Jetjuhhh schreef:Oerknal, dus eerst was er niets, en dat is óók nog ontploft
Gaap, is dat 'visje' nou nog niet opgebruikt?
Moderator: Moderafo's
Jetjuhhh schreef:Oerknal, dus eerst was er niets, en dat is óók nog ontploft
Mortlach schreef:Jetjuhhh schreef:Oerknal, dus eerst was er niets, en dat is óók nog ontploft
Jetjuhhh schreef:Mortlach schreef:Jetjuhhh schreef:Oerknal, dus eerst was er niets, en dat is óók nog ontploft
HoHo, Loesje...
Mortlach schreef:schelpje3 schreef:Het opmerkelijke is dat wij met elkaar discussieren en niemand verder mee doet![]()
Ik probeer jou niet te overtuigen, maar vind het vervelend dat het zo doodloopt op deze manier.
Maar ja, wie ben ik ?
Dus wat is de zin van het met samen bakkeleien ?
Ik weet het niet verder, jij
elkaar overtuigen, daar ben ik in zijn geheel niet op uit. Maar ik moet zeggen dat dit één van de gebieden blijft waar ik christenen een beetje in kwijt raak. Ik ben voornamelijk geïnteresseerd in hoe anderen erin staan, wat ze voelen, wat ze ervaren en beleven. En ja, omdat op dit gebied ik wél ervaringen heb en dingen voel en beleef, en bij het bestaan van God niet, kan ik hier wat meer dingen opwerpen om de ervaring uit te diepen, hopelijk ter lering (en vermaak) van beiden.
schelpje3 schreef:Ja en dan zou jij raar opkijken als ik als bijbelgetrouwe christen opeens in een oerknal zou gaan geloven !
Dat staat toch haaks op elkaar en kun jij mij, terecht, aanvallen op mijn gedraai.
Voor mij staat vast wat in de bijbel staat, nl. in den beginne schiep God de hemel en de aarde.
De aarde nu was woest en ledig en duisternis was op de afgrond en de Geest Gods zweefde op de wateren.
Kun je niet verstandelijk beredeneren, uit elkaar trekken, want dan loop je vast.
Waar was God voor die tijd ?
Waarom schiep God de aarde nog woest en ledig ?
Ik weet het niet, ik denk dat dit ook niet hoeft.
Geloof is een aanname van de dingen die men niet ziet.
Moeilijk dus voor iemand die altijd bewijzen wil en in wetenschap zijn basis ziet.
schelpje3 schreef:Ja en dan zou jij raar opkijken als ik als bijbelgetrouwe christen opeens in een oerknal zou gaan geloven !
Dat staat toch haaks op elkaar en kun jij mij, terecht, aanvallen op mijn gedraai.
Voor mij staat vast wat in de bijbel staat, nl. in den beginne schiep God de hemel en de aarde.
De aarde nu was woest en ledig en duisternis was op de afgrond en de Geest Gods zweefde op de wateren.
Kun je niet verstandelijk beredeneren, uit elkaar trekken, want dan loop je vast.
Moeilijk dus voor iemand die altijd bewijzen wil en in wetenschap zijn basis ziet.
haring schreef:schelpje3 schreef:Ja en dan zou jij raar opkijken als ik als bijbelgetrouwe christen opeens in een oerknal zou gaan geloven !
Wie zegt dat alle christenen geloven dat genesis 1 letterlijk waar is? En wie ben jij om te bepalen dat je niet meer bijbel getrouw bent als je in de oerknaltheorie en de evolutietheorie gelooft. De meeste doen dat gewoon hoor, tenminste, in west Europa. En ja, genesis 1 en 2 spreken elkaar overigens tegen maar goed, dat even ter zijde. Wie zegt dat god niet gewoon gebruik heeft gemaakt van de evolutie en de oerknal. Dat achter de schermen god aan de knoppen zit.
Mortlach schreef:schelpje3 schreef:Ja en dan zou jij raar opkijken als ik als bijbelgetrouwe christen opeens in een oerknal zou gaan geloven !
Nogmaals, die twee zaken hoeven elkaar niet uit te sluiten, maar ja, dan lees je de Bijbel wel als een verzameling documenten uit een ver veleden, door tijd en cultuur bepaald. Dat is geen enkel probleem, voor mij dan. Anderen denken daar uiteraard anders over. Persoonlijk denk ik dat de mythische lezing waardevoller is, omdat het nog steeds een krachtige boodschap bevat over de relatie mens-God, maar je er niet de werkelijkheid voor hoeft te ontkennen zoals biologen, paleontologen, natuurkundigen en kosmologen die waarnemen. Maar nogmaals, dat is geheel persoonlijk.Waar was God voor die tijd ?
Mwa, het wordt pas echt leuk als mensen zeggen dat er dingen zijn gebeurd die simpelweg niet kunnen, zoals een Zondvloed. En er worden zulke bizarre verzinsels bedacht om het dan toch mogelijk te maken, een ijsschild om de aarde, water onder de aardkorst, etc, etc, die, als je daar even op doorrekent vaak neerkomen op een Aarde die direct zou verdampen door de vrijkomende energie.
Wonder? Prima. Je hebt geen bewijs voor je stelling? Ook prima. Maar een stelling zonder bewijs mag zonder opgaaf van reden worden afgewezen.
Het is voor mij ook meer het Godsbeeld. Persoonlijk zie ik meer in een God die de natuurwetten schept en die dan hun gang laat gaan dan in een God die om elk wissewasje zijn eigen ingestelde wetten moet breken om de boel te micro-managen. Vroeger (voor Newton, Copernicus, etc) dacht men ook dat het engelen waren die de planeten in een baan om de zon (of de Aarde) hielden.
schelpje3 schreef:Waarde Mortlach, de bijbel is niet slechts een bundeltje oude dokumenten ! Het is Gods Woord, opgeschreven door mensen, maar door Hem geinspireerd.
Jij gelooft helemaal niks he ? Nu ook de zondvloed niet.
Jona heeft dus ook niet in de walvis verkeerd.
Het volk Israel trok niet door de woestijn.
Mozes was niet bij een brandende braambos.
De Heere Jezus is niet gekruisigd, gestorven en na 3 dagen opgestaan.
Want dat kan toch allemaal niet ?
Jammer joh, ik zou het je zo gunnen !
Je gevoel en verstand vechten met elkaar zeker.
Je verstand wint momenteel.
schelpje3 schreef:Ik heb het over de bijbelgetrouwe christenen !
Wie ik ben vraag je ? Niemand kan in de bijbel lezen dat er een oerknal was toch ? Dat staat er nl niet. En ik ken geen enkele christen die inevolutie gelooft.
Ik verkeer in midden en rechtse kringen, wat er links wordt gelooft weet ik niet 100%, maar ook velen daar geloven dat God de aarde geschapen heeft.
esli schreef:@ Schelpje: ik denk echt dat je een verkeerd beeld hebt van bijbelgetrouwe christenen. De meeste daarvan geloven echt niet perse in een letterlijke lezing van de eerste hoofdstukken van genesis, ook niet in de 'rechtse' kerken. Ik ken erg veel bijbelgetrouwe christenen en het grootste gedeelte heeft geen moeite met (een vorm van) evolutie. Het is een beetje vervelend om die groep weg te zetten als 'niet bijbelgetrouw', terwijl ze alleen een andere interpretatie hebben dan jij.
schelpje3 schreef:Als je niet gelooft dat God de aarde en alles wat daarin geschapen heeft, scheur dan de eerste bladzij er maar uit. Wat moet je er verder dan nog mee ?
Jij gelooft helemaal niks he ? Jona heeft dus ook niet in de walvis verkeerd.
Een walvis stikt al in een haring. Daarbij kon Jonas blijkbaar zijn adem bijzonder lang inhouden. Twee redenen om voor mij om uit te gaan van het idee dat we hier met een mythe te maken hebben.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten