonlijk geloof ontvangen. Want God werkt door de verkondiging van het Evangelie in de gemeente en door Zijn Woord (de Bijbel).
rafaell schreef:elbert schreef:Gemeenschap is niet een voorwaarde voor geloof, maar is er wel een noodzakelijke vrucht van. Geloof, hoop en liefde zijn zaken die gemeenschappelijk beleefd worden. Zo ook de rust in God, die samen gevierd en beleefd mag worden.
Maar dat geeft de zondag nog steeds geen bijbelse status aparte, aangezien het gebod geestelijk is is de zondag niet specifiek geheiligd.
Dat is gedeeltelijk waar (de rustdag is niet alleen geestelijk, maar ook concreet: niet werken), maar je ontkomt er niet aan om ook de Bijbelse opdracht om samen met de gemeente God te dienen en te rusten op die dag in praktijk te brengen. Dat sluit individualistische keuzes uit en collectieve keuzes in. Concreet: samen met God en met je gemeente kom je tot een bepaalde vorm van invulling van de rustdag.
rafaell schreef:elbert schreef:Traditie is wat anders dan in eenheid de rustdag vieren. Om dat laatste gaat het. Het vieren van de rustdag in je eentje gaat ten koste van de christelijke eenheid, die gezocht moet worden.
Dat laatste gaat het helemaal niet om, het gaat om of je Jezus mag kennen als je Redder en Zaligmaker. Is christelijke eenheid zoeken anderen verbieden iets op zondag te doen? Als ik met christelijke vrienden naar het zwembad ga zoek ik m.i. ook eenheid. Als het goed is is er altijd eenheid met en liefde naar andere gelovigen. Helaas verkettert men al te vaak mensen die bepaalde, traditionele, regels niet naleven.
Toch is dat verbieden een optie, want je bent geroepen om je aan de tucht en leer van je gemeente onderwerpen. Nu kan die gemeente dwalen of jij kunt dwalen. In elk geval is er dan een gesprek nodig om er samen uit te komen.
Want het is onjuist om enkel te spreken over "alleen God en ik". De Bijbel spreekt over Christus als het hoofd, de Gemeente als Zijn lichaam en individuele christenen als leden van dat lichaam. De kerken die we hier op aarde zien, zijn (in alle gebrokenheid) een gestalte van dat ene lichaam van Christus.
rafaell schreef:Punt blijft dus dat er geen enkele bijbeltekst specifiek de zondag aanwijst als rustdag. Jezus, Paulus of andere personen uit het nieuwe testament hebben dat nooit expliciet gezegd. De enige manier om specifiek de zondag een status aparte te kunnen geven is een flinke dosis inlegkunde. Als we de wet geestelijk op moeten vatten dan heeft de zondag niet meer patent op het zijn van rustdag dan een willekeurige andere dag. Er zijn dus eigenlijk twee mogelijkheden: je neemt het gebod geestelijk en neemt de zaterdag als rustdag óf je neemt het gebod geestelijk en je neemt een willekeurige dag als rustdag, basis voor een status aparte der zondag ontbreekt dus.
Bij alle geboden geldt, dat ze uit liefde gedaan moeten worden. Liefde tot God, liefde tot de gemeente, liefde tot alle mensen. Als je je eigen weg gaat en geen rekening houdt met de gemeente (zelfs al zou ze op dit punt te streng zijn), dan mag je je toch echt afvragen of je invulling van de rustdag nuttig is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)