Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2021 19:25

pindas83 schreef:Ik eigenlijk best wel. Ik heb nu al van dichtbij gezien dat meerdere volledig gevaccineerde mensen van middelbare leeftijd besmet zijn (en er gelukkig niet doodziek van zijn).
Blijkbaar helpt het vaccin bar weinig tegen besmet raken?! Ik dacht dat dat stiekem een beetje de bedoeling was van dat prikje, maar kan aan mij liggen.
Het zal wel zo werken dat je wel gewoon besmet raakt en ziek wordt maar niet zo ziek dat je dood gaat...eigenlijk dus wat het in veel gevallen was voordat er een vaccin beschikbaar was... :-k

Die cijfers zijn gewoon bekend. Rond de 90%, iets lager bij Deltavariant bij Pfizer en 60-70 procent bij Janssen. Dus het beschermt aardig maar niet 100% dus gevaccineerd zijn en positief testen kan nog steeds. Bij Janssen is die kans nog een stuk groter.

Daarnaast is het overoverovergrote deel van de besmetting onder jongeren tot een jaar of 30 waarvan sommigen nog niet gevaccineerd zijn en de rest recent (dus lagere bescherming) en nog maar 1x (ook lagere bescherming) en de vaccinatiegraad ook wat lager is.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 08 jul 2021 19:44

Marnix schreef:Een beetje maar vooral het heropenen van disco’s en andere evenementen waarbij je met een negatieve test of vaccinatie direct naartoe mocht was niet zo handig. Vorig jaar daalde het aantal besmettingen hard in de zomer maar toen stonden we ook niet tegen elkaar aangepropt in disco’s te zweten :shock:

Ja best wel bijzonder hé

Maar zolang de besmette mensen gewoon thuis kunnen blijven en de oudjes/kwetsbare met vaccin er niet te ziek van worden is er toch weinig aan de hand :-k

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 08 jul 2021 20:10

Marnix schreef:Een beetje maar vooral het heropenen van disco’s en andere evenementen waarbij je met een negatieve test of vaccinatie direct naartoe mocht was niet zo handig. Vorig jaar daalde het aantal besmettingen hard in de zomer maar toen stonden we ook niet tegen elkaar aangepropt in disco’s te zweten :shock:

Ik lees net een persbericht van de UK Games Expo, de grootste bordspellenbeurs van het VK met 25.000 bezoekers in 2019. Dat bericht houdt in principe in dat als de Britse regering op 19 juli de maatregelen opheft, UKGE ook geen enkele maatregel meer oplegt. Geen mondkapjes, geen toegangstests. Er zijn wat handontsmettingspalen en de gangpaden zijn 4 meter breed. Ook de open tafels zijn ietwat ruimer gemaakt zodat je daar niet op een mutje zit, maar hoe je sociale afstand wilt houden terwijl je kaarten of dobbelstenen aan elkaar doorgeeft.... geen idee.

En dat in een land waarin het aantal dagelijkse gevallen de afgelopen maand is ver-zes-voudigd!

Hier in Canada is het aantal gevallen voor het hele land gedaald tot ongeveer 500. Best goed voor 38 miljoen inwoners. Hopelijk blijft het zo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 08 jul 2021 21:21

lammetje schreef:Ja best wel bijzonder hé

Maar zolang de besmette mensen gewoon thuis kunnen blijven en de oudjes/kwetsbare met vaccin er niet te ziek van worden is er toch weinig aan de hand :-k

Punt is alleen dat veel tieners 45+ ouders hebben die nog niet volledig zijn gevaccineerd. Na vaccinatie duurt het ook nog twee weken voordat je volledig beschermd bent.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jul 2021 22:14

lammetje schreef:Ja best wel bijzonder hé

Tja maar veel mensen zijn nog niet of niet volledig gevaccineerd, sommigen willen het ook niet. Dus je wil nog steeds geen hoge besmettingscijfers. En in andere landen zijn ze nog minder ver en als ze grenzen dichtgooien heeft dat financiele gevolgen, mogelijk ook gevolgen voor mensen die buiten Nederland op vakantie willen en daar na 16 maanden coronamaatregelen erg aan toe zijn. Je wil dus alsnog de besmettingscijfers wat laag houden.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 jul 2021 06:53

Mortlach schreef:En dat in een land waarin het aantal dagelijkse gevallen de afgelopen maand is ver-zes-voudigd!
Het is ook het land wat zo'n beetje het meest gevaccineerd is van heel Europa en wat geen significante verhoging van het sterftecijfer laat zien.
Je kunt natuurlijk "maatregelen, maatregelen, maatregelen" roepen, de vraag is of het veel uitmaakt.
Het virus wordt endemisch en dat betekent dat we ermee door moeten leven. Ik kan me wel voorstellen dat het kabinet vanavond een aantal binnenactiviteiten (disco's, bars e.d.) sluit omdat daar de meeste besmettingen optreden, maar een volledige lockdown? Ik zie daar het nut niet van in.

Overigens is onze minister van Volksgezondheid weer de bocht uitgevlogen met zijn "of je laat je vaccineren, of je wordt ziek" uitspraak. Want je kunt ook ziek worden als je gevaccineerd bent (hoewel over het algemeen minder ernstig) en je kunt ook immuun zijn als je niet gevaccineerd bent (zeker als je al ziek bent geweest). Het is het "vaccineer of anders" verhaal wat mensen angst moet aanjagen om vooral de prik te nemen.
Het zou me een lief ding waard zijn als de overheid minder sturend, manipulerend en bevoogdend zou zijn en meer dienstbaar. Met dienstbaar bedoel ik: "hier zijn vaccins tegen het virus, daar zitten voor- en nadelen aan, we denken dat de voordelen ruimschoots opwegen tegen de nadelen en daarom hebben we er voldoende van ingekocht, maar we laten het aan u, de burger, over om te bepalen of u die prik ook daadwerkelijk wilt nemen."
Maar nee, de boodschap is nu: "u moet eigenlijk die prik nemen, want anders wordt u ziek of erger en is het feitelijk uw eigen domme schuld".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2021 08:04

elbert schreef:Het is ook het land wat zo'n beetje het meest gevaccineerd is van heel Europa en wat geen significante verhoging van het sterftecijfer laat zien.
Je kunt natuurlijk "maatregelen, maatregelen, maatregelen" roepen, de vraag is of het veel uitmaakt.
Het virus wordt endemisch en dat betekent dat we ermee door moeten leven. Ik kan me wel voorstellen dat het kabinet vanavond een aantal binnenactiviteiten (disco's, bars e.d.) sluit omdat daar de meeste besmettingen optreden, maar een volledige lockdown? Ik zie daar het nut niet van in.

Volgens mij is er ook niemand hier die weer een nieuwe lockdown wil. Het lijkt mij verstandig om “toegang zonder testen” even stop te zetten totdat iedereen die gevaccineerd wil worden dat ook is, 2x (voor nu) of na Janssen een paar weken wachten.

Overigens is onze minister van Volksgezondheid weer de bocht uitgevlogen met zijn "of je laat je vaccineren, of je wordt ziek" uitspraak. Want je kunt ook ziek worden als je gevaccineerd bent (hoewel over het algemeen minder ernstig) en je kunt ook immuun zijn als je niet gevaccineerd bent (zeker als je al ziek bent geweest). Het is het "vaccineer of anders" verhaal wat mensen angst moet aanjagen om vooral de prik te nemen.
Het zou me een lief ding waard zijn als de overheid minder sturend, manipulerend en bevoogdend zou zijn en meer dienstbaar.[/quote]

Haaibaai
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Haaibaai » 09 jul 2021 08:35

Volgens mij is er ook niemand hier die weer een nieuwe lockdown wil.

Alleen die gaat er wel komen maar voor de ontkenners van deze pandemie is er niets aan de hand;maar in realitiet is men op weg naar code ROOD. :frown:
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 09 jul 2021 10:33

we zullen ermee moeten leren leven, maar wel bedenken hoe we het precies in de zorg op gaan lossen

zolang er geen overstromingen zijn dan is het prima maar die golven zoals eerder dat is niet vol te houden

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 09 jul 2021 15:48

Gisteren tweede prik Moderna gehad. Het verschil in de ervaring was enorm. Waar voor de eerste prik iedereen nog in volledige PPE-pakken liep, was nu een mondkapje en een plexiglas scherm voldoende. Even 15 minuten wachten om te zien hoe je erop reageert en hopla, weer naar huis.

Vandaag voel ik het wel een beetje, moet ik zeggen. De spierpijn in mijn rug kan ik me in ieder geval niet herinneren van de eerste keer, dus dat lijkt nieuw. Aan de andere kant, als het daar bij blijft, heb ik niks te klagen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jul 2021 07:03

Ik noem even een paar dingen:
- Fieldlabs, die test evenementen die vele miljoenen kostten en die moesten aantonen dat het veilig was om in grote groepen feest te vieren, die blijken dus nu weggegooid geld te zijn? Want degenen die nu besmet raken zijn bijna uitsluitend jongeren bij die feestjes.
- Testen voor toegang: goed idee toch? Nee, toch niet: het is een enorme flop. Jongeren bleken natuurlijk heel creatief in het omzeilen ervan en ik kan ze niet eens ongelijk geven. Maar dat komt omdat ik zwaar bevooroordeeld ben tegen dat hele testen voor toegang idee.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 10 jul 2021 07:23

elbert schreef:Ik noem even een paar dingen:
- Fieldlabs, die test evenementen die vele miljoenen kostten en die moesten aantonen dat het veilig was om in grote groepen feest te vieren, die blijken dus nu weggegooid geld te zijn? Want degenen die nu besmet raken zijn bijna uitsluitend jongeren bij die feestjes.
- Testen voor toegang: goed idee toch? Nee, toch niet: het is een enorme flop. Jongeren bleken natuurlijk heel creatief in het omzeilen ervan en ik kan ze niet eens ongelijk geven. Maar dat komt omdat ik zwaar bevooroordeeld ben tegen dat hele testen voor toegang idee.

Fieldlabs hoefden niet aan te tonen dat het veilig was om in grote groepen feest te vieren. Het zijn onderzoeken die erop gericht waren (en zijn, er lopen nog onderzoeken) of en hoe je grotere evenementen zou kunnen organiseren. De hierbij betrokken onderzoekers zijn juist gefrustreerd omdat de resultaten van die onderzoeken door het kabinet genegeerd worden.

Testen voor toegang is nauwelijks van de grond gekomen. De slogan “we gaan dansen met Jansen” moest gelanceerd worden terwijl het systeem daar niet klaar voor was. Daarbij komt: het zit diep in ons DNA dat mensen op zoek zijn naar ‘hoe kan ik een regel omzeilen’. Niet alleen jongeren doen dat.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 10 jul 2021 07:31

Erik1960 schreef:Fieldlabs hoefden niet aan te tonen dat het veilig was om in grote groepen feest te vieren. Het zijn onderzoeken die erop gericht waren (en zijn, er lopen nog onderzoeken) of en hoe je grotere evenementen zou kunnen organiseren. De hierbij betrokken onderzoekers zijn juist gefrustreerd omdat de resultaten van die onderzoeken door het kabinet genegeerd worden.
De onderzoekers concludeerden dat er "veel meer mensen bij aanwezig konden zijn dan in de routekaart van de overheid stond". Dat de randvoorwaarden totaal genegeerd zijn (ventilatie, mondkapjes, bezoekersstromen) klopt, maar toont wel aan dat die Fieldlabs dus weinig zinvol waren. Want wat heb je aan onderzoeken als die straal genegeerd worden?
Erik1960 schreef:Testen voor toegang is nauwelijks van de grond gekomen. De slogan “we gaan dansen met Jansen” moest gelanceerd worden terwijl het systeem daar niet klaar voor was. Daarbij komt: het zit diep in ons DNA dat mensen op zoek zijn naar ‘hoe kan ik een regel omzeilen’. Niet alleen jongeren doen dat.
Die "dansen met Jansen" slogan is een typische communicatie-faal. Het wilde jongeren aansporen om zich te vaccineren, zodat ze uit konden gaan. Bovendien werd er mee aangegeven dat jongeren meteen na die prik de dansvloer opkonden (onjuist, dat vaccin heeft 2 weken nodig om werkzaam te zijn). De minister van VGZ zal wel gedacht hebben: "goede slogan en bovendien goed nieuws zo vlak voor de vakantie". Geen van beide bleken waar.

Haaibaai
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Haaibaai » 10 jul 2021 11:35

De minister van VGZ zal wel gedacht hebben: "goede slogan en bovendien goed nieuws zo vlak voor de vakantie". Geen van beide bleken waar.

Voorts de eerste jongeren zijn al opgenomen in het zieken huis in Vlaanderen in NL zal het snel volgen.
En dan zijn er die zeggen men kan gewoon op vacantie en ontkennen gewoon dat er een corona pandemie is
Voor dat men een maand verder is is alles weer een groot deel van de samenleving op slot met dank aan de corona ontkenners. ](*,) ](*,) =;
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Erik1960
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Erik1960 » 10 jul 2021 12:14

elbert schreef:De onderzoekers concludeerden dat er "veel meer mensen bij aanwezig konden zijn dan in de routekaart van de overheid stond". Dat de randvoorwaarden totaal genegeerd zijn (ventilatie, mondkapjes, bezoekersstromen) klopt, maar toont wel aan dat die Fieldlabs dus weinig zinvol waren. Want wat heb je aan onderzoeken als die straal genegeerd worden?

Dat kun je de onderzoekers natuurlijk niet verwijten. En het onderzoek ook niet.
Niemand kan vluchten voor zijn eigen hart. Daarom is het beter te luisteren naar wat het zegt (Paolo Coelho, De Alchemist)

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”