Jvslooten schreef:De realiteit is dat als ik hier zeg dat geloof een genadegave Gods is, ik terstond verketterd wordt en mij op het hart gebonden wordt dat ik vooral ZELF geloven moet. En dat laatste ìs ook waar, maar met zo'n eenzijdige boodschap doe je God te kort. En weetje, ik spreek uit ervaring, dat mag je gerust van mij aannemen.. als God mij niet EERST had liefgehad, had ik Hem nòòit liefgehad. Als Hij niet EERST mijn hart veranderd had, had ik nòòit die behoefte gevoeld om mij tot Hem te keren. Zo goed en genadig is Hij voor mij geweest.
Ik geloof niet dat God tekort wordt gedaan als de eigen verantwoording voor het wel of niet geloven bij de mens gelegd wordt, eerder geloof ik dat het andersom is.
Ook eigen ervaring: zolang ik geloofde dat God mij geloof moest geven ging het niet, ik heb x-tig jaar om geloof gebeden zonder dat ik een stap verder kwam.
Maar toen ik eenmaal inzag dat niets anders dan mijn eigen ongeloof me van Hem afhield ging het 'vanzelf'.
M.i. is de manier waarop God geloof geeft niets anders dan dat Hij ons overtuigt dat we Jezus vrij mogen aannemen (= geloven) omdat we Hem nodig hebben.
Ik heb nog nooit van een gelovige gehoord dat hij het aan zichzelf te danken heeft dat hij tot geloof is gekomen.
Natuurlijk is Hij de eerste, als Hij geen belofte had gedaan viel er voor ons ook niets te geloven. Als Hij niet liefdevol lokt/nodigt (trekken) zouden wij niet komen.
Degenen die niet op Zijn roeping ingaan wederstaan Hem en verharden zich. Zij zijn onwillig en/of ongelovig, en zijn daar 100% verantwoordelijk voor.
Jvslooten schreef:Ik zat net nog te denken, eigenlijk is het heel logisch, als je alleen al kijkt naar de namen die het onderscheid maken tussen de ongelovige en de gelovige. De ongelovige wordt vaak onbekeerd genoemd, en zo zou ook de nadruk moeten liggen op bekering, simpelweg omdat God in zijn woord de onbekeerde daartoe oproept. Voor de wedergeboren christen zou de nadruk meer mogen liggen op de wedergeboorte, omdat het wedergeboren schepsel niet voor zich zelf leeft, koesterende wat hij of zij zélf gedaan heeft, maar leeft in dankbaarheid tot God.
Ik vind het wat verwarrend hoe je bekering en wedergeboorte omschrijft. Wedergeboorte gebeurt maar 1x, daar hoeft toch niet heel je leven de nadruk op te liggen!
Wanneer iemand is wedergeboren is hij een baby in het geloof, en dan moet hij gevoed worden.
Eerst met melk totdat hij de vaste spijze kan verdragen, zodat hij kan opgroeien tot een volwassen man. o.a. Heb.5 vanaf vers 11. en 1 Pet.2.
Voor een kind van God (= een wedergeborene) omschrijft m.i. levensheiliging veel beter de zaak waar de nadruk op gelegd moet worden.
Bekering is niet iets eenmaligs, wel in de zin van 'bekering van de wereld -waar de duivel de overste van is- naar God toe'. (= bekering/geloof tot behoud)
Maar verder moet een gelovige zich telkens opnieuw bekeren wanneer hij weer afdwaalt. Er zich van bekeren als hij zich laat verleiden om vleselijk te leven, tot het leven door de Geest.