pindas83 schreef:Ik eigenlijk best wel. Ik heb nu al van dichtbij gezien dat meerdere volledig gevaccineerde mensen van middelbare leeftijd besmet zijn (en er gelukkig niet doodziek van zijn).
Blijkbaar helpt het vaccin bar weinig tegen besmet raken?! Ik dacht dat dat stiekem een beetje de bedoeling was van dat prikje, maar kan aan mij liggen.
Het zal wel zo werken dat je wel gewoon besmet raakt en ziek wordt maar niet zo ziek dat je dood gaat...eigenlijk dus wat het in veel gevallen was voordat er een vaccin beschikbaar was...
Die cijfers zijn gewoon bekend. Rond de 90%, iets lager bij Deltavariant bij Pfizer en 60-70 procent bij Janssen. Dus het beschermt aardig maar niet 100% dus gevaccineerd zijn en positief testen kan nog steeds. Bij Janssen is die kans nog een stuk groter.
Daarnaast is het overoverovergrote deel van de besmetting onder jongeren tot een jaar of 30 waarvan sommigen nog niet gevaccineerd zijn en de rest recent (dus lagere bescherming) en nog maar 1x (ook lagere bescherming) en de vaccinatiegraad ook wat lager is.