Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2021 22:59

Chaya schreef:Het komt nogal cynisch over. Met een zekere angst.

Gesprekken als deze zouden toch zo veel prettiger verlopen als we elkaar niet ongegrond gaan diagnosticeren met allerlei angsten.

Ik heb een docuserie gezien van het Maxima centrum, kinderoncologie.

En weet je wat dat centrum niet (meer) heeft? Een polio-afdeling!

Afbeelding

Even een zijsprongetje naar mijn hobby: wist je dat het spel Candyland is ontwikkeld voor poliopatiënten in een ijzeren long?

Het is een klassiek spel uit eind jaren '40 dat tegenwoordig nogal wat aan charme heeft ingeboet, maar het heeft met name in Amerika dezelfde bekendheid als Monopolie. De reden dat het niet meer hoog wordt gewaardeerd, is dat het nauwelijks een spel is zoals men dat nu ziet. Bewegen gebeurt via kaartjes die van tevoren zijn geschud en een voor een worden afgelegd. Je hebt er dus 0 invloed meer op de uitkomst zodra het spel begonnen is. Maar ik las dat dat dus juist met opzet gedaan is; iemand in een ijzeren long kan geen dobbelstenen rollen of zelf kaartjes trekken of iets dergelijks. Het gaat om vormen en kleuren herkennen; iets dat te doen is als je op je rug ligt en alles via een spiegel moet kunnen zien. En zo zijn er meer ontwerp-elementen die alleen te begrijpen zijn in de context van polio-herstel en ijzeren longen.

Ik vind dat persoonlijk ontzettend fascinerend dat zelfs toen al spellen therapeutisch werden ingezet. Maar dus ook dat er voldoende 'vraag' was om een spel te ontwikkelen en massaal in de markt te zetten. Het verkoopt nog steeds ongeveer een miljoen exemplaren per jaar, hoewel gelukkig niet meer om poliopatiëntjes te ondersteunen.

Elke dag! sterven daar 2 kinderen aan een niet te voorkomen aandoening, nl. kanker.

Als we een kindje mogen krijgen, zouden we - als ouders - niets liever willen dan hen behoeden en beschermen tegen alle gevaren en ziekten.
Maar dat kan helaas niet.
We kunnen trachten, middels vaccinaties, een halt toeroepen.
Meer is het niet.

Niet tegen alle gevaren en ziekten, maar wel tegen polio, de bof, het hele rijtje. Lijkt me een zegen. Ik zeg het oprecht met alle respect voor jou, dat weet je, maar het is een denkbeeld waar ik echt niets van begrijp "Omdat we niet tegen ALLES kunnen beschermen, kunnen we net zo goed helemaal niet beschermen"; meestal kan ik me in ieder geval in theorie voorstellen hoe iemand een bepaald denkbeeld aanhangt, maar deze is voor mij echt ongrijpbaar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 02 jul 2021 23:05

pindas83 schreef:Ik zal direct je gelijk maar bevestigen, dan hoef je niet zo lang op te blijven.
Mortlachs technische verhaal over hoe volstrekt betrouwbaar en ongevaarlijk de vaccins zouden zijn neem ik voor kennisgeving aan.
Misschien klopt het wel, maar misschien ook niet. Er is niemand die het met 100% zekerheid kan zeggen of, en in welke mate er sprake is van een lange termijn effect.
Ik voel me niet geroepen om gevaccineerd te worden, het risico van Corona afwegend tegen een vaccin wat nog geen jaar gebruikt wordt.
Als dat een volstrekt belachelijke gedachtegang is dan is dat maar zo....

Het poliovaccin is in 1955 ontwikkeld en in 1960 massaal in gebruik genomen. De kinderen die destijds als eersten zijn gevaccineerd, zijn nu dus tussen de 60 en de 70. Maar niemand weet of zo'n vaccin misschien na 75 jaar wel iets verschrikkelijks veroorzaakt. Dus toch maar niet doen? Ga je ook met je corona-vaccin wachten tot het jaar 2080?

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 02 jul 2021 23:37

Mortlach schreef:Het poliovaccin is in 1955 ontwikkeld en in 1960 massaal in gebruik genomen. De kinderen die destijds als eersten zijn gevaccineerd, zijn nu dus tussen de 60 en de 70. Maar niemand weet of zo'n vaccin misschien na 75 jaar wel iets verschrikkelijks veroorzaakt. Dus toch maar niet doen? Ga je ook met je corona-vaccin wachten tot het jaar 2080?

Ja zoiets. Voor mezelf de afweging makend zie ik er weinig nut in. Wanneer ik tot een andere groep zou behoren zou dat een ander verhaal kunnen zijn. Dat is alles.

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 02 jul 2021 23:39

Mortlach schreef:Gesprekken als deze zouden toch zo veel prettiger verlopen als we elkaar niet ongegrond gaan diagnosticeren met allerlei angsten.

Moet je horen wie het zegt:
Mortlach schreef:Waarom ben jij zo bang voor het vaccin?

Enz..
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 03 jul 2021 00:03

Dorpeling schreef:Moet je horen wie het zegt:

Enz..

Sorry, je vergat blijkbaar een relevant stukje te citeren waar het een reactie op was.

Dorpeling schreef:Waarom ben je uberhaupt zo bang voor die mutaties?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 08:58

Angst, volgens mij is iedereen bang. Waarom doen we er anders alles aan om gezond te blijven? In leven te blijven? Angst voor pijn, ziekte, je kinderen kwijt te raken, je kinderen los te moeten laten als je zelf komt te overlijden. En angst is gezond. Zolang het binnen het kader blijft.

Ik laat me niet vaccineren omdat ik inderdaad een gezonde angst heb voor de mogelijkheid van eventuele bijwerkingen, maar vooral ook omdat ik de noodzaak niet inzie voor een jong, gezond persoon die corona heeft gehad en zonder al te veel problemen weer is genezen. En ik vraag me nog steeds af of dit de beste oplossing is. De tijd zal het leren.

De angst voor bijwerkingen zou blijven, maar als corona voor mij wel gevaarlijk was denk ik dat ik het vaccin al lang gehad zou hebben. Want dan weeg je 2 angsten tegen elkaar af.

Iedereen die zegt niet bang te zijn voor corona maar wel een vaccin neemt, die liegt in mijn ogen. Als je niet bang bent heb je ook geen vaccin nodig.
Als je het voor een ander doet, voor bv groeps Immuniteit, ben je dus bang dat het anders niet bereikt wordt. Of dat er iemand door jou toedoen ziek wordt door mogelijk geen vaccin kan of waarbij het niets doet. Deze angst is hetzelfde als blij, boos en verdrietig. Waarom zou je dat willen ontkennen. Ben je soms bang dat je weggezet wordt als zielig persoon als je bang ben?

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 03 jul 2021 09:21

Overigens, de uitleg van Mortlach klinkt misschien heel goed, maar er is niemand die kan garanderen dat er niets gebeurd door het mrna. De kans is zeer klein, hoogst onwaarschijnlijk. Maar niet 0!

https://www.ntvg.nl/artikelen/nieuws/ge ... k/volledig

En artsencollectief is toch ook niet gek? Zitten ruim 1500 medici bij aangesloten.
Voor kwetsbare en risicogroepen prima, maar niet de hele wereld... Dat is hun visie en ik deel hem.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 03 jul 2021 09:58

lammetje schreef: De kans is zeer klein, hoogst onwaarschijnlijk. Maar niet 0!

iedere keer dat je boodschappen gaat doen is de kans groter om aangereden te worden or andere ongevallen te overkomen dan het risico van de vaccins ... stop je ook met boodschappen?...
Oh wacht, ook niet thuisblijven, want in huis gebeuren nog veel meer ongelukken.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 jul 2021 10:49

lammetje schreef:Angst, volgens mij is iedereen bang. Waarom doen we er anders alles aan om gezond te blijven? In leven te blijven? Angst voor pijn, ziekte, je kinderen kwijt te raken, je kinderen los te moeten laten als je zelf komt te overlijden. En angst is gezond. Zolang het binnen het kader blijft.

Ik laat me niet vaccineren omdat ik inderdaad een gezonde angst heb voor de mogelijkheid van eventuele bijwerkingen, maar vooral ook omdat ik de noodzaak niet inzie voor een jong, gezond persoon die corona heeft gehad en zonder al te veel problemen weer is genezen. En ik vraag me nog steeds af of dit de beste oplossing is. De tijd zal het leren.

De angst voor bijwerkingen zou blijven, maar als corona voor mij wel gevaarlijk was denk ik dat ik het vaccin al lang gehad zou hebben. Want dan weeg je 2 angsten tegen elkaar af.

Iedereen die zegt niet bang te zijn voor corona maar wel een vaccin neemt, die liegt in mijn ogen. Als je niet bang bent heb je ook geen vaccin nodig.
Als je het voor een ander doet, voor bv groeps Immuniteit, ben je dus bang dat het anders niet bereikt wordt. Of dat er iemand door jou toedoen ziek wordt door mogelijk geen vaccin kan of waarbij het niets doet. Deze angst is hetzelfde als blij, boos en verdrietig. Waarom zou je dat willen ontkennen. Ben je soms bang dat je weggezet wordt als zielig persoon als je bang ben?

O, dan zal ik wel een leugenaar zijn in jou ogen. Ik ben voor mezelf niet meer bang voor corona want ik heb het al gehad en weet hoe ik er op reageerde. Ik vraag me wel eens af hoe ik op een andere variant zou reageren, misschien pakt dat wel anders uit, maar bang ... nee eigenlijk niet meer.
In het begin was ik wel bang, keek om de haverklap op het nieuws en mijn tablet lag naast m'n bed en als ik even wakker werd, gelijk kijken.
Die bangheid was inderdaad angst, maar als ik nu zeg dat ik bang ben voor mutaties of zo, dan heeft dat niets met emoties zoals blij, boos, verdriet te maken. Dan is het gewoon een manier van uitdrukken waarmee ik bedoel dat willen we niet hebben.
Daarom wil ik ook gezond leven, maar ik leef gelukkig niet met angst voor pijn, ziekte en allelei narigheid die me kan overkomen.
Toch heb ik een vaccin genomen om een aantal redenen, maar angst zit daar niet bij. Ik ben ook niet bang voor bijwerkingen.
Mochten die ooit komen dat zien we dan wel weer. Ik denk dat de kans groter is om een andere (ernstige) ziekte te krijgen, maar daar ga ik me nu ook niet druk om maken. Zonder krampachtig te doen probeer ik gewoon gezond te leven, that's it!

Iedereen die gelooft dat er geen haartje van je hoofd zal vallen zonder de wil van je hemelse Vader maar toch bang is voor het vaccin, die liegt in mijn ogen.
Als je dat vertrouwen hebt dan durf je rustig het vaccin te nemen. (zelf geloof ik niet in dat dogma, maar het blijkt voornamelijk theorie te zijn)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2021 11:20

lammetje schreef:Angst, volgens mij is iedereen bang. Waarom doen we er anders alles aan om gezond te blijven? In leven te blijven? Angst voor pijn, ziekte, je kinderen kwijt te raken, je kinderen los te moeten laten als je zelf komt te overlijden. En angst is gezond. Zolang het binnen het kader blijft.

Zodra je de 50 aan mag tikken, ploffen de enveloppen op je mat. Je hebt nl. opeens een grotere kans om darmkanker en borstkanker te krijgen. Tot 70 en dan houdt dat op.
Tussen de 70 en 80 moeten ouderen zich ook nog laten vaccineren tegen de pneumokokken.
Een echtpaar: man is 82, krijgt die niet en zijn echtgenote is 78, wordt dringend aangeraden.
Zij snappen dit niet, ze liggen naast elkaar in bed, kan de een de ander niet besmetten dan?

Deze hele campagne is grotendeels gebaseerd op angst. Angst om dood te gaan, angst om maandenlang binnen te moeten blijven, angst om het gewone leven niet meer op te kunnen pakken.
Ik ontmoet maar weinig mensen die zich eerst grondig laten informeren.
En niet nadenken over de lange termijn effecten.
Het brengt ook scheidingen aan, in families. Een 26 jarige kleindochter wil zich niet laten inenten omdat ze een kinderwens heeft, maar ze is ook bang om zo naar haar opa en oma te gaan.

Ik heb trouwens geprobeerd om een afspraak te maken, op een redelijke rijafstand.
Ik kreeg als mogelijkheid: een priklocatie op 105 km en eentje op 42 km afstand.
Laat het maar even aan me voorbijgaan nog.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Haaibaai
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Haaibaai » 03 jul 2021 11:21

Gelijk heb je, en angst of niet de uitwerking van die prik op termijn is onbekend, en zeer velen laten zich niet prikken die denken zelf na.Maar laten men zich wel aan de maatregelen houden en al zo niet met vacantie want het gaat nu de verkeerde kant uit door al die mensen die op vacantie gaan zit men volgend nog in de pandemie met een 4e golf.Behoorlijk decadent.
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2021 13:09

Chaya schreef:Zodra je de 50 aan mag tikken, ploffen de enveloppen op je mat. Je hebt nl. opeens een grotere kans om darmkanker en borstkanker te krijgen. Tot 70 en dan houdt dat op.
Tussen de 70 en 80 moeten ouderen zich ook nog laten vaccineren tegen de pneumokokken.
Een echtpaar: man is 82, krijgt die niet en zijn echtgenote is 78, wordt dringend aangeraden.
Zij snappen dit niet, ze liggen naast elkaar in bed, kan de een de ander niet besmetten dan?

Deze hele campagne is grotendeels gebaseerd op angst. Angst om dood te gaan, angst om maandenlang binnen te moeten blijven, angst om het gewone leven niet meer op te kunnen pakken.
Ik ontmoet maar weinig mensen die zich eerst grondig laten informeren.
En niet nadenken over de lange termijn effecten.
Het brengt ook scheidingen aan, in families. Een 26 jarige kleindochter wil zich niet laten inenten omdat ze een kinderwens heeft, maar ze is ook bang om zo naar haar opa en oma te gaan.

Ik heb trouwens geprobeerd om een afspraak te maken, op een redelijke rijafstand.
Ik kreeg als mogelijkheid: een priklocatie op 105 km en eentje op 42 km afstand.
Laat het maar even aan me voorbijgaan nog.

Had ik online ook en toen ik belde kon het wel in de buurt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 jul 2021 13:14

Marnix schreef:Had ik online ook en toen ik belde kon het wel in de buurt.

Ik heb gebeld, omdat ik online helemaal geen keuze had.
Je krijgt een tijd en een plaats en that's it.
Ik heb gevraagd of er in de mij omringende locaties echt geen plek is. Nee.
Er bellen toch ook mensen af, zodat er geregeld een plekje vrijkomt?
Want je mag niet komen als je klachten hebt. Of plots een dringende andere afspraak hebt.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2021 13:17

Jij bent banger voor de bijwerkingen van het vaccin dan ik voor corona. Maar er zijn al wel bijna 1800 mensen aan overleden. Ik v
laat me ook niet inenten omdat ik bang ben dat ik anders dood ga aan corona. Waar ik wel bang voor ben is dat er dan nog veel meer bedrijven failliet gaan, mensen zonder werk komen te zitten, vereenzamen, depressief raken, jongeren nuet naar school kunnen etcetera. Dat was voorlopig de toekomst zonder vaccins en mensen die bereid zijn zich in te laten enten. Dingen waar je je het afgelopen jaar ontzettend druk om hebt gemaakt. Maar als mensen voor de oplossing voor die problemen kiezen omdat dat weinig kost en veel oplevert verwijt je dat ze bang zijn? Dat ze (net als jij) alleen maar aan hun eigen gezondheid denken? Wat een kortzichtigheid. Met jouw visie had je nog jaren kunnen klagen over bedrijven in de problemen en kinderen die thuis zitten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 03 jul 2021 13:18

Chaya schreef:Ik heb gebeld, omdat ik online helemaal geen keuze had.
Je krijgt een tijd en een plaats en that's it.
Ik heb gevraagd of er in de mij omringende locaties echt geen plek is. Nee.
Er bellen toch ook mensen af, zodat er geregeld een plekje vrijkomt?
Want je mag niet komen als je klachten hebt. Of plots een dringende andere afspraak hebt.

Oke, ik kreeg 2x Amsterdam of Urk. Toen in belde kon ik een week eerder in Naarden terecht. Hilversum kon ook maar dan had ik de tweede prik niet voor mijn vakantie gered.

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”