Chaya schreef:Het komt nogal cynisch over. Met een zekere angst.
Gesprekken als deze zouden toch zo veel prettiger verlopen als we elkaar niet ongegrond gaan diagnosticeren met allerlei angsten.
Ik heb een docuserie gezien van het Maxima centrum, kinderoncologie.
En weet je wat dat centrum niet (meer) heeft? Een polio-afdeling!

Even een zijsprongetje naar mijn hobby: wist je dat het spel Candyland is ontwikkeld voor poliopatiënten in een ijzeren long?
Het is een klassiek spel uit eind jaren '40 dat tegenwoordig nogal wat aan charme heeft ingeboet, maar het heeft met name in Amerika dezelfde bekendheid als Monopolie. De reden dat het niet meer hoog wordt gewaardeerd, is dat het nauwelijks een spel is zoals men dat nu ziet. Bewegen gebeurt via kaartjes die van tevoren zijn geschud en een voor een worden afgelegd. Je hebt er dus 0 invloed meer op de uitkomst zodra het spel begonnen is. Maar ik las dat dat dus juist met opzet gedaan is; iemand in een ijzeren long kan geen dobbelstenen rollen of zelf kaartjes trekken of iets dergelijks. Het gaat om vormen en kleuren herkennen; iets dat te doen is als je op je rug ligt en alles via een spiegel moet kunnen zien. En zo zijn er meer ontwerp-elementen die alleen te begrijpen zijn in de context van polio-herstel en ijzeren longen.
Ik vind dat persoonlijk ontzettend fascinerend dat zelfs toen al spellen therapeutisch werden ingezet. Maar dus ook dat er voldoende 'vraag' was om een spel te ontwikkelen en massaal in de markt te zetten. Het verkoopt nog steeds ongeveer een miljoen exemplaren per jaar, hoewel gelukkig niet meer om poliopatiëntjes te ondersteunen.
Elke dag! sterven daar 2 kinderen aan een niet te voorkomen aandoening, nl. kanker.
Als we een kindje mogen krijgen, zouden we - als ouders - niets liever willen dan hen behoeden en beschermen tegen alle gevaren en ziekten.
Maar dat kan helaas niet.
We kunnen trachten, middels vaccinaties, een halt toeroepen.
Meer is het niet.
Niet tegen alle gevaren en ziekten, maar wel tegen polio, de bof, het hele rijtje. Lijkt me een zegen. Ik zeg het oprecht met alle respect voor jou, dat weet je, maar het is een denkbeeld waar ik echt niets van begrijp "Omdat we niet tegen ALLES kunnen beschermen, kunnen we net zo goed helemaal niet beschermen"; meestal kan ik me in ieder geval in theorie voorstellen hoe iemand een bepaald denkbeeld aanhangt, maar deze is voor mij echt ongrijpbaar.