Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Re: 'Deskundige' /vragen

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 15:51

Mortlach schreef:Je scheidt echter wél bij de daad, neem ik aan.

Sowieso begrijp ik niet dat er nog een christen is die huwelijkstrouw durft te beloven.

Dat valt nog te bezien. Het ligt er maar helemaal aan of er nog een onderlinge relatie mogelijk is. Als het een eenmalige (of kortdurende) kolderieke misstap is dan zou ik daar niet zomaar mijn liefde voor haar aan willen opgeven.

Voor wat betreft die touwbelofte zie ik het probleem niet zo.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 15:59

Chaya schreef:Je weet toch wat er met die wapens bedoeld wordt?

En defensief betekent: verdedigend. Maar de Bijbel roept ons niet op om defensief af te wachten, maar daadwerkelijk actief te zijn, biddend!

Even in een modernere vertaling:

Efeze 6 schreef:10Ten slotte, zoek uw kracht in de Heer, in de kracht van zijn macht. 11Trek de wapenrusting van God aan om stand te kunnen houden tegen de listen van de duivel. 12Onze strijd is niet gericht tegen mensen maar tegen hemelse vorsten, de heersers en de machthebbers van de duisternis, tegen de kwade geesten in de hemelsferen. 13Neem daarom de wapens van God op om weerstand te kunnen bieden op de dag van het kwaad, om goed voorbereid stand te kunnen houden. 14Houd stand, met de waarheid als gordel om uw heupen, de gerechtigheid als harnas om uw borst, 15de inzet voor het evangelie van de vrede als sandalen aan uw voeten, 16en draag bovenal het geloof als schild waarmee u alle brandende pijlen van hem die het kwaad zelf is kunt doven. 17Draag als helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden.

18Laat u bij het bidden leiden door de Geest, iedere keer dat u bidt; blijf waakzaam en bid voortdurend voor alle heiligen.!

Het is alleen maar defensief zoals je ziet. We hoeven, sterker nog, we kunnen niet eens aanvallen! Zelfs het gebed heeft een defensief karakter. De Bijbel roept ons alléén maar op om actief achter Jezus aan te gaan, ons te bekeren. De strijd is al gevoerd, de "nasleep" van deze strijd zijn nog dagelijks voelbaar. Dáár is die wapenrusting nu juist voor.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 17 jul 2015 16:01

Chaya schreef:Ik zou willen zeggen: God wist al van je vóórdat er enig sprake van je was!
Maar heeft God die homoseksuele gevoelens dan in je gelegd?

Wie zou dat anders geweest kunnen zijn denk je?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 17 jul 2015 16:02

@Boanerges
Strijden tegen de zonden wil niet zeggen dat je moet overwinnen.
Er staat in Openbaring dat wie OVERWINT, die zal dit of dat verkrijgen. Openbaring 2vers 7 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie OVERWINT, hem zal Ik te eten geven van de Boom des levens, die midden in het paradijs van God staat. Openbaring 2 vers 11Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie OVERWINT, zal zeker geen schade toegebracht worden door de tweede dood. Openbaring 2 vers 17 Wie oren heeft, laat hij horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Aan wie OVERWINT, zal Ik van het verborgen manna te eten geven, en Ik zal hem een witte steen geven met op die steen een nieuwe naam geschreven, die niemand kent dan wie hem ontvangt.Openbaring 2 vers 26 En wie OVERWINT en wie Mijn werken tot het einde toe in acht neemt, hem zal Ik macht geven over de heidenvolken.Openbaring 3 vers 5Wie OVERWINT, zal bekleed worden met witte kleren en Ik zal zijn naam beslist niet uitwissen uit het boek des levens, maar Ik zal zijn naam belijden voor Mijn Vader en voor Zijn engelen.Openbaring 3 vers 12Wie OVERWINT, hem zal Ik tot een zuil in de tempel van Mijn God maken, en hij zal daaruit niet meer weggaan. En Ik zal de Naam van Mijn God op hem schrijven en de naam van de stad van Mijn God, het nieuwe Jeruzalem, dat neerdaalt uit de hemel, bij Mijn God vandaan, en Mijn nieuwe Naam.Openbaring 3 vers 21Wie OVERWINT, zal Ik geven met Mij te zitten op Mijn troon, zoals ook Ik overwonnen heb, en Mij met Mijn Vader op Zijn troon gezet heb.Openbaring 21 vers 7 Wie OVERWINT, zal alles beërven, en Ik zal voor hem een God zijn en hij zal voor Mij een zoon zijn.
Een praktiserende homoseksueel is net zo "slecht" als iemand die hoogmoedig is of iemand die roddelt.
Als ik naar mezelf kijk, val ik regelmatig in zonden. Alleen het verschil is mijns inziens, of dat je in zonde valt, of dat je volhard in de zonde.
Beiden hebben een strijd te voeren en zullen vaak in herhaling vallen.
Wat is de strijd dan voor iemand die praktiserend homo is, en het praktiseren niet als zonde ziet? Dan is er toch geen strijd meer voor diegene, of het zonde is?
Het een is echter niet zondiger dan het andere.
Waar baseer je deze mening op?
Laatst gewijzigd door xsidd op 17 jul 2015 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 16:04

Cicero schreef:Oke, laten we dan menselijk gezien spreken. De verlangens, de gevoelens van aantrekkingskracht (dat hoeft nog niet eens verliefdheid te zijn) van een single voor een single van het andere geslacht zijn zuiver.

Dat hoeft niet, maar laten we ons even beperken tot een hoofdweg en dan stellen we: die zijn zuiver.
Immers, God schiep man en vrouw, hij heeft hen beide seksuele gevoelens voor elkaar gegeven en de mogelijkheid tot het "maken" van een kind (ik chargeer even)
Cicero schreef:Wat maakt dan dat deze gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht zondig maakt? Als je zegt: de gerichtheid, dan zeg je in feite: de geaardheid is zondig. Toch?

In feite dan wel. Dat is zoals ds Tuinier zegt: een gevolg van de zonde.

Maar eigenlijk schept hij hiermee toch verwarring.
Hij zegt:
Het laatste is zonde. Het eerste gevolg van onze zonde

Een heteroseksuele relatie (of gevoelens) kunnen net zo zondig zijn.
Het één doet niet onder voor het andere.

Volg je het nog? Ik vind het zelf ook best ingewikkeld.

Ik wil je even een vraagstuk voorleggen: (waar gebeurd)
Mijn neef, gehuwd, 3 kindjes, werd verliefd op een man en zij zijn dus gescheiden. Hij is kortgeleden getrouwd met een man, helemaal gelukkig, maar hij heeft ook het geloof en de kerk verlaten.
Hij heeft echt een kompleet nieuw leven.
Wat is nu zijn grootste zonde denk jij?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 16:27

Cicero schreef:Oke, laten we dan menselijk gezien spreken. De verlangens, de gevoelens van aantrekkingskracht (dat hoeft nog niet eens verliefdheid te zijn) van een single voor een single van het andere geslacht zijn zuiver.

Chaya schreef:Dat hoeft niet, maar laten we ons even beperken tot een hoofdweg en dan stellen we: die zijn zuiver.
Immers, God schiep man en vrouw, hij heeft hen beide seksuele gevoelens voor elkaar gegeven en de mogelijkheid tot het "maken" van een kind (ik chargeer even)
Oke.
Cicero schreef:Wat maakt dan dat deze gevoelens voor iemand van hetzelfde geslacht zondig maakt? Als je zegt: de gerichtheid, dan zeg je in feite: de geaardheid is zondig. Toch?

In feite dan wel. Dat is zoals ds Tuinier zegt: een gevolg van de zonde.

Maar eigenlijk schept hij hiermee toch verwarring.
Hij zegt:
Het laatste is zonde. Het eerste gevolg van onze zonde

Een heteroseksuele relatie (of gevoelens) kunnen net zo zondig zijn.
Het één doet niet onder voor het andere.

Volg je het nog? Ik vind het zelf ook best ingewikkeld.

Nou, ik zie wel een probleem hier. Wat je hier in feite zegt, dat op zich normale menselijke gevoelens (seksuele aantrekkingskracht) door een gevolg van de zonde zonde worden. Maar dat is vreemd. Want bijv. gehandicapt zijn is ook een gevolg van de zonde. Is het gedrag van iemand met Gilles de la Tourette, die door een gevolg van de zonde steeds onkuise taal en vloeken uitslaat, ook zonde? Zal God dat zo iemand aanrekenen?

(Voor de duidelijkheid: ik bevraag slechts het reformatorische paradigma hier.)
Ik wil je even een vraagstuk voorleggen: (waar gebeurd)
Mijn neef, gehuwd, 3 kindjes, werd verliefd op een man en zij zijn dus gescheiden. Hij is kortgeleden getrouwd met een man, helemaal gelukkig, maar hij heeft ook het geloof en de kerk verlaten.
Hij heeft echt een kompleet nieuw leven.
Wat is nu zijn grootste zonde denk jij?
Weet ik veel. Ik heb daar niet zo'n sterke mening over.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 17 jul 2015 16:40

Cicero schreef:Nou, ik zie wel een probleem hier. Wat je hier in feite zegt, dat op zich normale menselijke gevoelens (seksuele aantrekkingskracht) door een gevolg van de zonde zonde worden. Maar dat is vreemd. Want bijv. gehandicapt zijn is ook een gevolg van de zonde. Is het gedrag van iemand met Gilles de la Tourette, die door een gevolg van de zonde steeds onkuise taal en vloeken uitslaat, ook zonde? Zal God dat zo iemand aanrekenen?

(Voor de duidelijkheid: ik bevraag slechts het reformatorische paradigma hier.)

Uhm, eh ik ben de woordvoerster hiervan? #-o

Nee dat zal God hem niet aanrekenen denk ik. Dit ligt in dezelfde lijn als iemand met dementie die opeens gaat vloeken.
Die vloeken zitten in ons allemaal, daar ben ik van overtuigd, er ligt slechts een dun laagje beschaving op. Bij de één iets dikker dan de andere.
Ik vloek wel eens in mijn droom. Vreselijk is dat. Geen idee waar dat vandaan komt. Maar ik ben in die droom dan wel ontzettend boos. :?

Handicap en ziekte zijn inderdaad een gevolg van de zondeval. Er is geen volmaaktheid op deze aarde.
Cicero schreef:Weet ik veel. Ik heb daar niet zo'n sterke mening over.

Okay. Sommigen vonden het homo-worden/zijn erger dan het feit dat hij zijn vrouw en kinderen verliet.
Anderen vonden het veel erger dat hij zijn geloof had losgelaten (maar was het dan wel waar geloof?)

Ik vroeg je dit om een voorbeeld te geven hoe ingewikkeld het is. In onze ogen is de ene zonde erger dan de andere, maar zo ziet God dat niet.

Ik denk dat we ook niet moeten gaan vragen: wat rekent God nu zwaarder aan, dit of dat?
We zijn allen schuldig, ook al leef je voor het oog van de mensen netjes, trouw en vroom.

Maar ik durf niet te zeggen dat God homofiele gevoelens in iemand gelegd heeft, met als doel hem alleen een leven vol strijd aan te bieden.
God legt iemand soms wel een zwaar kruis op, zwaarder dan gemiddeld.
Het zit in de mens denk ik, om dat kruis zo snel mogelijk af te schudden.
Of een oplossing te bedenken om dat kruis heel licht te maken.
Maar is dat Bijbels?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 16:45

xsidd schreef:Er staat in Openbaring dat wie OVERWINT enz.....

Moet je om te overwinnen dan aanvallen? Wij zijn IN CHRISTUS méér dan overwinnaars geworden. Houd je dus aan Hem vast dan heb je de overwinning aan jou kant. de strijd IS al geleverd en de overwinning IS al behaald!

xsidd schreef:Als ik naar mezelf kijk, val ik regelmatig in zonden. Alleen het verschil is mijns inziens, of dat je in zonde valt, of dat je volhard in de zonde.

Schei toch uit met die retoriek! Jij blijft van nature in de zonde liggen en volhard er net zo goed in! Met de zondeval is ons DNA bij wijze van spreken veranderd. Daar kun je tegen proberen te vechten maar dat lukt je nooit! Een belachelijk voorbeeld: Iemand met het syndroom van Down kan toch ook het ontbrekende chromosoom niet aanvullen door zich heel hard in te spannen en er naar te streven?
Door je op deze manier op te stellen en een verschil te maken tussen in zonden vallen en erin volharden zet je jezelf boven een ander. En wat is nou eigenlijk het verschil.....heb je voor zonden waarin je volhard méér genade nodig?

xsidd schreef:Wat is de strijd dan voor iemand die praktiserend homo is, en het praktiseren niet als zonde ziet? Dan is er toch geen strijd meer voor diegene, of het zonde is?

Das waar. Wanneer je het Woord van God loslaat dan zul je het geen zonde meer willen noemen. Volgens Gods Woord is het dat wel. Dat heb ik niet verzonnen maar daarmee spreek ik alleen Gods Woord na. Maar begrijp mij goed: Ik voel mij geen haar beter dan wie dan ook!

xsidd schreef:Waar baseer je deze mening op? (Het een is echter niet zondiger dan het andere.)

Zonde doen betekent: Missen van het doel. Of je nu een grote zonde doet (wat is groot?) of een kleine (wat is klein?) je mist ermee het doel namelijk dat je geweld doet aan je opdracht om Beeld van God te zijn. En hoe minuscuul de zonde ook is, doordat je zonde doet kun je niet bij God komen. Er is altijd genade nodig. Dat maakt elke overtreding gelijk.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 16:49

Chaya schreef:Wat is nu zijn grootste zonde denk jij?

Bijzonder onzinnige en verwerpelijke vraag. Hierin ligt namelijk opgesloten dat JIJ (of degene die de vraag beantwoordt) daar over zou kunnen oordelen. Wat maak je jezelf op dat gebied wijs?? Ik zou maar wat minder hoogmoedig zijn.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 16:54

Chaya schreef:Anderen vonden het veel erger dat hij zijn geloof had losgelaten (maar was het dan wel waar geloof?)

Ook weer zo'n afschuwelijke opvatting. Hoe haalt een zondaar het in zijn hoofd om de echtheid van andermans geloof te betwijfelen?

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 16:58

Chaya schreef:Nee dat zal God hem niet aanrekenen denk ik. Dit ligt in dezelfde lijn als iemand met dementie die opeens gaat vloeken.
Die vloeken zitten in ons allemaal, daar ben ik van overtuigd, er ligt slechts een dun laagje beschaving op. Bij de één iets dikker dan de andere.
Ik vloek wel eens in mijn droom. Vreselijk is dat. Geen idee waar dat vandaan komt. Maar ik ben in die droom dan wel ontzettend boos. :?

Handicap en ziekte zijn inderdaad een gevolg van de zondeval. Er is geen volmaaktheid op deze aarde.

Oke, dus een gevolg van de zonde dat een bepaald gedrag tot gevolg heeft waar diegene niets aan kan doen, rekent God diegene niet aan.

Maar hoe zit het dan bij homo's? Als we dezelfde lijn volgen, dan is het zo dat de homomeseksuele geaardheid (gevolg van de zonde) automatisch tot gevolg heeft dat de op zich zuivere gevoelens van aantrekkingskracht anders gericht zijn. Daar kan diegene niets aan doen. Rekent God dat diegene dan wel aan, of niet? Als we dezelfde lijn volgen niet dus.

Cicero schreef:Het zit in de mens denk ik, om dat kruis zo snel mogelijk af te schudden.
Of een oplossing te bedenken om dat kruis heel licht te maken.
Maar is dat Bijbels?
Het zit ook in de mens om het zichzelf lastig te maken. Er zijn genoeg mensen die overal een probleem van maken, altijd klagen en jammeren, anderen het leven zuur maken en zo zichzelf, etcetera. Het is dus ook niet per se Bijbels om alles zo zwaar mogelijk te maken.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 17:16

Cicero schreef:Maar hoe zit het dan bij homo's? Als we dezelfde lijn volgen, dan is het zo dat de homomeseksuele geaardheid (gevolg van de zonde) automatisch tot gevolg heeft dat de op zich zuivere gevoelens van aantrekkingskracht anders gericht zijn. Daar kan diegene niets aan doen. Rekent God dat diegene dan wel aan, of niet? Als we dezelfde lijn volgen niet dus.

Nee, God rekent een homo zulke gevoelens zéker niet aan. Daar kan een homo vanwege de zondeval zelf namelijk niks aan doen. Maar dat geldt alleen maar wanneer de homo in kwestie bij God terecht wil komen. Wanneer hij erkent en belijdt dat zijn gerichtheid haaks staat op wat God met een mens bedoeld heeft. En daar ga ik weer.......dat geldt ook voor een hetero. Ook die moet erkennen dat zijn gerichtheid niet is zoals God een mens heeft bedoeld. Daarin verschillen homo's en hetero's dus in niets van elkaar. God houdt van allebei even veel......mits ze erkennen dat Hij God is en ze Zijn genade nodig hebben.

Ik voel de volgende vraag al weer aankomen: Hoe zit het dan met hen wiens geestelijke vermogens zo verduisterd zijn dat ze zich niet naar God kunnen keren? Gehandicapten, dementerenden enzo.....
Ik heb geen idee. Wat ik wél weet is dat de AARD van God zo is dat Hij in liefde naar de mensheid omziet, zelfs Zijn eigen Zoon niet voor haar heeft gespaard. Ik laat het in Zijn hand en heb daarbij de verwachting dat Hij nog VEEEEEEEEL barmhartiger zal zijn dan dat wij ooit maar zouden kunnen bedenken.

Cicero schreef: Het is dus ook niet per se Bijbels om alles zo zwaar mogelijk te maken.

AMEN, AMEN, AMEN!

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 17 jul 2015 17:24

Boanerges schreef:Nee, God rekent een homo zulke gevoelens zéker niet aan. Daar kan een homo vanwege de zondeval zelf namelijk niks aan doen.
Dus je bent het niet eens met ds. Tuinier, want je praat homofiele gevoelens goed!

Maar dat geldt alleen maar wanneer de homo in kwestie bij God terecht wil komen. Wanneer hij erkent en belijdt dat zijn gerichtheid haaks staat op wat God met een mens bedoeld heeft. En daar ga ik weer.......dat geldt ook voor een hetero. Ook die moet erkennen dat zijn gerichtheid niet is zoals God een mens heeft bedoeld. Daarin verschillen homo's en hetero's dus in niets van elkaar. God houdt van allebei even veel......mits ze erkennen dat Hij God is en ze Zijn genade nodig hebben.
Tja, ik vind dit nogal extreem en heb geen zin om er verder op te reageren.

Boanerges
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Boanerges » 17 jul 2015 17:43

Cicero schreef: Dus je bent het niet eens met ds. Tuinier, want je praat homofiele gevoelens goed!

Jammer dat het een spelletje "woordje-vangen" wordt op deze manier. Ik praat namelijk niks goed. Ik maak homoseksuele gevoelens slechts gelijk aan alle andere zonden.

Cicero schreef:Tja, ik vind dit nogal extreem en heb geen zin om er verder op te reageren.

Daar snap ik nou niks van. Ik probeer juist de extremiteit te vermijden. Maar goed, we laten het hier dus bij.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 17 jul 2015 18:23

Boanerges schreef:Jammer dat het een spelletje "woordje-vangen" wordt op deze manier. Ik praat namelijk niks goed. Ik maak homoseksuele gevoelens slechts gelijk aan alle andere zonden.

Weet je wat nou zo jammer is alleen? Dat in de praktijk alleen homo's hierop worden aangesproken. De hetero is net zo zondig, prima, maar die krijgt felicitaties als hij/zij aankondigt te willen trouwen; niemand stelt vragen bij wat hij/zij in de slaapkamer doen; niemand reduceert hun relatie tot plat lichamelijk.

In theorie zijn de zonden misschien gelijk, maar in de praktijk is daar weinig van te merken. Natuurlijk zijn er ook wel hetero-excessen zoals hoererij en overspel die worden benoemd, maar ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat de meeste hetero's geloven dat ze het 'goed' doen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “RefoWeb”